niin,kardaaninkannatin laakerin vaihdoin ja nyt kuuluu joku ihme jurina joka alkaa ennen 50/kmh,ja kyllä! tein sen virheen että kun otin kardaanin irti niin vasta kun oli pöydällä tuli mieleen että ois varmaan pitäny merkata että ois menny samaan paikkaan takasin,tein koeajon ja sellanen jurina kuului muttei kuitenkaan täristäny,eli siis jos tasapainotus puntti on väärässä paikassa niin eikös sen sillon pitäs täristää eikä äännellä en ole tolla autolla edes ajanut pitkään aikaan,ja tuli mieleen että voisko toi jurina johtua jostain muusta kun tosta remontista,esim.peräöljy tai takapyöränlaakerista jos öljy perässä on vähissä niin juriseeko sillon laakeri ainakin ääntelee
kartaanis on merkit onneksi eli kun pyrittelet sitä kardaania niin löydät tisesta yhden viivan ja toisesta 2 viivaa .. kardaanin keskiosan likellä,suht kaukana ovat merkit toisistaan..olipas vaikiasti selitetty
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
eli takakardaanissa on viiva ja etukardaanissa kaksi viivaa ja ne kohilleen vai mitä toi nyt tarkotti :?: mitä jos peräöljy vähissä mitä sillon tekee :?:
Jos jurina tuli kerran kardaanin irroituksen jälkeen, niin ei sen pitäisi liittyä perään millään lailla-tai sitten olisi ihme yhteensattuma, jota en usko.
Kardaani kohdalleen ja kaikki pultit ja keskimutteri kunnolla kiinni.
Mulla rupes kans jurisemaan kannatin laakerin ja kumin vaihon jälkeen. Tai se ääni oli vähä semmonen niinku ois joku iso reikä ollu auton lattiassa mutta se loppu sitte jonku ajan päästä.
jokeri kirjoitti:eli onko siellä sitte jotkut viivat etu-ja takakardaaneissa jotka täytyy olla kohdakkain milläs sitä oikeeta kohtaa muuten löytää
juurikin näin.. ja öljyn voit tarkistaa abs anturi irti ja jos tulee öljyä niin roppu takasin ja jos ei niin lisäät senverta että alkaa tulemaan.. on siä varmaan tarkistusroppukin mut ite käytän tuota abs anturia..huomaa et auto pitää olla suht suorassa
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Katsoppas tuosta linkistä kuvat. http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 202&t=1376
Siinä näkyy selvästi merkkiviivat.
Takapään liitoskohdassa minulla ei merkkejä näkynyt vaikka niitä kunnon lampun kanssa etsiskelin.
nyt ois taas kardaani pöydällä ja löysin ne viivat takakardaanissa kaksi viivaa ja etukardaanissa yksi ja ne laitetaan niinkuin tossa ylhäällä olevassa linkissä on kuvien kera näytetty. kuvissa näkyy myös kardaanin takaosassa ja perässä olevat pisteet jotka tulis olla linjassa,sellaisia en kyllä omastani löytänyt vaikka putsasin,tunnustelin ja melkein suurennuslasilla niitä hain niin ei jälkeäkään että ois ees joskus jotain merkkejä ollut taitaa toi kardaanin ja perän liitos mennä arpapelillä sitte..mutta eikös toi etu ja takakardaanin liitos ole tärkeämpi
nyt ois merkit kohdallaan koeajo ja kyllä jurisee nyt kyllä vien ton jonnekkin pajalle ja sanon että laittakkaa kuntoon,en enää jaksa ton romun kanssa tapella yhtään,60km/h mittarissa ja alkaa sellanen jurina ja sitä ei jaksa kuunnella,ei sit yhtään tolla pitäs vielä vähä aikaa ajella mut ei ton jurinan kanssa
jokeri kirjoitti:nyt ois merkit kohdallaan koeajo ja kyllä jurisee nyt kyllä vien ton jonnekkin pajalle ja sanon että laittakkaa kuntoon,en enää jaksa ton romun kanssa tapella yhtään,60km/h mittarissa ja alkaa sellanen jurina ja sitä ei jaksa kuunnella,ei sit yhtään tolla pitäs vielä vähä aikaa ajella mut ei ton jurinan kanssa
en kyllä sitä sinne ala viemään..oiskohan nyt niin että perä ja kardaani ois jotenki väärässä asennossa,kun en sitä huomannut sillon merkata eikä siellä mitään merkkejäkään ole,ja tuntus että jurina tulee just auton takaosasta,mitä nyt pitäs oikeen tehdä hulluksi tulee jos tolla ajelee
keskitys holkeista ei mitään tietoa siis onko ne kardaanintakapätkän molemmissa päissä tää on kyllä noloa mutta mikä on kardaanin keskimutteri sellaseen en ole koskenutkaan
siis se on toi ok,siihen en kyllä koskenut koko rempan aikana joten siitä tuskin mättää,enkä ristiniveltäkään epäile ei ollu väljää eikä siihenkään koskettu,etu ja takakepin merkit on kohdallaan,perästä ja kardaanin takaosasta en niitä pisteitä löytänyt vaikka tossa yhdessä linkissä oli kuva kardaanista jossa ne kyllä selvästi näky,onko se perän ja kardaanin liitos niin tarkka myös se kumilimppu siinä on ehjä,ja kyseessä siis automaatilla varustettu 124d.
jokeri kirjoitti:siis se on toi ok,siihen en kyllä koskenut koko rempan aikana joten siitä tuskin mättää,enkä ristiniveltäkään epäile ei ollu väljää eikä siihenkään koskettu,etu ja takakepin merkit on kohdallaan,perästä ja kardaanin takaosasta en niitä pisteitä löytänyt vaikka tossa yhdessä linkissä oli kuva kardaanista jossa ne kyllä selvästi näky,onko se perän ja kardaanin liitos niin tarkka myös se kumilimppu siinä on ehjä,ja kyseessä siis automaatilla varustettu 124d.
No onpas kumma juttu. Kyllähän tuohon keskimutteriin on ollut pakko koskea, kun kardaanin katkaisee tai muuten se mutteri on jäänyt joltain auki aiemmissa rempoissa. Koita nyt kiristää sitä kardaanin mutteria suht tiukaksi.
joo siihen en koskenut ollenkaan,otin kannattimen irti joka on kahdella kiinni ja sit perästä ne viisi pulttia kova rykäsy ja oli takakardaani kädessä,näin sen siis tein,meinaatko että jos sitä kiristäs niin homma vois tulla sillä kuntoon
Jaa-a, jos se ei ennen kumin vaihtoa jurissut vaikka mutteri oli löysä, niin ei se varmaan välttämättä nyttenkään auta vaikka kiristää. Kyllähän se pitäisi niin kiinni olla, ettet sitä käsin todellakaan revi irti. Mitenkäs se takakuminivel tuli paikalleen-menikö ne metallikorokkeet laipan uriin kunnolla.
topikin alaku päässä lukkee että kannatin laakerin vaihdoin
olis kyllä upeeta nähä miten se vaihetaan irrottamatta akseleita toisistaan ja mutteria avaamatta
todella upee suoritus
Kyllähän tuossa lukee että takaosa oli irti. Ei siihen mutteriin välttämättä tarvi koskea jos se oli vaikka löysällä alunperin. Ja kannatin laakeri on juuri kiinni kardaanin takimmaisessa osassa etupäässä.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
touhottaja kirjoitti:topikin alaku päässä lukkee että kannatin laakerin vaihdoin
olis kyllä upeeta nähä miten se vaihetaan irrottamatta akseleita toisistaan ja mutteria avaamatta
todella upee suoritus
Joo, jos ton laakerin saa tohon väliin irroittamatta taka-ja etuosaa, niin sellainen laakeri, joka murrosnivelen läpi on vaihettu, niin jurisee varmasti
No, joo asiaan. Elikkä pelkkä laakeri oli siis vaihdettu. Ja kardaanin irroitit ilam merkkausta:no ei siihen jää muuta vaihtoehtoo kun se, että kardaanin kiinnitys on virheellinen. Vaikka löysit merkit kardaanista, niin se on saattanut olla paikallaan aivan eri asennossa kuin merkit antaa ymmärtää. Onko kaikki kiinnitykset oikein takakardaanin takapäässä? Jos on, niin kokeile laittaa kardaani eri booreille-koita vaikka puoli kierrosta ja katso mitä vaikuttaa.
kyllä se takapäästä pitäs olla kunnolla kiinni,ei siellä varmaan ole mitään häikkää,ei kai auta muu kun laittaa se eri booreille ekalla kerralla kun sen laitoin kiinni niin jurisi toisella kertaa laitoin ne viivat kohdalleen ja jurisi,kai sitä pitäs taas johonki suuntaan siirtää jos vaikka löytäs oikeen kohdan menee vaan aikamoiseksi hakuammunnaksi,oisko sellanen mistään kotosin että ottas koko pötkön pois ja veisi tasapainotettavaksi ei tarttis kun kerran ottaa pois ja takasin niin tulis kerralla hyvä,mitähän sellanen lysti maksais,onko kokemusta
Kuullostaa tutulta. Mulla laakerin tukikumi repesi vauhdissa, todenäköisesti nivel sai siipeensä siinä. Nyt on nivel vaihdettu ja putki laitetaan huomenna takaisin. Oulussa nivelen vaihto ja tasapainoitus maksoi vajaat kolmesataa euroa. Laittelen tietoa miten kävi, kunhan saadaan auto nippuun.