Moniurahihnan vaihto w124 200B

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Moniurahihnan vaihto w124 200B

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Kuinkas usein tuo hihna pitäis vaihtaa? Korjausoppaassa sanottiin vaan että hihna tulee tarkastaa 20tkm välein. Vaihto sitten kun hihna on kulunut. Kuinka usein olette itse tuon hihnan vaihtaneet? Pitääkö/kannattaako tuo hihnan kiristinpyörä vaihtaa samalla?

Nykyisessä hihnassa lukee että se on valmistettu vuonna 2002, vaihtoajankohdasta ei mitään havaintoa. Alkaahan sillä hihnalla olla jo noita vuosia takana. Hieman alle puolen välin se on nyt tuossa kireysasteikolla. Ajattelin jos elokuussa alkaisi taas auton kanssa askartelemaan kun loma alkaa. Ajattelin jos tuon hihnan uusisi (ja mahdollisesti kiristinpyörän) ettei ainakaan kesken matkan katkeisi. On alkanut kuulumaan pientä siritystä/vikinää koneen etuosasta. Jos tuo hihnan vaihto auttaisi..
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja geoman »

Yleensä, jos hihnan vetopuolella "harjat" ovat katkeilleet on hihna vaihtokunnossa. Vaihtoväli on varmaankin 60'000... 120'000 km arviolta.

Rulla ja kiristinvipu on vaihdettava jos hihna kitisee ja iskunvaimentaja jos rämisee tyhjäkäynnillä.

Kokemus tuo sinullekin tarkempaa tietoa asiasta.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

anteeksi sundiz että lainaan aihetta. mullakin tuo hihna melkein uusi ja vonkuu niin hemmetisti, kaveri väitti että se toinen iskunvaimentajan yläpää olisi väärin koottu. yritin sitä säädellä mutta ei tulosta. mistä tuon saa säädettyä että kitinä lakkaisi?
Partanen.net
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Kiristinpyörän tai/ja kiristinvivunlaakerit on kulunut eli kiristinpyörä on vinossa - tämä on käsitykseni.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja sundiz »

geoman kirjoitti: Rulla ja kiristinvipu on vaihdettava jos hihna kitisee ja iskunvaimentaja jos rämisee tyhjäkäynnillä.

Kokemus tuo sinullekin tarkempaa tietoa asiasta.
Tuossa 200 bensassa ei taida tuota iskunvaimentajaa olla? Ainakaan mistään en ole sellaista konehuoneen puolelta löytänyt eikä alfamerin kourjausoppaassa mainita sitä sanallakaan?!? Isommissa dieseleissä tuo iskari näyttäis olevan...

200tkm tulee autolle ensi talvena mittariin niin kaipa se vaihtoväli osuu suunnilleen kohdalleen :D
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

tää vaimon auto on siis 200 d vm 88.
Partanen.net
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jylppy »

jopi62 kirjoitti:anteeksi sundiz että lainaan aihetta. mullakin tuo hihna melkein uusi ja vonkuu niin hemmetisti, kaveri väitti että se toinen iskunvaimentajan yläpää olisi väärin koottu. yritin sitä säädellä mutta ei tulosta. mistä tuon saa säädettyä että kitinä lakkaisi?
Ehdottomasti käytettävä mersu-liikkeestä ostettua hihnaa! Itse menin kans typeryyksissäni ostamaan tuon hihnan "moponetistä" ja se uusi hihna kitisi ihan samalla lailla, kuin vanha. Sitten kävin hakemassa mersu-liikkeestä uuden hihnan niin loppu kitinät.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

jylppy kirjoitti:
Ehdottomasti käytettävä mersu-liikkeestä ostettua hihnaa!
Lasketaanko kl-varaosat mersuliikkeeksi vai pitääkö mennä ihan sinne V-alkuiseen riistofirmaan?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Ainakin W201:n 2L bensakoneessa (M102.962) on iskunvaimennin. On vain hiukan piilossa. Yläpää on kiinni kiristinrullan alapuolella ja alapää jää hihnan ja tuulettimen taakse näkymättömiin.

Korjaamokäsikirjassa muistaakseni käsketään vaihtamaan hihna, kun "harjoja" puuttuu tai hihnaan on tullut pitkittäisiä halkeamia. Harjojen poikittaiset halkeamat eivät ilmeisesti ole vaarallisia. Itse en kyllä ole odotellut noin kauaa, vaan vaihdan hihnan n 70t välein. Bilteman hihnalla on menty, ilman ongelmia.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

autossani tai vaimon autossa on tuo motonetin hihna. miten sitä pystyy kiristämään? ei tietääkseni ole kuin pieni välys siinä iskarissa.
Partanen.net
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

jopi62 kirjoitti:autossani tai vaimon autossa on tuo motonetin hihna. miten sitä pystyy kiristämään? ei tietääkseni ole kuin pieni välys siinä iskarissa.
Pitäisi olla automaattikiristys.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

niin luulisi. hihna on kuitenkin löysä. 2 kpl niitä värinänvaimentajia siinä on mutta olisko sitten sököt?
Partanen.net
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Nyt en ole aivan varma, mutta toinen on ilmeisesti automaattinen kiristysjousi ja toinen iskunvaimentaja. Onko hihna oikean pituinen? Onko jousi kunnoossa?
Postman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi

Viesti Kirjoittaja Postman »

Tässä linkissä ainakin jotain tietoa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=ulisee
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Se on pojjaat nyt sillälailla että meikäläinen ei sitä iskaria tuolta konehuoneestä löydä. On etsitty kissojen ja koirien kanssa ja useamman miehen voimin. Tosin kl:ssä näyttivät että kyllä sinne sellainen näyttäisi kuuluvan mutta kun oli myynnissä 2 eri mallia niin eihän sitä sitten uskaltanu ostaa sitä kun olisi kuitenkin ostanut väärää mallia olevan.

Nyt pitäisi vaan keksiä että minne se iskari pitäisi tunkea ja saada vielä mallikin selville... Ei oo elämä helppoo.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eihän Jopi62:sella ole hihna laitettu väärin. Sen saa kai menemään väärääkin reittiä mutta tulee älyttömän kireälle ja huutaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

niitty kirjoitti:Ainakin W201:n 2L bensakoneessa (M102.962) on iskunvaimennin. On vain hiukan piilossa. Yläpää on kiinni kiristinrullan alapuolella ja alapää jää hihnan ja tuulettimen taakse näkymättömiin.

Korjaamokäsikirjassa muistaakseni käsketään vaihtamaan hihna, kun "harjoja" puuttuu tai hihnaan on tullut pitkittäisiä halkeamia. Harjojen poikittaiset halkeamat eivät ilmeisesti ole vaarallisia. Itse en kyllä ole odotellut noin kauaa, vaan vaihdan hihnan n 70t välein. Bilteman hihnalla on menty, ilman ongelmia.
Juu, Haynesin kirjassa on hyvät ohjeet W201:sen hihnan vaihdosta. Esikiristyksen osoittimia on kahta mallia. Itse ostin Motonetista hihnan ja se on hiljainen kuin edeltäjänsäkin, joten minusta on turhaa hakea alkuperäisvaraosaa, mitä sitten lieneekään.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
saimon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 21.01.2007 14:24

Viesti Kirjoittaja saimon »

Jatkoin tähän vanhaan aiheeseen...

Minulla vinkuu uusi remmi uudella keinulla, jousella, kiristimen pyörällä ja iskarilla. Remmin vaihto auttoi ehkä noin minuutiksi.

Voisikohan ohjaustehostimen pumpun n. 2-3mm:n aksiaalisuuntainen välys aiheuttaa tuon kitinän?
Auto on w124 300D ilman ilmastointia.

EDIT: Vastaus kysymykseeni.
Ohjaustehostimen pumpun kiinnityskorvakkeet olivat revenneet molemmat. Pumppu pääsi heilumaan kokonaan ja oli ihme, että se pysyi paikallaan. Vaihdoin "uuden" pumpun ja johan loppuivat kitinät.

Hyvin tuntuu jostain nurkasta kaivettu kovettunut remmi toimivan.
Vastaa Viestiin