W123 300td:n perään ryhtiä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

W123 300td:n perään ryhtiä.

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Farkun perään pitäisi ryhtiä saada, minkälaista pakettia suosittelisitte, kun perus tasonsäätö on poistettu aikanaan käytöstä.[/i]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Paksumpaa kumia jousen päälle ? Mikä koko nyt ?
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ilmaiskarit

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Itselläni oli taannoin myös tasonsäätö poistettu ja tilalle laitettu sedanin iskarit.
Lopputuloksena oli, että iskari korkkasi matkustamon puolelle, koska sedanin iskari on pidempi kuin farkun iskari ja iskari pohjasi ennen pohjaanlyöntikumia.
Itse ratkaisin ongelman vaihtamalla sedanin ilmaiskarit, jotka olivat tarkoitetut esim asuntovaununvetoon jne. Ilmaiskari oli lyhyempi kuin vakio sedanin iskari ja toimi hyvin.
Tasonsäädön hoidin manuaalisesti rengaspumpulla: tavaratilan kiinnityssilmukkaan narunpätkä kiinni, jossa oli mutteri painona. Tarkastin kirjallisuudesta oikean perän korkeuden ja säädin narun pituuden siten, että mutteri osui tien pintaan oikealla korkeudella.
Kun lastasin kesälomakamat autoon, ei muuta kuin mutteri roikkumaan ja ilmaa pumpulla iskareihin, kunnes naru oli suorana ja mutteri hipoi maata... ja auto oli ryhdissä!
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Mistähän tuollaiset ilmavaimentimet sais, kun ei kl-varaosien sivuilta ainakaan löytynyt.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mitäköhä vahvistetut jouset tekis...
Tästä topikista löytyy vertailutietoa jousien pituuksista, vahvuuksista ja hinnoista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
apro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ti 07.12.2004 18:14
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja apro »

Jos ei tasonsäätöä laita kuntoon - kannattaisi, eikä mahdottoman vaikeaa - niin kuuluu laittaa vahvistetut jouset. Luultavasti ilmaiskarit kalliimmatkin...
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Eikö ne sillon ole melko vahvat jos laittaa 126:sen jouset sinne, kun mielestäni noita nuo 123:sen vahvistetut vetojouset on ässän normaalit.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Elähän hättäile!

Sen perän saa toimimaan yhden pakun iskareilla!

Koitan selvittää mikä merkki ja malli se oli.

Vaatii tietty pientä sovittelua, mutta etköhän sinä osaa ruuvailla.

Toinen vaihtoehto on laittaa jäykät jouset ja sedanin iskarit. Ne sedanin iskarit vaatii alapään kiinnityksen n. 60mm alemmas, eli pientä virittelyä...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

123-mersuun sopivia takajousia löytyy useista mallisarjoista, linkin Lesjöforsin kataloogista kannattaa katsella speksejä:

http://www.lesjoforsab.com/automotive/d ... %20web.pdf

Eli tuolla on mainittu jousen halkaisija ja pituus, sekä langan vahvuus. Itse laitoin sedaniin ko. valmistajalta W126 ässän vakiot ja ykkösen kumit, joilla perä nousi hyvään ryhtiin. Vaihtoehtoja löytyy useita, tekniset taulukot ovat siellä kataloogin loppupuolella.
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

En minä hättäile, selvitähän se oikea iskari jos mahdollista, ei tuo kiinnityspisteenkään muuttaminen ongelma ole.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Timo999 kirjoitti:Elähän hättäile!

Sen perän saa toimimaan yhden pakun iskareilla!

Koitan selvittää mikä merkki ja malli se oli.

Vaatii tietty pientä sovittelua, mutta etköhän sinä osaa ruuvailla.
Taitaa olla VW LT-paku
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

[quote="Henry V
Taitaa olla VW LT-paku[/quote]

Aivan oikein! Ja siitä vahvistettu etuiskari.
Eli toimivaksi havaittu, tarpeeksi lyhyt iskari. Menee "lähes" heittämällä paikalleen.
Jouset täytyy myös vaihtaa, koska ne nesteperän jouset on liian löysät normaali iskareita varten.

Konstruktio on perua 90-luvun korinvaihto autoista.
Eli Farkun koppa saksasta ja sedanin tekniikka suomalaisesta kanta-autosta (jossa ei ollut tasonsäätöä).
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3443
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Timo999 kirjoitti:Konstruktio on perua 90-luvun korinvaihto autoista.
Vähän OT, mut kuka vielä mollaa koovee-toimintaa. Ilman sitä olisi kai tälläinenkin oivallus jäänyt tekemättä :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

minkä ikäisestä lt pakusta ne iskarit käy?
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

No niin, tarina jatkuu...

Iskari on VW LT:n etuiskari, vuosimalli 1975-1995.
(Monroe 2024, Van Magnum??? tai vastaava)
Itse luotan vain Sachsin iskareihin :roll:

Jousiksi pitäisi löytää farmarin vahvistetut jouset (15,5 tai 16 mm).

Jos haluat lisätietoja tai neuvoja niin soita :
Autotarvike Juhani Wallenius Kerava, 040-5884269.
Hän voi toimittaa oikeat hilut ja neuvot.

Niin, tai osta minulta toimiva 123 farkku
:D
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Onko sulla tietoa mitä muutosta siihen lt:n iskariin pitää tehdä, oli mielessä jos laittas nyt ne w126:sen takajouset sinne mitä kl-varaosatkin suosittelee asuntovaunun vetoon.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ne muutokset tulee sinne auton alakannakkeisiin, eli pientä avarrusta...

Soita vielä noista jousista sille Keravan miehelle! Se on kuitenkin tehnyt aikoinaan useita 123 korinvaihto farkkua.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Nyt on savotta saatu puoliväliin.


Mietteitä:

Niitä lt:n iskareita joutuu tosiaan mulkkaan aika reilusti alapäästä, lisäksi iskari on liian lyhyt käytettäväksi mersuun mukana tulleilla kumeilla ja prikoilla, niitä pitää jalostaa myös. Toinen takajousi oli poikki ja iskareina oli jotkut toyotan resut, jousiksi tuli ne w126:sen vakiojouset.
Pata8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: La 11.09.2021 18:49

Re: W123 300td:n perään ryhtiä.

Viesti Kirjoittaja Pata8 »

Hei,

Nostellaas ikivanhaa topikkia. Onko kenelläkään viimekäden tietoa, että saako noita SLS iskareita vielä jostain uutena ja mihin hintaan? Mietin, että jos tälläisen farkun joskus ostaa ja joutuu tasonsäätöön tekemään remonttia niin saako niihin enää varaosia mistään. Katselin, että Jenkeissä on firma, joka tarjoaa konversiokittiä farkun SLS-järjestelmän tilalle "kohtuu" rahaan. Sisältäen jouset ja iskarit, jotka todettu käytännössä toimiviksi.

https://slsconversion.com/w123-performance-springs
Vastaa Viestiin