s124 tasonsäätöiskareista taas

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

s124 tasonsäätöiskareista taas

Viesti Kirjoittaja PTI »

Kaikki alko pari päivää sitten(tais olla viime kesänä) kun mersu päästi hydrauliölkät pihalle. Tasonsäädön painepuolen putki oli ruostunu puhki ja sitten oli s-marketin pihassa jännä lätäkkö ölkkää. Pikakorjauksena öljy kiertämään vaan säiliön kautta ja korjaa sen sitten yhtenä päivänä. Sitten noin viime viikolla hävis takaa iskunvaimennus kokonaan ja toisen iskarin kautta tuli taasen öljyä pihalle.
Sain sitten tänään sen verran aikaseks että purin toisen puolen iskarin irti tarkastelua varten.

Eli kuuluukos tuollasen iskarin olla uutenakin ihan veltto ja kaikki vaimennus olla pallon varassa? Onkos kukaan noita iskareita koittanu purkaa, eli onkos mahollista vaihtaa tiivisteitä?

Perä on ihan maassa ja jouset ehjät, eli kantaakos ne iskarit kuitenkin vaikka ei olisikaan kuormaa?
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Eli jos nyt selostustuksesta (ja etenkin tapauksen tuntien) oikein ymmärsin, autolla on ajettu tasonsäädön hydrauliikka pois kytkettynä. Perä on kestäny kevyillä kuormilla ihan hyvin linjassaan, joten ruostuneitten putkien uusiminen on joutanu oottaa parempia aikoja. Nyt sieltä sitte meni jotain muuta rikki ja perä alko putos alas niin että vetokoukku raapii maata. Mikäköhä sieltä siis hajos?

EDIT: Tuntuu jostain syystä olevan vaikee löytää haulla tätä topikkia, joten pitää heittää tähän muutama tärppi jotta haulla löytys helpommin
w124 tasonsäätö
s124 tasonsäätö
tasonsäädön korjaus
tasonsäätöiskarin korjaus
Viimeksi muokannut jackie, Ke 23.11.2011 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: s124 tasonsäätöiskareista taas

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

PTI kirjoitti: Eli kuuluukos tuollasen iskarin olla uutenakin ihan veltto ja kaikki vaimennus olla pallon varassa? Onkos kukaan noita iskareita koittanu purkaa, eli onkos mahollista vaihtaa tiivisteitä?

Perä on ihan maassa ja jouset ehjät, eli kantaakos ne iskarit kuitenkin vaikka ei olisikaan kuormaa?
Onhan se uutenakin "veltto" jos ei ole täynnä öljyä. Vaimennin itsessään vaimentaa ja palloissa on vaan kaasutila jonne öljyt pääsee töyssyssä "pakenemaan".
Joku väitti, että ainakin 123:n iskarit olisi korjattavissa, tiedä sitten noista.

Iskarit kantaa ilman kuormaakin jos ne on säädetty kantamaan. Mutta öljynpaineen ne tietysti tarvii jotta pystyvät kantamaan.
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Päiväpuuhasteluna purin iskarin, sehän purkaantuu ihan kun oikeekin hydraulisylinteri. Turpa on kiinni lukkorenkaalla, tai oikeestaan siell on kaks rengasta.Turvan tiivisteestähän se vuoti ölkät ulos, siihen jos löytyy sopiva tiiviste niin pitäis pelittää.
Laitan kuvien kanssa selkeempää selostusta, siis jos tästä nyt toimiva tulee. Mukavastihan tuossa säästäis jos ei tarviis uutta iskaria laittaa.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Jee, taas toimii.
Toiseen iskariin tuli vaihdettua turvantiiviste ja painepuolen putkeen ennen tasonsäätöventiiliä vaihdoin 40 cm pätkän uutta putkea. Uusi tiiviste maksoi 10 euroa ja jarruputkenpätkä ja liittimet muutaman euron, mukavasti säästi kun näytti uusi iskunvaimennin maksavan 330 dinaaria. Tiivisteen vaihto melko yksinkertanen toimenpide, laitan kuvat näkyville kunhan kerkeen.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

iskari

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Mistä löyty tiiviste.Mulla on kans purettuna mutta ei ainakaan KL tiennyt tiivisteestä.
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Kuopion Kumista löyty tiiviste, vanhan tiivisteen kanssa kun menee paikalliseen hydrauliikkakauppaan niin pitäis kyllä saada tilattua.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

iskareista

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Kävin joo paikallisessa alan putiikissa mutta ei kirjoista löytyny oikeata mittaa. Saman mallisia kyllä mutta ei tätä kokoa. Olikos joku saanu näitä veholta?
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Tiivistekeskus Oy, sieltä on näköjään nuo tiivisteet alkujaan.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: s124 tasonsäätöiskareista taas

Viesti Kirjoittaja rainerb »

PTI kirjoitti: Perä on ihan maassa ja jouset ehjät, eli kantaakos ne iskarit kuitenkin vaikka ei olisikaan kuormaa?
Eihän niiden pitäisi juuri kantaa - pelkillä jousillakin perän pitäisi olla linjassa auto tyhjänä. Eli mitäköhän siellä sitten tapahtui viiemisenä, jos perä tipahti? Menikö jousi, vai oliko iskaripalloissa kuitenkin painetta jäljellä?

Joka tapauksessa kuoleentuneiden jousien uusiminen lienee aiheellista samalla kun saat muut härpäkkeet kuntoon. Voi ajokin parantua aika lailla.

Ihan kiva muuten tietää, että iskarit jotenkin aukeavat. Saattaa tulla sama eteen joskus. Laitappa kuvia ja korjaustarinaa joutessasi! :!:

Onko kenelläkään muuten käsitystä, huononeeko iskarien vaimennusteho iän myötä? Minusta molempien meidän farkkujen takapään iskunvaimennus voisi olla hiukan terävämpi. Perä on kyllä sinänsä linjassaan, eikä makaa kaasupallojen varassa.
------
W124 300 TD -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: s124 tasonsäätöiskareista taas

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä ne iskarit kantaa :roll: Tyhjänä ollessa perän saa laskemaan vielä 3...5 cm kun ottaa paineet pois iskarista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Iskareista kun hävisi öljyt niin perä laski n.5 cm, jouset ovat siis ehjät ja aika uuden näköset vielä.
Sillon vuosi sitten kun se pumpulta tuleva putki meni, niin sen jälkeenhän iskunvaumennus toimi vielä normaalisti kun kaasupallojen ja vaimetimien välissä oli ölkkää, tasonsäätö ei vaan sillon toimi.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: s124 tasonsäätöiskareista taas

Viesti Kirjoittaja rainerb »

veskola kirjoitti:Kyllä ne iskarit kantaa :roll: Tyhjänä ollessa perän saa laskemaan vielä 3...5 cm kun ottaa paineet pois iskarista.
Näin on - sanoinkin "ettei niiden pitäisi JUURI kantaa" :D

Tuosta alkuperäisestä jutusta sain käsityksen, että perä olisi notkahtanut enemmänkin...
------
W124 300 TD -92
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Tuoll olis muutama kuva-> http://kuvablogi.com/blog/22531/1/

Tuo tiivisteen meneminen kait johtuu siita kun siinä ei oo pyyhkiijää ennen varsinaista tiivistettä ja kun iskarin suojakumi menee huonoks niin hiekkaa sun muuta pääsee tiivistettä syömään.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Re: s124 tasonsäätöiskareista taas

Viesti Kirjoittaja PTI »

rainerb kirjoitti:
Tuosta alkuperäisestä jutusta sain käsityksen, että perä olisi notkahtanut enemmänkin...
Tuosta alkuperäsestä jutusta nyt voi saada minkä käsityksen tahansa...

Mutta kyllä se perä oli niin alhaalla ettei ajamisesta tullut oikein mitään
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

PTI kirjoitti:Tuoll olis muutama kuva-> http://kuvablogi.com/blog/22531/1/

Tuo tiivisteen meneminen kait johtuu siita kun siinä ei oo pyyhkiijää ennen varsinaista tiivistettä ja kun iskarin suojakumi menee huonoks niin hiekkaa sun muuta pääsee tiivistettä syömään.
Hienot kuvat. Kullan arvoisia!

Ja sitten tärkein kysymys: toimiko "uudet" iskarit? :?:
------
W124 300 TD -92
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Iskarit toimii hyvin.
Ajaessa kuuluu välillä narahdus kun ajaa töyssyyn, liekö vielä ilmaa järjestelmässä tai jotain.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

iskareista

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Ootko koittanu avata iskarin toista päätä.Eli alaosan nivel on myös kierteellä kiinni varressa. Mulla aukes melko helposti.
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

En avannu, kun tuntu ihan jämäkältä se nivel.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: iskareista

Viesti Kirjoittaja mortti »

kuuno kirjoitti:Ootko koittanu avata iskarin toista päätä.Eli alaosan nivel on myös kierteellä kiinni varressa. Mulla aukes melko helposti.
siis tarkoitatko tuota osaa vasemmassa päässä iskaria?
Kuva
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

ISKARI

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Juu kyllä
hessu_81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:40

Viesti Kirjoittaja hessu_81 »

Saako noita iskarin alapuolen niveliä irrallaan vai onko ostettava koko iskari.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

tät juuri ajoin takaa :)
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

olisiko kellään tuon turpatiivisteen numeroa tai mittaa kun onnistuin kadottamaan alkuperäisen tiivisteen(tällähetkellä neliskanttinen O-rengas paikallaan mutta näkyy jo tihkuvan öljyä) :roll:
ML W164
PTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Su 11.12.2005 20:15
Paikkakunta: JoutsenoLappeenranta

Viesti Kirjoittaja PTI »

Tuos yhes kuvas näkyy Tiivistekeskuksen tuotekoodi, eiköhän sillä pitäis löytyy, puhelinnumerokin taitaa näkyä. Mittoja en muista.
s210 E 240 -97
Sprinter 313cdi -00
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 307
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re:

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

hessu_81 kirjoitti:Saako noita iskarin alapuolen niveliä irrallaan vai onko ostettava koko iskari.
itseä kiinnostaisi kans.
Vastaa Viestiin