Väärinoppinut loota

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 22.04.2007 10:34
Paikkakunta: Lahti

Väärinoppinut loota

Viesti Kirjoittaja VMK »

En kuolemaksenikaan muista kuinka tuo oppiva laatikko saadaan tehdasasetuksiin ihan avainta kääntämällä ja sitä oikeanpuolimmaista polkemalla. Koetin hakua mutten äkkiseltään mitään ohjeita löytänyt. Jospa jokin ystävällinen sielu sen voisi kertoa, niin tulostan kahtena kappaleena, joista toisen laitan auton hansikaslokeroon ja toisen kassakaappiin. Kiitos jo etukäteen... ja autohan on e320cdi siis s211.
Nimin. ajakoon eukko omallaan
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Olikoos se nyt näin?

Autoon sisälle ovet pitää olla kiinni.
Virta päälle->kaasu pohjaan 5sek->virta pois(avain jätetään paikalleen)->kaasu ylös->odota 2min->ajoon opettamaan laatikkoa 5min.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
VMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 22.04.2007 10:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja VMK »

tänks!
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

jytäkkä kirjoitti:Olikoos se nyt näin?

Autoon sisälle ovet pitää olla kiinni.
Virta päälle->kaasu pohjaan 5sek->virta pois(avain jätetään paikalleen)->kaasu ylös->odota 2min->ajoon opettamaan laatikkoa 5min.
Siis pitääkö ajoon lähteä 5min sisään vai oppiiko loota ekan 5min aikana uudet käytöstavat??
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Eikö tuo nimenomaan aseta laatikon "tehdas defaulteille" jonka jälkeen laatikon pitää oppia omille "kuluneille" arvoilleen ja sitten myöhemmin kuljettajan mieltymyksille? Eli joka resetin jälkeen kestää tovin että laatikko vaihtaa oikein/siististi, vanhalla laatikolla pidempään kuin uudella (en kyllä tarkistanut tätä, lukeneemmat korjatkoon tarvittaessa).

Ei kai se kuljettajan ajotyyliin mukautuminen niin kovin kauaa kestä(?), ja kick-downin auto osaa joka tapauksessa välittömästi.
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

tollo kysymys : siis vaihdanko itse vaihteen vivusta jotta laatikko oppii milloin vaihtaa oikeaa silmään? :lol:
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tuoppitoukka kirjoitti:tollo kysymys : siis vaihdanko itse vaihteen vivusta jotta laatikko oppii milloin vaihtaa oikeaa silmään? :lol:
En ole lukenut mutta olettaisin että käsivalinta ei ohjaa laatikon vaihtamistyylin adaptoitumista jos tässä sitä haetaan (eikä itse sylinterien/levyjen ohjausten adaptoitumista kuluneisuuteen jne.). Tuo ajotyyliin adaptointi pitää hoitaa kaasupolkimella, jos vaihteisto ei vaihda riittävän aikaisin pienelle niin pitää polkea kaasupoljinta vähän reippaammin. Jos taas haluaa polttoaineen säästöä niin käyttää kaasua varovaisemmin ja auto vaihtaa herkemmin isommalle.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Mistä vuodesta asti on oppiva laatikko ? itsellä 00/320/cdi TE

Voisiko olla eri opetus talvella ja kesällä ?
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Potifaari kirjoitti:Mistä vuodesta asti on oppiva laatikko ? itsellä 00/320/cdi TE

Voisiko olla eri opetus talvella ja kesällä ?
Olisko tuo 722.6-laatikko juuri ensimmäinen oppiva (pelkkä arvaus)? Tarkoitatko W ja S asennoille? Taas arvaus mutta veikkaan että ajotyyliin adaptoituminen vaikuttaisi kumpaankin moodiin mutta se kytkimen asento tuo oman kiinteän lisän. Eli vaikka W-asentoa ei olisi koskaan käytetty niin S-asennolla opeteltu laatikko venyttäisi W-ohjelmaa samalla lailla kuin S-asentoa on adaptoitu oletusarvoista. Oliskohan kukaan löytänyt tuolle faktoja toimintakuvauksista?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

moro.
lueskelin juuri näitä kirjoituksia ja kävin "nollaamassa" lootasta opit ja ajelin sen 5 min sitten.
mielestäni ei ihan mieletöntä mainittavaa eroa vielä huomannut.....pitäiskö tuo nollaus tehdä siis siten että:
virrat päälle niin että kaikki valot palaa kojelaudassa
kaasu kikdownille asti pohjaan 10 sek
kaasu ylös
ja virrat pois
odotus 2min.
käyntiin
ja ajamaan lenkki normisti...???

autona w210 E420 -96



DBFI kirjoitti:
Potifaari kirjoitti:Mistä vuodesta asti on oppiva laatikko ? itsellä 00/320/cdi TE

Voisiko olla eri opetus talvella ja kesällä ?
Olisko tuo 722.6-laatikko juuri ensimmäinen oppiva (pelkkä arvaus)? Tarkoitatko W ja S asennoille? Taas arvaus mutta veikkaan että ajotyyliin adaptoituminen vaikuttaisi kumpaankin moodiin mutta se kytkimen asento tuo oman kiinteän lisän. Eli vaikka W-asentoa ei olisi koskaan käytetty niin S-asennolla opeteltu laatikko venyttäisi W-ohjelmaa samalla lailla kuin S-asentoa on adaptoitu oletusarvoista. Oliskohan kukaan löytänyt tuolle faktoja toimintakuvauksista?
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin