4 matic voimansiirron kesto

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
k_kortman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 20.09.2008 19:04

4 matic voimansiirron kesto

Viesti Kirjoittaja k_kortman »

Joop, elikkäs tarkoitus olisi rakentaa tuollainen 124 3.0l td Farkku pikkaisen pirteämmäksi (noin 250-300hp) ja tartteis tietää että miten tuo mersun oma nelikko kestää ja jos ei kestä niin mistä sitä vahvistaa?
Samalla tieto tuon koneen automaattilootan kestosta ILMAN vahvistusta olisi mukava. :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nimimerkki Rehtijii on ruuvaillut omaa matikkiaan.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57463

Ilmeisesti se itse neliveto on aika luja.

Vakioloota kestää kunnossa olessaan ja oikeissa säädöissä noin 400-450nm.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Muista kirjoitella tänne säännöllisesti ja laita kuvia siitä
tehon nostosta.
k_kortman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: La 20.09.2008 19:04

Viesti Kirjoittaja k_kortman »

Entäs tuo vakioahdin? Tietysti jos pumppuun käydään lyömässä isommat elementit ja ahtoja nostetaan pakopaine kasvaa uskottavan suureksi vakioahtimella ja pakosarjalla, tai näin ainakin olettaisin joten osaatteko neuvoa jotain kultaista keskitietä vakiahtimella ja pumpun osilla, jotta pakopaine saataisiin järkeväksi ja autoa pikkaisen ripeämmäksi.

Mese tulee olemaan käyttöauto joten hirvittävän suuria muutoksia ei olisi tarkoitus tehdä (välijäähdytin kyllä hommataan) vaan vakio osalla pikkaisen pirteämpi kulkupeli. Tietysti nuo tehotavoiteet voi unohtaa vakiopalikalla....
auttakee tietämätöntä :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Välijäähy ekana.

Vakio elementeillä koneesta saa noin 180hv. Turbo on jo noilla tehoilla aivan tapissa. Joten isoja elementtejä ei kannata laittaa jos ei samalla vaihta turboakin suuremmaksi.

Vakio pakosarjalla kyllä saa enemmänkin tehoa irti.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mika.T kirjoitti:Nimimerkki Rehtijii on ruuvaillut omaa matikkiaan.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57463

Ilmeisesti se itse neliveto on aika luja.

Vakioloota kestää kunnossa olessaan ja oikeissa säädöissä noin 400-450nm.
Mekaaniset osat on hyvin järeitä kyllä. Jakovaihteistonkin voi vahvistaa. Sen voitelusta kannattaa vanhemmissa autoissa huolehtia, ennen vuotta -91 tyyppivikana oli että hydrauliöljyä tihkui jakovaihteiston voiteluöljyn sekaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jonkin verran kokemusta kanssa tollaisesta setistä. Voin allekirjoittaa yllä olevat neuvot myös omasta puolestani.

Turbo menee ainakin sisuskaluilta vaihtoon ja samoin pumppu.

Turbosta kannattaa kysellä lisää täälläkin kirjoittelevalta turboeemeliltä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itsellä on ollut suunnitelmissa nostaa hiukan tehoja ja nyt olisi
välijäähdytyksen osat hankittuna nelivetoiseen, ilmastoituun 124:en.
Osien valinnassa on huomioitu suuri jäähdytysteho ilman muutostöitä
tai hyvin pienin muutoksin.

Tärkein osa on pienikokoinen (3,5") lämmönvaihdin (USD 150), joka sopii
moottorin päälle. Sitten on AMG-mallin Bosch-kiertovesipumppu (USD 120),
tehokkain jäähdytin, joka keulalle hyvin sopii (True-Cool, 100 euroa) ja
litteä (52 mm) Spal-puhallin (USD 70) , joita 10-tuumaisina mahtuu kaksi
keulalle. Vielä tarvitaan mm. paisuntasäiliö ja letkuja.

Nelivetofarkun keulalla on ahdasta, kun autossa on mm. ilmastointi ja
öljynjäähdytin kummankin lokarin alla. Äänimerkin joutuu näemmä siirtämään,
jos haluaa käyttää kahta puhallinta keulalla. Muuten ei tarvitse sahailla mitään.
Vastaa Viestiin