Moniurahihnan vaihto w124 200B
Moniurahihnan vaihto w124 200B
Kuinkas usein tuo hihna pitäis vaihtaa? Korjausoppaassa sanottiin vaan että hihna tulee tarkastaa 20tkm välein. Vaihto sitten kun hihna on kulunut. Kuinka usein olette itse tuon hihnan vaihtaneet? Pitääkö/kannattaako tuo hihnan kiristinpyörä vaihtaa samalla?
Nykyisessä hihnassa lukee että se on valmistettu vuonna 2002, vaihtoajankohdasta ei mitään havaintoa. Alkaahan sillä hihnalla olla jo noita vuosia takana. Hieman alle puolen välin se on nyt tuossa kireysasteikolla. Ajattelin jos elokuussa alkaisi taas auton kanssa askartelemaan kun loma alkaa. Ajattelin jos tuon hihnan uusisi (ja mahdollisesti kiristinpyörän) ettei ainakaan kesken matkan katkeisi. On alkanut kuulumaan pientä siritystä/vikinää koneen etuosasta. Jos tuo hihnan vaihto auttaisi..
Nykyisessä hihnassa lukee että se on valmistettu vuonna 2002, vaihtoajankohdasta ei mitään havaintoa. Alkaahan sillä hihnalla olla jo noita vuosia takana. Hieman alle puolen välin se on nyt tuossa kireysasteikolla. Ajattelin jos elokuussa alkaisi taas auton kanssa askartelemaan kun loma alkaa. Ajattelin jos tuon hihnan uusisi (ja mahdollisesti kiristinpyörän) ettei ainakaan kesken matkan katkeisi. On alkanut kuulumaan pientä siritystä/vikinää koneen etuosasta. Jos tuo hihnan vaihto auttaisi..
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Moniurahihnan vaihto
Yleensä, jos hihnan vetopuolella "harjat" ovat katkeilleet on hihna vaihtokunnossa. Vaihtoväli on varmaankin 60'000... 120'000 km arviolta.
Rulla ja kiristinvipu on vaihdettava jos hihna kitisee ja iskunvaimentaja jos rämisee tyhjäkäynnillä.
Kokemus tuo sinullekin tarkempaa tietoa asiasta.
Rulla ja kiristinvipu on vaihdettava jos hihna kitisee ja iskunvaimentaja jos rämisee tyhjäkäynnillä.
Kokemus tuo sinullekin tarkempaa tietoa asiasta.
Re: Moniurahihnan vaihto
Tuossa 200 bensassa ei taida tuota iskunvaimentajaa olla? Ainakaan mistään en ole sellaista konehuoneen puolelta löytänyt eikä alfamerin kourjausoppaassa mainita sitä sanallakaan?!? Isommissa dieseleissä tuo iskari näyttäis olevan...geoman kirjoitti: Rulla ja kiristinvipu on vaihdettava jos hihna kitisee ja iskunvaimentaja jos rämisee tyhjäkäynnillä.
Kokemus tuo sinullekin tarkempaa tietoa asiasta.
200tkm tulee autolle ensi talvena mittariin niin kaipa se vaihtoväli osuu suunnilleen kohdalleen

Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Ehdottomasti käytettävä mersu-liikkeestä ostettua hihnaa! Itse menin kans typeryyksissäni ostamaan tuon hihnan "moponetistä" ja se uusi hihna kitisi ihan samalla lailla, kuin vanha. Sitten kävin hakemassa mersu-liikkeestä uuden hihnan niin loppu kitinät.jopi62 kirjoitti:anteeksi sundiz että lainaan aihetta. mullakin tuo hihna melkein uusi ja vonkuu niin hemmetisti, kaveri väitti että se toinen iskunvaimentajan yläpää olisi väärin koottu. yritin sitä säädellä mutta ei tulosta. mistä tuon saa säädettyä että kitinä lakkaisi?
Ainakin W201:n 2L bensakoneessa (M102.962) on iskunvaimennin. On vain hiukan piilossa. Yläpää on kiinni kiristinrullan alapuolella ja alapää jää hihnan ja tuulettimen taakse näkymättömiin.
Korjaamokäsikirjassa muistaakseni käsketään vaihtamaan hihna, kun "harjoja" puuttuu tai hihnaan on tullut pitkittäisiä halkeamia. Harjojen poikittaiset halkeamat eivät ilmeisesti ole vaarallisia. Itse en kyllä ole odotellut noin kauaa, vaan vaihdan hihnan n 70t välein. Bilteman hihnalla on menty, ilman ongelmia.
Korjaamokäsikirjassa muistaakseni käsketään vaihtamaan hihna, kun "harjoja" puuttuu tai hihnaan on tullut pitkittäisiä halkeamia. Harjojen poikittaiset halkeamat eivät ilmeisesti ole vaarallisia. Itse en kyllä ole odotellut noin kauaa, vaan vaihdan hihnan n 70t välein. Bilteman hihnalla on menty, ilman ongelmia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Tässä linkissä ainakin jotain tietoa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=ulisee
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=ulisee
Se on pojjaat nyt sillälailla että meikäläinen ei sitä iskaria tuolta konehuoneestä löydä. On etsitty kissojen ja koirien kanssa ja useamman miehen voimin. Tosin kl:ssä näyttivät että kyllä sinne sellainen näyttäisi kuuluvan mutta kun oli myynnissä 2 eri mallia niin eihän sitä sitten uskaltanu ostaa sitä kun olisi kuitenkin ostanut väärää mallia olevan.
Nyt pitäisi vaan keksiä että minne se iskari pitäisi tunkea ja saada vielä mallikin selville... Ei oo elämä helppoo.
Nyt pitäisi vaan keksiä että minne se iskari pitäisi tunkea ja saada vielä mallikin selville... Ei oo elämä helppoo.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Juu, Haynesin kirjassa on hyvät ohjeet W201:sen hihnan vaihdosta. Esikiristyksen osoittimia on kahta mallia. Itse ostin Motonetista hihnan ja se on hiljainen kuin edeltäjänsäkin, joten minusta on turhaa hakea alkuperäisvaraosaa, mitä sitten lieneekään.niitty kirjoitti:Ainakin W201:n 2L bensakoneessa (M102.962) on iskunvaimennin. On vain hiukan piilossa. Yläpää on kiinni kiristinrullan alapuolella ja alapää jää hihnan ja tuulettimen taakse näkymättömiin.
Korjaamokäsikirjassa muistaakseni käsketään vaihtamaan hihna, kun "harjoja" puuttuu tai hihnaan on tullut pitkittäisiä halkeamia. Harjojen poikittaiset halkeamat eivät ilmeisesti ole vaarallisia. Itse en kyllä ole odotellut noin kauaa, vaan vaihdan hihnan n 70t välein. Bilteman hihnalla on menty, ilman ongelmia.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jatkoin tähän vanhaan aiheeseen...
Minulla vinkuu uusi remmi uudella keinulla, jousella, kiristimen pyörällä ja iskarilla. Remmin vaihto auttoi ehkä noin minuutiksi.
Voisikohan ohjaustehostimen pumpun n. 2-3mm:n aksiaalisuuntainen välys aiheuttaa tuon kitinän?
Auto on w124 300D ilman ilmastointia.
EDIT: Vastaus kysymykseeni.
Ohjaustehostimen pumpun kiinnityskorvakkeet olivat revenneet molemmat. Pumppu pääsi heilumaan kokonaan ja oli ihme, että se pysyi paikallaan. Vaihdoin "uuden" pumpun ja johan loppuivat kitinät.
Hyvin tuntuu jostain nurkasta kaivettu kovettunut remmi toimivan.
Minulla vinkuu uusi remmi uudella keinulla, jousella, kiristimen pyörällä ja iskarilla. Remmin vaihto auttoi ehkä noin minuutiksi.
Voisikohan ohjaustehostimen pumpun n. 2-3mm:n aksiaalisuuntainen välys aiheuttaa tuon kitinän?
Auto on w124 300D ilman ilmastointia.
EDIT: Vastaus kysymykseeni.
Ohjaustehostimen pumpun kiinnityskorvakkeet olivat revenneet molemmat. Pumppu pääsi heilumaan kokonaan ja oli ihme, että se pysyi paikallaan. Vaihdoin "uuden" pumpun ja johan loppuivat kitinät.
Hyvin tuntuu jostain nurkasta kaivettu kovettunut remmi toimivan.