Joop, elikkäs tarkoitus olisi rakentaa tuollainen 124 3.0l td Farkku pikkaisen pirteämmäksi (noin 250-300hp) ja tartteis tietää että miten tuo mersun oma nelikko kestää ja jos ei kestä niin mistä sitä vahvistaa?
Samalla tieto tuon koneen automaattilootan kestosta ILMAN vahvistusta olisi mukava.
Entäs tuo vakioahdin? Tietysti jos pumppuun käydään lyömässä isommat elementit ja ahtoja nostetaan pakopaine kasvaa uskottavan suureksi vakioahtimella ja pakosarjalla, tai näin ainakin olettaisin joten osaatteko neuvoa jotain kultaista keskitietä vakiahtimella ja pumpun osilla, jotta pakopaine saataisiin järkeväksi ja autoa pikkaisen ripeämmäksi.
Mese tulee olemaan käyttöauto joten hirvittävän suuria muutoksia ei olisi tarkoitus tehdä (välijäähdytin kyllä hommataan) vaan vakio osalla pikkaisen pirteämpi kulkupeli. Tietysti nuo tehotavoiteet voi unohtaa vakiopalikalla....
auttakee tietämätöntä
Vakio elementeillä koneesta saa noin 180hv. Turbo on jo noilla tehoilla aivan tapissa. Joten isoja elementtejä ei kannata laittaa jos ei samalla vaihta turboakin suuremmaksi.
Vakio pakosarjalla kyllä saa enemmänkin tehoa irti.
Vakioloota kestää kunnossa olessaan ja oikeissa säädöissä noin 400-450nm.
Mekaaniset osat on hyvin järeitä kyllä. Jakovaihteistonkin voi vahvistaa. Sen voitelusta kannattaa vanhemmissa autoissa huolehtia, ennen vuotta -91 tyyppivikana oli että hydrauliöljyä tihkui jakovaihteiston voiteluöljyn sekaan.
Itsellä on ollut suunnitelmissa nostaa hiukan tehoja ja nyt olisi
välijäähdytyksen osat hankittuna nelivetoiseen, ilmastoituun 124:en.
Osien valinnassa on huomioitu suuri jäähdytysteho ilman muutostöitä
tai hyvin pienin muutoksin.
Tärkein osa on pienikokoinen (3,5") lämmönvaihdin (USD 150), joka sopii
moottorin päälle. Sitten on AMG-mallin Bosch-kiertovesipumppu (USD 120),
tehokkain jäähdytin, joka keulalle hyvin sopii (True-Cool, 100 euroa) ja
litteä (52 mm) Spal-puhallin (USD 70) , joita 10-tuumaisina mahtuu kaksi
keulalle. Vielä tarvitaan mm. paisuntasäiliö ja letkuja.
Nelivetofarkun keulalla on ahdasta, kun autossa on mm. ilmastointi ja
öljynjäähdytin kummankin lokarin alla. Äänimerkin joutuu näemmä siirtämään,
jos haluaa käyttää kahta puhallinta keulalla. Muuten ei tarvitse sahailla mitään.