s124 tasonsäätöiskareista taas
s124 tasonsäätöiskareista taas
Kaikki alko pari päivää sitten(tais olla viime kesänä) kun mersu päästi hydrauliölkät pihalle. Tasonsäädön painepuolen putki oli ruostunu puhki ja sitten oli s-marketin pihassa jännä lätäkkö ölkkää. Pikakorjauksena öljy kiertämään vaan säiliön kautta ja korjaa sen sitten yhtenä päivänä. Sitten noin viime viikolla hävis takaa iskunvaimennus kokonaan ja toisen iskarin kautta tuli taasen öljyä pihalle.
Sain sitten tänään sen verran aikaseks että purin toisen puolen iskarin irti tarkastelua varten.
Eli kuuluukos tuollasen iskarin olla uutenakin ihan veltto ja kaikki vaimennus olla pallon varassa? Onkos kukaan noita iskareita koittanu purkaa, eli onkos mahollista vaihtaa tiivisteitä?
Perä on ihan maassa ja jouset ehjät, eli kantaakos ne iskarit kuitenkin vaikka ei olisikaan kuormaa?
Sain sitten tänään sen verran aikaseks että purin toisen puolen iskarin irti tarkastelua varten.
Eli kuuluukos tuollasen iskarin olla uutenakin ihan veltto ja kaikki vaimennus olla pallon varassa? Onkos kukaan noita iskareita koittanu purkaa, eli onkos mahollista vaihtaa tiivisteitä?
Perä on ihan maassa ja jouset ehjät, eli kantaakos ne iskarit kuitenkin vaikka ei olisikaan kuormaa?
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Sprinter 313cdi -00
Eli jos nyt selostustuksesta (ja etenkin tapauksen tuntien) oikein ymmärsin, autolla on ajettu tasonsäädön hydrauliikka pois kytkettynä. Perä on kestäny kevyillä kuormilla ihan hyvin linjassaan, joten ruostuneitten putkien uusiminen on joutanu oottaa parempia aikoja. Nyt sieltä sitte meni jotain muuta rikki ja perä alko putos alas niin että vetokoukku raapii maata. Mikäköhä sieltä siis hajos?
EDIT: Tuntuu jostain syystä olevan vaikee löytää haulla tätä topikkia, joten pitää heittää tähän muutama tärppi jotta haulla löytys helpommin
w124 tasonsäätö
s124 tasonsäätö
tasonsäädön korjaus
tasonsäätöiskarin korjaus
EDIT: Tuntuu jostain syystä olevan vaikee löytää haulla tätä topikkia, joten pitää heittää tähän muutama tärppi jotta haulla löytys helpommin
w124 tasonsäätö
s124 tasonsäätö
tasonsäädön korjaus
tasonsäätöiskarin korjaus
Viimeksi muokannut jackie, Ke 23.11.2011 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: s124 tasonsäätöiskareista taas
Onhan se uutenakin "veltto" jos ei ole täynnä öljyä. Vaimennin itsessään vaimentaa ja palloissa on vaan kaasutila jonne öljyt pääsee töyssyssä "pakenemaan".PTI kirjoitti: Eli kuuluukos tuollasen iskarin olla uutenakin ihan veltto ja kaikki vaimennus olla pallon varassa? Onkos kukaan noita iskareita koittanu purkaa, eli onkos mahollista vaihtaa tiivisteitä?
Perä on ihan maassa ja jouset ehjät, eli kantaakos ne iskarit kuitenkin vaikka ei olisikaan kuormaa?
Joku väitti, että ainakin 123:n iskarit olisi korjattavissa, tiedä sitten noista.
Iskarit kantaa ilman kuormaakin jos ne on säädetty kantamaan. Mutta öljynpaineen ne tietysti tarvii jotta pystyvät kantamaan.
Päiväpuuhasteluna purin iskarin, sehän purkaantuu ihan kun oikeekin hydraulisylinteri. Turpa on kiinni lukkorenkaalla, tai oikeestaan siell on kaks rengasta.Turvan tiivisteestähän se vuoti ölkät ulos, siihen jos löytyy sopiva tiiviste niin pitäis pelittää.
Laitan kuvien kanssa selkeempää selostusta, siis jos tästä nyt toimiva tulee. Mukavastihan tuossa säästäis jos ei tarviis uutta iskaria laittaa.
Laitan kuvien kanssa selkeempää selostusta, siis jos tästä nyt toimiva tulee. Mukavastihan tuossa säästäis jos ei tarviis uutta iskaria laittaa.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Sprinter 313cdi -00
Jee, taas toimii.
Toiseen iskariin tuli vaihdettua turvantiiviste ja painepuolen putkeen ennen tasonsäätöventiiliä vaihdoin 40 cm pätkän uutta putkea. Uusi tiiviste maksoi 10 euroa ja jarruputkenpätkä ja liittimet muutaman euron, mukavasti säästi kun näytti uusi iskunvaimennin maksavan 330 dinaaria. Tiivisteen vaihto melko yksinkertanen toimenpide, laitan kuvat näkyville kunhan kerkeen.
Toiseen iskariin tuli vaihdettua turvantiiviste ja painepuolen putkeen ennen tasonsäätöventiiliä vaihdoin 40 cm pätkän uutta putkea. Uusi tiiviste maksoi 10 euroa ja jarruputkenpätkä ja liittimet muutaman euron, mukavasti säästi kun näytti uusi iskunvaimennin maksavan 330 dinaaria. Tiivisteen vaihto melko yksinkertanen toimenpide, laitan kuvat näkyville kunhan kerkeen.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Sprinter 313cdi -00
iskareista
Kävin joo paikallisessa alan putiikissa mutta ei kirjoista löytyny oikeata mittaa. Saman mallisia kyllä mutta ei tätä kokoa. Olikos joku saanu näitä veholta?
Re: s124 tasonsäätöiskareista taas
Eihän niiden pitäisi juuri kantaa - pelkillä jousillakin perän pitäisi olla linjassa auto tyhjänä. Eli mitäköhän siellä sitten tapahtui viiemisenä, jos perä tipahti? Menikö jousi, vai oliko iskaripalloissa kuitenkin painetta jäljellä?PTI kirjoitti: Perä on ihan maassa ja jouset ehjät, eli kantaakos ne iskarit kuitenkin vaikka ei olisikaan kuormaa?
Joka tapauksessa kuoleentuneiden jousien uusiminen lienee aiheellista samalla kun saat muut härpäkkeet kuntoon. Voi ajokin parantua aika lailla.
Ihan kiva muuten tietää, että iskarit jotenkin aukeavat. Saattaa tulla sama eteen joskus. Laitappa kuvia ja korjaustarinaa joutessasi!
Onko kenelläkään muuten käsitystä, huononeeko iskarien vaimennusteho iän myötä? Minusta molempien meidän farkkujen takapään iskunvaimennus voisi olla hiukan terävämpi. Perä on kyllä sinänsä linjassaan, eikä makaa kaasupallojen varassa.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Re: s124 tasonsäätöiskareista taas
Kyllä ne iskarit kantaa Tyhjänä ollessa perän saa laskemaan vielä 3...5 cm kun ottaa paineet pois iskarista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Iskareista kun hävisi öljyt niin perä laski n.5 cm, jouset ovat siis ehjät ja aika uuden näköset vielä.
Sillon vuosi sitten kun se pumpulta tuleva putki meni, niin sen jälkeenhän iskunvaumennus toimi vielä normaalisti kun kaasupallojen ja vaimetimien välissä oli ölkkää, tasonsäätö ei vaan sillon toimi.
Sillon vuosi sitten kun se pumpulta tuleva putki meni, niin sen jälkeenhän iskunvaumennus toimi vielä normaalisti kun kaasupallojen ja vaimetimien välissä oli ölkkää, tasonsäätö ei vaan sillon toimi.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Sprinter 313cdi -00
Re: s124 tasonsäätöiskareista taas
Näin on - sanoinkin "ettei niiden pitäisi JUURI kantaa"veskola kirjoitti:Kyllä ne iskarit kantaa Tyhjänä ollessa perän saa laskemaan vielä 3...5 cm kun ottaa paineet pois iskarista.
Tuosta alkuperäisestä jutusta sain käsityksen, että perä olisi notkahtanut enemmänkin...
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Tuoll olis muutama kuva-> http://kuvablogi.com/blog/22531/1/
Tuo tiivisteen meneminen kait johtuu siita kun siinä ei oo pyyhkiijää ennen varsinaista tiivistettä ja kun iskarin suojakumi menee huonoks niin hiekkaa sun muuta pääsee tiivistettä syömään.
Tuo tiivisteen meneminen kait johtuu siita kun siinä ei oo pyyhkiijää ennen varsinaista tiivistettä ja kun iskarin suojakumi menee huonoks niin hiekkaa sun muuta pääsee tiivistettä syömään.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Sprinter 313cdi -00
Re: s124 tasonsäätöiskareista taas
Tuosta alkuperäsestä jutusta nyt voi saada minkä käsityksen tahansa...rainerb kirjoitti:
Tuosta alkuperäisestä jutusta sain käsityksen, että perä olisi notkahtanut enemmänkin...
Mutta kyllä se perä oli niin alhaalla ettei ajamisesta tullut oikein mitään
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Sprinter 313cdi -00
Hienot kuvat. Kullan arvoisia!PTI kirjoitti:Tuoll olis muutama kuva-> http://kuvablogi.com/blog/22531/1/
Tuo tiivisteen meneminen kait johtuu siita kun siinä ei oo pyyhkiijää ennen varsinaista tiivistettä ja kun iskarin suojakumi menee huonoks niin hiekkaa sun muuta pääsee tiivistettä syömään.
Ja sitten tärkein kysymys: toimiko "uudet" iskarit?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
iskareista
Ootko koittanu avata iskarin toista päätä.Eli alaosan nivel on myös kierteellä kiinni varressa. Mulla aukes melko helposti.
Re: iskareista
siis tarkoitatko tuota osaa vasemmassa päässä iskaria?kuuno kirjoitti:Ootko koittanu avata iskarin toista päätä.Eli alaosan nivel on myös kierteellä kiinni varressa. Mulla aukes melko helposti.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.