W123 300td:n perään ryhtiä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
W123 300td:n perään ryhtiä.
Farkun perään pitäisi ryhtiä saada, minkälaista pakettia suosittelisitte, kun perus tasonsäätö on poistettu aikanaan käytöstä.[/i]
Ilmaiskarit
Itselläni oli taannoin myös tasonsäätö poistettu ja tilalle laitettu sedanin iskarit.
Lopputuloksena oli, että iskari korkkasi matkustamon puolelle, koska sedanin iskari on pidempi kuin farkun iskari ja iskari pohjasi ennen pohjaanlyöntikumia.
Itse ratkaisin ongelman vaihtamalla sedanin ilmaiskarit, jotka olivat tarkoitetut esim asuntovaununvetoon jne. Ilmaiskari oli lyhyempi kuin vakio sedanin iskari ja toimi hyvin.
Tasonsäädön hoidin manuaalisesti rengaspumpulla: tavaratilan kiinnityssilmukkaan narunpätkä kiinni, jossa oli mutteri painona. Tarkastin kirjallisuudesta oikean perän korkeuden ja säädin narun pituuden siten, että mutteri osui tien pintaan oikealla korkeudella.
Kun lastasin kesälomakamat autoon, ei muuta kuin mutteri roikkumaan ja ilmaa pumpulla iskareihin, kunnes naru oli suorana ja mutteri hipoi maata... ja auto oli ryhdissä!
Lopputuloksena oli, että iskari korkkasi matkustamon puolelle, koska sedanin iskari on pidempi kuin farkun iskari ja iskari pohjasi ennen pohjaanlyöntikumia.
Itse ratkaisin ongelman vaihtamalla sedanin ilmaiskarit, jotka olivat tarkoitetut esim asuntovaununvetoon jne. Ilmaiskari oli lyhyempi kuin vakio sedanin iskari ja toimi hyvin.
Tasonsäädön hoidin manuaalisesti rengaspumpulla: tavaratilan kiinnityssilmukkaan narunpätkä kiinni, jossa oli mutteri painona. Tarkastin kirjallisuudesta oikean perän korkeuden ja säädin narun pituuden siten, että mutteri osui tien pintaan oikealla korkeudella.
Kun lastasin kesälomakamat autoon, ei muuta kuin mutteri roikkumaan ja ilmaa pumpulla iskareihin, kunnes naru oli suorana ja mutteri hipoi maata... ja auto oli ryhdissä!
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Mitäköhä vahvistetut jouset tekis...
Tästä topikista löytyy vertailutietoa jousien pituuksista, vahvuuksista ja hinnoista.
Tästä topikista löytyy vertailutietoa jousien pituuksista, vahvuuksista ja hinnoista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Elähän hättäile!
Sen perän saa toimimaan yhden pakun iskareilla!
Koitan selvittää mikä merkki ja malli se oli.
Vaatii tietty pientä sovittelua, mutta etköhän sinä osaa ruuvailla.
Toinen vaihtoehto on laittaa jäykät jouset ja sedanin iskarit. Ne sedanin iskarit vaatii alapään kiinnityksen n. 60mm alemmas, eli pientä virittelyä...
Sen perän saa toimimaan yhden pakun iskareilla!
Koitan selvittää mikä merkki ja malli se oli.
Vaatii tietty pientä sovittelua, mutta etköhän sinä osaa ruuvailla.
Toinen vaihtoehto on laittaa jäykät jouset ja sedanin iskarit. Ne sedanin iskarit vaatii alapään kiinnityksen n. 60mm alemmas, eli pientä virittelyä...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
123-mersuun sopivia takajousia löytyy useista mallisarjoista, linkin Lesjöforsin kataloogista kannattaa katsella speksejä:
http://www.lesjoforsab.com/automotive/d ... %20web.pdf
Eli tuolla on mainittu jousen halkaisija ja pituus, sekä langan vahvuus. Itse laitoin sedaniin ko. valmistajalta W126 ässän vakiot ja ykkösen kumit, joilla perä nousi hyvään ryhtiin. Vaihtoehtoja löytyy useita, tekniset taulukot ovat siellä kataloogin loppupuolella.
http://www.lesjoforsab.com/automotive/d ... %20web.pdf
Eli tuolla on mainittu jousen halkaisija ja pituus, sekä langan vahvuus. Itse laitoin sedaniin ko. valmistajalta W126 ässän vakiot ja ykkösen kumit, joilla perä nousi hyvään ryhtiin. Vaihtoehtoja löytyy useita, tekniset taulukot ovat siellä kataloogin loppupuolella.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Taitaa olla VW LT-pakuTimo999 kirjoitti:Elähän hättäile!
Sen perän saa toimimaan yhden pakun iskareilla!
Koitan selvittää mikä merkki ja malli se oli.
Vaatii tietty pientä sovittelua, mutta etköhän sinä osaa ruuvailla.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
[quote="Henry V
Taitaa olla VW LT-paku[/quote]
Aivan oikein! Ja siitä vahvistettu etuiskari.
Eli toimivaksi havaittu, tarpeeksi lyhyt iskari. Menee "lähes" heittämällä paikalleen.
Jouset täytyy myös vaihtaa, koska ne nesteperän jouset on liian löysät normaali iskareita varten.
Konstruktio on perua 90-luvun korinvaihto autoista.
Eli Farkun koppa saksasta ja sedanin tekniikka suomalaisesta kanta-autosta (jossa ei ollut tasonsäätöä).
Taitaa olla VW LT-paku[/quote]
Aivan oikein! Ja siitä vahvistettu etuiskari.
Eli toimivaksi havaittu, tarpeeksi lyhyt iskari. Menee "lähes" heittämällä paikalleen.
Jouset täytyy myös vaihtaa, koska ne nesteperän jouset on liian löysät normaali iskareita varten.
Konstruktio on perua 90-luvun korinvaihto autoista.
Eli Farkun koppa saksasta ja sedanin tekniikka suomalaisesta kanta-autosta (jossa ei ollut tasonsäätöä).
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Vähän OT, mut kuka vielä mollaa koovee-toimintaa. Ilman sitä olisi kai tälläinenkin oivallus jäänyt tekemättäTimo999 kirjoitti:Konstruktio on perua 90-luvun korinvaihto autoista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
No niin, tarina jatkuu...
Iskari on VW LT:n etuiskari, vuosimalli 1975-1995.
(Monroe 2024, Van Magnum??? tai vastaava)
Itse luotan vain Sachsin iskareihin
Jousiksi pitäisi löytää farmarin vahvistetut jouset (15,5 tai 16 mm).
Jos haluat lisätietoja tai neuvoja niin soita :
Autotarvike Juhani Wallenius Kerava, 040-5884269.
Hän voi toimittaa oikeat hilut ja neuvot.
Niin, tai osta minulta toimiva 123 farkku
Iskari on VW LT:n etuiskari, vuosimalli 1975-1995.
(Monroe 2024, Van Magnum??? tai vastaava)
Itse luotan vain Sachsin iskareihin
Jousiksi pitäisi löytää farmarin vahvistetut jouset (15,5 tai 16 mm).
Jos haluat lisätietoja tai neuvoja niin soita :
Autotarvike Juhani Wallenius Kerava, 040-5884269.
Hän voi toimittaa oikeat hilut ja neuvot.
Niin, tai osta minulta toimiva 123 farkku
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Ne muutokset tulee sinne auton alakannakkeisiin, eli pientä avarrusta...
Soita vielä noista jousista sille Keravan miehelle! Se on kuitenkin tehnyt aikoinaan useita 123 korinvaihto farkkua.
Soita vielä noista jousista sille Keravan miehelle! Se on kuitenkin tehnyt aikoinaan useita 123 korinvaihto farkkua.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Nyt on savotta saatu puoliväliin.
Mietteitä:
Niitä lt:n iskareita joutuu tosiaan mulkkaan aika reilusti alapäästä, lisäksi iskari on liian lyhyt käytettäväksi mersuun mukana tulleilla kumeilla ja prikoilla, niitä pitää jalostaa myös. Toinen takajousi oli poikki ja iskareina oli jotkut toyotan resut, jousiksi tuli ne w126:sen vakiojouset.
Mietteitä:
Niitä lt:n iskareita joutuu tosiaan mulkkaan aika reilusti alapäästä, lisäksi iskari on liian lyhyt käytettäväksi mersuun mukana tulleilla kumeilla ja prikoilla, niitä pitää jalostaa myös. Toinen takajousi oli poikki ja iskareina oli jotkut toyotan resut, jousiksi tuli ne w126:sen vakiojouset.
Re: W123 300td:n perään ryhtiä.
Hei,
Nostellaas ikivanhaa topikkia. Onko kenelläkään viimekäden tietoa, että saako noita SLS iskareita vielä jostain uutena ja mihin hintaan? Mietin, että jos tälläisen farkun joskus ostaa ja joutuu tasonsäätöön tekemään remonttia niin saako niihin enää varaosia mistään. Katselin, että Jenkeissä on firma, joka tarjoaa konversiokittiä farkun SLS-järjestelmän tilalle "kohtuu" rahaan. Sisältäen jouset ja iskarit, jotka todettu käytännössä toimiviksi.
https://slsconversion.com/w123-performance-springs
Nostellaas ikivanhaa topikkia. Onko kenelläkään viimekäden tietoa, että saako noita SLS iskareita vielä jostain uutena ja mihin hintaan? Mietin, että jos tälläisen farkun joskus ostaa ja joutuu tasonsäätöön tekemään remonttia niin saako niihin enää varaosia mistään. Katselin, että Jenkeissä on firma, joka tarjoaa konversiokittiä farkun SLS-järjestelmän tilalle "kohtuu" rahaan. Sisältäen jouset ja iskarit, jotka todettu käytännössä toimiviksi.
https://slsconversion.com/w123-performance-springs