M102: ulina koneen keulalta
M102: ulina koneen keulalta
Koneesta on ruvennut kuulumaan uliseva/vinkuva ääni, joka muuttuu kierrosluvun mukaan. Minun korviini tuo kuullostaa vialliselta laakerilta jossain. Tuntuisi, että ääni tulee koneen etuosasta, oikealta puolelta. Sitä on kuitenkin vaikea paikallistaa. Yritin kuunnella kepin kanssa, mutta enpä löytänyt selvää aiheuttajaa.
Talvella kylminä aamuina kone piti ajoittaista rahinaa, joka hävisi kun kone lämpeni. Se ääni tuli myös jostain koneen etuosasta. SItä etsiessä vaihdoin vesipumpun ja moniurahihnan taittopyörän. Ei tullut selvää parannusta ja säiden lämmettyä ääni hävisi.
Laturi on vaihdettu hiljattain. Ohjaustehostimen pumppu on alkuperäinen ja vuotaa hiukan. Minusta ääni ei kuitenkaan tule siitä. Mikäs siellä vielä voisi äännellä?
Auto on 190E -90 2.0 koneella ja mittarissa 328t.
Talvella kylminä aamuina kone piti ajoittaista rahinaa, joka hävisi kun kone lämpeni. Se ääni tuli myös jostain koneen etuosasta. SItä etsiessä vaihdoin vesipumpun ja moniurahihnan taittopyörän. Ei tullut selvää parannusta ja säiden lämmettyä ääni hävisi.
Laturi on vaihdettu hiljattain. Ohjaustehostimen pumppu on alkuperäinen ja vuotaa hiukan. Minusta ääni ei kuitenkaan tule siitä. Mikäs siellä vielä voisi äännellä?
Auto on 190E -90 2.0 koneella ja mittarissa 328t.
Itse veikkaan vesipumppua. Oireet alkoivat itsellä siten että talvella kylmänä rohisi hieman ja lämmetessään poistui. Meni muutama kuukausi, kesä tuli ja jatkuva jollutus/krohina jatkuvasti päällä. Vesipumppu oli sökö, uusi tilalle ja ääni loppui. Käsi pyöritettäessä pumppu tarkerteli aika paljon... Pumppu kesti noin 100 tkm.
Ohops, olitkin kommentoinut että olit vaihtanut jo vesipumpun....
Ohops, olitkin kommentoinut että olit vaihtanut jo vesipumpun....

MB C180 vm -95
Re: M102: ulina koneen keulalta
Onko varma ettei moniurahihna varmasti pidä ääntä? Oikea merkki on continental tai mersun oma hihna jos syy hihnassa (saattavat olla sama tavara) muut ei pitkään ulisematta kestä.niitty kirjoitti:Koneesta on ruvennut kuulumaan uliseva/vinkuva ääni, joka muuttuu kierrosluvun mukaan. Minun korviini tuo kuullostaa vialliselta laakerilta jossain. Tuntuisi, että ääni tulee koneen etuosasta, oikealta puolelta. Sitä on kuitenkin vaikea paikallistaa. Yritin kuunnella kepin kanssa, mutta enpä löytänyt selvää aiheuttajaa.
Talvella kylminä aamuina kone piti ajoittaista rahinaa, joka hävisi kun kone lämpeni. Se ääni tuli myös jostain koneen etuosasta. SItä etsiessä vaihdoin vesipumpun ja moniurahihnan taittopyörän. Ei tullut selvää parannusta ja säiden lämmettyä ääni hävisi.
Laturi on vaihdettu hiljattain. Ohjaustehostimen pumppu on alkuperäinen ja vuotaa hiukan. Minusta ääni ei kuitenkaan tule siitä. Mikäs siellä vielä voisi äännellä?
Auto on 190E -90 2.0 koneella ja mittarissa 328t.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kiitoksia vastauksista.
Hihnan voisin vaihtaa joka tapauksessa; siinä alkaa olla riittävästi halkeamia. Täytyy myös kokeilla flektin laakerin puhdistamista. Siinä on jotain, koska se rapisee flektiä käsin pyörittäessä. Flektin pysäyttäminen koneen käydessä ei kuitenkaan vaikuta ääneen.
Vesipumpun olen tosiaan jo vaihtanut, Ensimmäinen hajosi varoittamatta 170t:n kohdalla - vedet tulivat lorisemalla ulos niin, että meinasin jäädä tielle. Kun toisella oli jo runsaat 150t takana, vaihto olisi muutenkin tullut pian. Samalla meni se kiristimen varren päässä oleva pyörä. Tämän laakeria Henry V ilmeisesti tarkoittaa kiristimen laakerilla?
Kukaan ei ole ehdottanut mitään koneessa sisempänä olevaa, Siellä ei taida olla mitään, mikä voisi ulista.
Hihnan voisin vaihtaa joka tapauksessa; siinä alkaa olla riittävästi halkeamia. Täytyy myös kokeilla flektin laakerin puhdistamista. Siinä on jotain, koska se rapisee flektiä käsin pyörittäessä. Flektin pysäyttäminen koneen käydessä ei kuitenkaan vaikuta ääneen.
Vesipumpun olen tosiaan jo vaihtanut, Ensimmäinen hajosi varoittamatta 170t:n kohdalla - vedet tulivat lorisemalla ulos niin, että meinasin jäädä tielle. Kun toisella oli jo runsaat 150t takana, vaihto olisi muutenkin tullut pian. Samalla meni se kiristimen varren päässä oleva pyörä. Tämän laakeria Henry V ilmeisesti tarkoittaa kiristimen laakerilla?
Kukaan ei ole ehdottanut mitään koneessa sisempänä olevaa, Siellä ei taida olla mitään, mikä voisi ulista.
Veikkaisin että vika ei ole flektin laakerissa.niitty kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Hihnan voisin vaihtaa joka tapauksessa; siinä alkaa olla riittävästi halkeamia. Täytyy myös kokeilla flektin laakerin puhdistamista. Siinä on jotain, koska se rapisee flektiä käsin pyörittäessä. Flektin pysäyttäminen koneen käydessä ei kuitenkaan vaikuta ääneen.
Vesipumpun olen tosiaan jo vaihtanut, Ensimmäinen hajosi varoittamatta 170t:n kohdalla - vedet tulivat lorisemalla ulos niin, että meinasin jäädä tielle. Kun toisella oli jo runsaat 150t takana, vaihto olisi muutenkin tullut pian. Samalla meni se kiristimen varren päässä oleva pyörä. Tämän laakeria Henry V ilmeisesti tarkoittaa kiristimen laakerilla?
Kukaan ei ole ehdottanut mitään koneessa sisempänä olevaa, Siellä ei taida olla mitään, mikä voisi ulista.
koska ääni ei lopu kun ottaa kiinni.
edesmennyt
W201
W201
Yksi konsti joka itselläni ainakin toimi tuon hihnan vinkumisen kanssa on seuraava: koneen käydessä tyhjäkäyntiä ja kuuluu vikinää -> kaada vettä hihnan päälle, jos vikinä loppuu -> hihna vaihtoon.
Hetken kun odotti että hihna kuivui koneen käydessä, vikinä alkoi uudelleen kovempana. Otin hihnan irti, niissä moniurahihnan pienien urien pohjalla näkyi pieniä kiven siruja jotka olivat hioutuneet kirkkaiksi ja aiheuttivat sen, että hihna ei ole riittävän syvällä urissa vaan kantaa niistä kivistä. -> aiheutti kitinää. Rappasin kivet irti hihnasta ja pistin takaisin paikoilleen -> eipä kitissyt enää. Kannattaa siis tsekata se hihna onko niissä urissa kiviä.
Kannattaa myös tarkistaa kulkeeko hihna suoraan kaikkien hihnapyörien kautta, sekin aiheuttaa kitinää.
Hetken kun odotti että hihna kuivui koneen käydessä, vikinä alkoi uudelleen kovempana. Otin hihnan irti, niissä moniurahihnan pienien urien pohjalla näkyi pieniä kiven siruja jotka olivat hioutuneet kirkkaiksi ja aiheuttivat sen, että hihna ei ole riittävän syvällä urissa vaan kantaa niistä kivistä. -> aiheutti kitinää. Rappasin kivet irti hihnasta ja pistin takaisin paikoilleen -> eipä kitissyt enää. Kannattaa siis tsekata se hihna onko niissä urissa kiviä.
Kannattaa myös tarkistaa kulkeeko hihna suoraan kaikkien hihnapyörien kautta, sekin aiheuttaa kitinää.
Sprinter 316CDI A -05
ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti