SLK:n polttoainemittarin anturi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

SLK:n polttoainemittarin anturi

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

SLK:n polttoainemittari alkoi näyttää erittäin optimistisesti täyttä tankkia vaikka olisi trippimittarin mukaan edellisestä tankkauksesta ajettu n. 300km ja sitten n. puolta tankkia 400km:n kohdalla ja n. neljäsosa tankkia 500km kohdilla jolloin tankatessa menee yleensä n. 40-43 litraa bensaa ja siis tankki on 53 litraa josta noin 7 litraa "varalla" eli ilmeisesti varoitusvalo syttyy kun tankissa on tuo noin 7 litraa polttoainetta. Varoitusvalo ei ole syttynyt enää vaikka tankissa olisi ollut vain muutama litra polttoainetta, eli tankatessa mennyt 50 litraa, eikä mittari ole laskenut kuin aivan aavistuksen alle neljäsosatankin.

Otin polttoainemittarin anturin esiin, irrotin sen liittimestä ja vedin sen ulos kohoineen, mittarin koho-vipusysteemi liikkui erittäin herkästi eikä siinä ollut mitään likaa tai jumitusta missään kohden, mutta siinä vipusysteemissä näytti olevan kaksi metallipintaa ja niihin osuva metallinen "kärki" joka liukui noita metallipintoja vasten. Metallipinnat olivat osittain kirkkaat, mutta suurelta osin tummiksi hapettuneet ja lienee siis jonkinlainen kontaktihäiriö siten että polttoainemittari saa väärää tietoa polttoainemittarin anturilta.

Helppohan tuo anturi on itse vaihtaa mutta mistähän sen saisi hankittua, hakemaan Hartikaiselta vai olisiko parempaa tai edullisempaa paikkaa hankkia tuota anturia? Vaikka ei se varmaan maksane maltaita, onko tietoa, onko Mersuissa yleensä samanikäisissä autoissa sama polttoainemittarin anturi useissa malleissa vai kaikille eri malleille omansa? Onko kukaan ostanut tuota osaa, mitä on maksanut?

P.S.

Tuli muuten hankittua vihdoin näin kevään kunniaksi ne kromiset turvakaaret, piti hankkia jo viime keväänä, mutta asia vain jäi. Ovat ne kyllä niin paljon komeamman näköiset kuin alkuperäiset mustaa kumia pinnaltaan olevat, että on se kumma ettei useammassa roadsterissa ole vakiona kromisia kaaria, ei tule itsellä äkkipäätään mieleen kuin Audi TT roadster jossa olisi alkuperäisenä tuollaiset komeat ja näyttävät kromiset turvakaaret. Kun vertaa SLK:n kohdalla lähtötilannetta että mustaa kumia olevat turvakaaret ja se kankainen alkuperäinen tuulisuoja, niin nykyinen tilanne kromisilla kaarilla ja akryylimuovisella tuulisuojalla on kyllä niin paljon paremman näköinen (ja paremmin toimivampikin tuulisuojan osalta) systeemi että voi varauksetta kyllä suositella jokaiselle R170 SLK omistajalle tätä muutosta autoon. Kromiset turvakaaret saa vielä esim. ebay:n kautta hankittuna todella halvalla, itse maksoin omistani 99.99 puntaa ja toimituskuluja 19.99 puntaa, vähän reilu 150 euroa siis toimituskuluineen ja satsattuun rahamäärään nähden tuli kyllä parannusta ulkonäköön lisää todella paljon. Olihan niiden asentamisessa jonkin verran hommaa, mutta mukavaa puuhastelua toisaalta auringon paistaessa ja uusien kromiosien kiiltäessä, eerolan kotisivujen ohjeissa oli hyvää opastusta ja eritoten hyvät varoitukset noiden muutamien ruuvien ja pulttien osalta, ettei vain tiputa niitä auton syövereihin "or you´ll never get it back!"
:wink:
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
*SLK230*
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 07.11.2007 17:27
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja *SLK230* »

Kysymykseesi en osaa valitettavasti vastata mtn. Toivottavasti sen tekee joku, joka osaa.

Mutta; jos ostit ebay:n kautta ne kromikaaret jostakin liikkeestä (etkä esim. yksityiseltä) ni voitko laittaa tänne suoran linkin ni voin laittaa omat tilaukseen? Näin siksi että olet testannut myyjän luotettavuuden. Entä kauanko kesti postitus?
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Racerbits / "jdmhondaparts" myi ne, tässä linkki

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

*SLK230* kirjoitti:Kysymykseesi en osaa valitettavasti vastata mtn. Toivottavasti sen tekee joku, joka osaa.

Mutta; jos ostit ebay:n kautta ne kromikaaret jostakin liikkeestä (etkä esim. yksityiseltä) ni voitko laittaa tänne suoran linkin ni voin laittaa omat tilaukseen? Näin siksi että olet testannut myyjän luotettavuuden. Entä kauanko kesti postitus?
Tässä myyjä:

http://cgi.ebay.co.uk/Mercedes-Benz-SLK ... dZViewItem


Eli Racerbits / ebay-nimi "jdmhondaparts" oli myyjäliike ebayssa

tavara siis on USA:ssa ja tuli sieltä lähetettynä Fedexin toimittamana, mutta tavara myytiin englannin kautta, ilmeisesti dollarin heikon kurssin takia ja puntina meni maksu Paypalilla, punnat toki kurssin mukaan muutettiin sitten euroiksi. Etuna oli ostajalle se, että ALV ei tullut tässä hinnan päälle, koska tavara myytiin englannista ja ALV siten sisältyi hintaan, toisin kuin jos nuo olisi ostanut USA:sta. Tulliakaan ei mennyt ilmeisesti siksi että tavaran arvo ei ylittänyt minimitullausrajaa.

Myyjä laittoi tavaran Fedexillä menemään heti, tuli myös vahvistus sähköpostiin asiasta ja myös seurantanumero sähköpostissa, seurantanumerolla pystyi katsomaan Fedexin internetsivuilta missä tavara meni milloinkin. Tavara saapui Suomeen neljässä päivässä ja sitten paketti jäi vuorokaudeksi tulliin, kun tulli kaipasi lisäselvitystä tavaran arvosta ja tietoa että mitä tavara tarkalleen ottaen oikein on. Suomen Fedexiltä soitettiin minulle ja pyysivät tullia varten jonkinlaista dokumenttia paljonko tavara on maksanut ja samalla kysyivät minulta että mitä tuo tavara on että osaavat kertoa tullille mitä paketissa on oikein. Antoivat sähköpostiosoitteen, mihin laitoin edelleen välitettynä sähköpostiviestinä Paypal-kuitin, joka oli taas Paypalilta tullut sähköpostiin minulle maksun yhteydessä aiemmin. Sitten tavara jatkoi tullista matkaa ja tuli muutamassa päivässä. Paketissa oli päällä keltaiset teipit "Tullin avaama" ja tulli oli siis paketin avannut ja katsonut että mitä siellä on oikein.

Myyjäliike oli kaikinpuolin asiallinen ja erittäin nopea palvelu, Fedex samaten oli nopea ja asiallinen selvittämään tuota tullausasiaa ja Fedex toimitti Suomessa sitten paketin pyytämääni osoitteeseen, pyysinpä Fedexiä toimittamaan paketin vielä työpaikalle ja se tuli sinne uuteen osoitteeseen osoitettuna ilman eri maksua.

Joo, tuota polttoainemittarin anturia ei tahdo löytyä oikein mistään ainakaan netistä, täytynee huomenna soitella Hartikaiselle ja kysyä että paljonko tuo osa oikein maksaisi, tuskin löytyy hyllytavarana, mutta ehkä Veholta tai sitten tilaavat sen Saksasta Mercedekseltä. Jos nyt ei mahdottomia maksa niin täytynee tilata uusi sitten. Voisihan sitä vanhaakin tietysti yrittää jotenkin putsailla, hinkata niitä metallipintoja jollain vaikka.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Osa tilattu jo

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

No, asia selvisi. Soitin Hartikaiselle ja kysyin osasta, heiltä ei löytynyt hyllytavarana, eikä Helsingistäkään maahantuojalta eli Veholta. Saksasta tilataan, tulee 4 vuorokaudessa. Hinta 135 eur. Mielellään tuon laittaa kuntoon, on se mukava tietää paljonko polttoainetta tankissa on, vaikka voihan sitä trippimittarista arvioida kun tankkaa aina täyteen ja nollaa tripin. Mutta tälläkin systeemillä voi mahdollisesti tulla yllätyksiä, polttoainemittareiden automaattipumput katkaisevat joskus tankkauksen vähän liian aikaisin ennen kuin tankki on todellisuudessa edes aivan täysi jne. ja jos bensiini loppuisi kesken ajon, niin varmasti manaisi jos olisi säästänyt tuon osan ostamisen kohdalla. Ja onhan se muutenkin mukavampi että mittarit ovat kunnossa. Samalla uuden raitisilmasuodattimen hankin kun tulee varaosamyymälään kerran asiaa, täytynee tuokin suodatin vaihtaa välillä eikä ole oikein tietoa itsellä että koska se on viimeksi vaihdettu edes.

Niin ja varaosamyyjän mukaan tuon mallista polttoainemittarianturia ei ole missään muussa Mercedeksessä kuin tässä SLK:ssa.

Tässä vielä linkki polttoainemittarin anturi-asiaan liittyen:

http://www.mbslk.com/files/artikel/tankgeber.pdf
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin