"Pohjoismainen katalysaattori"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

"Pohjoismainen katalysaattori"

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii.
Havaitsimmepa tuossa lambda-anturia vaihtaessa että myös itse katalysaattori alkaa olla aika paljon maantietä katsellut.
Itse vehje on ehjä vielä, mutta suojapellit ovat mukana menossa lähinnä vanhasta muistista.

KL-varaosien sivulta löytyi W124:n bensamalliin vain numerolla 7654 osa nimeltä "välivaimennin POHJOISMAIDEN KAT " hintaan 145,00 EUR.

Kysymys kuuluu. Mikä ihme on "pohjoismaiden" kat ja onko se alkuunkaan sama osa joka on alkujaan Saksaan rekatun auton putkistossa? :?

PS. On muuten vähän helvetin tiukassa se lambda-anturi, piti jättää tältä päivältä homma kesken kun pitää painua takaisin töihin. Onko sen irrottamiseen muita poppakonsteja kuin pidempi vääntimen varsi ja muut perinteiset? :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: "Pohjoismainen katalysaattori"

Viesti Kirjoittaja M.K »

Aku P kirjoitti:KL-varaosien sivulta löytyi W124:n bensamalliin vain numerolla 7654 osa nimeltä "välivaimennin POHJOISMAIDEN KAT " hintaan 145,00 EUR.
Hintansa puolesta vaikuttais ihan välivaimentimelta :roll: Haulla ei oikein KL:stä MB:n katteja tahtonut löytyä.

Mutta tuollainen osu vanhasta muistista silmään...lähinnä tuo 300CE:n
http://www.fusti.fi/osahaku/listaus.php ... 315&oid=22
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: "Pohjoismainen katalysaattori"

Viesti Kirjoittaja Aku P »

M.K kirjoitti:Hintansa puolesta vaikuttais ihan välivaimentimelta :roll: Haulla ei oikein KL:stä MB:n katteja tahtonut löytyä.

Mutta tuollainen osu vanhasta muistista silmään...lähinnä tuo 300CE:n
http://www.fusti.fi/osahaku/listaus.php ... 315&oid=22
Niin voi olla.

No, pitää vielä ihmetellä uudemman kerran tuota osan kuntoa. Revimme pahiten ruostuneet pintasuojapellit ihan käsipelillä irti, joten tätä syksyä tuo katti ei nähne. Koskapa ko. auton kaupittelu on enempi passiivista niin pistetään samalla uutta pulikkaa kiinni-- saapa sitten itse ajella varmalla pelillä.

Vehosta en kyllä uskalla kysyä uuden katin hintaa ennen kuin on tukevampi tuoli. (Salosta en tiedä vanhastaan kuin yhden Katin hinnan ja sekin taitaa olla jo muuttanut pois paikkakunnalta... :oops: :shock: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Noissa on ilmeisesti käytetty erilaisia katteja maan mukaan.
Motonet näyttäisi kauppaavan kattia hintaan 600€, KL:n luettelossa 910€ :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Viime kesän hinta Veholla katille oli 1500e. 8)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm.

Mulla lukee rekisteriotteessa vain jotta "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta".
Sanaa "vähäpäästöinen" ei koko lapussa mainita .

Olisikos tämä niitä tapauksia mistä saisi ruuvata koko helvetin solmun irti ja hitsata tilalle suoraa rööriä? :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mulla on kanssa otteessa maininta katalysaattorista muttei mitään vähäpäästöisyydestä. Viimeksi leimalla inssikin ihmetteli ja sanoi että isommilla arvoilla tämä kelpaisi. (3,5 ja 600)
Suunnittelin joskus että vois ottaa ainakin katista sisukset pois niin hengittäis paremmin.
Kylla kai se itse pönttö pitää olla kun se on mainittu.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Aku P kirjoitti:Hmm.

Mulla lukee rekisteriotteessa vain jotta "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta".
Sanaa "vähäpäästöinen" ei koko lapussa mainita .

Olisikos tämä niitä tapauksia mistä saisi ruuvata koko helvetin solmun irti ja hitsata tilalle suoraa rööriä? :?:
Autoni on chevy caprice classic vm.88. Rekisteriotteessa on erikoisehdoissa merkintä katalysaattori: saa käyttää vain lyijytöntä polttoainetta, mutta ei merkintää vähäpäästöinen eli: 1)saako kyseisestä yksilöstä ottaa katalysaattorin pois? 2)saako sen myötä poistaa muutkin saastelaitteet?

- Saat poistaa jos pystyt todistamaan, että moottori täyttää 15/04 vaatimukset ilman kattia ja muita saastelaitteita.


http://www.katsastajat.com/
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

M.K kirjoitti:- Saat poistaa jos pystyt todistamaan, että moottori täyttää 15/04 vaatimukset ilman kattia ja muita saastelaitteita.[/i]

http://www.katsastajat.com/
Mielenkiintoista. Periaatteessa kai riittäisi kun mittauttaisi jonkun ei-kat W124:n ja veisi lapun katsastajalle. Mutta kun ne kuitenkin haluavat mitata ko. auton. Pitäisikö ensin siis koemielessä repiä katti irti ja käydä laputtamassa auto ja sitten jos arvot eivät kelpaa, niin asentaa värkki uudestaan paikalleen...
:roll: :?

Eih. Taidan ainakin ensin katsoa miten se uusi lambda asettuu ja jos katti on hajotakseen, niin sitten harkitaan uudestaan. Eli perniöläisittäin "töytty katto jos ei mittä ankeleeki key" (so." katsotaan, jos ei mitään eritystä tapahdu" :shock: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Jotenkin minulle on jäänyt semmoinen kuva että varaosakauppiaat möisi "irto" katteja... Hämärä muistikuva... Kysyppäs ihan piruuttas paikalliselta kauppiaalta... (Hinta 1000 mummoo...) tai sitten muisti pätkii.
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Lambda on tosiaan tiukassa... :shock:
Itsellä lähti lopulta "helposti" irti, kun tajusin varovasti lekalla kopauttaa lenkkiavaimeen, pyörähti samantien irti. 2 päivää ennen sitä ähräsin sitä vaikka millä kosteilla ja aineilla ilman tulosta...
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vänkäri kirjoitti:Jotenkin minulle on jäänyt semmoinen kuva että varaosakauppiaat möisi "irto" katteja... Hämärä muistikuva... Kysyppäs ihan piruuttas paikalliselta kauppiaalta... (Hinta 1000 mummoo...) tai sitten muisti pätkii.
Njoo, onhan niitä mm. Motonetin valikoimissa.
Hirvittää vaan, jos ei tarvikeosa kuitenkaan ole arvoiltaan ja olemukseltaan ihan aidon kaltainen ja tuo mersun bensakone on kuitenkin melkoisen herkkä joka helkutin arvolle -- jos lambda säätää konetta tarvikekatin perusteella hiukan pieleen ja virhe sitten kertautuu, niin kohta tässä saa taas olla väsäämässä jotain "M103 sammuu" tai "M103 tyhjäkäynti sahaa"-otsikkoista topicia tänne... :oops:

Mutta voisihan tuota tietysti kysäistä tarvikeputkastakin, minkä merkin katteja siellä kaupitaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Aku P kirjoitti:
Vänkäri kirjoitti:Jotenkin minulle on jäänyt semmoinen kuva että varaosakauppiaat möisi "irto" katteja... Hämärä muistikuva... Kysyppäs ihan piruuttas paikalliselta kauppiaalta... (Hinta 1000 mummoo...) tai sitten muisti pätkii.
Njoo, onhan niitä mm. Motonetin valikoimissa.
Hirvittää vaan, jos ei tarvikeosa kuitenkaan ole arvoiltaan ja olemukseltaan ihan aidon kaltainen ja tuo mersun bensakone on kuitenkin melkoisen herkkä joka helkutin arvolle -- jos lambda säätää konetta tarvikekatin perusteella hiukan pieleen ja virhe sitten kertautuu, niin kohta tässä saa taas olla väsäämässä jotain "M103 sammuu" tai "M103 tyhjäkäynti sahaa"-otsikkoista topicia tänne... :oops:

Mutta voisihan tuota tietysti kysäistä tarvikeputkastakin, minkä merkin katteja siellä kaupitaan.
Eikös kaikki katit ole rodiumia tai platinaa tai jotain... Kallista jalometallia kuitenkin?

Ja Lambda anturi on katin jälkeen? Sehän vaan "haistelee" happipitoisuutta? Ostat vaan Kemiran kisa katin niin ne muutkin tekee... Ainaki virivehkeissä...

Ja sitten vaihdat sen bensa vehkeen diisseliin :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vänkäri kirjoitti:Ja Lambda anturi on katin jälkeen? Sehän vaan "haistelee" happipitoisuutta? Ostat vaan Kemiran kisa katin niin ne muutkin tekee... Ainaki virivehkeissä...

Ja sitten vaihdat sen bensa vehkeen diisseliin :D
Vai että bensavehje tiisseliin. Äläs nyt, kun se on vaikka miten pitkään toiminut ihan moitteitta, ei sahaamisia ei mitään.
Projektit-palstalta huomaamme, että noihin dieselihin sitä vasta ollaan harva se päivä asentamassa kallista uutta osaa pellin alle... :twisted: :wink:

No. Pitää katsoa. Kun saataisiin nyt ensin se helvetin lamda-anturi irti sieltä putkistosta. :oops:
Jos kohta broidi kidnappasi ko. auton omiin hämäriin tarkoituksiinsa ja lupasi palauttaa vasta loppuviikolla, että suap nähdä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

"välivaimennin POHJOISMAIDEN KAT" tarkoittanee varmaankin katin perään sopivaa pönttöä :roll:

Korvautuisikon katti suoraan putkella, jos tilaisi tuon keskipöntän ilman tuota "välivaimennin POHJOISMAIDEN KAT" merkintää, vai mahtaako alkupätkänkin tarvita erikseen.. :?:

Mitä sanoo ilman mirriä olevat miehet? :oops:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

lambdahan taitaa olla kyllä ennen kattia, joten se toimii ihan samalla tavalla ilmankin sitä.... vai? :roll:
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä tuossa katin olemassa- tai poissaolo tai "merkki" taida vaikuttaa mitään siihen miten kone toimii, ei se lambda välitä siitä mitä sen jälkeen putkistossa tapahtuu.
Virtausta katti tietysti hieman hidastaa.

Tarvikekatti maksaa 170 € luokkaa ja toimii ihan yhtä hyvin kuin alkuperäinenkin, ja näkyvät kestävänkin; niitä on tuossa korjaamolla sillointällöin asenneltu autoihin viime vuosina, eikä yhtään rikki mennyttä ole tietooni tullut.
Hitsaamalla kiinni ja homma on siinä.

Kattia saa joko lambdan kiinnitysreiällä tai ilman.

Se on kyllä mielestäni rahan haaskausta jos 900 € maksaa katista.
Putken läpimitta kannattaa tietysti mitata ettei ole katissa paljon pienempi,mutta aika iso rööri noissa on.

Joskus lokakuussa -98 säännöt muuttuu niin että katin pitää olla E-hyväksytty.
wiimax.fi
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

tarvikekatista

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

Tutustuin kerran "tarvikekatin" sielunelämään Fortumin labrassa ja ainakin siellä asiantuntijat kertoivat sen toimivan jopa paremmin kuin alkuperäiset. Erohan niissä näytti olevan se, että näissä kotimaisissa valmisteissa koko sisärakenne on ikäänkuin "soikeaksi litistetty" vessapaperirulla. Eli suomeksi sisukset on tehty ohuesta pellistä joka on päällystetty tarvittavilla katalysaattoriaineilla. Syy miksi ne kuulemma paremmin toimivat on se, että kyseinen rakenne lämpenee nopeammin oikeaan lämpötilaan kuin vastaava keraaminen rakenne näissä Suomen oloissa. Toinen positiivinen asia on se ettei metallinen rakenne tykkää kyttyrää pienistä kolhuista.

Muistelen nähneeni kahta perusmallia, pyöreää ja litteää. Mittailin valmiiksi omaan W124:ään sitä litteää, hyvin tuntus sopivan alkuperäisen paikalle.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, kyllä varmaan on katalysaattoritekniikka nykyään ihan eri tasolla kuin joskus 80-luvun lopussa jolloin näitä härveleitä ei tainnut olla kuin MB:ssa ja jossain jenkeissä. Jopa tarvikkeena voi nykyään saada kovempilaatuista tavaraa kuin 15 vuotta sitten orginaaliosana.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin