C-malli, kattovalojen pörinä ja kytkimen nykiminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

C-malli, kattovalojen pörinä ja kytkimen nykiminen

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

vm 96 C-mallissa on kattovalojen yhteydessä joku ritilä systeemi. Mahtaako olla ilmastoinnin lämpötila anturi tms.? Joskus kuuluu ihme pörinää sieltä (eikä ole kärpänen :P ). Kellään sattunut?

Toinen juttu mikä tullut esiin on kytkimen täryyttäminen joillakin kierroksilla kun lähtee pikkuvaihteella liikkeelle. Epäilen sen olevan kytkin. Lienee remontin paikka?
Veltto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 06.07.2007 19:02

Re: C-malli, kattovalojen pörinä ja kytkimen nykiminen

Viesti Kirjoittaja Veltto »

ilkarsi kirjoitti:vm 96 C-mallissa on kattovalojen yhteydessä joku ritilä systeemi. Mahtaako olla ilmastoinnin lämpötila anturi tms.? Joskus kuuluu ihme pörinää sieltä (eikä ole kärpänen :P ). Kellään sattunut?

Toinen juttu mikä tullut esiin on kytkimen täryyttäminen joillakin kierroksilla kun lähtee pikkuvaihteella liikkeelle. Epäilen sen olevan kytkin. Lienee remontin paikka?
Siinä lampun yhteydessä on lämpötilantunnistin joka yrittää pitää lämpötilan tasaisena, esim. jos avaat ikkunan se tunnistaa auton sisätilan kylmenneen ja tunnistin avaa" temp." säädintä aina enemmän ja enemmän yrittääkseen pitää lämpötilan tasaisena sekä taas päinvastoin jos tulee liian lämmin. Se pörisee kun tunnistaa lämpötilaa. Oikaiskaa viisaammat jos väärässä tai osaatte sen paremmin sanoa? Kytkimestä en osaa sanoa?
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Re: C-malli, kattovalojen pörinä ja kytkimen nykiminen

Viesti Kirjoittaja japperi »

Toinen juttu mikä tullut esiin on kytkimen täryyttäminen joillakin kierroksilla kun lähtee pikkuvaihteella liikkeelle. Epäilen sen olevan kytkin. Lienee remontin paikka?[/quote]

Kytkimen täryyttäminen johtuu yleensä likaisista tai öljyisistä kytkinpinnoista,ilmiö esiintyy usein moottorin ollessa kuuma.
Korjaus keinona on normaali kytkinremppa.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

No mutta, tässähän oli suorastaan täydelliset vastaukset. Kiitokset näistä. Jatkamme siis taivalta ruosteisen kuskin oven kanssa kytkinremonttia kohti. :?
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Ei sen kattoritilän kuulu pöristä. Siellähän on pieni puhallin joka imee kabiinista ilmaa sen lämpötila-anturin ohitse ja jos se pörisee niin sen pikku puhaltimen laakerit lienee lopussa tai kuivat.
Niin ja tuo puhallin kyllä pyörii koko ajan kun auto on käynnissä...
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Ok, täytyy vilkaista sinne sisään. Ääni on ehkä enemmän "ritinää" kuin pörinää mutta jotain sinne päin. Kuuluu vain joskus. Vai on sinnekkin piilotettu flekti.....aina jos on ritilä niin takana on propeli = nyrkkisääntö :)
Vastaa Viestiin