Muutama kysymys mersutietäjille..
Muutama kysymys mersutietäjille..
Kuinka iso homma on vaihtaa M103-koneeseen öljypumppu? Kaverin coupessa on tyhjäkäynnillä paineet alhaalla (kuitenkin ainoastaan lämpimällä koneella/öljyillä), eli lieneekö pumppu elämänsä ehtoopuolella.
Pelillä on ajettu muistaakseni lähemmäs 300tkm, vm. 89.
Vielä toinen asia mikä askarruttaa, nimittäin REST-nappi. Ohjaako kyseinen namiska kiertovesipumppua? Vai onko sille oma pumppunsa?
Pelillä on ajettu muistaakseni lähemmäs 300tkm, vm. 89.
Vielä toinen asia mikä askarruttaa, nimittäin REST-nappi. Ohjaako kyseinen namiska kiertovesipumppua? Vai onko sille oma pumppunsa?
Tähti keulalla
Joo, ei ole kyse alhaisista paineista kuin tyhjäkäynnillä. Mutta onko iso operaatio jos sen vaihtaa?raul kirjoitti:Tuskin on pumppu vielä ehtoopuolella jos mitään varsinaisia oireita ei ilmene.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet saa olla 0,3 kg/cm2, kunhan kierroksia nostettaessa siis nousee tappiin jne.
Tähti keulalla
Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sepäs olikin kysymykseni..epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?

Tähti keulalla
Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Tähti keulalla
Paineelle ei ole varoitusvaloa.Kim kirjoitti:Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Kannattaisikohan ensin kokeilla vaihtaa öp-mittarin anturi, jos siinä olis vika...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
No, raukoilla rajoilla kyllä mennään, edellyttäen ettei koneessa ole jotkut iäisen vanhat öljyt?Kim kirjoitti:Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. Se "tippakannu lainehilla"-valo mittaristossa on öljyn määrän merkkivalo, ja usein aika yliherkästi vilkkuileva.
Sitä vastoin tuosta viisarin heilumisesta levottomana olisin huolissani. Pahimmillaan ko. oire voi kieliä siitä, että kansipahvi on menossa. Mites, ei vettä sentään kulu? Jos viikottain saa olla vettä lisäämässä, huolestuisin tästä asiasta. (The pahin tapaus olisi sitten se, että itse kansi on halki, mutta pahvi lienee se osa, joka M103:sta ensin pettää. En kyllä usko, että mitään kovin fataalia olisi vielä myllyssä tapahtumassa, jos se ei mitenkään ajossa oirehdi, esim. lämpöjen osalta).
Kannattaa muuten näillä kesäkeleillää eritoten pitää maantieajon jälkeen pikku jäähdyttelytuokio eli antaa koneen käydä hiukan reipasta tyhjäkäyntiä (1000-1400 r/min ehkä) puolesta minuutista minuuttiin. Säästää tuntuvasti konetta, kun lämmöt pitkän kannen eri osissa tasaantuvat.

***
Itse alkuperäiseen kysymykseen eli öljypumpun vaihtoon en kyllä osaa sanoa mitään -- en ole koskaan törmännyt edes sivustakatsojana ko. operazioneen.
Mutta tosiaan, tsekatkaa ensin millaiset ja minkäikäiset öljyt siellä koneessa pyörii. Niiden vaikutus öljynpaineisiin (-kin) on melkoinen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jos anturi on sökö/hajoamassa niin luulisi viisarin heiluvan koko ajan?Jani kirjoitti:Paineelle ei ole varoitusvaloa.Kim kirjoitti:Nurkissa pyörittäessä on paineet kuumalla koneella 0,5-1 tienoilla, mutta esim. muutamansadan km:n ajon jälkeen heiluu viisari tyhjäkäynnillä levottomana myös alempana. Taitaa joskus käydä 0,1:ssä vaan taas noustakseen hieman korkeammalle, muttei kuitenkaan sytytä varoitusvaloa.Aku P kirjoitti:Miten alhaiset paineet on? Mulla on ollut 300TE nyt siitä lähtien, kun autolla oli ajettu 178 tkm ja jo tuolloin paineet oli lämpimänä D-pykälä silmässä luokkaa 1 tai vähän alle.
Kannattaisikohan ensin kokeilla vaihtaa öp-mittarin anturi, jos siinä olis vika...
Tähti keulalla
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mulla ainakin on oma pumppu tuolle taukolämmitykselle, tosin ei ole tällä hetkellä toiminnassa ollenkaan, mutta ensi talveksi olisi tarkoitus tutkailla josko sen saisi pelittämään..Kim kirjoitti:Sepäs olikin kysymykseni..epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?Tiedän kyllä mitä se toiminto tekee, mutta onko sille oma pumppunsa? Järki sanoo että se käyttää samaa kiertovesipumppua kuin lämmitysjärjestelmä muutenkin.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Niinhän sitä luulisi.Kim kirjoitti:Jos anturi on sökö/hajoamassa niin luulisi viisarin heiluvan koko ajan?
Joskus on tullut sellainenkin tapaus eteen, jossa anturi teki tuollaista...tosin mersusta ei silloin ollut kyse.
Tuo anturi on ehkä halvin vaihdettava osa, jolla vika saattaa korjaantua...
Voishan siihen koneeseen kytkeä jonkun tarkemman mittarin, ja katsoa mitä se näyttää.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Öljyt (Mobil 10W-40) ja suodatin on vaihdettu maalis-huhtikuussa. En tiedä nesteistä, kysynpä asiasta tarkemmin vielä tänään.Aku P kirjoitti: No, raukoilla rajoilla kyllä mennään, edellyttäen ettei koneessa ole jotkut iäisen vanhat öljyt?
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. Se "tippakannu lainehilla"-valo mittaristossa on öljyn määrän merkkivalo, ja usein aika yliherkästi vilkkuileva.
Sitä vastoin tuosta viisarin heilumisesta levottomana olisin huolissani. Pahimmillaan ko. oire voi kieliä siitä, että kansipahvi on menossa. Mites, ei vettä sentään kulu? Jos viikottain saa olla vettä lisäämässä, huolestuisin tästä asiasta. (The pahin tapaus olisi sitten se, että itse kansi on halki, mutta pahvi lienee se osa, joka M103:sta ensin pettää. En kyllä usko, että mitään kovin fataalia olisi vielä myllyssä tapahtumassa, jos se ei mitenkään ajossa oirehdi, esim. lämpöjen osalta).
Kannattaa muuten näillä kesäkeleillää eritoten pitää maantieajon jälkeen pikku jäähdyttelytuokio eli antaa koneen käydä hiukan reipasta tyhjäkäyntiä (1000-1400 r/min ehkä) puolesta minuutista minuuttiin. Säästää tuntuvasti konetta, kun lämmöt pitkän kannen eri osissa tasaantuvat.![]()
***
Itse alkuperäiseen kysymykseen eli öljypumpun vaihtoon en kyllä osaa sanoa mitään -- en ole koskaan törmännyt edes sivustakatsojana ko. operazioneen.
Mutta tosiaan, tsekatkaa ensin millaiset ja minkäikäiset öljyt siellä koneessa pyörii. Niiden vaikutus öljynpaineisiin (-kin) on melkoinen.
Kiitoksia kaikille tähänastisista vastauksista, foorumi on hyvän maineensa veroinen

Viimeksi muokannut Kim, Ma 23.05.2005 12:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tähti keulalla
Erillinen pumppu..
Sepäs olikin kysymykseni..Kim kirjoitti:epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?

Se pumppu löytyy ainakin mun mesestä ( 250 TD ) pissapojan säiliön alapuolelta. Joka tapauksessa se on sellainen kahden nyrkin kokoinen sähköinen keskipakopumppu.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Re: Erillinen pumppu..
Eli siinä tapauksessa se on erillinen pumppu?Arto N kirjoitti:Kim kirjoitti:Sepäs olikin kysymykseni..epk kirjoitti:rest taitaa olla "taukolämmitys" eli kierrättää vettä vielä koneen sammutuksen jälkeen->lämmintä hyttiin. Onko siis suoraan kytketty kiertovesipumppuun ?Tiedän kyllä mitä se toiminto tekee, mutta onko sille oma pumppunsa? Järki sanoo että se käyttää samaa kiertovesipumppua kuin lämmitysjärjestelmä muutenkin.[/quote
Se pumppu löytyy ainakin mun mesestä ( 250 TD ) pissapojan säiliön alapuolelta. Joka tapauksessa se on sellainen kahden nyrkin kokoinen sähköinen keskipakopumppu.
Tähti keulalla
Oma, erillinen pumppu löytyypi. Pakkasilla tosi mukava, kun ei tarvitse käyttää konetta vähän väliä, jos pitää istua autossa esim. odottamassa vaimoketta kauppareissulla!
En ole löytänyt sille omaa kytkintä, mutta toimii kun kääntää virta-avainta riittävästi, jolloin myös puhallin toimii. Muutenhan pumpusta ei olisi mitään iloa.
En ole löytänyt sille omaa kytkintä, mutta toimii kun kääntää virta-avainta riittävästi, jolloin myös puhallin toimii. Muutenhan pumpusta ei olisi mitään iloa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
nyt on kyllä mennyt porukoilla systeemit sekaisin jossain vaiheessa.
mersussa on ,ainakin joissain siis, vakiona tietty vesipumppu ja lisäksi kiertovesipumppu. Nyt on ollut kyse siitä että restnappula, kierrättääkö lämmintä vettä vielä erillisen pumpun kautta, eli vesipumpun ja kiertovesipumpun lisäksi.
Kiertovesipumppuhan on vaikka ei restnappulaa oliskaan.
mersussa on ,ainakin joissain siis, vakiona tietty vesipumppu ja lisäksi kiertovesipumppu. Nyt on ollut kyse siitä että restnappula, kierrättääkö lämmintä vettä vielä erillisen pumpun kautta, eli vesipumpun ja kiertovesipumpun lisäksi.
Kiertovesipumppuhan on vaikka ei restnappulaa oliskaan.
Öljypumppu M103
Joku joka tietää öljypumpun vaihton vaativuudesta, minkälainen duuni?
Viimeksi muokannut Kim, Ma 23.05.2005 12:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tähti keulalla
Suunnilleen näin se voisi mennä
En ole hommaa tehnyt mutta öljypohja pitäisi huoltomanuskan mukaan olla mahdollista irrottaa öljypohja ilman moottorin nostoa nokalta.
Pohjapanssari ja jäähdytin täytyy purkaa pois tieltä. Moottorin sivukiinnikkeet irroitetaan ja moottoria nostetaan etupäästä jotta öljypohja mahtuu tulemaan pois.
Luultavasti joutuu irrottelemaan vielä muutakin...
Sitten pitäisi öljypumppuun päästä käsiksi.
Pohjapanssari ja jäähdytin täytyy purkaa pois tieltä. Moottorin sivukiinnikkeet irroitetaan ja moottoria nostetaan etupäästä jotta öljypohja mahtuu tulemaan pois.
Luultavasti joutuu irrottelemaan vielä muutakin...
Sitten pitäisi öljypumppuun päästä käsiksi.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
M103 tunnettu ongelma on että kansipaperin välistä öljynpaineet vuotaa jakoketjukotelon kautta takaisin öljypohjaan.
Kun öljynpaineet näyttää huonoilta niin yläpää jää vähäiselle voitelulle.
En ole kuullut että olis tarvinut öljypumppua vaihtaa.
Kun öljynpaineet näyttää huonoilta niin yläpää jää vähäiselle voitelulle.
En ole kuullut että olis tarvinut öljypumppua vaihtaa.

(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
240 D aut. -80
E 320 T -94
[quote="Aku P]
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. .
[/quote]
R129:ssä on öljynpaineen varoitusvalo. Ei tarvi kuin laittaa virrat päälle niin se palaa samaan aikaan kaikkien muitten varoitusvalojen kanssa..
Enkä tarkoita öljynmäärän varoitusvaloa..
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. .
[/quote]
R129:ssä on öljynpaineen varoitusvalo. Ei tarvi kuin laittaa virrat päälle niin se palaa samaan aikaan kaikkien muitten varoitusvalojen kanssa..
Enkä tarkoita öljynmäärän varoitusvaloa..

Tähti keulalla
R129:ssä on öljynpaineen varoitusvalo. Ei tarvi kuin laittaa virrat päälle niin se palaa samaan aikaan kaikkien muitten varoitusvalojen kanssa..Kim kirjoitti:[quote="Aku P]
Mersussahan ei muuten öljynpainevaloa olekaan, eli valo ei syty vaikka paineet katoaisivat täysin. .
Enkä tarkoita öljynmäärän varoitusvaloa..

Kuten W140: säkin.
raul kirjoitti:Tuskin on pumppu vielä ehtoopuolella jos mitään varsinaisia oireita ei ilmene.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet saa olla 0,3 kg/cm2, kunhan kierroksia nostettaessa siis nousee tappiin jne.
Forte- tuotteista löytyy lisäaine joka saa aikaiseksi paremman öljynpaineen ja vähentää muutenkin moottorin mekaanista ääntä. TM testasi sen taannoin ja antoi aineesta varsin myönteisen kuvan. (ei ole mikään ostostvtuote). Hintaa aineella on muistaakaseni vajaat 30€. Ei varmasti tee moottorille pahaa jos kehtaa kokeilla. Öljylaaduistahan on puhuttu forumilla paljonkin. On todettu öljymerkillä olevan selvää merkitystä öljynpaineisiin.

W210 290TD T