hihnapyörä vaihettu ...nykäys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

hihnapyörä vaihettu ...nykäys

Viesti Kirjoittaja veekoo »

eli laitoin tohon clk 200k(141kw)tuon isomman alahihnapyörän ja ilmeni seuraavanlainen ongelma:kun vetää ns.rivakasti nykäsee voimakkaasti n3500rpm kohdalla ja vetää taas siitä eteen päin ihan normaalisti,jos kaasuttaa huomattavasti maltillisemmin niin nykäystä ei ilmene,eli onko jollakulla ollut vastaavaa vaivaa ja jos,niin mikä korjasi tilanteen?
Avatar
\Tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 16.10.2008 19:01
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja \Tonza »

Mulla on samaa ongelmaa tosin korimalli ja koneen koko on eri, mutta kompressori kumminkin löytyy eli W202 230K.

Nykäsee juurikin siinä 3500-4000rpm kohdalla ku kiihdyttää ripeesti,
on aika kettumainen kun lähdet ohittamaan ja siinä alkaa sitten nykiä. Ja hiljakseen kiihdyttäessä ei nyi.

Syytä en oo kekisinyt, mutta ensimmäiseksi tuli mieleen se ilmanputsarikotelossa (en tiedä miten clk:ssa on) oleva läppä, jonka pitäisi olla kiinni ku kompura ahtaa.
Niin ajattelin, että jos se jostain syystä päästää paineet harakoille aukeamalla kompuran ahtaessa.
Laitoin juuri ahtopainemittarin kiinni, niin täytyy mennä koittamaan mitä mittari kertoo nykäsy vaiheessa.

Mutta jos joku muu tietää asiasta jotain niin kertokaa ihmeessä. Tuo minun teoria on aivan mutua :D
Avatar
azamaza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.08.2008 20:23
Paikkakunta: hattula

Viesti Kirjoittaja azamaza »

en tiiä sanoo muuta ku että saabissa teki samaa kun nousi ahtopaineet liikaa,jolloin katkas sytkää...onkohan mersussa samaa systeemiä?siihen en osaakkaan sanoo mitään :D
210.025
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Liikaa ahtoja tietyllä kierrosluvulla, eli tässä se 3500-4000 ja huonohkot tulpat, ei anna kunnon kipinää :arrow: detonoi :arrow: nakutuksen esto toimii. Kierroksilla se tasoittuu, joten uutta tulppaa kehiin.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
\Tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 16.10.2008 19:01
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja \Tonza »

Sitä en huomannutkaan tuossa sanoa, että mulla on vakiot hihnapyörät kompurassa, että ahtojen pitäs olla kyllä sopivat. Ja tulpillakaan ei oo ajettu kuin 5000km.

Mutta veekoon autossa voi auttaakin tuo tulppien vaihto, kun ahdot on noussu uudella hihnapyörällä.
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Antti V kirjoitti:Liikaa ahtoja tietyllä kierrosluvulla, eli tässä se 3500-4000 ja huonohkot tulpat, ei anna kunnon kipinää :arrow: detonoi :arrow: nakutuksen esto toimii. Kierroksilla se tasoittuu, joten uutta tulppaa kehiin.
mikäs olis sopiva tulppa tuohon vaivaan,tällä hetkellä ihan vakio densolaiset
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

miten seokset käyttäytyy tuolla kierrosalueella
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

[quote="Antti V"]Liikaa ahtoja tietyllä kierrosluvulla, eli tässä se 3500-4000 ja huonohkot tulpat, ei anna kunnon kipinää :arrow: detonoi :arrow: nakutuksen esto toimii. Kierroksilla se tasoittuu, joten uutta tulppaa kehiin.[/quot

uudet tulpat :arrow: ei vaikutusta suuntaan eikä toiseen
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tulee nyt kyllä vähän myöhässä, mutta onko ohjelmalle tehty mitään tuon hihnapyörän uusimisen jälkeen?

Tuolla tulppa ongelmalla tarkoitin juurikin vanhaa tulppaa, joka ei enään kestä puristuksia, toisaalta en tiedä minkä mallinen tulppa tuossa on, voisi ajatella pikkuisen kylmempääkin ja eri mallista, lähinnä tulisi mieleen jokin kisatulppa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja jr85 »

Mulla on kanssa kompukassa sama homma eli nykäsee kovassa vedossa, mutta nykäyksen jälkeen lähtee vetään ihan hyvin, hihnapyörä vaihdettu suurempaan, ja ohjelma päivitys tehty motorbit:ssä, ja tulpan on n.10tkm ajetut Brisk iridium. Mulla on kanssa käyny mielessä et vaikuttaako se ilmanputsari kotelossa oleva ahtopaineen säätöläppä tähän nykäykseen? :?: :?: :?:
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Antti V kirjoitti:Tulee nyt kyllä vähän myöhässä, mutta onko ohjelmalle tehty mitään tuon hihnapyörän uusimisen jälkeen?

Tuolla tulppa ongelmalla tarkoitin juurikin vanhaa tulppaa, joka ei enään kestä puristuksia, toisaalta en tiedä minkä mallinen tulppa tuossa on, voisi ajatella pikkuisen kylmempääkin ja eri mallista, lähinnä tulisi mieleen jokin kisatulppa.
ohjelmaan ei ole tehty mitään koska juurikin yritän selvittää syyn tohon nykäykseen,jos jollakin tuo olisi ollut tiedossa,softan umpimähkäinen päivitys ja mulkaus ei nyt tässä auta,eli mennään pitkän kaavan kautta penkkiin vikaa etsimään,ratkaistaan onkelma,kun kukan ei täällä näytä löytäneen mitään korjausta tohon hommaan
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Joskus aikanaan, kun omaani kyselin hihnapyörä settejä niin mukana olisi tullut putki jolla olis muistaakseni mapin taikka maffin paikka siirtynyt lähemmäksi imusarjaa.
Täähän olisi ollut syynä juuri se, että tietyllä kierrosluvulla auto olisi nykinyt..
Voi olla et muistan väärinkin..

edit tuolta löytyy juttua:
http://www.mbworld.org/forums/ ja hakusanaksi MAF relocation
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

no perjantai aamuna on sitten penkki aika,joten eiköhän tuo rupea sitten selviämään
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja jr85 »

No ei tää mikään merkittävä vika ole, ei se ainakan haitannu tos kun mun auto säädettin penkissä, tehot käyrä oli ihan hyvä 8) , mutta kannataa varautua MAF anturi vaihtoon kun viä softapäivitykseen, oireilee tehon puutteena jos maffi on korkannu :wink:
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

kyllähän vika on merkittävä,jos pelit ei soi joka tilanteessa ja vedossa puhtaasti,tehon puuttesta ei ole kysymys,vaan siitä nykäsystä joka on tosi ärsyttävä ja v...umainen.menee viritys hommat hukkaan jos ei pelitä ainakin yhtä hyvin kun mitä insinööri on suunnitellut, MAF uusi bosch,koiteltu myös käytetyllä vastaavalla ,sekä nimettömällä halpis mallilla...tulos sama joten luulisin että MAF on ok.

onkosjr85 mielestäsi tuo sinun säätö homma niin kun kunnossa,jos se nykäsy jäi vielä olemaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

(ilman määrän mittailian)Maf:in PAIKAN (mistä joskami jo tuolla edellä kirjoitti)
vaihtoa kannataa kokeila tohon vaivaan(ilman virtailu muutuu)

onkos jällen ero toiminnasa todelisuudessa ja penkissä
jos penkissä tulee ok käppyrät mutta tositilanteesa auto ei toimi

kompuran idea on antaa voimaa ulos tasaisesti(ei mitään turbo viivetä/potkua)
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja jr85 »

veekoo en usko että nykäys on softasta kiinni, kun näyttää olevan myös vakio ohjelman kanssa nykäys ongelmia.

CDI203 Auto toimii hyvin todellisuudessa, ja ihan käytännössä. Ja voimaa tulee ulos ihan tasaisesti, lukuun ottamatta nykäystä 8)

Mutta alan uskoa että vika on tuo Maffin paikan vaihto, selailin nettiä ja löysin kuvia miten se on toteutettu. Ajattelin tos viikon loppuna kokeilla onko paikan vaihdolla merkitystä.
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

ei sillä ole väliä onko softa vakio vai duunattu,pointihan on ,että täytyy sen auton toimia nykimättä kaikilla sofitilla ja kalikoilla ja tehoilla,mielestäni homma on päin persettä jos auto nykäsee tai nykii,eli vaikka kulkis 300,mutta nykäsee jossain välissä... ei hyvä,saan tuon nykäyksen pois sata varmasti,mutta yritin helpottaa vähän työtäni ja kysyä täältä jos vaikka jollakin ois ollut fakta tieto syystä
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja jr85 »

ei sillä ole väliä onko softa vakio vai duunattu,pointihan on ,että täytyy sen auton toimia nykimättä kaikilla sofitilla ja kalikoilla ja tehoilla,mielestäni homma on päin persettä jos auto nykäsee tai nykii,eli vaikka kulkis 300,mutta nykäsee jossain välissä... ei hyvä,saan tuon nykäyksen pois sata varmasti,mutta yritin helpottaa vähän työtäni ja kysyä täältä jos vaikka jollakin ois ollut fakta tieto syystä
No hyvä kun tunnut noin "sata varmalta" kerrot sit kun oot löytäny vian tähän mystiseen nykimiseen 8)
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

paha juttu vika löyty,eli eipä nyvi eikä nykässe,vetää koko alueen puhtaasti,huomenissa sit rullille kattoo mitä se antaa ulos :shock:
Avatar
\Tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 16.10.2008 19:01
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja \Tonza »

Mikä oli vikana ?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CDI203 kirjoitti:(ilman määrän mittailian)Maf:in PAIKAN (mistä joskami jo tuolla edellä kirjoitti)
vaihtoa kannataa kokeila tohon vaivaan(ilman virtailu muutuu)
yli 90% autanut edellä mainittu jos siis auto muuten kunnossa
veekoo kirjoitti:ei sillä ole väliä onko softa vakio vai duunattu,pointihan on ,että täytyy sen auton toimia nykimättä kaikilla sofitilla ja kalikoilla ja tehoilla,mielestäni homma on päin persettä jos auto nykäsee tai nykii,eli vaikka kulkis 300,mutta nykäsee jossain välissä... ei hyvä,saan tuon nykäyksen pois sata varmasti,mutta yritin helpottaa vähän työtäni ja kysyä täältä jos vaikka jollakin ois ollut fakta tieto syystä
vinkejä kannata kysellä"pyörää on turha keksiä aina uudestaan"
veekoo kirjoitti:paha juttu vika löyty,eli eipä nyvi eikä nykässe,vetää koko alueen puhtaasti,huomenissa sit rullille kattoo mitä se antaa ulos
ja jos vaiva oli joku muu niin muiten työtä helpotaaksesi... :wink:
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

no nyt pidetään hulluja jännityksessä,palataan huomenna asiaan penkityksen jälkee,onkelman poisto maksoi muutamia kymppejä ja aikaa kului noin 0,5 tuntia
veekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 31.12.2005 15:14

Viesti Kirjoittaja veekoo »

penkissä käyty 228hv ja 338nm,nykäys oire on piostettu,mutta menee silti laihalle n.3500 kieroksen kohdalla ja vaatiin tuon ohjelman korjauksen,ohjelmointi valmis varmaan alku viikosta,siten tulee ISO tietopaketti kaikille uteliaille koko onkelmasta,ja se on sitten faktaa ei arvailua :wink:
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja jr85 »

Samanlaiset lukemat mullekin tuli, paljonko sulla on ahtopainetta? Teitkö sitä Maffin paikan siirtoa, vai millä sait korjauttua? :)
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
Avatar
jr85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 15.12.2008 20:19
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja jr85 »

Noniin nyt on nykäys oireet poistettu myös täällä päin :D elikkä Maffin paikka siirretty lähemmäksi kaasuläppää. Ja tässä pari kuvaa 8)

Kuva

Kuva
(EX) MB C200 Kompressor Elegance vm:00 w203
(Ex) MB C230T Kompressor sport vm:98
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Eli tämäkin meni siihen 90% (mihin mennyt tähän asti kaikki mitkä ollet ehjiä, toimineet ennen pyörän vaihtoa normaalisti)
Avatar
\Tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 16.10.2008 19:01
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja \Tonza »

veekoo kirjoitti:penkissä käyty 228hv ja 338nm,nykäys oire on piostettu,mutta menee silti laihalle n.3500 kieroksen kohdalla ja vaatiin tuon ohjelman korjauksen,ohjelmointi valmis varmaan alku viikosta,siten tulee ISO tietopaketti kaikille uteliaille koko onkelmasta,ja se on sitten faktaa ei arvailua :wink:
Joko on seokset korjattu kohdilleen?
Millä nykiminen häipy sun autosta?
Faktat kehiin :D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CDI203 kirjoitti:Eli tämäkin meni siihen 90% (mihin mennyt tähän asti kaikki mitkä ollet ehjiä, toimineet ennen pyörän vaihtoa normaalisti)
Tossa ylhäälä näytäs olevan kuvia
Avatar
\Tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 16.10.2008 19:01
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja \Tonza »

Onhan siellä kuvia, mutta käsittääkseni tässä on kaksi eri tapausta?
Ja tuo on ratkaisu vasta toiseen autoon.

Kyselinkin, että onko ratkennut samalla tavalla veekoo:n autonkin vaivat.
Vastaa Viestiin