W202 C220bensa tyhjäkäynti
W202 C220bensa tyhjäkäynti
Eli onglemana ollut pitkään:
Kylmänä käynnistää , niin tyhjäkäynti tosi matalalla ja sammuu herkästi , myös saa kaasulla "härkkimällä" sammumaan. Lämpöisenä pelaa moitteettomasti. Lisäksi en tiiä onko ongelmaa kierrosten otto herkkyydessä, ainakin ku ajoin tossa 180c bensalla niin se on paljon "kierrosherkempi" ja vastaa kaasuun paremmin(voi myös olla että noissa kevyempi vauhtipyörä niin se tuntuu). Lämpöisenä kun moottori on, niin ei ongelmaa tyhjäkäynnissä. Ilmamäärä mittari on mallia tarvike , mutta voiko vika olla sitten tässä ? ei viitsisi 250e sijoittaa jos ei asetukkaan kuntoon sillä. Mitä muuta voisi vaihtaa ja kokeilla että mistä oireet johtuvat ? ...jos jollain jyväskylän seudulla on tohon käypänen ilmamäärämittari niin voisin vuokraa maksaa että pääsisin sen testaamaan :wink:
Kylmänä käynnistää , niin tyhjäkäynti tosi matalalla ja sammuu herkästi , myös saa kaasulla "härkkimällä" sammumaan. Lämpöisenä pelaa moitteettomasti. Lisäksi en tiiä onko ongelmaa kierrosten otto herkkyydessä, ainakin ku ajoin tossa 180c bensalla niin se on paljon "kierrosherkempi" ja vastaa kaasuun paremmin(voi myös olla että noissa kevyempi vauhtipyörä niin se tuntuu). Lämpöisenä kun moottori on, niin ei ongelmaa tyhjäkäynnissä. Ilmamäärä mittari on mallia tarvike , mutta voiko vika olla sitten tässä ? ei viitsisi 250e sijoittaa jos ei asetukkaan kuntoon sillä. Mitä muuta voisi vaihtaa ja kokeilla että mistä oireet johtuvat ? ...jos jollain jyväskylän seudulla on tohon käypänen ilmamäärämittari niin voisin vuokraa maksaa että pääsisin sen testaamaan :wink:
Voiko olla moottorin lämpötila-anturissa vikaa ? . Tosin ainakin lämpömittari toimii normaalisti , vaikuttaako edes tuo anturi muualle ? . Jotenkin tuntuu että kylmillä keleillä vika korostuu, mutta tekee samaa lämpösilläkin keleillä. Viimeksi tänään veivailin autoa pihassa niin kolmesti sammu :cry: ...lämpösenä ei mitään ongelmia
Mikähän noista on se lämpötila-anturi kun siinä termostaatti koteloon menee 3 johdot vierekkäin(mitä nämä kolme anturinnäköistä osaa on?) ?
Sitten korjausoppaan mukaan ylempänä siinä on imuventtiilien ajoitussolenoidin liitin, huomasin että sen johdot on kuoriutunut jonkinmatkaa(oikosessa)? Mitä tämä vaikuttaa? , millaista tietoa johdoissa liikkuu että voinko vaan katkaista/kuoria kauempaa ja uusia johdon ? Miten tämä mahd. vaikuttaa käyntiin ?
Sitten korjausoppaan mukaan ylempänä siinä on imuventtiilien ajoitussolenoidin liitin, huomasin että sen johdot on kuoriutunut jonkinmatkaa(oikosessa)? Mitä tämä vaikuttaa? , millaista tietoa johdoissa liikkuu että voinko vaan katkaista/kuoria kauempaa ja uusia johdon ? Miten tämä mahd. vaikuttaa käyntiin ?
Ei näistä ota pirukaan selvää... Eli onko tuo moottorilämpötila anturi missä on kunnolla suojattu liitin ja kaksi johtoo(liittimen yksi nasta kytkemättä) . Milles noilta kahelta muulta anturilta menee tieto ? . Entä onko tuo imuvenan säätö vähän kun bemarin vanos, eli n.3000rpm jälkeen pitäisi jännite mennä ja solenoidilla ohjataan öljynpaineella imuvenoja ? Vai mitä tossa alfamerissa tuo imuventtiilien ajoituksen solenoidi meinaa? . Tuo ei taida kumminkaan vaikuttaa tyhjäkäyntiin kylmänä...
Nyt on liuta koodeja luettu ja tutkiminen alkaa:
20. Joutokäynninsäätö integraattori maximialueen ulkopuolella
21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa
57. lamda mukautus 0
B1. Nokka-akselin ajoituksen säätö katkos/maa vuoto
Tuo nokka-akselin ajoituksen säätö ilmeisesti korjaantui kun johdot uusin ja nollauksen ja pikku ajon jälkeen ei näyttänyt, samoiten lamda. Mutta noihin pariin muuhun voi heittää veikkauksia viasta , varsinkin tuo 20.
20. Joutokäynninsäätö integraattori maximialueen ulkopuolella
21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa
57. lamda mukautus 0
B1. Nokka-akselin ajoituksen säätö katkos/maa vuoto
Tuo nokka-akselin ajoituksen säätö ilmeisesti korjaantui kun johdot uusin ja nollauksen ja pikku ajon jälkeen ei näyttänyt, samoiten lamda. Mutta noihin pariin muuhun voi heittää veikkauksia viasta , varsinkin tuo 20.
se solenoidi siirttää nokkakselia jonkuverran aikasemmalle kierroksien lisääntyessä veikkaan että se voi siirtää noin 8 astetta aikasemmalleTurmelo kirjoitti:Onko kellään mitään hajua, paljon tonne nokka-akselin ajoituksen säätösolenoidille pitäisi tulla jännitettä? . Nyt tulee n. 5v kun kierrokset yli 3000rpm
kyllä minusta jo 5 volttiakin saa käämin siinä toimmaan
ja siinä nokka akselin hammasrattaassa on semmonen pellin pala
joka menee ympäri rattaan kanssa ja siinä öljysuodattimen luona sen tunnistin
mutta en usko että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin
että se pois tyhjäkäynnistä
heh minulla sama vika
tahtoo sammua
c180T
c180T 1997 330000KM
Imuvuodot? Tulpanjohtojen resistanssit, tulpat? Jos tuo nokkasäädin on pois pelistä, niin ylhäältä on henki silloin pois. Tyhjäkäyntiin ei vaikuta. Jos tuo nyt veti ajoituksen noinpäin
Jos toisinpäin, niin alhaalta hengetön ja aavistuksen karkea tyhjäkäynti, mutta ei aiheuta huonoa käyntiä. Ja väittäisin, että kierrosten noustessa nokan ajoitusta myöhäistetään, ei aikaisteta. Imunokan JAKK-aukiololla se ylävoima otetaan. Etsi noihin lämpöantureihin arvot ja mittaa pätevätkö ne. Onkohan tässä kaasuläpän asentoanturi mimmoinen? Potikka, vai mikroilla? Kuitenkin siinäkin yksi vikapaikka jonka voi mittailla pois. Myös johtoliitosten availu ja putsailu voi jeesata. Johtosarja voi myös olla hankautunut johonkin.

Imuvuotoja olen koittanut tutkia, en ole löytänyt. Tulpat uusittu. Tulpanjohtoja en ole mittaillut vielä, mutta tunttuu äkkiseltään hullulta vika noissa. Tuohon kaasuläppäsysteemiin en ole vielä tutustunut...
Edit: ja nuo lämpötila-anturit mitattu ja resistanssit vaikutti oikeilta(haulla löytyi käyrä)
Edit: ja nuo lämpötila-anturit mitattu ja resistanssit vaikutti oikeilta(haulla löytyi käyrä)
Nyt on moottorin uusittu moottorin johtosarja(oli kauheassa kunnossa).
Käynti on nyt tasaista , mutta tyhjäkäynti liian kova. N. 1300rpm
Samalla uusin:
-tulpat
-tulpanjohdot
-moottorin lämpötila-anturi
Kaasuläppäkotelon johdoista kaksi jouduin arvaamaan, kun poikki oli 4 johtoa ja siinä kunnossa johdot että ei voinu selvittää mikä oli mikä. Mutta uskoisin kun nuo kaksi meni väriväriin moottorin johtosarjan kanssa että vika ei välttämättä ole tossa.
Epäilisin että ongelmia ollut tyhjäkäynnin kanssa ja sitä on mulkattu johtosarjan ollessa rikki että toimisi edellisien omistajien puolesta.
Nyt neuvoja mitä tutkimaan että saan tyhjäkäynnin siihen normaalitasoon. Auton kun sammuttaa ja käynnistää, niin n. 5sek käy normaalia n. 900rpm ja sitten se nostaa tyhjäkäynnin 1300rpm .
Käynti on nyt tasaista , mutta tyhjäkäynti liian kova. N. 1300rpm
Samalla uusin:
-tulpat
-tulpanjohdot
-moottorin lämpötila-anturi
Kaasuläppäkotelon johdoista kaksi jouduin arvaamaan, kun poikki oli 4 johtoa ja siinä kunnossa johdot että ei voinu selvittää mikä oli mikä. Mutta uskoisin kun nuo kaksi meni väriväriin moottorin johtosarjan kanssa että vika ei välttämättä ole tossa.
Epäilisin että ongelmia ollut tyhjäkäynnin kanssa ja sitä on mulkattu johtosarjan ollessa rikki että toimisi edellisien omistajien puolesta.
Nyt neuvoja mitä tutkimaan että saan tyhjäkäynnin siihen normaalitasoon. Auton kun sammuttaa ja käynnistää, niin n. 5sek käy normaalia n. 900rpm ja sitten se nostaa tyhjäkäynnin 1300rpm .
Lämpöanturi on uusi ja kokeiltu kahdella eri, ei vaikutusta. Missä sijaitsee tuo kylmäkäynti suuttimen johto ?sanrai kirjoitti:moi koita mitata vielä lämpötilan antura kuumana pitääkö paikkansa,' muuten auton kuuluukin käydä 1/1.5minuuttia kovemmin, sitten laskee 6-7sadan paikkeille kierrokset .jos ei mikään auta niin koita ottaa (lisäryyppy)kylmäkäynti suuttimen johto auki jos se vuotaisi.ja antaa koko ajan lisää soppaa.
Luettiin taas vikakoodeja ja sitkeessä ovat:
21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa
ja lamda minimialueen ulkopuolella.
Kokeilen vielä muuttaa kaasuläppäkotelon johdoista kaksi toisinpäin, mitkä ei ole 100% varmuudella oikein, kun oli liittimestä poikki ja kuoret siinä kunnossa että väriä ei voinut selvittää.
Lamdasta valittanut aina, mutta oiskohan se jostain muusta viasta seurausta kun päästöistäkin menni aiemmin läpi...
Viimeksi muokannut Turmelo, Ke 30.12.2009 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eli vikakoodina
21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa
Eli ilmeisesti tonne kaasuläppäkoteloon ei tule virtaa. Se oli auki mulla ja ainakaan mitään siellä ei tapahtunut kun käytteli vaikka minkä aikaa. Onko jollain tarkempaa tietoa, että pitäisikö ton sitten lämpösenä liikuttaa tolla moottorilla tuota vivustoa ja tiputtaa tyhjäkäynti . Lisäksi vikana ollut nyt semmosta että pintakaasulla ajaessa menee moottorijarrutukselle ja sit vähän kaasua ja taas vedetään.
Onko jollain kytkentäkaaviota noista, kun ihan varmaksi en pysty sanomaan kahta johtoa alkuperäisen liittimen nipusta, kun oli juuresta poikki ja kuoret niin huonossa kunnossa ettei saa selvää.
Luultavasti nyt vikaa tuossa kaasuläppäkotelossa tai sen johdoissa tai sitten moottorinohjaus ottanut itseensä kun johtoja poikki. Myöskään sitä ei voi tietää että onko aiemat omistajat tehnyt poppaskonsteja että auto kävisi edes jotenkin, koska johtosarja oli aivan paskana.

Sitten myös että mitä pystyn noista kahdesta ruuvista säätämään(tyhjäkäyntiä?) , kotelon otin auki ja elektroniikanpuhdistusaineella putsailin. En kuitenkaan uskalla säätöihin sörkkiä ennen kuin joku asiasta tietävä vahvistaa, mitä niillä säädetään ?
21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa
Eli ilmeisesti tonne kaasuläppäkoteloon ei tule virtaa. Se oli auki mulla ja ainakaan mitään siellä ei tapahtunut kun käytteli vaikka minkä aikaa. Onko jollain tarkempaa tietoa, että pitäisikö ton sitten lämpösenä liikuttaa tolla moottorilla tuota vivustoa ja tiputtaa tyhjäkäynti . Lisäksi vikana ollut nyt semmosta että pintakaasulla ajaessa menee moottorijarrutukselle ja sit vähän kaasua ja taas vedetään.
Onko jollain kytkentäkaaviota noista, kun ihan varmaksi en pysty sanomaan kahta johtoa alkuperäisen liittimen nipusta, kun oli juuresta poikki ja kuoret niin huonossa kunnossa ettei saa selvää.
Luultavasti nyt vikaa tuossa kaasuläppäkotelossa tai sen johdoissa tai sitten moottorinohjaus ottanut itseensä kun johtoja poikki. Myöskään sitä ei voi tietää että onko aiemat omistajat tehnyt poppaskonsteja että auto kävisi edes jotenkin, koska johtosarja oli aivan paskana.

Sitten myös että mitä pystyn noista kahdesta ruuvista säätämään(tyhjäkäyntiä?) , kotelon otin auki ja elektroniikanpuhdistusaineella putsailin. En kuitenkaan uskalla säätöihin sörkkiä ennen kuin joku asiasta tietävä vahvistaa, mitä niillä säädetään ?
Taas tutkittu tyhjäkäyntiä sähköjen osalta :D . Nyt selvisi syy, miksi kovilla pakkasilla(-25C) jää välillä "huutamaan" lähelle 3000rpm , varsinkin moottoritieajon jälkeen.... Huohotin kun menee kaasuläpälle, niin kylmä pakkasilma ja lämmin huohotusilma----> kaasuläppä jäähän. Tuohon on nyt tehty kerääjäsäiliö rosterista, ja sinne filtteri päälle. Täytyy viikonloppuna tehdä kiinnitykset tolle.
-ilmamassamittarin piuhat uusittu.
Voiko ilmamassamittari oireilla liian kovalla tyhjäkäynnillä. Paikallaan oli tarvike, nyt "eitietoakunnosta" oleva bosch. Täytyy ajella ja katella miten on muuttunut. ?
Itsellä suurin epäilyksen aihe nyt kaasuläppäkotelo, mutta ei varmuutta. Onko tohon olemassa kytkentäkaavioita ?
-ilmamassamittarin piuhat uusittu.
Voiko ilmamassamittari oireilla liian kovalla tyhjäkäynnillä. Paikallaan oli tarvike, nyt "eitietoakunnosta" oleva bosch. Täytyy ajella ja katella miten on muuttunut. ?
Itsellä suurin epäilyksen aihe nyt kaasuläppäkotelo, mutta ei varmuutta. Onko tohon olemassa kytkentäkaavioita ?
Kaasuläpän jäätyminen estetty, siirtämällä huohotus kerääjäsäiliön ja filtterin läpi ulkoilmaan ja tukittu imuputkessa oleva reikä. Lisäksi uusittu muutamia johtoja. Kaasuläpän kytkentä varmistettu ja on oikein.
Nyt tyhjäkäynnin käytös:
Kylmänä ok kun on puoliminuuttia eka käynyt. Sitten kun moottori lämpiää, rupeaa tyhjäkäynti kipuamaan, ja lämpösenä on siellä 1300rpm nurkilla. Ja eilen annoin vähän riskimmin happea autolle, niin sen jälkeen oltiin jonkun aikaa ilman tyhjäkäntiä(tosin saattoi olla että jääti kaasuläppä, kun vielä oli silloin alkuperäisellä huohotussysteemillä).
Mahd. vikakohteet:
-ilmamassamittari
-lambda
-kaasuläppäkotelo
-boxi
Ilmamassamittari on tällähetkellä "ei tietoa kunnosta" bosch , kokeiltu myös berun tarvikemittaria , ei eroa. Tosin boschin mittarilla antaa vikakoodin ilmamassamittarista.
Kaasuläpän toiminta ei vielä selvillä, eikä kytkiksiä löytynyt, niin sitä en ole rassaillut.
Kaasuläpänsäädin antaa vikakoodin.
Lambdan vikakoodiakin joskus antanut, mutta saattaahan ne johtua jonkun muun laitteen vajaatoiminnasta. Päästöt kuitenkin kohdallaan.
Edit: Ilmamassamittari tilattu boschilainen. Pari viikkoa varmaan menee että tulee. Lukenut noista muista tarvikemittareista, niin ei sinne semmosta enää laiteta
Nyt tyhjäkäynnin käytös:
Kylmänä ok kun on puoliminuuttia eka käynyt. Sitten kun moottori lämpiää, rupeaa tyhjäkäynti kipuamaan, ja lämpösenä on siellä 1300rpm nurkilla. Ja eilen annoin vähän riskimmin happea autolle, niin sen jälkeen oltiin jonkun aikaa ilman tyhjäkäntiä(tosin saattoi olla että jääti kaasuläppä, kun vielä oli silloin alkuperäisellä huohotussysteemillä).
Mahd. vikakohteet:
-ilmamassamittari
-lambda
-kaasuläppäkotelo
-boxi
Ilmamassamittari on tällähetkellä "ei tietoa kunnosta" bosch , kokeiltu myös berun tarvikemittaria , ei eroa. Tosin boschin mittarilla antaa vikakoodin ilmamassamittarista.
Kaasuläpän toiminta ei vielä selvillä, eikä kytkiksiä löytynyt, niin sitä en ole rassaillut.
Kaasuläpänsäädin antaa vikakoodin.
Lambdan vikakoodiakin joskus antanut, mutta saattaahan ne johtua jonkun muun laitteen vajaatoiminnasta. Päästöt kuitenkin kohdallaan.
Edit: Ilmamassamittari tilattu boschilainen. Pari viikkoa varmaan menee että tulee. Lukenut noista muista tarvikemittareista, niin ei sinne semmosta enää laiteta

todennäköisesti Ilmamassamittarista johtuu mullakin vaihdettiin lambda ihan turhaan. tarvikemittareista varmaan puolet toimii ja puolet ei tuurilla saa toimivan. itse ostin tarvikemittarin hyvin toimii mut saa nähdä kuinka kauan. putsasin vanhan boshin joka oli öljyssä tarvii kokeilla jos se toimii vielä. nyt on kyllä niin pirun kylmä ettei viitti vaikka mieli tekis.Lambdan vikakoodiakin joskus antanut, mutta saattaahan ne johtua jonkun muun laitteen vajaatoiminnasta. Päästöt kuitenkin kohdallaan.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Tuossakun katselin yhdelle linkkejä niin siinä puhuttiin sun ongelmaan kaasu polkimen opetuksesta joka oli auttanut.Olet ehkä lukenutkin kaikki topikin jutut mutta sen löysin haulla -180-.
no niin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=180
no niin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=180
Ilmamassamittari vaihdettu, ei vaikutusta. Kaasupoljinta opetettu vaikka kuinka monesti :D . Nyt ei ole kertaakaan tyhjäkäynti hävinnyt sen jälkeen kun tein huohotuksen kerääjäsäiliöön, lukenut että muillakin ollut jäätymisongelmaa kaasuläpässä huohottimen takia.
Eli kyllä se vika tuohon kaasuläppäkoteloon menee, eiköhän sekin kuntoon tule, kunhan saan selvitettyä kytkentäkaaviot ja toiminnan. Tähän kaikesta mahd. avusta olisin kiitollinen, niin ei tarviisi montaa päivää seisottaa autoa.
tuli mieleen että kaasuläpässähän on se mikrokytkinkin, mites se oireilee jos on rikki ? . Onko tuohon koteloon olemassa valmiita kytkentäkaavioita ?
Eli kyllä se vika tuohon kaasuläppäkoteloon menee, eiköhän sekin kuntoon tule, kunhan saan selvitettyä kytkentäkaaviot ja toiminnan. Tähän kaikesta mahd. avusta olisin kiitollinen, niin ei tarviisi montaa päivää seisottaa autoa.
tuli mieleen että kaasuläpässähän on se mikrokytkinkin, mites se oireilee jos on rikki ? . Onko tuohon koteloon olemassa valmiita kytkentäkaavioita ?