Noi kelpokuntoiset W116 V8 mallit on jopa Saksassa tuon hintaisia ja ylikin. kts www.mobile.de. Helppo hakukone. (myös eng. kielisenä ja tarkemmalla tehoon perustuvalla haulla voi sulkea pois kutoskoneet hakukoneesta. W116 V8 alkavat 147kW)Ari V. kirjoitti:...Jos (ja ilmeisesti kun) auto on mitä lupaa, ei hintakaan mielestäni ole ylilyönti....
Innostus W116 autoihin on ymmärrettävissä. Toi W116 kulku on harvinainen yhdistelmä pehmeää mukavuutta ja urheilullista käsiteltävyyttä.
W116 on aikakautensa tuote. Se tulee ajalta jolloin autoteollisuus ei ollut niin standardoitunut käsityksissään. Nykyään kaikki autot liikkuu ja tanssii samoin, mutta 70 luvulla oli toisin, Jenkeissä vaadittiin mukavuutta kelluvaa keinuntaa ja Euroopassa ajettavuutta. Erot olivat PALJON suuremmat kuin nykyään.
Aikanaan tuolla W116 mallilla tähdättiin USA:n markkinoille jossa menestys olikin erinomainen. W116 haluttiin olevan pehmeä kuin jenkki mutta silti urheilullisempi kuin mersun oma edellinen heiluriakselinen isokorinen malli.
70 luvulla piti kuitenkin kilpailla jenkkien sen ajan pehmeäkulkuisuuden kanssa. (ja ne OLI pehmeitä silloin!) Näin W116 sai molemmat ominaisuudet. Ajettavuuden ja jenkkimäisen mukavuuden.
Pehmeyden ja ajettavuuden kompromissia ei tehty. Joustinvarat ovat poikkeuksellisen isot. Kompromissi jouduttiin kuitenkin tekemään, mutta ei näiden kahden tekijän välillä vaan kompromissi tehtiin takatiloissa. Tämän harvinaisen herkun tarjoava monimutkainen jousitusripustus vie tilaa. Ison auton takapenkillä ei ole niin paljon tilaa kuin olettaisi ja mitä löytyy 'säästöjousitetuissa' malleissa.
Nykyinen suunnittelufilosofia/tehtaiden markkinaosastot eivät enää sallisi tämän kokoiselta autolta sellaiset takatilat. Siinä mielessä W116 on aikaa joka ei palaa.
Vaikka kaupunkiajossa ei välttämättä ymmärrä mihin W116 kohumaine perustuu niin mutkaisilla ja huonommilla teillä W116 tapa liikkua saa hymyn kasvoille. Töyssyt ja epätasaisuudet eivät välity 'reaaliajassa', vaan tien epätasaisuudet välittyy ikäänkuin hidastettuna.
Silti ajettavuuden varmuus ja ohjattavuus on huippua ja tietysti aivan eri planeetalta kuin sen ajan jenkeillä. Ja se väännön tunne. Ilmeisesti vääntökäyrän laajuus antaa käyttökelpoista tehoa enemmän kuin pelkät huippunumerot antaisi luvan toivoa. Tämäkin varmaan perua jenkkimarkkinoille tähtäämisestä. Voimaa piti löytyä jo pikkukierroksilla. Jenkkimyllyissä vaan se vääntö loppuu kun kierrokset nousee. Vaan ei mersun V8:lla.
Tapani