W202 C220bensa tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

W202 C220bensa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Eli onglemana ollut pitkään:

Kylmänä käynnistää , niin tyhjäkäynti tosi matalalla ja sammuu herkästi , myös saa kaasulla "härkkimällä" sammumaan. Lämpöisenä pelaa moitteettomasti. Lisäksi en tiiä onko ongelmaa kierrosten otto herkkyydessä, ainakin ku ajoin tossa 180c bensalla niin se on paljon "kierrosherkempi" ja vastaa kaasuun paremmin(voi myös olla että noissa kevyempi vauhtipyörä niin se tuntuu). Lämpöisenä kun moottori on, niin ei ongelmaa tyhjäkäynnissä. Ilmamäärä mittari on mallia tarvike , mutta voiko vika olla sitten tässä ? ei viitsisi 250e sijoittaa jos ei asetukkaan kuntoon sillä. Mitä muuta voisi vaihtaa ja kokeilla että mistä oireet johtuvat ? ...jos jollain jyväskylän seudulla on tohon käypänen ilmamäärämittari niin voisin vuokraa maksaa että pääsisin sen testaamaan :wink:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Voiko olla moottorin lämpötila-anturissa vikaa ? . Tosin ainakin lämpömittari toimii normaalisti , vaikuttaako edes tuo anturi muualle ? . Jotenkin tuntuu että kylmillä keleillä vika korostuu, mutta tekee samaa lämpösilläkin keleillä. Viimeksi tänään veivailin autoa pihassa niin kolmesti sammu :cry: ...lämpösenä ei mitään ongelmia
Avatar
matias_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 15.11.2008 15:02
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja matias_ »

eikös siinä oo kaks anturia ja toinen on pelkästään mittarille ja toinen antaa sitten tietoa ruiskulle tai joitain?
MB C220 vm. 94
S210 320CDI 02
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

No täytyy tutkia sitten aluksi tuota, se voisi selittää ton vian jos ruiskulle ei mene oikea tieto lämpötilasta. Missähän mahtaa tuo anturi olla joka ruiskulle tietoa antaa?
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mikähän noista on se lämpötila-anturi kun siinä termostaatti koteloon menee 3 johdot vierekkäin(mitä nämä kolme anturinnäköistä osaa on?) ?

Sitten korjausoppaan mukaan ylempänä siinä on imuventtiilien ajoitussolenoidin liitin, huomasin että sen johdot on kuoriutunut jonkinmatkaa(oikosessa)? Mitä tämä vaikuttaa? , millaista tietoa johdoissa liikkuu että voinko vaan katkaista/kuoria kauempaa ja uusia johdon ? Miten tämä mahd. vaikuttaa käyntiin ?
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Ei näistä ota pirukaan selvää... Eli onko tuo moottorilämpötila anturi missä on kunnolla suojattu liitin ja kaksi johtoo(liittimen yksi nasta kytkemättä) . Milles noilta kahelta muulta anturilta menee tieto ? . Entä onko tuo imuvenan säätö vähän kun bemarin vanos, eli n.3000rpm jälkeen pitäisi jännite mennä ja solenoidilla ohjataan öljynpaineella imuvenoja ? Vai mitä tossa alfamerissa tuo imuventtiilien ajoituksen solenoidi meinaa? . Tuo ei taida kumminkaan vaikuttaa tyhjäkäyntiin kylmänä...
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Nyt on liuta koodeja luettu ja tutkiminen alkaa:

20. Joutokäynninsäätö integraattori maximialueen ulkopuolella

21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa

57. lamda mukautus 0

B1. Nokka-akselin ajoituksen säätö katkos/maa vuoto


Tuo nokka-akselin ajoituksen säätö ilmeisesti korjaantui kun johdot uusin ja nollauksen ja pikku ajon jälkeen ei näyttänyt, samoiten lamda. Mutta noihin pariin muuhun voi heittää veikkauksia viasta , varsinkin tuo 20.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Onko kellään mitään hajua, paljon tonne nokka-akselin ajoituksen säätösolenoidille pitäisi tulla jännitettä? . Nyt tulee n. 5v kun kierrokset yli 3000rpm
blobar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 23.09.2009 01:39

Viesti Kirjoittaja blobar »

Turmelo kirjoitti:Onko kellään mitään hajua, paljon tonne nokka-akselin ajoituksen säätösolenoidille pitäisi tulla jännitettä? . Nyt tulee n. 5v kun kierrokset yli 3000rpm
se solenoidi siirttää nokkakselia jonkuverran aikasemmalle kierroksien lisääntyessä veikkaan että se voi siirtää noin 8 astetta aikasemmalle
kyllä minusta jo 5 volttiakin saa käämin siinä toimmaan
ja siinä nokka akselin hammasrattaassa on semmonen pellin pala
joka menee ympäri rattaan kanssa ja siinä öljysuodattimen luona sen tunnistin
mutta en usko että se vaikuttaa tyhjäkäyntiin
että se pois tyhjäkäynnistä
heh minulla sama vika
tahtoo sammua
c180T
c180T 1997 330000KM
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Aina vähän arvauksia nämä, mutta vuosia taaksepäin vaimon W202 C220:ssä samantapaisia oireita kylmänä. Ylijännitteen suojareleen vaihto (alkuperäiseen, tarvikkeet ei toimineet) korjasi sammuilun kylmänä.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Joo, tuota ajoituksen säätöä en itse huomannut ettei toimi, testeri kyllä huomasi ja johdot olivatkin oikosessa. (tällä ei vaikutusta tähän "suurimpaan" vikaan)


Tuo ylijännite rele voisi kyllä vaikuttaa muuallekkin :roll:

Onko keinoja testata tuo alkuperäinen, että toimii ?
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Ylijänniterele purettu ja tinattu uudestaan läpi... ei vaikutusta .
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Imuvuodot? Tulpanjohtojen resistanssit, tulpat? Jos tuo nokkasäädin on pois pelistä, niin ylhäältä on henki silloin pois. Tyhjäkäyntiin ei vaikuta. Jos tuo nyt veti ajoituksen noinpäin :roll: Jos toisinpäin, niin alhaalta hengetön ja aavistuksen karkea tyhjäkäynti, mutta ei aiheuta huonoa käyntiä. Ja väittäisin, että kierrosten noustessa nokan ajoitusta myöhäistetään, ei aikaisteta. Imunokan JAKK-aukiololla se ylävoima otetaan. Etsi noihin lämpöantureihin arvot ja mittaa pätevätkö ne. Onkohan tässä kaasuläpän asentoanturi mimmoinen? Potikka, vai mikroilla? Kuitenkin siinäkin yksi vikapaikka jonka voi mittailla pois. Myös johtoliitosten availu ja putsailu voi jeesata. Johtosarja voi myös olla hankautunut johonkin.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

edit: vahinkoposti
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Imuvuotoja olen koittanut tutkia, en ole löytänyt. Tulpat uusittu. Tulpanjohtoja en ole mittaillut vielä, mutta tunttuu äkkiseltään hullulta vika noissa. Tuohon kaasuläppäsysteemiin en ole vielä tutustunut...

Edit: ja nuo lämpötila-anturit mitattu ja resistanssit vaikutti oikeilta(haulla löytyi käyrä)
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Nyt on moottorin uusittu moottorin johtosarja(oli kauheassa kunnossa).

Käynti on nyt tasaista , mutta tyhjäkäynti liian kova. N. 1300rpm

Samalla uusin:
-tulpat
-tulpanjohdot
-moottorin lämpötila-anturi

Kaasuläppäkotelon johdoista kaksi jouduin arvaamaan, kun poikki oli 4 johtoa ja siinä kunnossa johdot että ei voinu selvittää mikä oli mikä. Mutta uskoisin kun nuo kaksi meni väriväriin moottorin johtosarjan kanssa että vika ei välttämättä ole tossa.

Epäilisin että ongelmia ollut tyhjäkäynnin kanssa ja sitä on mulkattu johtosarjan ollessa rikki että toimisi edellisien omistajien puolesta.

Nyt neuvoja mitä tutkimaan että saan tyhjäkäynnin siihen normaalitasoon. Auton kun sammuttaa ja käynnistää, niin n. 5sek käy normaalia n. 900rpm ja sitten se nostaa tyhjäkäynnin 1300rpm .
Avatar
sanrai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 05.02.2007 20:21
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sanrai »

moi koita mitata vielä lämpötilan antura kuumana pitääkö paikkansa,' muuten auton kuuluukin käydä 1/1.5minuuttia kovemmin, sitten laskee 6-7sadan paikkeille kierrokset .jos ei mikään auta niin koita ottaa (lisäryyppy)kylmäkäynti suuttimen johto auki jos se vuotaisi.ja antaa koko ajan lisää soppaa.
Avatar
sanrai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 05.02.2007 20:21
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sanrai »

jos kylmäkäynti suuttimenkohdalla , ilmanpuhdistajan alla on sellainen iso 2sentin hahloruuvi, niin siitä voi säätää myös vähän tyhjänä käyntiä,(vanhemmissa oli)(':oops:')
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

sanrai kirjoitti:moi koita mitata vielä lämpötilan antura kuumana pitääkö paikkansa,' muuten auton kuuluukin käydä 1/1.5minuuttia kovemmin, sitten laskee 6-7sadan paikkeille kierrokset .jos ei mikään auta niin koita ottaa (lisäryyppy)kylmäkäynti suuttimen johto auki jos se vuotaisi.ja antaa koko ajan lisää soppaa.
Lämpöanturi on uusi ja kokeiltu kahdella eri, ei vaikutusta. Missä sijaitsee tuo kylmäkäynti suuttimen johto ?


Luettiin taas vikakoodeja ja sitkeessä ovat:

21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa

ja lamda minimialueen ulkopuolella.


Kokeilen vielä muuttaa kaasuläppäkotelon johdoista kaksi toisinpäin, mitkä ei ole 100% varmuudella oikein, kun oli liittimestä poikki ja kuoret siinä kunnossa että väriä ei voinut selvittää.

Lamdasta valittanut aina, mutta oiskohan se jostain muusta viasta seurausta kun päästöistäkin menni aiemmin läpi...
Viimeksi muokannut Turmelo, Ke 30.12.2009 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sanrai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 05.02.2007 20:21
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sanrai »

jos kylmäkäynti suuttimenkohdalla , ilmanpuhdistajan alla on sellainen iso 2sentin hahloruuvi, niin siitä voi säätää myös vähän tyhjänä käyntiä,(vanhemmissa oli)(':oops:')
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Mikä näissä säätää tyhjäkäynnin ja mitkä anturit antaa tiedon että milloin käydään korkeaa tyhjäkäyntiä(kylmä) ja milloin matalaa ?

... kun rupesin miettimään niin en ole ainakaan huomannut että ilmanputsarin alla olisi jotain, saati että menisi letkuja imusarjaan.
Täytyy nyt vielä tutkia.
Avatar
sanrai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 05.02.2007 20:21
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sanrai »

ViestiLähetetty: Tor 31.12.2009 10:56 Viestin aihe:
Mikä näissä säätää tyhjäkäynnin ja mitkä anturit antaa tiedon että milloin käydään korkeaa tyhjäkäyntiä(kylmä) ja milloin matalaa ?
Lämpötila anturi määrää 80astetta=280/350 ohmia ja 0 astetta5/6 ohmia.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Eli vikakoodina
21. kaasuläpänsäädin ilman virtaa

Eli ilmeisesti tonne kaasuläppäkoteloon ei tule virtaa. Se oli auki mulla ja ainakaan mitään siellä ei tapahtunut kun käytteli vaikka minkä aikaa. Onko jollain tarkempaa tietoa, että pitäisikö ton sitten lämpösenä liikuttaa tolla moottorilla tuota vivustoa ja tiputtaa tyhjäkäynti . Lisäksi vikana ollut nyt semmosta että pintakaasulla ajaessa menee moottorijarrutukselle ja sit vähän kaasua ja taas vedetään.

Onko jollain kytkentäkaaviota noista, kun ihan varmaksi en pysty sanomaan kahta johtoa alkuperäisen liittimen nipusta, kun oli juuresta poikki ja kuoret niin huonossa kunnossa ettei saa selvää.

Luultavasti nyt vikaa tuossa kaasuläppäkotelossa tai sen johdoissa tai sitten moottorinohjaus ottanut itseensä kun johtoja poikki. Myöskään sitä ei voi tietää että onko aiemat omistajat tehnyt poppaskonsteja että auto kävisi edes jotenkin, koska johtosarja oli aivan paskana.

Kuva

Sitten myös että mitä pystyn noista kahdesta ruuvista säätämään(tyhjäkäyntiä?) , kotelon otin auki ja elektroniikanpuhdistusaineella putsailin. En kuitenkaan uskalla säätöihin sörkkiä ennen kuin joku asiasta tietävä vahvistaa, mitä niillä säädetään ?
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Taas tutkittu tyhjäkäyntiä sähköjen osalta :D . Nyt selvisi syy, miksi kovilla pakkasilla(-25C) jää välillä "huutamaan" lähelle 3000rpm , varsinkin moottoritieajon jälkeen.... Huohotin kun menee kaasuläpälle, niin kylmä pakkasilma ja lämmin huohotusilma----> kaasuläppä jäähän. Tuohon on nyt tehty kerääjäsäiliö rosterista, ja sinne filtteri päälle. Täytyy viikonloppuna tehdä kiinnitykset tolle.

-ilmamassamittarin piuhat uusittu.

Voiko ilmamassamittari oireilla liian kovalla tyhjäkäynnillä. Paikallaan oli tarvike, nyt "eitietoakunnosta" oleva bosch. Täytyy ajella ja katella miten on muuttunut. ?

Itsellä suurin epäilyksen aihe nyt kaasuläppäkotelo, mutta ei varmuutta. Onko tohon olemassa kytkentäkaavioita ?
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jpvir »

mulla ilmamassatunnistin aiheutti kierrosten nousua sekä käynti/starttaus/kiihtyvyys ongelmia. esim ajaessa kun helppas kaasusta ja kun kierroksia oli n.2000 paino uudelleen kaasua meinas sammua siihen paikkaan.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kaasuläpän jäätyminen estetty, siirtämällä huohotus kerääjäsäiliön ja filtterin läpi ulkoilmaan ja tukittu imuputkessa oleva reikä. Lisäksi uusittu muutamia johtoja. Kaasuläpän kytkentä varmistettu ja on oikein.

Nyt tyhjäkäynnin käytös:

Kylmänä ok kun on puoliminuuttia eka käynyt. Sitten kun moottori lämpiää, rupeaa tyhjäkäynti kipuamaan, ja lämpösenä on siellä 1300rpm nurkilla. Ja eilen annoin vähän riskimmin happea autolle, niin sen jälkeen oltiin jonkun aikaa ilman tyhjäkäntiä(tosin saattoi olla että jääti kaasuläppä, kun vielä oli silloin alkuperäisellä huohotussysteemillä).

Mahd. vikakohteet:
-ilmamassamittari
-lambda
-kaasuläppäkotelo
-boxi



Ilmamassamittari on tällähetkellä "ei tietoa kunnosta" bosch , kokeiltu myös berun tarvikemittaria , ei eroa. Tosin boschin mittarilla antaa vikakoodin ilmamassamittarista.

Kaasuläpän toiminta ei vielä selvillä, eikä kytkiksiä löytynyt, niin sitä en ole rassaillut.
Kaasuläpänsäädin antaa vikakoodin.

Lambdan vikakoodiakin joskus antanut, mutta saattaahan ne johtua jonkun muun laitteen vajaatoiminnasta. Päästöt kuitenkin kohdallaan.



Edit: Ilmamassamittari tilattu boschilainen. Pari viikkoa varmaan menee että tulee. Lukenut noista muista tarvikemittareista, niin ei sinne semmosta enää laiteta :shock:
Avatar
jpvir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.02.2008 23:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jpvir »

Lambdan vikakoodiakin joskus antanut, mutta saattaahan ne johtua jonkun muun laitteen vajaatoiminnasta. Päästöt kuitenkin kohdallaan.
todennäköisesti Ilmamassamittarista johtuu mullakin vaihdettiin lambda ihan turhaan. tarvikemittareista varmaan puolet toimii ja puolet ei tuurilla saa toimivan. itse ostin tarvikemittarin hyvin toimii mut saa nähdä kuinka kauan. putsasin vanhan boshin joka oli öljyssä tarvii kokeilla jos se toimii vielä. nyt on kyllä niin pirun kylmä ettei viitti vaikka mieli tekis.
C230K Sport -96
"jos jokin voi mennä pieleen niin se menee"
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuossakun katselin yhdelle linkkejä niin siinä puhuttiin sun ongelmaan kaasu polkimen opetuksesta joka oli auttanut.Olet ehkä lukenutkin kaikki topikin jutut mutta sen löysin haulla -180-.

no niin

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hlight=180
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Ilmamassamittari vaihdettu, ei vaikutusta. Kaasupoljinta opetettu vaikka kuinka monesti :D . Nyt ei ole kertaakaan tyhjäkäynti hävinnyt sen jälkeen kun tein huohotuksen kerääjäsäiliöön, lukenut että muillakin ollut jäätymisongelmaa kaasuläpässä huohottimen takia.

Eli kyllä se vika tuohon kaasuläppäkoteloon menee, eiköhän sekin kuntoon tule, kunhan saan selvitettyä kytkentäkaaviot ja toiminnan. Tähän kaikesta mahd. avusta olisin kiitollinen, niin ei tarviisi montaa päivää seisottaa autoa.
tuli mieleen että kaasuläpässähän on se mikrokytkinkin, mites se oireilee jos on rikki ? . Onko tuohon koteloon olemassa valmiita kytkentäkaavioita ?
Avatar
sanrai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 05.02.2007 20:21
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sanrai »

moi Sähkö kaavat saa kirjastosta kopioitu, tai lainata koko kirjan jos antavat .mutta kopioida saa kirjastossa, sieltä löytyy auto data kirja jossa on värit ym tiedot...
Vastaa Viestiin