vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
vaihdoin kannatin laakerin ja nyt jurisee (124)
niin,kardaaninkannatin laakerin vaihdoin ja nyt kuuluu joku ihme jurina joka alkaa ennen 50/kmh,ja kyllä! tein sen virheen että kun otin kardaanin irti niin vasta kun oli pöydällä tuli mieleen että ois varmaan pitäny merkata että ois menny samaan paikkaan takasin,tein koeajon ja sellanen jurina kuului muttei kuitenkaan täristäny,eli siis jos tasapainotus puntti on väärässä paikassa niin eikös sen sillon pitäs täristää eikä äännellä
en ole tolla autolla edes ajanut pitkään aikaan,ja tuli mieleen että voisko toi jurina johtua jostain muusta kun tosta remontista,esim.peräöljy tai takapyöränlaakerista
jos öljy perässä on vähissä niin juriseeko sillon
laakeri ainakin ääntelee 
juurikin näin.. ja öljyn voit tarkistaa abs anturi irti ja jos tulee öljyä niin roppu takasin ja jos ei niin lisäät senverta että alkaa tulemaan.. on siä varmaan tarkistusroppukin mut ite käytän tuota abs anturia..huomaa et auto pitää olla suht suorassajokeri kirjoitti:eli onko siellä sitte jotkut viivat etu-ja takakardaaneissa jotka täytyy olla kohdakkainmilläs sitä oikeeta kohtaa muuten löytää
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Katsoppas tuosta linkistä kuvat.
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 202&t=1376
Siinä näkyy selvästi merkkiviivat.
Takapään liitoskohdassa minulla ei merkkejä näkynyt vaikka niitä kunnon lampun kanssa etsiskelin.
http://www.autofoorumi.fi/forum/viewtop ... 202&t=1376
Siinä näkyy selvästi merkkiviivat.
Takapään liitoskohdassa minulla ei merkkejä näkynyt vaikka niitä kunnon lampun kanssa etsiskelin.
nyt ois taas kardaani pöydällä ja löysin ne viivat takakardaanissa kaksi viivaa ja etukardaanissa yksi ja ne laitetaan niinkuin tossa ylhäällä olevassa linkissä on kuvien kera näytetty. kuvissa näkyy myös kardaanin takaosassa ja perässä olevat pisteet jotka tulis olla linjassa,sellaisia en kyllä omastani löytänyt vaikka putsasin,tunnustelin ja melkein suurennuslasilla niitä hain niin ei jälkeäkään että ois ees joskus jotain merkkejä ollut
taitaa toi kardaanin ja perän liitos mennä arpapelillä sitte..mutta eikös toi etu ja takakardaanin liitos ole tärkeämpi 
nyt ois merkit kohdallaan koeajo ja kyllä
jurisee
nyt kyllä vien ton jonnekkin pajalle ja sanon että laittakkaa kuntoon,en enää jaksa ton romun kanssa tapella yhtään,60km/h mittarissa ja alkaa sellanen jurina ja sitä ei jaksa kuunnella,ei sit yhtään
tolla pitäs vielä vähä aikaa ajella mut ei ton jurinan kanssa 
-
Easy Rider
- Vakiokalustoa

- Viestit: 219
- Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
- Paikkakunta: Esbåå
Ko-Met oy Juvanmalmi.jokeri kirjoitti:nyt ois merkit kohdallaan koeajo ja kylläjurisee
nyt kyllä vien ton jonnekkin pajalle ja sanon että laittakkaa kuntoon,en enää jaksa ton romun kanssa tapella yhtään,60km/h mittarissa ja alkaa sellanen jurina ja sitä ei jaksa kuunnella,ei sit yhtään
tolla pitäs vielä vähä aikaa ajella mut ei ton jurinan kanssa
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5747
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5747
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
kyllähän tuo uuteen akseliin käy, mutta jos vanaha ja vähän väsyny poori, sillon aika kireellefelmit kirjoitti:Keskimutterit momentti 30 -40 Nm, eli aika pieni kiristys ottaen huomioon mutterien koon
ja tuon kuvan melekein keskellä näkkyy se keskimutteri

kuva otettu ässän akselista
mullon pelkkiä romuja vaan
siis se on toi ok,siihen en kyllä koskenut koko rempan aikana joten siitä tuskin mättää,enkä ristiniveltäkään epäile ei ollu väljää eikä siihenkään koskettu,etu ja takakepin merkit on kohdallaan,perästä ja kardaanin takaosasta en niitä pisteitä löytänyt vaikka tossa yhdessä linkissä oli kuva kardaanista jossa ne kyllä selvästi näky,onko se perän ja kardaanin liitos niin tarkka
myös se kumilimppu siinä on ehjä,ja kyseessä siis automaatilla varustettu 124d.
No onpas kumma juttu. Kyllähän tuohon keskimutteriin on ollut pakko koskea, kun kardaanin katkaisee tai muuten se mutteri on jäänyt joltain auki aiemmissa rempoissa. Koita nyt kiristää sitä kardaanin mutteria suht tiukaksi.jokeri kirjoitti:siis se on toi ok,siihen en kyllä koskenut koko rempan aikana joten siitä tuskin mättää,enkä ristiniveltäkään epäile ei ollu väljää eikä siihenkään koskettu,etu ja takakepin merkit on kohdallaan,perästä ja kardaanin takaosasta en niitä pisteitä löytänyt vaikka tossa yhdessä linkissä oli kuva kardaanista jossa ne kyllä selvästi näky,onko se perän ja kardaanin liitos niin tarkkamyös se kumilimppu siinä on ehjä,ja kyseessä siis automaatilla varustettu 124d.
Jaa-a, jos se ei ennen kumin vaihtoa jurissut vaikka mutteri oli löysä, niin ei se varmaan välttämättä nyttenkään auta vaikka kiristää. Kyllähän se pitäisi niin kiinni olla, ettet sitä käsin todellakaan revi irti. Mitenkäs se takakuminivel tuli paikalleen-menikö ne metallikorokkeet laipan uriin kunnolla.
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5747
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Kyllähän tuossa lukee että takaosa oli irti. Ei siihen mutteriin välttämättä tarvi koskea jos se oli vaikka löysällä alunperin. Ja kannatin laakeri on juuri kiinni kardaanin takimmaisessa osassa etupäässä.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Joo, jos ton laakerin saa tohon väliin irroittamatta taka-ja etuosaa, niin sellainen laakeri, joka murrosnivelen läpi on vaihettu, niin jurisee varmastitouhottaja kirjoitti:topikin alaku päässä lukkee että kannatin laakerin vaihdoin![]()
olis kyllä upeeta nähä miten se vaihetaan irrottamatta akseleita toisistaan ja mutteria avaamatta![]()
todella upee suoritus![]()
No, joo asiaan. Elikkä pelkkä laakeri oli siis vaihdettu. Ja kardaanin irroitit ilam merkkausta:no ei siihen jää muuta vaihtoehtoo kun se, että kardaanin kiinnitys on virheellinen. Vaikka löysit merkit kardaanista, niin se on saattanut olla paikallaan aivan eri asennossa kuin merkit antaa ymmärtää. Onko kaikki kiinnitykset oikein takakardaanin takapäässä? Jos on, niin kokeile laittaa kardaani eri booreille-koita vaikka puoli kierrosta ja katso mitä vaikuttaa.
kyllä se takapäästä pitäs olla kunnolla kiinni,ei siellä varmaan ole mitään häikkää,ei kai auta muu kun laittaa se eri booreille ekalla kerralla kun sen laitoin kiinni niin jurisi toisella kertaa laitoin ne viivat kohdalleen ja jurisi,kai sitä pitäs taas johonki suuntaan siirtää jos vaikka löytäs oikeen kohdan menee vaan aikamoiseksi hakuammunnaksi,oisko sellanen mistään kotosin että ottas koko pötkön pois ja veisi tasapainotettavaksi
ei tarttis kun kerran ottaa pois ja takasin niin tulis kerralla hyvä,mitähän sellanen lysti maksais,onko kokemusta 
Kuullostaa tutulta. Mulla laakerin tukikumi repesi vauhdissa, todenäköisesti nivel sai siipeensä siinä. Nyt on nivel vaihdettu ja putki laitetaan huomenna takaisin. Oulussa nivelen vaihto ja tasapainoitus maksoi vajaat kolmesataa euroa. Laittelen tietoa miten kävi, kunhan saadaan auto nippuun.
- neliveto on ylivoimaa -



