
220 cdi:n suuttimen kuparitiivisteen vaihto?
220 cdi:n suuttimen kuparitiivisteen vaihto?
kuinka vaikee on vaihtaa kyseinen kuparitiiviste? kolmen suuttimen tiiviste vuotaa on märkä juuresta mutta ei oo vielä tullu pikee ylös, ja kun on auto käynnissä niin kuuluu ku tulee painetta yhen suuttimen välistä 

ei tarvitse työstää. ainakaan itselläni ei tarvinnut... ja ajettu sen jälkeen 1vuosi/30tkm...
eli suojamuovit koneenpäältä irti, suuttimen pultti irti, suutin pois paikoiltaan, uusi rikka ja pultti kiinni...
helpoin vaihtaa kun kone lämmin, muista myös vaihtaa pultit samalla...
myös se pultin reikä on hyvä puhdistaa, onnistuu jotenkuten esimerkiksi niin että teet vanhan pultin pohjaan rautasahalla loven jonne paska nousee... ja sitä muutaman kerran ees taas...
eli suojamuovit koneenpäältä irti, suuttimen pultti irti, suutin pois paikoiltaan, uusi rikka ja pultti kiinni...
helpoin vaihtaa kun kone lämmin, muista myös vaihtaa pultit samalla...
myös se pultin reikä on hyvä puhdistaa, onnistuu jotenkuten esimerkiksi niin että teet vanhan pultin pohjaan rautasahalla loven jonne paska nousee... ja sitä muutaman kerran ees taas...
Mullakin homma onnistui kotikonstein, mutta pari huomiota:
-löysää ensin muutama milli suuttimien pultteja ja anna suuttimien nousta tyhjäkäynnillä hieman ylös (jos ei niin painele vähän kaasua) Kone kuumana.
- käytä kunnon momenttiavainta 7 Nm + 90 astetta kun laitat paikalleen.
-hae Veholta uudet pultit + asiaankuuluvaa voidetta jota voidellaan suuttimen keskiosaan ennen asennusta.
-putsaa esim 15 mm läpimittaisella puukepillä pohja kiiltäväksi - taskulampulla näkee onko kulunut epätasaiseksi ja onko uudelleen vuotoa odotettavissa. Jos näin käy, -> ammattilaiselle pohjan kaavintaan
-löysää ensin muutama milli suuttimien pultteja ja anna suuttimien nousta tyhjäkäynnillä hieman ylös (jos ei niin painele vähän kaasua) Kone kuumana.
- käytä kunnon momenttiavainta 7 Nm + 90 astetta kun laitat paikalleen.
-hae Veholta uudet pultit + asiaankuuluvaa voidetta jota voidellaan suuttimen keskiosaan ennen asennusta.
-putsaa esim 15 mm läpimittaisella puukepillä pohja kiiltäväksi - taskulampulla näkee onko kulunut epätasaiseksi ja onko uudelleen vuotoa odotettavissa. Jos näin käy, -> ammattilaiselle pohjan kaavintaan
W203CDI
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
se kaavin työkalu on semmoinen poranterän "oloinen" keskellä keskitys tappi, laioilla poranterä. Helppo homma tämä tiivisteiden vaihto.
Me kairattin kyllä emon 320cdi:stä kaikki reijät varmuuden vuoksi vaikka eivät vuotaneet ennen suutin remppaa.Ei vuoda kyllä nytkään. Autolla ajettu ennen mitään suutinremppaa n.200thkm.
Me kairattin kyllä emon 320cdi:stä kaikki reijät varmuuden vuoksi vaikka eivät vuotaneet ennen suutin remppaa.Ei vuoda kyllä nytkään. Autolla ajettu ennen mitään suutinremppaa n.200thkm.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Turha koneistus toki aina pahasta mutta harvoin pääsee pelkällä uuden prikan vaihdolla ja myös suuttimen pinta pitää tasoittaa jos jälkiä. Useimmiten tavan mersukuski joka ei netissä roiku ajaa niin pitkälle kun pääsee. Sitte seuraavassa huollossa mainitaan että pakokaasu haisee ja käy jotenki oudosti
>>> vaatii ainakin koneistuksen.
Yhden tai muutaman suuttimen kokemuksella en lähtis huuteleen ettei tarvii koneistaa
Erittäin tapauskohtaisia juttuja.

Yhden tai muutaman suuttimen kokemuksella en lähtis huuteleen ettei tarvii koneistaa

Joku mersupurkaamo??
ite ku vaihdoin eka kerta kone kylmänä niin oli tiukassa... kaikilla mahdollisilla työkaluilla nitkuttelemalla pikkuhiljaa lähti irti... paras keino on se että kone kuumana suoraan se suuttimen pultti irti pitäis lähteä vaikka nokeentunut niin helposti nostamalla... riippuu tietenkin kuinka pahasti pikeentynyt 

http://www.uniteddiesel.co.uk/diesel_engine_products/6/
tuossa linkki jos haluaa kalvaimia nähdä,tuolta tuli aikoinaan tilattua myös cdi-suuttimia
tuossa linkki jos haluaa kalvaimia nähdä,tuolta tuli aikoinaan tilattua myös cdi-suuttimia
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Ammatikseen korjaajathan joutuu pelaamaan varman päälle ja silloin koneistus kuuluu asiaan, mutta tee-se-itse-mies voi hyvillä mielin vaihtaa ne prikat ilman koneistusta jos pohjat näyttää olevan ok. Voihan sen koneistuksen tehdä jälkikäteen jos tarvii. Oma työ kun ei maksa mitään. Koneistatte tai ette niin muistakaa se rasva siihen suuttimen ympärille. Sen puute tai sen pois liukeneminen on juurikin syynä vuodon alkamiseen. 

Millä tavalla toi rasva estää pohja prikka vuotamasta?barton kirjoitti:Koneistatte tai ette niin muistakaa se rasva siihen suuttimen ympärille. Sen puute tai sen pois liukeneminen on juurikin syynä vuodon alkamiseen.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Hommahan perustuu siihen että kun on alumiini, kupari ja rautasempi metalli samassa läjässä. Suutin elää lämpöjen mukaan siinä reiässä ylös ja alas. Kun suutin alkaa tarttumaan siihen seinämään ja auto jäähtyy niin prikka jää siellä välissä löysälle ja palaa. Lopn sitten voikin jo haistaa.joskami kirjoitti:Millä tavalla toi rasva estää pohja prikka vuotamasta?barton kirjoitti:Koneistatte tai ette niin muistakaa se rasva siihen suuttimen ympärille. Sen puute tai sen pois liukeneminen on juurikin syynä vuodon alkamiseen.
Ps. tänään vaihdoin omaan autoon prikan ilman koneistusta. Alkoi eilen vuotamaan niin ei kerrennyt rikkomaan tasopintoja ja oli onneksi palanut prikan ja suuttimen välistä niin kannen reikä oli vielä kirkas. Cleaneriä ja paineilmaa + pultin reiän varmistus sopivalla kierretapilla niin taas mennään.
Joku mersupurkaamo??
Kuvittele siihen suuttimen yläpuolelle jäykkä jousi painamaan sitä suutinta paikalleensa. Sitähän se venyvä pultti tekee, joka kiinnittää sen suuttimen. No, nyt kun se suuttimen ympärillä oleva rasva poistuu niin suutin tarttuu pikkuhiljaa kiinni siihen ahtaaseen poteroonsa. Sylinteristä tuleva paine hakkaa suutinta ylöspäin mutta jousivoima ei riitä painamaan sitä alaspäin. Homma pysyy niin kauon hanskassa kun vain se rasva hoitaa sen että suutin pysyy irti ja liikkuvana. Yhtään pohjaa en ole rotsannu ja jälkivuotoja ei ole ollut kun vain suuttimet on hyvässä rasvassa. Kallistahan se on, muistaakseni 27€ purkki, mutta samaa rasvaa ohjeistetaan käyttämään myös hehkuihin.joskami kirjoitti:Millä tavalla toi rasva estää pohja prikka vuotamasta?
No näinhän se tosiaan on , kun rupeaa hommaa oikein miettiimään.
Aina tota Mersun omaan rasvaa on tullut käytettyä (1kk aikana neljä kertaa tosta koslasta suuttimet irroittaneena)
Aina tota Mersun omaan rasvaa on tullut käytettyä (1kk aikana neljä kertaa tosta koslasta suuttimet irroittaneena)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Vastoin yleistä luuloa se suutin tarttuu ENSIN poteroonsa kiinni ja alkaa vasta sitten vuotamaan p*skaa ulospäin eikä päinvastoin. Mulla aikoinaan vaihdettiin yksi suutin ammattikorjaamossa ja ensimmäinen suutin joka sitten myöhemmin alkoi vuotamaan oli juurikin tuo vaihdettu yksilö. Muut tehtaan jäljiltä olleet kolme suutinta nousivat liki käsin nostamalla pois kun taas tuo vaihdettu piti hakata sylinterin paineella ulos. Rasvaa ei siinä ollut sitten nimeksikään kun muissa kolmessa oli vielä kunnon mömmöt pinnassa. Tämä ammattikorjaamo oli muuten Veho. 
