M102: ulina koneen keulalta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

M102: ulina koneen keulalta

Viesti Kirjoittaja niitty »

Koneesta on ruvennut kuulumaan uliseva/vinkuva ääni, joka muuttuu kierrosluvun mukaan. Minun korviini tuo kuullostaa vialliselta laakerilta jossain. Tuntuisi, että ääni tulee koneen etuosasta, oikealta puolelta. Sitä on kuitenkin vaikea paikallistaa. Yritin kuunnella kepin kanssa, mutta enpä löytänyt selvää aiheuttajaa.

Talvella kylminä aamuina kone piti ajoittaista rahinaa, joka hävisi kun kone lämpeni. Se ääni tuli myös jostain koneen etuosasta. SItä etsiessä vaihdoin vesipumpun ja moniurahihnan taittopyörän. Ei tullut selvää parannusta ja säiden lämmettyä ääni hävisi.

Laturi on vaihdettu hiljattain. Ohjaustehostimen pumppu on alkuperäinen ja vuotaa hiukan. Minusta ääni ei kuitenkaan tule siitä. Mikäs siellä vielä voisi äännellä?

Auto on 190E -90 2.0 koneella ja mittarissa 328t.
tak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Ma 22.11.2004 20:06

Oisko...

Viesti Kirjoittaja tak »

Ettei oisi flektin laakeri, samat oireet oli omassa, pesin bensalla/voitelin laakerin vaseliinilla ja tuli kuin uusi eli äänet hävisi.
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Tarkoitat siis sitä potkurissa kiinni olevaa laakeria. Se pitää käsin pyöriteltynä pientä rapinaa. Pesua varten se varmaan täytyy irroittaa flektistä. Onko tiukastikin kiinni?
Harmi, että se on erikoiskoko ja siten kallis. Ei viitsi kokeeksi vaihtaa.
tak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Ma 22.11.2004 20:06

Siipi

Viesti Kirjoittaja tak »

Siipi irti ja laakerin tiivisteet varovasti pienellä terävällä meisselillä
kampeamalla irti molemmin puolin ja pesuun.
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Ootkos kokeillut toisella/uudella hihnalla. Tuo hihna tahtoo kerätä kiviä ja ne jäävät sinne uran pohjalle mikä aiheuttaa kitisevää ääntä.
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Itse veikkaan vesipumppua. Oireet alkoivat itsellä siten että talvella kylmänä rohisi hieman ja lämmetessään poistui. Meni muutama kuukausi, kesä tuli ja jatkuva jollutus/krohina jatkuvasti päällä. Vesipumppu oli sökö, uusi tilalle ja ääni loppui. Käsi pyöritettäessä pumppu tarkerteli aika paljon... Pumppu kesti noin 100 tkm.

Ohops, olitkin kommentoinut että olit vaihtanut jo vesipumpun.... :D
MB C180 vm -95
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

vielä yksi arvaus :
Moniurahihnan kiristimen laakeri ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

itse ainakin kokeilisin VAROVASTI kun flekti pyörii vapaana
että loppuuko ääni kun pitää jollain siivestä kiinni.
edesmennyt
W201
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

mikko1981 kirjoitti:itse ainakin kokeilisin VAROVASTI kun flekti pyörii vapaana
että loppuuko ääni kun pitää jollain siivestä kiinni.
Joo käsillä kiinni vaan kun kone on kylmä. Yleensä tuo laakerin kuluminen aiheuttaa myös jonkinlaista kilinää joka kanssa vaimenee kun flektistä ottaa kiinni
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: M102: ulina koneen keulalta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

niitty kirjoitti:Koneesta on ruvennut kuulumaan uliseva/vinkuva ääni, joka muuttuu kierrosluvun mukaan. Minun korviini tuo kuullostaa vialliselta laakerilta jossain. Tuntuisi, että ääni tulee koneen etuosasta, oikealta puolelta. Sitä on kuitenkin vaikea paikallistaa. Yritin kuunnella kepin kanssa, mutta enpä löytänyt selvää aiheuttajaa.

Talvella kylminä aamuina kone piti ajoittaista rahinaa, joka hävisi kun kone lämpeni. Se ääni tuli myös jostain koneen etuosasta. SItä etsiessä vaihdoin vesipumpun ja moniurahihnan taittopyörän. Ei tullut selvää parannusta ja säiden lämmettyä ääni hävisi.

Laturi on vaihdettu hiljattain. Ohjaustehostimen pumppu on alkuperäinen ja vuotaa hiukan. Minusta ääni ei kuitenkaan tule siitä. Mikäs siellä vielä voisi äännellä?

Auto on 190E -90 2.0 koneella ja mittarissa 328t.
Onko varma ettei moniurahihna varmasti pidä ääntä? Oikea merkki on continental tai mersun oma hihna jos syy hihnassa (saattavat olla sama tavara) muut ei pitkään ulisematta kestä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Kiitoksia vastauksista.

Hihnan voisin vaihtaa joka tapauksessa; siinä alkaa olla riittävästi halkeamia. Täytyy myös kokeilla flektin laakerin puhdistamista. Siinä on jotain, koska se rapisee flektiä käsin pyörittäessä. Flektin pysäyttäminen koneen käydessä ei kuitenkaan vaikuta ääneen.

Vesipumpun olen tosiaan jo vaihtanut, Ensimmäinen hajosi varoittamatta 170t:n kohdalla - vedet tulivat lorisemalla ulos niin, että meinasin jäädä tielle. Kun toisella oli jo runsaat 150t takana, vaihto olisi muutenkin tullut pian. Samalla meni se kiristimen varren päässä oleva pyörä. Tämän laakeria Henry V ilmeisesti tarkoittaa kiristimen laakerilla?

Kukaan ei ole ehdottanut mitään koneessa sisempänä olevaa, Siellä ei taida olla mitään, mikä voisi ulista.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

niitty kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.

Hihnan voisin vaihtaa joka tapauksessa; siinä alkaa olla riittävästi halkeamia. Täytyy myös kokeilla flektin laakerin puhdistamista. Siinä on jotain, koska se rapisee flektiä käsin pyörittäessä. Flektin pysäyttäminen koneen käydessä ei kuitenkaan vaikuta ääneen.

Vesipumpun olen tosiaan jo vaihtanut, Ensimmäinen hajosi varoittamatta 170t:n kohdalla - vedet tulivat lorisemalla ulos niin, että meinasin jäädä tielle. Kun toisella oli jo runsaat 150t takana, vaihto olisi muutenkin tullut pian. Samalla meni se kiristimen varren päässä oleva pyörä. Tämän laakeria Henry V ilmeisesti tarkoittaa kiristimen laakerilla?

Kukaan ei ole ehdottanut mitään koneessa sisempänä olevaa, Siellä ei taida olla mitään, mikä voisi ulista.
Veikkaisin että vika ei ole flektin laakerissa.
koska ääni ei lopu kun ottaa kiinni.
edesmennyt
W201
Tompsoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 11.01.2008 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Yksi konsti joka itselläni ainakin toimi tuon hihnan vinkumisen kanssa on seuraava: koneen käydessä tyhjäkäyntiä ja kuuluu vikinää -> kaada vettä hihnan päälle, jos vikinä loppuu -> hihna vaihtoon.
Hetken kun odotti että hihna kuivui koneen käydessä, vikinä alkoi uudelleen kovempana. Otin hihnan irti, niissä moniurahihnan pienien urien pohjalla näkyi pieniä kiven siruja jotka olivat hioutuneet kirkkaiksi ja aiheuttivat sen, että hihna ei ole riittävän syvällä urissa vaan kantaa niistä kivistä. -> aiheutti kitinää. Rappasin kivet irti hihnasta ja pistin takaisin paikoilleen -> eipä kitissyt enää. Kannattaa siis tsekata se hihna onko niissä urissa kiviä.
Kannattaa myös tarkistaa kulkeeko hihna suoraan kaikkien hihnapyörien kautta, sekin aiheuttaa kitinää.
Sprinter 316CDI A -05

ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

niitty kirjoitti: Samalla meni se kiristimen varren päässä oleva pyörä. Tämän laakeria Henry V ilmeisesti tarkoittaa kiristimen laakerilla?
..juu - se oli minun arvaukseni, mutta taitaa olla OK
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin