W123, 300D, 1982, Lataus ongelma
W123, 300D, 1982, Lataus ongelma
Yritin etsiä haun avulla asiaan liittyvää, mutta täysin samanlaista ongelmaa ei löytynyt.
Otsikon mukaisesta mersusta olis kysymys.
(autolla ajettu 570tkm)
Eli eli, ei lataa kunnolla. Akku vaihdettu vuosi sitten ja sen luulis olevan ok.
Laturin merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa sammuu.
---> tuosta tuli mieleen että olisko säädin, mutta kun se ei aina pala ollenkaan. Esim. tänä aamuna 20km:n ajon jälkeen tyhjäkäynnillä valo ei enää palanut.
Hiilet vaihdettu n. 2kk sitten koska lataaminen loppui kokonaan ja hiilet olivatkin ihan loppu.
Kaikki liitokset, sulakkeet, akunkengät, ym. putsattu ja tarkistettu, hihnan kireys ok.
Kannattais varmaan ensin kokeilla säätimen vaihtoa ennenkuin menee ostamaan uutta laturia? Vai onko muita ideoita?
T:Riku
Otsikon mukaisesta mersusta olis kysymys.
(autolla ajettu 570tkm)
Eli eli, ei lataa kunnolla. Akku vaihdettu vuosi sitten ja sen luulis olevan ok.
Laturin merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa sammuu.
---> tuosta tuli mieleen että olisko säädin, mutta kun se ei aina pala ollenkaan. Esim. tänä aamuna 20km:n ajon jälkeen tyhjäkäynnillä valo ei enää palanut.
Hiilet vaihdettu n. 2kk sitten koska lataaminen loppui kokonaan ja hiilet olivatkin ihan loppu.
Kaikki liitokset, sulakkeet, akunkengät, ym. putsattu ja tarkistettu, hihnan kireys ok.
Kannattais varmaan ensin kokeilla säätimen vaihtoa ennenkuin menee ostamaan uutta laturia? Vai onko muita ideoita?
T:Riku
Jos laturi on alkuperäinen on todennäköisin syy kuluneissa ja urautuneissa liukurenkaissa. Kun vaihdoit hiilet olisi renkaiden liukupinnat pitänyt sorvata tasaisiksi. Eli pura laturi, ja vie roottori renkaineen sorvattavaksi. Veikkaisin tällaistä vikaa koska se tuli hiilten vaihdon mukana.Hiilet vaihdettu n. 2kk sitten koska lataaminen loppui kokonaan ja hiilet olivatkin ihan loppu.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
300 D:n lataus...
Jos hiilet on kerran vaihdettu 2kk. sitten ovat ne jo ehtineet kulua silleen että ne koskettaa liukurenkaita kunnolleen. Jos sillä autolla siis on ajettu.
Vissin varmaksi en tietenkään mee sanomaan, mutta vaikuttaa sille, että laturista on diodi(t) rikki.
Ja latauksensäädinhän tulee samassa paketissa niiden hiilien kanssa. Tai saahan siihen laturiin irtohiiliäkin, mutta mun mielestä sellasia ei kannata laittaa. Koska tuo uusi säädin, jossa on hiilet mukana maksaa noin 15€. Ja lisäksi on olemassa sellanen vaara että jos itse juottaa ne hiilet paikoilleen, niin latauksen säädin lämpenee ja rikkoutuu.
Mutta siis veikkaan, että diodit on rikki.
Vissin varmaksi en tietenkään mee sanomaan, mutta vaikuttaa sille, että laturista on diodi(t) rikki.
Ja latauksensäädinhän tulee samassa paketissa niiden hiilien kanssa. Tai saahan siihen laturiin irtohiiliäkin, mutta mun mielestä sellasia ei kannata laittaa. Koska tuo uusi säädin, jossa on hiilet mukana maksaa noin 15€. Ja lisäksi on olemassa sellanen vaara että jos itse juottaa ne hiilet paikoilleen, niin latauksen säädin lämpenee ja rikkoutuu.
Mutta siis veikkaan, että diodit on rikki.
Joo, olihan se aikalailla elämää nähnyt laturi...Mutta jos laturi on jo elämää nähny muutenkin niin koko laturin laittasin.
Soittelin varaosaliikkeet läpi ja yllätyin laturin halvasta(?) hinnasta (75€), tuohon hintaan en viitsinyt alkaa asiaa enempi tutkimaan vaan ostin uuden, nyt toimii.
Kuvittelin että laturi olis maksanut useita satoja euroja (niinku kaverin japsimaasturiin) ja silloin olis kyllä pitänyt purkaa laturi ja tutkia onko vika diodeissa vai niissä liukurenkaissa...
Kiitokset kaikille vastauksista ja vinkeistä.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Johto
Terve!
Itselläni oli tuon 240D:n kanssa sellainen ongelma, että laturille menevän johdon pistoke oli hapettunut. Pieni heilutus jo paransi latausta ja CRC-hoito palautti alkuperäisen uljauden.
Eli, kannattaa aloittaa tästä helpoimmasta päästä.
Itselläni oli tuon 240D:n kanssa sellainen ongelma, että laturille menevän johdon pistoke oli hapettunut. Pieni heilutus jo paransi latausta ja CRC-hoito palautti alkuperäisen uljauden.
Eli, kannattaa aloittaa tästä helpoimmasta päästä.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla oli 309D, jonka latauksen kans meni rahat, hermot, järki ja tupakkaa. Auto hyytyi kesken matkan, loppui sähköt. No, siitä sitten uusi jännitteensäädin paikoilleen. Yleismittarilla mitattuna auto tyhjäkäynnillä, lataa ok. Ei muuta ku ajamaan ja hetken päästä taas hyytyi ku sähköt loppu. No, laturi pois, uudet hiilet ja kollektorirenkaat. Auto käyntiin ja yleismittarilla mittaa niin lataa taas sen 13,xV. Menoksi ja sama homma. No, vihdoin älysin sitte kokeilla mitata valot päällä ja jännite tippui hetkessä alle 12V ja sitä jatkui aina alle 9V kunnes sammutin rottelon.
Summa summarum, yksi diodi oli palanu tasasuuntaajasta, joka taas aiheutti sen, että laturia kuormitettaessa kokonaisjännite tippui erittäin alas. Tehoa kun pitää siis repiä vaan niistä "jokatoisesta" huipusta.
Arvatkaapa, hitsaanko vielä monta kertaa akun miinusnapa korissa kiinni?
Uusi laturi ja homma korjausi sillä.
Summa summarum, yksi diodi oli palanu tasasuuntaajasta, joka taas aiheutti sen, että laturia kuormitettaessa kokonaisjännite tippui erittäin alas. Tehoa kun pitää siis repiä vaan niistä "jokatoisesta" huipusta.
Arvatkaapa, hitsaanko vielä monta kertaa akun miinusnapa korissa kiinni?

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
- Paikkakunta: Muurame
Diodi mennyt
Melko varmaan yksi diodi sökö. Itse törmäsin aikanaan samankaltaiseen vikaan, vika kuitenkin ilmeni vasta n. -10 asteen pakkasella, käynnistys hyytyi.
Yleismittarilla homma selvisi pian, kaasutettaessa hieman, valot päällä jännite pitää olla lähellä 14,4 V. Esim < 13V on liian vähän ja kertoo latausongelmasta. Yhden diodin mentyä diodien taivaaseen latauksen merkkivalo ei vielä pala kunnolla hehkuu vain....
Yleismittarilla homma selvisi pian, kaasutettaessa hieman, valot päällä jännite pitää olla lähellä 14,4 V. Esim < 13V on liian vähän ja kertoo latausongelmasta. Yhden diodin mentyä diodien taivaaseen latauksen merkkivalo ei vielä pala kunnolla hehkuu vain....
Re: W123, 300D, 1982, Lataus ongelma
Jaahas. Tasan sama vika tuli omaan pirssiin eilen. Mittarissa 629tkm tällä hetkellä. Laturin edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa. Voisikohan olla jopa alkuperäinen?rtd kirjoitti:Laturin merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa sammuu
Jospa sitä lauantaina koittaisi hieroa kuntoon samalla kun vaihtaa renkaita. Remonttireiskalle olisi suuri kuisaus kaivaa esiin pelkästään jännitteensäädin esiin ja vaihtaa diodeja.
Onko foorumilaisilla kokemusta? Kuinka helposti viallisen diodin voi todeta? Millaisia diodeja tuohon tarvitaan? Romulaatikossa on vaikka minkälasia kaikenmoisista sähkölaitteista irti revittyjä.
Toisaalta voisi vaihtaa kokoroskan kun se on aika paljon maailmaa nähnyt. Mutta kirjoitelkaa kokemuksia.
Runko alkuperäinen, mutta pari kollektori remonttia takanaKipsu kirjoitti:Jaahas. Tasan sama vika tuli omaan pirssiin eilen. Mittarissa 629tkm tällä hetkellä. Laturin edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa. Voisikohan olla jopa alkuperäinen?rtd kirjoitti:Laturin merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa sammuu

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Tyhmä kysymys,miten 309D hyytyy virran vähyyteen?Juke72 kirjoitti:Mulla oli 309D, jonka latauksen kans meni rahat, hermot, järki ja tupakkaa. Auto hyytyi kesken matkan, loppui sähköt. No, siitä sitten uusi jännitteensäädin paikoilleen. Yleismittarilla mitattuna auto tyhjäkäynnillä, lataa ok. Ei muuta ku ajamaan ja hetken päästä taas hyytyi ku sähköt loppu. No, laturi pois, uudet hiilet ja kollektorirenkaat. Auto käyntiin ja yleismittarilla mittaa niin lataa taas sen 13,xV. Menoksi ja sama homma. No, vihdoin älysin sitte kokeilla mitata valot päällä ja jännite tippui hetkessä alle 12V ja sitä jatkui aina alle 9V kunnes sammutin rottelon.
Summa summarum, yksi diodi oli palanu tasasuuntaajasta, joka taas aiheutti sen, että laturia kuormitettaessa kokonaisjännite tippui erittäin alas. Tehoa kun pitää siis repiä vaan niistä "jokatoisesta" huipusta.
Arvatkaapa, hitsaanko vielä monta kertaa akun miinusnapa korissa kiinni?Uusi laturi ja homma korjausi sillä.

auto w123 200D/300DT vm, -81
juuri näin! sama homma oli mullakin W123:n kanssa, diodit halpoja ja suht helppoja vaihtaa!kannattaa uusi samalla kaikki diodit!Melko varmaan yksi diodi sökö. Itse törmäsin aikanaan samankaltaiseen vikaan, vika kuitenkin ilmeni vasta n. -10 asteen pakkasella, käynnistys hyytyi.
Yleismittarilla homma selvisi pian, kaasutettaessa hieman, valot päällä jännite pitää olla lähellä 14,4 V. Esim < 13V on liian vähän ja kertoo latausongelmasta. Yhden diodin mentyä diodien taivaaseen latauksen merkkivalo ei vielä pala kunnolla hehkuu vain....
ML W164
Eilen hajosi koko värkki ja alko sen verran ketuttamaan että vaihdoin koko roskan. Oli siinä yhdelle illalle tarpeeksi monteeraamista kun piti vaihtaa renkaita laturin jälkeen. Ei vaan jaksannu ennään leikkiä diodijen kanssa.
Olihan siinä paljon kilsoja jo takana ja ei tiedä mitä siitä olisi seuraavaksi hajonnut. Pitää vielä vähän purkaa ja tutustua tuohon vanhaan ennen kuin vie liikkeeseen jotta tietäisi miten se purkaantuu.
Motonetistä ostin uuden 55A (ainoa paikka joka oli auki siihen aikaan). Saa nähdä miten se kestää. Akkuna n.3-4 vuotta vanha Boschin 100A Silveri. Jännite tyhjäkäynnillä oli eilen vähän alhainen 13,5V. Voi johtua siitäkin että akku meni eilen aika tyhjäksi. Pitää mitata uudestaan vähän ajan päästä tuo kun on ajellu enemmän. Ainakin Motonetin starttiin olen ollut tyytyväinen. Kuudetta vuotta jo käytössä sellainen.
Olihan siinä paljon kilsoja jo takana ja ei tiedä mitä siitä olisi seuraavaksi hajonnut. Pitää vielä vähän purkaa ja tutustua tuohon vanhaan ennen kuin vie liikkeeseen jotta tietäisi miten se purkaantuu.
Motonetistä ostin uuden 55A (ainoa paikka joka oli auki siihen aikaan). Saa nähdä miten se kestää. Akkuna n.3-4 vuotta vanha Boschin 100A Silveri. Jännite tyhjäkäynnillä oli eilen vähän alhainen 13,5V. Voi johtua siitäkin että akku meni eilen aika tyhjäksi. Pitää mitata uudestaan vähän ajan päästä tuo kun on ajellu enemmän. Ainakin Motonetin starttiin olen ollut tyytyväinen. Kuudetta vuotta jo käytössä sellainen.