W123, 300D, 1982, Lataus ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rtd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 31.03.2004 09:56
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

W123, 300D, 1982, Lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja rtd »

Yritin etsiä haun avulla asiaan liittyvää, mutta täysin samanlaista ongelmaa ei löytynyt.

Otsikon mukaisesta mersusta olis kysymys.
(autolla ajettu 570tkm)

Eli eli, ei lataa kunnolla. Akku vaihdettu vuosi sitten ja sen luulis olevan ok.
Laturin merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa sammuu.
---> tuosta tuli mieleen että olisko säädin, mutta kun se ei aina pala ollenkaan. Esim. tänä aamuna 20km:n ajon jälkeen tyhjäkäynnillä valo ei enää palanut.

Hiilet vaihdettu n. 2kk sitten koska lataaminen loppui kokonaan ja hiilet olivatkin ihan loppu.

Kaikki liitokset, sulakkeet, akunkengät, ym. putsattu ja tarkistettu, hihnan kireys ok.

Kannattais varmaan ensin kokeilla säätimen vaihtoa ennenkuin menee ostamaan uutta laturia? Vai onko muita ideoita?

T:Riku
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kyllä enemmän viittaisi laturin kuolemiseen tuo...
Ei ehkä enää pelkät hiilten vaihdot riitä.
Opa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 24.10.2003 16:09
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Opa »

raul kirjoitti:Kyllä enemmän viittaisi laturin kuolemiseen tuo...
Ei ehkä enää pelkät hiilten vaihdot riitä.
Joo. Minulla oli lähes samanlainen ongelma -82 W123 200D. Vaihdoin hiilet ja säätimen. Toimi hetken. Sitten vaihdoin koko laturin ja kaikki hyvin.
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Hiilet vaihdettu n. 2kk sitten koska lataaminen loppui kokonaan ja hiilet olivatkin ihan loppu.
Jos laturi on alkuperäinen on todennäköisin syy kuluneissa ja urautuneissa liukurenkaissa. Kun vaihdoit hiilet olisi renkaiden liukupinnat pitänyt sorvata tasaisiksi. Eli pura laturi, ja vie roottori renkaineen sorvattavaksi. Veikkaisin tällaistä vikaa koska se tuli hiilten vaihdon mukana.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

300 D:n lataus...

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Jos hiilet on kerran vaihdettu 2kk. sitten ovat ne jo ehtineet kulua silleen että ne koskettaa liukurenkaita kunnolleen. Jos sillä autolla siis on ajettu.
Vissin varmaksi en tietenkään mee sanomaan, mutta vaikuttaa sille, että laturista on diodi(t) rikki.
Ja latauksensäädinhän tulee samassa paketissa niiden hiilien kanssa. Tai saahan siihen laturiin irtohiiliäkin, mutta mun mielestä sellasia ei kannata laittaa. Koska tuo uusi säädin, jossa on hiilet mukana maksaa noin 15€. Ja lisäksi on olemassa sellanen vaara että jos itse juottaa ne hiilet paikoilleen, niin latauksen säädin lämpenee ja rikkoutuu.

Mutta siis veikkaan, että diodit on rikki.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Jos se kuitenkin lataa, eli latausjännite "riittävä",
niin yksi apudiodi saattaa olla sökö, tai säädin.
Sen diodin voi kyllä yleensä vaihtaa, eikä oo kallis.
Kolvia saattaa tarvia, kuin myös yleismittaria.
Mutta jos laturi on jo elämää nähny muutenkin niin koko laturin laittasin.
rtd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 31.03.2004 09:56
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rtd »

Mutta jos laturi on jo elämää nähny muutenkin niin koko laturin laittasin.
Joo, olihan se aikalailla elämää nähnyt laturi...
Soittelin varaosaliikkeet läpi ja yllätyin laturin halvasta(?) hinnasta (75€), tuohon hintaan en viitsinyt alkaa asiaa enempi tutkimaan vaan ostin uuden, nyt toimii.

Kuvittelin että laturi olis maksanut useita satoja euroja (niinku kaverin japsimaasturiin) ja silloin olis kyllä pitänyt purkaa laturi ja tutkia onko vika diodeissa vai niissä liukurenkaissa...

Kiitokset kaikille vastauksista ja vinkeistä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Johto

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Itselläni oli tuon 240D:n kanssa sellainen ongelma, että laturille menevän johdon pistoke oli hapettunut. Pieni heilutus jo paransi latausta ja CRC-hoito palautti alkuperäisen uljauden.

Eli, kannattaa aloittaa tästä helpoimmasta päästä.
Terveisin
Tero
rtd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 31.03.2004 09:56
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja rtd »

Kaikki liitokset, sulakkeet, akunkengät, ym. putsattu ja tarkistettu, hihnan kireys ok.
itse itseäni lainaten. Eli kuten ensimmäisessä viestissä laitoin, kaikki CRC-korjailut oli jo tehty... :-)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

rtd kirjoitti:
Kaikki liitokset, sulakkeet, akunkengät, ym. putsattu ja tarkistettu, hihnan kireys ok.
itse itseäni lainaten. Eli kuten ensimmäisessä viestissä laitoin, kaikki CRC-korjailut oli jo tehty... :-)
:oops: Pitäisi vissiin lukea viestit, joihin vastaa...
Terveisin
Tero
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Mulla oli 309D, jonka latauksen kans meni rahat, hermot, järki ja tupakkaa. Auto hyytyi kesken matkan, loppui sähköt. No, siitä sitten uusi jännitteensäädin paikoilleen. Yleismittarilla mitattuna auto tyhjäkäynnillä, lataa ok. Ei muuta ku ajamaan ja hetken päästä taas hyytyi ku sähköt loppu. No, laturi pois, uudet hiilet ja kollektorirenkaat. Auto käyntiin ja yleismittarilla mittaa niin lataa taas sen 13,xV. Menoksi ja sama homma. No, vihdoin älysin sitte kokeilla mitata valot päällä ja jännite tippui hetkessä alle 12V ja sitä jatkui aina alle 9V kunnes sammutin rottelon.

Summa summarum, yksi diodi oli palanu tasasuuntaajasta, joka taas aiheutti sen, että laturia kuormitettaessa kokonaisjännite tippui erittäin alas. Tehoa kun pitää siis repiä vaan niistä "jokatoisesta" huipusta.

Arvatkaapa, hitsaanko vielä monta kertaa akun miinusnapa korissa kiinni? :oops: Uusi laturi ja homma korjausi sillä.
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

Diodi mennyt

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Melko varmaan yksi diodi sökö. Itse törmäsin aikanaan samankaltaiseen vikaan, vika kuitenkin ilmeni vasta n. -10 asteen pakkasella, käynnistys hyytyi.

Yleismittarilla homma selvisi pian, kaasutettaessa hieman, valot päällä jännite pitää olla lähellä 14,4 V. Esim < 13V on liian vähän ja kertoo latausongelmasta. Yhden diodin mentyä diodien taivaaseen latauksen merkkivalo ei vielä pala kunnolla hehkuu vain....
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123, 300D, 1982, Lataus ongelma

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

rtd kirjoitti:Laturin merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa sammuu
Jaahas. Tasan sama vika tuli omaan pirssiin eilen. Mittarissa 629tkm tällä hetkellä. Laturin edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa. Voisikohan olla jopa alkuperäinen?

Jospa sitä lauantaina koittaisi hieroa kuntoon samalla kun vaihtaa renkaita. Remonttireiskalle olisi suuri kuisaus kaivaa esiin pelkästään jännitteensäädin esiin ja vaihtaa diodeja.

Onko foorumilaisilla kokemusta? Kuinka helposti viallisen diodin voi todeta? Millaisia diodeja tuohon tarvitaan? Romulaatikossa on vaikka minkälasia kaikenmoisista sähkölaitteista irti revittyjä.

Toisaalta voisi vaihtaa kokoroskan kun se on aika paljon maailmaa nähnyt. Mutta kirjoitelkaa kokemuksia.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kipsu kirjoitti:
rtd kirjoitti:Laturin merkkivalo palaa tyhjäkäynnillä ja kierrosten noustessa sammuu
Jaahas. Tasan sama vika tuli omaan pirssiin eilen. Mittarissa 629tkm tällä hetkellä. Laturin edellisestä vaihdosta ei ole mitään tietoa. Voisikohan olla jopa alkuperäinen?
Runko alkuperäinen, mutta pari kollektori remonttia takana :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juke72 kirjoitti:Mulla oli 309D, jonka latauksen kans meni rahat, hermot, järki ja tupakkaa. Auto hyytyi kesken matkan, loppui sähköt. No, siitä sitten uusi jännitteensäädin paikoilleen. Yleismittarilla mitattuna auto tyhjäkäynnillä, lataa ok. Ei muuta ku ajamaan ja hetken päästä taas hyytyi ku sähköt loppu. No, laturi pois, uudet hiilet ja kollektorirenkaat. Auto käyntiin ja yleismittarilla mittaa niin lataa taas sen 13,xV. Menoksi ja sama homma. No, vihdoin älysin sitte kokeilla mitata valot päällä ja jännite tippui hetkessä alle 12V ja sitä jatkui aina alle 9V kunnes sammutin rottelon.

Summa summarum, yksi diodi oli palanu tasasuuntaajasta, joka taas aiheutti sen, että laturia kuormitettaessa kokonaisjännite tippui erittäin alas. Tehoa kun pitää siis repiä vaan niistä "jokatoisesta" huipusta.

Arvatkaapa, hitsaanko vielä monta kertaa akun miinusnapa korissa kiinni? :oops: Uusi laturi ja homma korjausi sillä.
Tyhmä kysymys,miten 309D hyytyy virran vähyyteen? :oops: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Melko varmaan yksi diodi sökö. Itse törmäsin aikanaan samankaltaiseen vikaan, vika kuitenkin ilmeni vasta n. -10 asteen pakkasella, käynnistys hyytyi.

Yleismittarilla homma selvisi pian, kaasutettaessa hieman, valot päällä jännite pitää olla lähellä 14,4 V. Esim < 13V on liian vähän ja kertoo latausongelmasta. Yhden diodin mentyä diodien taivaaseen latauksen merkkivalo ei vielä pala kunnolla hehkuu vain....
juuri näin! sama homma oli mullakin W123:n kanssa, diodit halpoja ja suht helppoja vaihtaa!kannattaa uusi samalla kaikki diodit!
ML W164
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Eilen hajosi koko värkki ja alko sen verran ketuttamaan että vaihdoin koko roskan. Oli siinä yhdelle illalle tarpeeksi monteeraamista kun piti vaihtaa renkaita laturin jälkeen. Ei vaan jaksannu ennään leikkiä diodijen kanssa.

Olihan siinä paljon kilsoja jo takana ja ei tiedä mitä siitä olisi seuraavaksi hajonnut. Pitää vielä vähän purkaa ja tutustua tuohon vanhaan ennen kuin vie liikkeeseen jotta tietäisi miten se purkaantuu.

Motonetistä ostin uuden 55A (ainoa paikka joka oli auki siihen aikaan). Saa nähdä miten se kestää. Akkuna n.3-4 vuotta vanha Boschin 100A Silveri. Jännite tyhjäkäynnillä oli eilen vähän alhainen 13,5V. Voi johtua siitäkin että akku meni eilen aika tyhjäksi. Pitää mitata uudestaan vähän ajan päästä tuo kun on ajellu enemmän. Ainakin Motonetin starttiin olen ollut tyytyväinen. Kuudetta vuotta jo käytössä sellainen.
Vastaa Viestiin