M102 epätasainen käynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

M102 epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja esukki »

Seuraavanlainen ongelma: M102 käy pienillä kierroksilla
epätasaisesti, ikäänkuin kolmella pytyllä.
Joskus oli Ladassa venttili palanut ja käynti oli samanlainen.

Käyntiääni on oudon rohiseva, varsinkin kylmänä käynnistyksen jälkeen. Muistuttaa vähän armeijan UAZia.

Tähän mennessä tarkistettua:
Virranjakaja näytti hyvältä
tulpanjohdot mitattu (kaikki n. 1kohm)
Puristuspaineet 13.2-13.8 bar
Tulpat nätin ruskeat joka pytyssä.

Mitähän kannattaisi tarkistaa seuraavaksi?
M102 koneissahan on ollut nokka-akselivikoja,
mitenköhän oireet ilmenevät?

Esukki
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Se

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Nokkavika selviää tsekkaamalla.
Ei ole kovin hankalaa. Ota venakoppa pois ja siinähän se.
Jos akselin nokat on pyöristyneet tai keinuvipujen liukupinnoilla on isot montut on rempan aika. jos joku keinuvipu on kuluneempi muita, vaihda aluksi vain se.

Hintoja kannattaa katsoa KL:n sivuilta.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

oli juuri vastaava vika ( tosin toisen merkkinen auto ) :

Syyksi paljastui kantava venttiili.
Onko ko. autossa venttiilit säädetty milloin ? Samalla kun säädät, niin
näet nokka-akselin kunnon. :wink:

Jos nokan kulmat on menneet, niin siitä aiheutuu ventt. ropinaa,
ja epätasasaista käyntiä. Nokka-akselin kulumisesta on erilaisia teorioita,
mutta Saksan kerhon mukaan auttaisi jos öljynvaihtoväliä lyhentää
max. 7000 km

Meillä on täällä lähipiirissä useampikin w123, jotka on olleet pitkään
samalla omistajalla ( = huollettu ), ja kaikissa alkup. nokka-akselit.

* Jos kyseessä on kaasariversio, niin bensanpaine olisi hyvä mitata.
vajaatehoisia pumppuja on tullut vastaan (= käyntihäiriötä )

Aloita näistä - mietitään sitten lisää...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Hmm.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikös jossain vuosimallissa introseerattu nuo automaattisesti säätyvät venttiilinvälykset?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Pitäisi olla

Viesti Kirjoittaja esukki »

Eikös -86 mallissa pitäisi olla hydrauliset nostajat -> ei säätöä.
Ja luulisi kantavan venttiilin näkyvän puristuspainemittauksessa.
Täytyy kuitenkin kurkistaa venttiilikopan kannen alle.
Mitenkäs suuttimet voisi tarkistaa?

esukki
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Vastaa Viestiin