MAH-85 ja W116 hintakehitys

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
trauha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

MAH-85 ja W116 hintakehitys

Viesti Kirjoittaja trauha »

Ari V. kirjoitti:...Jos (ja ilmeisesti kun) auto on mitä lupaa, ei hintakaan mielestäni ole ylilyönti....
Noi kelpokuntoiset W116 V8 mallit on jopa Saksassa tuon hintaisia ja ylikin. kts www.mobile.de. Helppo hakukone. (myös eng. kielisenä ja tarkemmalla tehoon perustuvalla haulla voi sulkea pois kutoskoneet hakukoneesta. W116 V8 alkavat 147kW)

Innostus W116 autoihin on ymmärrettävissä. Toi W116 kulku on harvinainen yhdistelmä pehmeää mukavuutta ja urheilullista käsiteltävyyttä.

W116 on aikakautensa tuote. Se tulee ajalta jolloin autoteollisuus ei ollut niin standardoitunut käsityksissään. Nykyään kaikki autot liikkuu ja tanssii samoin, mutta 70 luvulla oli toisin, Jenkeissä vaadittiin mukavuutta kelluvaa keinuntaa ja Euroopassa ajettavuutta. Erot olivat PALJON suuremmat kuin nykyään.

Aikanaan tuolla W116 mallilla tähdättiin USA:n markkinoille jossa menestys olikin erinomainen. W116 haluttiin olevan pehmeä kuin jenkki mutta silti urheilullisempi kuin mersun oma edellinen heiluriakselinen isokorinen malli.

70 luvulla piti kuitenkin kilpailla jenkkien sen ajan pehmeäkulkuisuuden kanssa. (ja ne OLI pehmeitä silloin!) Näin W116 sai molemmat ominaisuudet. Ajettavuuden ja jenkkimäisen mukavuuden.

Pehmeyden ja ajettavuuden kompromissia ei tehty. Joustinvarat ovat poikkeuksellisen isot. Kompromissi jouduttiin kuitenkin tekemään, mutta ei näiden kahden tekijän välillä vaan kompromissi tehtiin takatiloissa. Tämän harvinaisen herkun tarjoava monimutkainen jousitusripustus vie tilaa. Ison auton takapenkillä ei ole niin paljon tilaa kuin olettaisi ja mitä löytyy 'säästöjousitetuissa' malleissa.

Nykyinen suunnittelufilosofia/tehtaiden markkinaosastot eivät enää sallisi tämän kokoiselta autolta sellaiset takatilat. Siinä mielessä W116 on aikaa joka ei palaa.

Vaikka kaupunkiajossa ei välttämättä ymmärrä mihin W116 kohumaine perustuu niin mutkaisilla ja huonommilla teillä W116 tapa liikkua saa hymyn kasvoille. Töyssyt ja epätasaisuudet eivät välity 'reaaliajassa', vaan tien epätasaisuudet välittyy ikäänkuin hidastettuna.

Silti ajettavuuden varmuus ja ohjattavuus on huippua ja tietysti aivan eri planeetalta kuin sen ajan jenkeillä. Ja se väännön tunne. Ilmeisesti vääntökäyrän laajuus antaa käyttökelpoista tehoa enemmän kuin pelkät huippunumerot antaisi luvan toivoa. Tämäkin varmaan perua jenkkimarkkinoille tähtäämisestä. Voimaa piti löytyä jo pikkukierroksilla. Jenkkimyllyissä vaan se vääntö loppuu kun kierrokset nousee. Vaan ei mersun V8:lla.

Tapani
Viimeksi muokannut trauha, Pe 28.03.2008 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Ere866
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Joo, suurimpana ongelmana nykyään w116:sen kohdalla alkaa olemaan hinta ja kunto. Hyväkuntoiset maksavat mansikoita, linttoja riittää haitaksi asti, jioita ei kiinnosta alkaa kunnnostamaan, koska a.se vaatii aikaa b,se vaatii hirveästi rahaa c.se vaatii aikaa ja innokkuutta, hermoja ja alkuperäisosia ja tis mitä.

Olisihan sellainen kool omistaa :) ehkäpä joku päivä
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Tomi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Tomi »

noinhan se menee. juuri tuon takia (aiemmin mainitut a,b ja c) kunnossa olevat on hintavia. Uutena ne oli aikakautensa kalleinta mitä kaupasta sai.

haittana on janoisuus, mutta sekin äkkiä unohtuu kun pääsee puikkoihin.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
holisti72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja holisti72 »

Meneeköhän vähän ot. mutta parhaat kyydit housut jalassa saa vanhalla mersulla... :lol:
Auto tällä hetkellä kilpailevan leirin tuotos. bmw e34 525 tdsa seisonnassa w123 200d
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ere866 kirjoitti:Olisihan sellainen kool omistaa :) ehkäpä joku päivä
No mitä tuo nyt minulla on ollut vuodesta 2004 lähtien, niin ei tuosta nyt niin hirveitä kiksejä oo saanu, vaikka M117:sta pääseekin käskemään....

Mutta kaipa se kiksikkyys osuu kohdalleni vielä joskus. Enämpi tuntisin värinöitä kunnon W109:stä M100 moottorilla tai lyhytkorisesta W100:sesta....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
trauha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Mesedesi kirjoitti:
Ere866 kirjoitti:Olisihan sellainen kool omistaa :) ehkäpä joku päivä
No mitä tuo nyt minulla on ollut vuodesta 2004 lähtien, niin ei tuosta nyt niin hirveitä kiksejä oo saanu, vaikka M117:sta pääseekin käskemään....

Mutta kaipa se kiksikkyys osuu kohdalleni vielä joskus. Enämpi tuntisin värinöitä kunnon W109:stä M100 moottorilla tai lyhytkorisesta W100:sesta....
W109 on kyllä kaunis! Elegantin hienostunut.

Ulkonäönkin suhteen voi argumentoida että W116:sen kanssa tehtiin 'kompromissia' silloisen jenkkimaun suhteen.
Leveä 'hymy', paljon vekkejä ja poimuja ja kromia.

Mutta tanssia se W116 osaa ja on hienosti heiteltävissä vaikka onkin hiukan ekstrovertti ulkonäöltään.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Fenton
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Minua on aina tuo W116 miellyttänyt ulkonäöllisesti, keula ehkä poikkeuksena. Ainakin euro-valot on ehkä hivenen raskaan oloiset minun silmälleni.
Vaan ehkä se johtuu siitä, että olen 70-luvulla syntynyt :D , tai sitten siitä, että olen jotenkin naksahtanut noiden jenkkivehkeiden suuntaan.
Eli lievästi amerikkalaishenkinen muotoilu on vain plussaa.
Ja moottorit aivan upeita. Amerikkalaislehdistökin taisi aikanaan äänestää mersun kasin maailman parhaaksi veekasiksi.

Toisaalta, ehkä se W109 on kuitenkin omalla tavallaan kauniimpi..

Vaan oman aikansa lapsia kumpainenkin, 70-luvulla kaikkien valmistajien muotoilu oli suoria linjoja, sekä teräviä kantteja. Ainakin isompien mallisarjojen kohdalla.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
trauha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Fenton kirjoitti:Minua on aina tuo W116 miellyttänyt ulkonäöllisesti, keula ehkä poikkeuksena. Ainakin euro-valot on ehkä hivenen raskaan oloiset minun silmälleni.
Vaan ehkä se johtuu siitä, että olen 70-luvulla syntynyt :D , tai sitten siitä, että olen jotenkin naksahtanut noiden jenkkivehkeiden suuntaan.
Eli lievästi amerikkalaishenkinen muotoilu on vain plussaa.
Ja moottorit aivan upeita. Amerikkalaislehdistökin taisi aikanaan äänestää mersun kasin maailman parhaaksi veekasiksi.
W116 keulalla on kyllä leveä hymy, oisko se sitten Deutsch Mark hymy eikä dollari hymy, ajalta jolloin sellainen vahva valuutta vielä vallitsi. Muotoilu on 'piirrerikas' - 'feature rich' niinkuin nykyään Nokia haluaa kännyjensä olevan. Mitä autot edellä sitä kännykät perässä... :-)

Kokemukseni mukaan W116 jousitus on siten herkkä ja aistillinen että se välittää renkaiden hyvät ja huonot ominaisuudet tosi vahvasti.

Kiksejä haettaessa siis hyvät renkaat ja iskarit ovat oleellisia. Jos haluaa nykyaikaisempaa kyytiä niin W126 15" vanteet käy. Näin renkaiden sivut ja ilmatila saadaan pienemmäksi mutta se on myös mukavuudesta pois.

Alunperinhän koko oli 14" eli 185R14 ja 205/70R14 oli V8 autojen ohjekirjassa mainitut originaali koot. Kutosissa askelta pienempi. Siinä 6.9 litraisessa taas pykälää isommat.

Iskaritkin kantsii olla mersun omat jos haluaa asiat olevan kuten mersun inssit ovat asian pohtineet.

Tapani
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
Vastaa Viestiin