Mistä johtuu vaikea käynistyminen 124 300 dieselissä ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Mistä johtuu vaikea käynistyminen 124 300 dieselissä ?

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

hirmu huono käynistymään jos esim 5 min tai sitä pitemmän ajan on sammuksissa ja sitten yrittää käyntiin ni saapi sahata 2 min ja pitempäänkin, tosin auto on välillä jo käynissä mutta sammuu ja savuaa eikä käy kaikilla sylintereillä..

mieleen ensimmäisenä tuli että kusisi p-aine suodattimen tyhjäksi mutta kun ei merkkaa paikkansa :? letkuja ja putkia olen kanssa tarkkaillu vaan kuivia on ulospäin.

voiko polttoaine karata takasin tankkiin linjastosta ?
Viimeksi muokannut P.Pietarinen, Su 04.10.2009 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

suutinten kunto :?:
vuoto ei vältämättä näy ulospäin, ainoastaan ilmakuplina letkussa. Imuvuoto
autodidakti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Polttoainelinjojen o renkaat ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Voihan sinne ilmaa karata sekaan vaikka miten, vaikkei naftaa karkaa ulos.

Monia Omassa 300TDssäni on polttoaineenlämmitin, joka tiivisteestä falskatessaan vuoti todella raakasti ilmaa. Tuntui tyhjäkäynnillä ahterissa ja käynnistettäessä oli tuskaista, mutta että pari minuuttia ihan, sitten on kyllä jotain persiillään.

:shock:

Onko pakokaasu käynnistettäessä "valkoista" mikä tarkoittaisi että ilmaa on liiaksi? Käykö tyhjäkäynnillä raakasti humpaten tai karkeasti?

Onko molemmat naftasuodattimet kunnossa, eikä esimerkiksi isommassa suodattimessa nyrjähtänyt mikään tiiviste väärin? Ja jos jostain suuttimesta jos olis kärki sökö, niin kyllä käynnistyis mutta kävis rumasti. Pumppukin saattaa olla sökö, mutta senkin varmaan huomaisi tyhjäkäynnillä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Onko pakokaasu käynnistettäessä "valkoista" mikä tarkoittaisi että ilmaa on liiaksi?
Oletko sä muuten juonut tänään yhtä paljon kuin minä itse :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

24 vai 12 venttiiliä ?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

veskola kirjoitti:
Petteri Kivimäki kirjoitti:Onko pakokaasu käynnistettäessä "valkoista" mikä tarkoittaisi että ilmaa on liiaksi?
Oletko sä muuten juonut tänään yhtä paljon kuin minä itse :shock:
Kyllä! No mutta tiedätte varmaan mitä tarkoitan, sellaista "vaaleaa pakokaasua" käynnistäessä pihan puolilleen kun ilmavuoto teki tekojaan.. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

dealer kirjoitti:24 vai 12 venttiiliä ?
om 603 eli partoista tappinen
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

suutinten välisessä paluu putkessa pyörii ilmakuplia, huomenna suuttimet irti ja pumppaamaan testi penkkiin niiten kuntoa, mikähän pitäs olla avautumis paine :?:
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Miten se kylmäkäynnistys?

Ne perinteisethan on kunnossa:
mootorin paineet vähintään 28 bar;
ruiskutushetki varmasti oikea ja ehkä 2 astetta liiankin aikaisella;
polttoaineletkut kunnolla kiinni ja ilman murtumia;
korkeapainepumpun kansi ei ole märkä (takaaiskuventtiilien istukkaiden O-renkaat ei vuoda).

Ainahan voisi epäillää myös pumpun kuluneisuutta, mikäli kylmä kone käynnistyy hyvin ja lämminkin kone paremmin, mikäli kylmällä vedellä jäähdytetään pumppu...
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

meillä oli ukon mersussa sama (vika300d) nii pumpun paineventtiilien o-renkaat meni vaihtoon.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

rekke kirjoitti:meillä oli ukon mersussa sama (vika300d) nii pumpun paineventtiilien o-renkaat meni vaihtoon.
missä kohi on ne paine venttiilien o-renkaat ? ihmetyttää vaan sekin ku tuolla pumpulla ei ole ajettu ku alle 200km ku oli pumppu pajalla, vaan eihän se sitä tarkota että sinne ois uusia o-renkaita raaskittu laittaa :lol:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos käytät sitä pajalla suosittelisin lämpimästi Uuron diesel ja sähkö korjaamoa.Siellä ei laiteta turhaan uutta osaa ja hinta taso on edullinen ja
he myös neuvovat ja selittävät pumpun toimintaa kyselemättä.
Hyvä firma!Ja tää pajahan on joensuusta Kontilahteen Uuron shellin lähellä.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

atlas kirjoitti:Jos käytät sitä pajalla suosittelisin lämpimästi Uuron diesel ja sähkö korjaamoa.Siellä ei laiteta turhaan uutta osaa ja hinta taso on edullinen ja
he myös neuvovat ja selittävät pumpun toimintaa kyselemättä.
Hyvä firma!Ja tää pajahan on joensuusta Kontilahteen Uuron shellin lähellä.
Pumppu oli siellä.
"Hyvä" "edullinen" :lol:
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

felmit kirjoitti:suutinten kunto :?:
vuoto ei vältämättä näy ulospäin, ainoastaan ilmakuplina letkussa. Imuvuoto
veivasin suuttimet irti ja pumppailin testerillä ni jokaisessa oli avautumis paine noin 100-105 kg/cm2 samoin kun suihku oli hyvä eikä mikään rapula aamun liru, kasatessa uudet lämpö levyt ja läpinäkyvästä poltoaineletkusta suutinten välinen paluu putki, kunnon sahaukset ja käyntiin, koe ajo ja sen jälkeen 5 min odottelua.. vika ei poistunu. siellä suutinten välisessä paluuputkessa riehuu ilmakuplia kahen ekan suuttimen välillä. onko se merkki jostain vuodosta ?

nyt rupeaa tuntumaan siltä että tulee uudet polttoainelinjat ja se naftan lämmitys mokkula lentää välistä pois.
Porukka kahtoo että on kaverilla pikkasen loppuun ajettu mursu kun kerrostalon pihassa sahaa käyntiin pienen savupilven ja ryskeen kera :oops:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

enemmän kiinnostaa imuvuodot jo ennen suuttimia, suodattimen ympäriltä.
Onko ajossa liikkeellelähtiessä kenguru ilmiötä :?:
Omassa autossa tuo paine pitäisi olla käytetyissä 110 baria ja uusissä 115+8 baria. Mutta tasaiset tuntuivat lukemat olevan

Tietysti hehkuilla on melkoinen merkitys käynistykseen, mutta et ole puhunut valon epänormaalista toiminasta mitään. :arrow: oletan, että se puoli on kunnossa
autodidakti
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

en tiiä et missä ne oo renkaat pumpussa on mut sanovat ku auto haettiin et pumpun paineventtiilin O-renkaat olivat vaihtaneet. siihen hävis ilma vuodot.
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

pysyykö vetet koneessa.on ollut kansissa taipumuksia halkeilla ja lirutella vettä mäntien päälle ja vaalea savu on taattu.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Vedet pysyy koneessa.
Oletetaan että pumppu on täysin kunnossa kun on huolettu noin 200 km sitten.
On liikkeelle lähtiessä kengru ilmiö.
Hehkupuoli on kunnossa.

Mie heitän kaikki letkut uutta kuhan vaan kerkiän ni kait se jossain vaiheessa loppuu oikuttelu..
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla on pystärissä ollut pumpun päällä märkää, ja ylämäkeen on käynnistynyt vähän yskähdellen. Kaikki muu on vaihdettu, joten lainasin tähtihylsyn eläkemekaanikolta ja vaihdoin tänään pumpun takaiskuventtiilien o-renkaat ja kuparirenkaat. Eivät kumirenkaat kovin kärsineiltä näyttäneet, mutta pirulainen kun käynnistyi rempan jälkeen kiltisti. Täytynee kokeilla yön yli ylämäkeen pysäköintiä.

Työhuoneen yläpuolella olevalla naapurilla on dieselvolkkari/-seatti, jota sahaa lievään alamäkeen hulluna käyntiin - ylämäkeen ei käynnisty laisinkaan. Kurkistin hieman konehuoneeseen ja kaikkihan siellä oli löysällä. En uskaltanut alkaa korjaamishommiin kun ovat Jehovan todistajia, joutuisin vielä "juttelemaan iäisyydestä". :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

kenguru kertoo ilmasta polttoaineen joukossa
autodidakti
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eihän sammutin jää päälle? Jos pumppu on äsken vaihdettu, niin voisko alipaineletkut olla jotenkin sekaisin? Onko ajoitus varmasti kohdallaan?
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

JP74 kirjoitti:Eihän sammutin jää päälle? Jos pumppu on äsken vaihdettu, niin voisko alipaineletkut olla jotenkin sekaisin? Onko ajoitus varmasti kohdallaan?
ei perhana :? pitää huomenna viel tuomoset asiatkin tarkistaa. olin mie pari asennus kaljaa ottanu ku kasailin konetta :lol:
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

joo takaiskuventtiilien o renkaat ne oli meilläkin! Muistin väärin!
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

no nyt on uudet nafta putket ja letkut/klemmarit ja ohitettu polttoaineen lämmitin.. ongelma on yhä. kun kävin autolla ajaan ni meinaa ihan totaalisesti hyytyä alle 3000 rpm rytkyttää ja savuaa. huom. tyhjäkäynti ok mutta kun kaasun painaa pohjaan ni meinaa sammua. ihme vehe.. pitäsköhän kokeilla toisella pumpulla.. :?
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Onko auto toiminut kuitenkin jossainvälissä normaalisti pumppurempan jälkeen??

Vaikuttasi kovasti että pumppu on pielessä hampaanverran.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Kalle.K kirjoitti:Onko auto toiminut kuitenkin jossainvälissä normaalisti pumppurempan jälkeen??

Vaikuttasi kovasti että pumppu on pielessä hampaanverran.
se vaan on outoo ku välillä toimii kun vaan saapi tulille, tarkastellaan asiaa..
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

No nyt on vähä puuhasteltu, kokeiltu toisella pumpulla niin toimi kuin unelma, tosin siinä ei ole 7 mm elementtejä :(
Auton kyllä saapi tuolla viallisellakin pumpulla käyntiin jos pyörittää suihkujen putket auki ja semmosen puolen min, ilmaus käynistyksen tekee ja sit putket kiinni ja käymään, mut sillonkin epävarma aluksi. vaan jos ei ennen ajoon lähtöä ilmaa niin ei kyllä saa käyntiin lämpimästä hallista, startti ja johot sulaa ennemmin :evil:

Mitä mie rupean rukkaamaan tästä viallisesta pumpusta ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos pumppu on huollettu 200 km sitten ja ajoitus on varmasti oikein niin pumppu sinne mistä tulikin.

En tiedä milloin tähän tarinaan ilmestyi 7mm pumppu ja kenen tekemä se on, mutta sehän tietysti ajoitetaan eri tavalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Joo en vie paskalle korjaamolle, ainahan mulla on pumpussa ollu 7 mm elementit, tämä ei ole tarina, en mie rupea kyselemään nimiä kuka laittaa työntekijöistä elementit pumppuun.. kysyyköhän veskola aina siwassa käydessään myyjän nimen :lol:
Ajoitus 14 jykk ja se on toiminu kummiskin.
Tarttee ruveta harjottelen noilla vakio pumpuilla pumppu mekaanikoksi ja ehtii niitä o- renkuleita sieltä jotka oli aijemmin mainittu.
Vastaa Viestiin