220 cdi:n suuttimen kuparitiivisteen vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

220 cdi:n suuttimen kuparitiivisteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja toni.k »

kuinka vaikee on vaihtaa kyseinen kuparitiiviste? kolmen suuttimen tiiviste vuotaa on märkä juuresta mutta ei oo vielä tullu pikee ylös, ja kun on auto käynnissä niin kuuluu ku tulee painetta yhen suuttimen välistä :shock:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vaatii erikoistyökalut tiivistepinnan koneistukseen. Älä koske jos et ole ihan varma mitä olet tekemässä! Moni seppä on tehnyt satasen säästöllä tuhansien vahingot.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

ei tarvitse työstää. ainakaan itselläni ei tarvinnut... ja ajettu sen jälkeen 1vuosi/30tkm...

eli suojamuovit koneenpäältä irti, suuttimen pultti irti, suutin pois paikoiltaan, uusi rikka ja pultti kiinni...

helpoin vaihtaa kun kone lämmin, muista myös vaihtaa pultit samalla...

myös se pultin reikä on hyvä puhdistaa, onnistuu jotenkuten esimerkiksi niin että teet vanhan pultin pohjaan rautasahalla loven jonne paska nousee... ja sitä muutaman kerran ees taas...
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Ehkä se on sitte parempi ku ei ite sitä laita :cry: Oon kuullu kans että se pitää koneistaa/hioo se pinta. Minkälainen se vehe on millä se hiotaan se pina? minkä hintanenn se on?
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

se koneistaminen on vaan niitä asentajien puheita... ei muuta ku vaihtamaan se tiiviste!!! ite oon 2 kertaa vaihtanu...
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Pitäisköhän sitä uskaltaa kokeiolla sitten :lol:
Avatar
ozzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Pe 09.06.2006 19:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja ozzy »

On aika paljon noita vaihdettu eikä siinä mitään sen ihmeempää ole...ei todellakaan mitään koneistus juttuja :-)
SL500 R129
CLS 500
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tiivistepinnat vaatii koneistuksen jos tiivisterikka on päässyt vuotamaan pitemmän aikaa. Eli jos on kerennyt syöpyä tiivistepinnoista materiaalia pois.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mullakin homma onnistui kotikonstein, mutta pari huomiota:

-löysää ensin muutama milli suuttimien pultteja ja anna suuttimien nousta tyhjäkäynnillä hieman ylös (jos ei niin painele vähän kaasua) Kone kuumana.

- käytä kunnon momenttiavainta 7 Nm + 90 astetta kun laitat paikalleen.

-hae Veholta uudet pultit + asiaankuuluvaa voidetta jota voidellaan suuttimen keskiosaan ennen asennusta.
-putsaa esim 15 mm läpimittaisella puukepillä pohja kiiltäväksi - taskulampulla näkee onko kulunut epätasaiseksi ja onko uudelleen vuotoa odotettavissa. Jos näin käy, -> ammattilaiselle pohjan kaavintaan
W203CDI
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

se kaavin työkalu on semmoinen poranterän "oloinen" keskellä keskitys tappi, laioilla poranterä. Helppo homma tämä tiivisteiden vaihto.
Me kairattin kyllä emon 320cdi:stä kaikki reijät varmuuden vuoksi vaikka eivät vuotaneet ennen suutin remppaa.Ei vuoda kyllä nytkään. Autolla ajettu ennen mitään suutinremppaa n.200thkm.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Ei niitä reiän pohjia kannata välttämättä turhaan tasotella, koska siinä alkuperäsessä tasossa on uritus, johon kuparirikan kuuluu painua.

Jos taso on syöpynyt, niin sillon on ainut vaihtoehto tasottaa se pinta suoraksi.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Turha koneistus toki aina pahasta mutta harvoin pääsee pelkällä uuden prikan vaihdolla ja myös suuttimen pinta pitää tasoittaa jos jälkiä. Useimmiten tavan mersukuski joka ei netissä roiku ajaa niin pitkälle kun pääsee. Sitte seuraavassa huollossa mainitaan että pakokaasu haisee ja käy jotenki oudosti :roll: >>> vaatii ainakin koneistuksen.

Yhden tai muutaman suuttimen kokemuksella en lähtis huuteleen ettei tarvii koneistaa :wink: Erittäin tapauskohtaisia juttuja.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

aki kyllä puhuu siinä asiaa että jos pitkään vuotanut ja ajettu koneenpäällinen mähmää täyteen on varmasti tarttunut mömmöt kiinni... tosin tässä tapauksessa taisi olla vasta vähän kostunut suuttimen juuri...
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

Miten suutin lähtee kun oikein pikeentynyt? Onko jokin erikoistyökalu ?
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

ite ku vaihdoin eka kerta kone kylmänä niin oli tiukassa... kaikilla mahdollisilla työkaluilla nitkuttelemalla pikkuhiljaa lähti irti... paras keino on se että kone kuumana suoraan se suuttimen pultti irti pitäis lähteä vaikka nokeentunut niin helposti nostamalla... riippuu tietenkin kuinka pahasti pikeentynyt :lol:
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Veholla on erikois työkalut.
Voi olla myös paremmissa korjaamoissa.
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

http://www.uniteddiesel.co.uk/diesel_engine_products/6/

tuossa linkki jos haluaa kalvaimia nähdä,tuolta tuli aikoinaan tilattua myös cdi-suuttimia
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Klannin erikoistyökalusarja mersun suutin hommiin maksaa vain n. 1300€. :roll:
Joku mersupurkaamo??
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Ammatikseen korjaajathan joutuu pelaamaan varman päälle ja silloin koneistus kuuluu asiaan, mutta tee-se-itse-mies voi hyvillä mielin vaihtaa ne prikat ilman koneistusta jos pohjat näyttää olevan ok. Voihan sen koneistuksen tehdä jälkikäteen jos tarvii. Oma työ kun ei maksa mitään. Koneistatte tai ette niin muistakaa se rasva siihen suuttimen ympärille. Sen puute tai sen pois liukeneminen on juurikin syynä vuodon alkamiseen. :!:
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

barton kirjoitti:Koneistatte tai ette niin muistakaa se rasva siihen suuttimen ympärille. Sen puute tai sen pois liukeneminen on juurikin syynä vuodon alkamiseen. :!:
Millä tavalla toi rasva estää pohja prikka vuotamasta?
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

joskami kirjoitti:
barton kirjoitti:Koneistatte tai ette niin muistakaa se rasva siihen suuttimen ympärille. Sen puute tai sen pois liukeneminen on juurikin syynä vuodon alkamiseen. :!:
Millä tavalla toi rasva estää pohja prikka vuotamasta?
Hommahan perustuu siihen että kun on alumiini, kupari ja rautasempi metalli samassa läjässä. Suutin elää lämpöjen mukaan siinä reiässä ylös ja alas. Kun suutin alkaa tarttumaan siihen seinämään ja auto jäähtyy niin prikka jää siellä välissä löysälle ja palaa. Lopn sitten voikin jo haistaa.

Ps. tänään vaihdoin omaan autoon prikan ilman koneistusta. Alkoi eilen vuotamaan niin ei kerrennyt rikkomaan tasopintoja ja oli onneksi palanut prikan ja suuttimen välistä niin kannen reikä oli vielä kirkas. Cleaneriä ja paineilmaa + pultin reiän varmistus sopivalla kierretapilla niin taas mennään.
Joku mersupurkaamo??
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

joskami kirjoitti:Millä tavalla toi rasva estää pohja prikka vuotamasta?
Kuvittele siihen suuttimen yläpuolelle jäykkä jousi painamaan sitä suutinta paikalleensa. Sitähän se venyvä pultti tekee, joka kiinnittää sen suuttimen. No, nyt kun se suuttimen ympärillä oleva rasva poistuu niin suutin tarttuu pikkuhiljaa kiinni siihen ahtaaseen poteroonsa. Sylinteristä tuleva paine hakkaa suutinta ylöspäin mutta jousivoima ei riitä painamaan sitä alaspäin. Homma pysyy niin kauon hanskassa kun vain se rasva hoitaa sen että suutin pysyy irti ja liikkuvana. Yhtään pohjaa en ole rotsannu ja jälkivuotoja ei ole ollut kun vain suuttimet on hyvässä rasvassa. Kallistahan se on, muistaakseni 27€ purkki, mutta samaa rasvaa ohjeistetaan käyttämään myös hehkuihin.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

No näinhän se tosiaan on , kun rupeaa hommaa oikein miettiimään.
Aina tota Mersun omaan rasvaa on tullut käytettyä (1kk aikana neljä kertaa tosta koslasta suuttimet irroittaneena)
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Vastoin yleistä luuloa se suutin tarttuu ENSIN poteroonsa kiinni ja alkaa vasta sitten vuotamaan p*skaa ulospäin eikä päinvastoin. Mulla aikoinaan vaihdettiin yksi suutin ammattikorjaamossa ja ensimmäinen suutin joka sitten myöhemmin alkoi vuotamaan oli juurikin tuo vaihdettu yksilö. Muut tehtaan jäljiltä olleet kolme suutinta nousivat liki käsin nostamalla pois kun taas tuo vaihdettu piti hakata sylinterin paineella ulos. Rasvaa ei siinä ollut sitten nimeksikään kun muissa kolmessa oli vielä kunnon mömmöt pinnassa. Tämä ammattikorjaamo oli muuten Veho. :)
Vastaa Viestiin