Seuraavanlainen ongelma: M102 käy pienillä kierroksilla
epätasaisesti, ikäänkuin kolmella pytyllä.
Joskus oli Ladassa venttili palanut ja käynti oli samanlainen.
Käyntiääni on oudon rohiseva, varsinkin kylmänä käynnistyksen jälkeen. Muistuttaa vähän armeijan UAZia.
Tähän mennessä tarkistettua:
Virranjakaja näytti hyvältä
tulpanjohdot mitattu (kaikki n. 1kohm)
Puristuspaineet 13.2-13.8 bar
Tulpat nätin ruskeat joka pytyssä.
Mitähän kannattaisi tarkistaa seuraavaksi?
M102 koneissahan on ollut nokka-akselivikoja,
mitenköhän oireet ilmenevät?
Esukki
M102 epätasainen käynti
M102 epätasainen käynti
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Se
Nokkavika selviää tsekkaamalla.
Ei ole kovin hankalaa. Ota venakoppa pois ja siinähän se.
Jos akselin nokat on pyöristyneet tai keinuvipujen liukupinnoilla on isot montut on rempan aika. jos joku keinuvipu on kuluneempi muita, vaihda aluksi vain se.
Hintoja kannattaa katsoa KL:n sivuilta.
Ei ole kovin hankalaa. Ota venakoppa pois ja siinähän se.
Jos akselin nokat on pyöristyneet tai keinuvipujen liukupinnoilla on isot montut on rempan aika. jos joku keinuvipu on kuluneempi muita, vaihda aluksi vain se.
Hintoja kannattaa katsoa KL:n sivuilta.
Jotakin vastausta....
oli juuri vastaava vika ( tosin toisen merkkinen auto ) :
Syyksi paljastui kantava venttiili.
Onko ko. autossa venttiilit säädetty milloin ? Samalla kun säädät, niin
näet nokka-akselin kunnon.
Jos nokan kulmat on menneet, niin siitä aiheutuu ventt. ropinaa,
ja epätasasaista käyntiä. Nokka-akselin kulumisesta on erilaisia teorioita,
mutta Saksan kerhon mukaan auttaisi jos öljynvaihtoväliä lyhentää
max. 7000 km
Meillä on täällä lähipiirissä useampikin w123, jotka on olleet pitkään
samalla omistajalla ( = huollettu ), ja kaikissa alkup. nokka-akselit.
* Jos kyseessä on kaasariversio, niin bensanpaine olisi hyvä mitata.
vajaatehoisia pumppuja on tullut vastaan (= käyntihäiriötä )
Aloita näistä - mietitään sitten lisää...
Syyksi paljastui kantava venttiili.
Onko ko. autossa venttiilit säädetty milloin ? Samalla kun säädät, niin
näet nokka-akselin kunnon.

Jos nokan kulmat on menneet, niin siitä aiheutuu ventt. ropinaa,
ja epätasasaista käyntiä. Nokka-akselin kulumisesta on erilaisia teorioita,
mutta Saksan kerhon mukaan auttaisi jos öljynvaihtoväliä lyhentää
max. 7000 km
Meillä on täällä lähipiirissä useampikin w123, jotka on olleet pitkään
samalla omistajalla ( = huollettu ), ja kaikissa alkup. nokka-akselit.
* Jos kyseessä on kaasariversio, niin bensanpaine olisi hyvä mitata.
vajaatehoisia pumppuja on tullut vastaan (= käyntihäiriötä )
Aloita näistä - mietitään sitten lisää...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Hmm.
Eikös jossain vuosimallissa introseerattu nuo automaattisesti säätyvät venttiilinvälykset?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Pitäisi olla
Eikös -86 mallissa pitäisi olla hydrauliset nostajat -> ei säätöä.
Ja luulisi kantavan venttiilin näkyvän puristuspainemittauksessa.
Täytyy kuitenkin kurkistaa venttiilikopan kannen alle.
Mitenkäs suuttimet voisi tarkistaa?
esukki
Ja luulisi kantavan venttiilin näkyvän puristuspainemittauksessa.
Täytyy kuitenkin kurkistaa venttiilikopan kannen alle.
Mitenkäs suuttimet voisi tarkistaa?
esukki
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)