W210 mallin automaatin W/S -kytkimen toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kolkuttaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 21.11.2009 17:49
Paikkakunta: Muurame

W210 mallin automaatin W/S -kytkimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Kolkuttaja »

No nyt sitten koeajoin vm.-98 E200 automaatin bentsiinikoneella ja kyyti oli VW-dieselin jälkeen niin vakuuttavaa, että ostin pois. Käyttöohjeet ovatten saksankieliset ja tavaaminen on vähän ahistellut :oops:

Asiasta perilläolevavammat voinevat kertoa automaatin W/S-katkaisimen toiminnasta enempi. Eli missä keliolosuhteissa kannattaa käyttää ja kumpaa asentoa ja vaikuttaako kulutukseen?
-Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa-
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W210 mallin automaatin W/S -kytkimen toiminta

Viesti Kirjoittaja tempera »

Kolkuttaja kirjoitti:No nyt sitten koeajoin vm.-98 E200 automaatin bentsiinikoneella ja kyyti oli VW-dieselin jälkeen niin vakuuttavaa, että ostin pois. Käyttöohjeet ovatten saksankieliset ja tavaaminen on vähän ahistellut :oops:

Asiasta perilläolevavammat voinevat kertoa automaatin W/S-katkaisimen toiminnasta enempi. Eli missä keliolosuhteissa kannattaa käyttää ja kumpaa asentoa ja vaikuttaako kulutukseen?
:evil: Se W asento mulla ainakin lisäsi kulutusta hieman mutta en ole huomannut mitään eroa ajossa. Mullahan on 200 hp kone joten ESP on tärkeämpi kun W tai S tarkoittaa talvi tai kesäasetuksia. Wllä lähtee kakkosella ja vaihtaa muutenkin loivemmin. Kuten sanoin jo että itse ajelen S päällä. Kaasujalasta se riippuu Yrittääkö sutia vai ei. Mersu muutenkin on huonohko auto talvikeleillä takavedon ansiosta. Pitäisi käi pitää sata kiloista anoppia takapenkillä painona että renkaat pitäis paremmin.

Ps Kirjoitan tähän suoraan ohjekirjasta W ja S toiminnot.
S=normaaliasento. Sopii kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin.
W=talviasento. Liikkeellelähtö tapahtuu eteenpäin 2,vaihteella ja taakseppäin peruutusvaihteen 2, välityssuhteella.
Vaihteisto vaihtaa suuremmalle ja pienemmälle vaihteelle kaasupoljinta reilustikkin painettaessa alhaisemmissa nopeuksissa kuin asennossa S
Kun painat kaasupolkimen Kickdown-asentoon tapahtuu ylös ja alaspäin vaihtaminen kuten ohjelmassa S. "kickdown asento on talla pohjassa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Juuri näin. Huomaa eron selvästi liikkeellelähtiessä: abs-valo ei syty heti ja samoin vaihteiden vaihtoalueet tuntuvat laajemmilta. kulutukseen ei tunnu vaikuttavan, kiihtyvyyteen kyllä.

Minä pidän liukkailla aina W(inter) -asennossa ja siirrän S(port)-käyttöön kun vaihdan kesärenkaat alle...

hyvää loppuvuotta kaikille ja parempaa uutta sellaista ! :lol:
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Potifaari kirjoitti:Juuri näin. Huomaa eron selvästi liikkeellelähtiessä: abs-valo ei syty heti ja samoin vaihteiden vaihtoalueet tuntuvat laajemmilta. kulutukseen ei tunnu vaikuttavan, kiihtyvyyteen kyllä.

Minä pidän liukkailla aina W(inter) -asennossa ja siirrän S(port)-käyttöön kun vaihdan kesärenkaat alle...

hyvää loppuvuotta kaikille ja parempaa uutta sellaista ! :lol:
Itse ajelen kanssa talvirenkailal tuolla W:llä, koska kävi säälittämään nastarenkaiden puolesta se S:llä ajelu - nekun tuppas lyömään tyhjää tämän tästä. :) W:lle vaihdettaessa meno rauhoittui ja ei tarvia joka kiihdytyksessä ihan pikkuvarpaalla varovasti kaasuttaa. Kulutusta en ole seurannut sen kummemmin.
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
alpinweiss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja alpinweiss »

Potifaari kirjoitti:
Minä pidän liukkailla aina W(inter) -asennossa ja siirrän S(port)-käyttöön kun vaihdan kesärenkaat alle...
Eikös ne ole W(inter) ja S(tandard). Mitään sporttisuutta tällaisiin pappamersuihin ei pelkillä napeilla saada. :D
MB CLK240
Monta kakkosnelosta
Vitoja
Väyrysiä
Mohlovalo Eemeli
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

oisko peräti W(inter) ja S(ummer)
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

standard
Merseedespents
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

mulla on avantgarde cdi320 madallettu kori ja muistaakseni manuaalissa (saksa) luki että sport... tarkistan huomenna ja esitän etukäteen nöyrän anteeksipyynnön jos olen kuvitellut että olisi urheilullisemmastakin vehkeestä kysymys.
:oops:
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Potifaari kirjoitti:mulla on avantgarde cdi320 madallettu kori ja muistaakseni manuaalissa (saksa) luki että sport... tarkistan huomenna ja esitän etukäteen nöyrän anteeksipyynnön jos olen kuvitellut että olisi urheilullisemmastakin vehkeestä kysymys.
:oops:
Minullakin on Sport, mutta se toinen asento onkin Comfort ja kolmas Manual. Noissa joissa toinen vaihtoehto on W on toinen Standard (pyydän myös etukäteen anteeksi jos olen väärässä, mutta en lupaa syödä hatullista p...).
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Potifaari kirjoitti:mulla on avantgarde cdi320 madallettu kori ja muistaakseni manuaalissa (saksa) luki että sport... tarkistan huomenna ja esitän etukäteen nöyrän anteeksipyynnön jos olen kuvitellut että olisi urheilullisemmastakin vehkeestä kysymys.
:oops:
En mie ainakaan ole omastani vielä sitä urheiluautoa löytänyt :) :cry: 2001 vuoden avantgarde 320 cdi farkku :arrow: Ihan perus kuljetin vailla sen kummempaa dramatiikkaa. :?
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja typeyks »

Tuo hieno interveppi ainakin kertoo niiden olevan Winter ja Sport. Sportti aiheuttaa vaan vaihteen vaihtumisen korkeemmilla kierroksilla. :D
Hankala tapaus.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

typeyks kirjoitti:Tuo hieno interveppi ainakin kertoo niiden olevan Winter ja Sport. Sportti aiheuttaa vaan vaihteen vaihtumisen korkeemmilla kierroksilla. :D
Tarkoititko intervepillä tätä postaustasi intervepissä? Varmaan se sitten on uskottava, mutta epäuskoisille voisit varmaan intervepin linkinkin laittaa tänne näkyville?

Itse katsoin ohjekirjasta, tänne vaan ei saa kuvia liitettyä enkä ala laittamaan mihinkään kuvapalveluun näytille mutta voin tarpeen tullen laittaa linkin pdf-ohjekirjaan netissä.
Avatar
alpinweiss
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Su 25.02.2007 19:49
Paikkakunta: länsirannikon pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja alpinweiss »

Mr. ohjekirja olisi standardin kannalla! Tällaisissa pappabiileissä Winter ja Standard olisi melkeinpä ainoa järkevä vaihtoehto. Olisiko siinäkään järkeä että ajovaihtoehtonne olisivat talvimoodi ja "räyhäkäs" Ultimate Sport, siinä menetettiin kukkahattuasiakkaat. Winter ja Summer ehdotuksessakin on mätää, on vielä kaksi muuta vuodenaikaa, mutta talvi on vuodenajoista ainoa liukas (yleisesti ottaen) elikkäs sille oma moodi ja muuten mennään standardilla! :D
MB CLK240
Monta kakkosnelosta
Vitoja
Väyrysiä
Mohlovalo Eemeli
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja typeyks »

Nonni. Sivusto, josta luin tuon SPORT on näköjään mallia 404.
Lisä etsiminen tuotti tuloksen:

The W/S mode button stands for Winter and Standard. Winter mode increases torque and thus adherence when starting. I believe that under normal conditions, standard mode is to be prefered as it improves acceleration and makes the ride more comfortable.

Taitaa siis olla tuo standard, mutta jokainen saa tehdä omat päätelmät.

Kiitos ja anteeksi sekoitus.

EDIT: DBFI, älä ota sitä niin vakavasti. Muuten elämästä tulee pitkä ja kivinen :D
Hankala tapaus.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

:oops: :oops:

niinpä siellä lukeekin manuaalissa että S(tandard)...

olemme kaikki erehtyväisiä, ei hernettä nenään...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja typeyks »

Kaikki ottakaamme Pisum sativumit pois sieraimista. Yleinen vittuilu kuuluu foorumeille. :lol:
Hankala tapaus.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

kiitos.

pisum sativum on parempi keitossa, jonne on lisätty Sus scrofa domestica:n jalka...

:D
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

typeyks kirjoitti: EDIT: DBFI, älä ota sitä niin vakavasti. Muuten elämästä tulee pitkä ja kivinen :D
Kiitän elämänohjeista, mikähän tossa tekstissäni otti nenään? Kivipoluista on muuten niin pitkältä ajalta jo kokemusta että kiitän tulevien vuosien toivotuksesta, kaikki otetaan ilolla vastaan, olivat sitten jouheita tai kivisiä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tämä(kin) oli joku näppäinkämmi
Viimeksi muokannut DBFI, Pe 01.01.2010 16:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja typeyks »

DBFI kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
typeyks kirjoitti: EDIT: DBFI, älä ota sitä niin vakavasti. Muuten elämästä tulee pitkä ja kivinen :D
Kiitän elämänohjeista, mikähän tossa tekstissäni otti nenään, tarkoituksella en kirjaillut mitään moitetta (no, pois lukien tietoon viittaaminen ilman viitettä, ja tietoa)? Kivipoluista on muuten niin pitkältä ajalta jo kokemusta että kiitän tulevien vuosien toivotuksesta, kaikki otetaan ilolla vastaan, olivat sitten jouheita tai kivisiä.
:D

EDIT: Itseäni jäi häiritsemään tuo väittämäni:
http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... n-c-s.html

Siinä siis syy...tuohon lisätään pikaluku + lukihärö ja sekaannus on valmis
Hankala tapaus.
Vastaa Viestiin