Nonnii.
Havaitsimmepa tuossa lambda-anturia vaihtaessa että myös itse katalysaattori alkaa olla aika paljon maantietä katsellut.
Itse vehje on ehjä vielä, mutta suojapellit ovat mukana menossa lähinnä vanhasta muistista.
KL-varaosien sivulta löytyi W124:n bensamalliin vain numerolla 7654 osa nimeltä "välivaimennin POHJOISMAIDEN KAT " hintaan 145,00 EUR.
Kysymys kuuluu. Mikä ihme on "pohjoismaiden" kat ja onko se alkuunkaan sama osa joka on alkujaan Saksaan rekatun auton putkistossa?
PS. On muuten vähän helvetin tiukassa se lambda-anturi, piti jättää tältä päivältä homma kesken kun pitää painua takaisin töihin. Onko sen irrottamiseen muita poppakonsteja kuin pidempi vääntimen varsi ja muut perinteiset?
No, pitää vielä ihmetellä uudemman kerran tuota osan kuntoa. Revimme pahiten ruostuneet pintasuojapellit ihan käsipelillä irti, joten tätä syksyä tuo katti ei nähne. Koskapa ko. auton kaupittelu on enempi passiivista niin pistetään samalla uutta pulikkaa kiinni-- saapa sitten itse ajella varmalla pelillä.
Vehosta en kyllä uskalla kysyä uuden katin hintaa ennen kuin on tukevampi tuoli. (Salosta en tiedä vanhastaan kuin yhden Katin hinnan ja sekin taitaa olla jo muuttanut pois paikkakunnalta... )
Mulla on kanssa otteessa maininta katalysaattorista muttei mitään vähäpäästöisyydestä. Viimeksi leimalla inssikin ihmetteli ja sanoi että isommilla arvoilla tämä kelpaisi. (3,5 ja 600)
Suunnittelin joskus että vois ottaa ainakin katista sisukset pois niin hengittäis paremmin.
Kylla kai se itse pönttö pitää olla kun se on mainittu.
Mulla lukee rekisteriotteessa vain jotta "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta".
Sanaa "vähäpäästöinen" ei koko lapussa mainita .
Olisikos tämä niitä tapauksia mistä saisi ruuvata koko helvetin solmun irti ja hitsata tilalle suoraa rööriä?
Autoni on chevy caprice classic vm.88. Rekisteriotteessa on erikoisehdoissa merkintä katalysaattori: saa käyttää vain lyijytöntä polttoainetta, mutta ei merkintää vähäpäästöinen eli: 1)saako kyseisestä yksilöstä ottaa katalysaattorin pois? 2)saako sen myötä poistaa muutkin saastelaitteet?
- Saat poistaa jos pystyt todistamaan, että moottori täyttää 15/04 vaatimukset ilman kattia ja muita saastelaitteita.
Mielenkiintoista. Periaatteessa kai riittäisi kun mittauttaisi jonkun ei-kat W124:n ja veisi lapun katsastajalle. Mutta kun ne kuitenkin haluavat mitata ko. auton. Pitäisikö ensin siis koemielessä repiä katti irti ja käydä laputtamassa auto ja sitten jos arvot eivät kelpaa, niin asentaa värkki uudestaan paikalleen...
Eih. Taidan ainakin ensin katsoa miten se uusi lambda asettuu ja jos katti on hajotakseen, niin sitten harkitaan uudestaan. Eli perniöläisittäin "töytty katto jos ei mittä ankeleeki key" (so." katsotaan, jos ei mitään eritystä tapahdu" )
Jotenkin minulle on jäänyt semmoinen kuva että varaosakauppiaat möisi "irto" katteja... Hämärä muistikuva... Kysyppäs ihan piruuttas paikalliselta kauppiaalta... (Hinta 1000 mummoo...) tai sitten muisti pätkii.
Lambda on tosiaan tiukassa...
Itsellä lähti lopulta "helposti" irti, kun tajusin varovasti lekalla kopauttaa lenkkiavaimeen, pyörähti samantien irti. 2 päivää ennen sitä ähräsin sitä vaikka millä kosteilla ja aineilla ilman tulosta...
Vänkäri kirjoitti:Jotenkin minulle on jäänyt semmoinen kuva että varaosakauppiaat möisi "irto" katteja... Hämärä muistikuva... Kysyppäs ihan piruuttas paikalliselta kauppiaalta... (Hinta 1000 mummoo...) tai sitten muisti pätkii.
Njoo, onhan niitä mm. Motonetin valikoimissa.
Hirvittää vaan, jos ei tarvikeosa kuitenkaan ole arvoiltaan ja olemukseltaan ihan aidon kaltainen ja tuo mersun bensakone on kuitenkin melkoisen herkkä joka helkutin arvolle -- jos lambda säätää konetta tarvikekatin perusteella hiukan pieleen ja virhe sitten kertautuu, niin kohta tässä saa taas olla väsäämässä jotain "M103 sammuu" tai "M103 tyhjäkäynti sahaa"-otsikkoista topicia tänne...
Mutta voisihan tuota tietysti kysäistä tarvikeputkastakin, minkä merkin katteja siellä kaupitaan.
Vänkäri kirjoitti:Jotenkin minulle on jäänyt semmoinen kuva että varaosakauppiaat möisi "irto" katteja... Hämärä muistikuva... Kysyppäs ihan piruuttas paikalliselta kauppiaalta... (Hinta 1000 mummoo...) tai sitten muisti pätkii.
Njoo, onhan niitä mm. Motonetin valikoimissa.
Hirvittää vaan, jos ei tarvikeosa kuitenkaan ole arvoiltaan ja olemukseltaan ihan aidon kaltainen ja tuo mersun bensakone on kuitenkin melkoisen herkkä joka helkutin arvolle -- jos lambda säätää konetta tarvikekatin perusteella hiukan pieleen ja virhe sitten kertautuu, niin kohta tässä saa taas olla väsäämässä jotain "M103 sammuu" tai "M103 tyhjäkäynti sahaa"-otsikkoista topicia tänne...
Mutta voisihan tuota tietysti kysäistä tarvikeputkastakin, minkä merkin katteja siellä kaupitaan.
Eikös kaikki katit ole rodiumia tai platinaa tai jotain... Kallista jalometallia kuitenkin?
Ja Lambda anturi on katin jälkeen? Sehän vaan "haistelee" happipitoisuutta? Ostat vaan Kemiran kisa katin niin ne muutkin tekee... Ainaki virivehkeissä...
Vänkäri kirjoitti:Ja Lambda anturi on katin jälkeen? Sehän vaan "haistelee" happipitoisuutta? Ostat vaan Kemiran kisa katin niin ne muutkin tekee... Ainaki virivehkeissä...
Ja sitten vaihdat sen bensa vehkeen diisseliin
Vai että bensavehje tiisseliin. Äläs nyt, kun se on vaikka miten pitkään toiminut ihan moitteitta, ei sahaamisia ei mitään.
Projektit-palstalta huomaamme, että noihin dieselihin sitä vasta ollaan harva se päivä asentamassa kallista uutta osaa pellin alle...
No. Pitää katsoa. Kun saataisiin nyt ensin se helvetin lamda-anturi irti sieltä putkistosta.
Jos kohta broidi kidnappasi ko. auton omiin hämäriin tarkoituksiinsa ja lupasi palauttaa vasta loppuviikolla, että suap nähdä.
"välivaimennin POHJOISMAIDEN KAT" tarkoittanee varmaankin katin perään sopivaa pönttöä
Korvautuisikon katti suoraan putkella, jos tilaisi tuon keskipöntän ilman tuota "välivaimennin POHJOISMAIDEN KAT" merkintää, vai mahtaako alkupätkänkin tarvita erikseen..
Eipä tuossa katin olemassa- tai poissaolo tai "merkki" taida vaikuttaa mitään siihen miten kone toimii, ei se lambda välitä siitä mitä sen jälkeen putkistossa tapahtuu.
Virtausta katti tietysti hieman hidastaa.
Tarvikekatti maksaa 170 € luokkaa ja toimii ihan yhtä hyvin kuin alkuperäinenkin, ja näkyvät kestävänkin; niitä on tuossa korjaamolla sillointällöin asenneltu autoihin viime vuosina, eikä yhtään rikki mennyttä ole tietooni tullut.
Hitsaamalla kiinni ja homma on siinä.
Kattia saa joko lambdan kiinnitysreiällä tai ilman.
Se on kyllä mielestäni rahan haaskausta jos 900 € maksaa katista.
Putken läpimitta kannattaa tietysti mitata ettei ole katissa paljon pienempi,mutta aika iso rööri noissa on.
Joskus lokakuussa -98 säännöt muuttuu niin että katin pitää olla E-hyväksytty.
Tutustuin kerran "tarvikekatin" sielunelämään Fortumin labrassa ja ainakin siellä asiantuntijat kertoivat sen toimivan jopa paremmin kuin alkuperäiset. Erohan niissä näytti olevan se, että näissä kotimaisissa valmisteissa koko sisärakenne on ikäänkuin "soikeaksi litistetty" vessapaperirulla. Eli suomeksi sisukset on tehty ohuesta pellistä joka on päällystetty tarvittavilla katalysaattoriaineilla. Syy miksi ne kuulemma paremmin toimivat on se, että kyseinen rakenne lämpenee nopeammin oikeaan lämpötilaan kuin vastaava keraaminen rakenne näissä Suomen oloissa. Toinen positiivinen asia on se ettei metallinen rakenne tykkää kyttyrää pienistä kolhuista.
Muistelen nähneeni kahta perusmallia, pyöreää ja litteää. Mittailin valmiiksi omaan W124:ään sitä litteää, hyvin tuntus sopivan alkuperäisen paikalle.
No, kyllä varmaan on katalysaattoritekniikka nykyään ihan eri tasolla kuin joskus 80-luvun lopussa jolloin näitä härveleitä ei tainnut olla kuin MB:ssa ja jossain jenkeissä. Jopa tarvikkeena voi nykyään saada kovempilaatuista tavaraa kuin 15 vuotta sitten orginaaliosana.