W124 Automaatin ongelmat!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

W124 Automaatin ongelmat!!!

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Eli -92 300D puhaltimella automaattina lähtee liikkeelle käsittääkseni vaihteella 2, tarkoittaa arkikäytössä sitä että Ladat painaa suvereenisti edelle lähtökiihdytyksen koittaessa :evil: ...tana

Kysymys kuuluukin saako vaihdelaatikon vaijeria kiristämällä laatikon pelittämään oikein?

Toinen kiinnostava kysymys on se, onko mersun laatikko kuinka tarkka öljyn määrälle/ öljyn laadulle? Eli onko vaihdelaatikkoon laitettava öljy kuten peräänkin, eli pitäisi olla jotakin tiettyä vai käykö muu automaattiöljy?

Mielestäni nimittäin laatikosta pois laskemani öljy oli ohuempaa kuin uusi mitä sinne laitettiin. Nyt laatikko sitten vaihtaessa nykäisee uusilla öljyillä....

Mikä siis ongelmana...?? Hyviä vastauksia odotellen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18162
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitäs öljyä laitoit ? Kyllä sinne tavallinen automaattiöljy käy.
Määräkin on kyllä syytä olla oikea.
wiimax.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Siis 300 D puhaltimella? Onko alkuperäinen 300 Turbodiesel kyseessä, jos on niin sen kuuluu lähteä ykkösellä.

Vaijerin kiristyksellä voi saada positiivista tulosta.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Paitsi jos alkuperäinen ongelma on, että pykäliä on laskettu olevan 2,3,4 ja se siitä, eli että laatikko ei tipauta ykköselle ollenkaan.

Kannattaa tsekata asian tiimoilta myös kilpaileva forum eli usacarclub.net
Siellä on -kas kummaa- juttua automaateista paljonkin. Voisi saada myös jotain osviittaa. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Kyllähän se tavallista oikeaa automaattiöljyä oli mitä laatikkoon about 6,5 litraa laitoin.

Auto on alkuperäinen 300 turbodiesel ja tuotu tuossa kuukausi sitten Hollannin maalta.

Kokeilen ensimmäiseksi tuota vaijerin kiristystä josko siitä olisi aluksi apua :lol: , ei pääsis Latat hyppimään silmille.....
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

:D hänkjuu sano!!!

Eli luulemani ns "vika", korjaantui vaijerin pikku pruuvaamisella. Ykkönen toimiin ja Latat jää kattelemaan horisonttiin häviäviä tuplaputkia!!!!

Laatikko vaan vähän vielä "nyhtää" (suomen kielellä nykäisee) vaihtaessa isommalle, onkohan sitten lie Mersun vahvuutta vai mitä koska tuo perheen vanhempi 123 240 D nykii vähän samalla lailla, kaiketi samalla laatikolla ovat ilmeisesti...hmmm.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nykäisyä voit "vaimentaa" säätämällä laatikon ohjauspaineita. Kakkara löytyy laatikon kyljestä, apukuskin puolelta. Muovikuvun alla on T:n muotoinen avain, jota vastapäivään kääntämällä vaihto pehmentyy. Huomioi, että paineita ei saa muuttaa niin paljoa, että laatikko alkaa luistamaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pieni nykäisy on tervettä, mieluummin hiukan kovat vaihdot kuin luistavat, eli jos ei pahasti häiritse niin anna olla, säästät laatikkoa.

Itse olen tupannut pitää hiukan kovahkoja paineita juuri laatikon säästämiseksi.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

:shock: vai löytyy sieltä laatikon kyljestä sellainen namiskuukkeli...

Taidan ensin kokeilla tuohon vanhukseen kun siinä nakkaa vaihteen pesään niin tuntuu, että lippis lentää takaikkunalle vaikka vanha vehje onkin.

Tänäkin päivänä opimme mersustamme jotakin uutta.....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kannattaa ihan ekaksi tarkistaa ettei mikään alipaineletku vuoda, se aiheuttaa kovaa repimistä.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Täällä on vikaa kanssa..

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Omassa W124 300TD -88:ssani automaatti taas pelittää muuten oikein iloisesti, mutta se ei taas tahdo vaihtaa KD:lla kolmoselta kakkoselle millään ilveellä.

Jos runttaa vaihde kolmosella kaasun pohjaan mutta nopeutta on vain vähän, loota hyppää suoraan ykköselle. Se riuhtasee melkolailla. Gummi tuppaa ulvahtaan ja mummelit kiipeää seinille... :oops: Jos taas mittarissa on jo vaikka 30-40 km/h niin jurnutellaan vaan kolmosella (ja silloin alkaa täälläkin Latat ajamaan kahdeksikkoa länsiauton ympärillä :evil: ).

Jos vaihteen vetää em. tilanteissa kepillä kakkoselle, se menee just niin kuin pitääkin. Samaten liikkeelle lähdöt paikaltaan tai kävelyvauhdista sujuu joko kakkosella tai ykkösellä niin kuin kuuluu.

Mahtaiskos KD-releessä olla jotain häikkää? KD kytkin ainakin toimii, sen tarkastin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

oheimala; jos se kytkee ykköstä vauhdista, niin KD toimii, minä etsisin vikaa liian löysästä vaijerista ensiksi, kyllä ainakin turbodieselissä kakkosen pitää kytkeytyä alle 80:n vauhdissa.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Vaijeria on tullut säädellyksi. Säätö toimii ihan loogisesti, mutta ei poista ongelmaa. Vaijeri on nyt ehkä aivan eineen kireämmällä kuin normaalisti. Jos sitä löystää, laatikko ei niin herkkä vaihtamaan ykköselle, mutta eipä kuulu kakkostakaan silmään...
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ihan kuriositeettina allekirjoituksesi:

W124 300TD -88 saksantuonti

300 TD tarkoittaa Touring Diesel, eli ahtamaton farkku diesel, farmarimallinen turbodiesel on 300 TDT tai 300 TD Turbo.

Sedanina taas 300 DT tai 300 D Turbo.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ke 25.02.2004 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Ei turpoa

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Näin olen itsekin käsittänyt. Topicin aloitti "MKLa" kirjoittamalla "300D puhaltimella..." Oma kanakoppini on kuitenkin 300TD, konepellin alta ei valitettavasti ole löytynyt turboa. Harmi, se kun kuulemma antaa mukavaa ripeyttä diiseliin. Gummi kuitenkin ulvahtaa tälläkin kun vekotin heittää kadun kulmassa kolmoselta ykköselle kaasu pohjassa, täysillä kierroksilla... Aijai! Sekaannusten välttämiseksi, ja ehkä muutenkin, minun olisi varmaan kannattanut alottaa uusi topic esim. "Automaatti ei vaihda 2:lle KD:lla"?

Kuitenkin, kaasu pohjaan -vaihdot ovat tällä hetkellä luokkaa: 4->3 ~90km/h, 3->2 vain kävelyvauhdissa 3->1 ~25km/h. Isommalle vaihdetaan suurin piirtein: 1->2 ~30km/h, 2->3 ~70km/h ja 3->4 ~110. Jotenkin on vain olo, että KD-rele ei ole pelissä mukana. Kun nyhdin sen irti, vaihdot eivät juurikaan muuttuneet, tarkkaa tiedettä en tosin tehnyt. Näkyvin ilmiö irrottamisesta oli, että aina KD-kytkimen naksahtaessa kierroslukumittarin näyttämä putosi ehkä 1000-2000 rpm.

Missähän muuten sijaitsee se venttiili, johon rele vaikuttaa? Onko se alipaine- vai hydrauliventtiili?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Toi KD-rele ei tietyissä tilanteissa pudota pykälää pienemmälle, jos on kuormitus sitä luokkaa, et jos rele heittäis pienemmän silmään niin mylly heittäis hullunkiarrokset. Eli jos on kiarroksia kunnolla kellossa ni ei mulla ainakaan KD purota pienemmälle, muutoin kyllä purottaa ja sit mennään...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Ei turpoa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

oheimala kirjoitti:Näin olen itsekin käsittänyt. Topicin aloitti "MKLa" kirjoittamalla "300D puhaltimella..." Oma kanakoppini on kuitenkin 300TD, konepellin alta ei valitettavasti ole löytynyt turboa. Harmi, se kun kuulemma antaa mukavaa ripeyttä diiseliin. Gummi kuitenkin ulvahtaa tälläkin kun vekotin heittää kadun kulmassa kolmoselta ykköselle kaasu pohjassa, täysillä kierroksilla... Aijai! Sekaannusten välttämiseksi, ja ehkä muutenkin, minun olisi varmaan kannattanut alottaa uusi topic esim. "Automaatti ei vaihda 2:lle KD:lla"?

Kuitenkin, kaasu pohjaan -vaihdot ovat tällä hetkellä luokkaa: 4->3 ~90km/h, 3->2 vain kävelyvauhdissa 3->1 ~25km/h. Isommalle vaihdetaan suurin piirtein: 1->2 ~30km/h, 2->3 ~70km/h ja 3->4 ~110. Jotenkin on vain olo, että KD-rele ei ole pelissä mukana. Kun nyhdin sen irti, vaihdot eivät juurikaan muuttuneet, tarkkaa tiedettä en tosin tehnyt. Näkyvin ilmiö irrottamisesta oli, että aina KD-kytkimen naksahtaessa kierroslukumittarin näyttämä putosi ehkä 1000-2000 rpm.

Missähän muuten sijaitsee se venttiili, johon rele vaikuttaa? Onko se alipaine- vai hydrauliventtiili?
Sori, meikä sekoilee... :roll:
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Vaihdot kohdalleen!!!

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Eli laatikon toiminta vaihtaessa on palautunut ja liikkeellekkin lähdetään ykkösellä. Vaimo tosin valittaa että hänellä ei ykkönen toimi vieläkään (ei taida painaa kaasua tarpeeksi heh heh...)

Tuossa päivällä huomasi taas pienen kuriositeetin autoni laatikosta. Eli kun suora (nelonen) on päällä niin voimakkaassa rasituksessa laatikko "lyö" kolmosen päälle, eli jos painat reilummin kaasua jopa lähelle kickdown-rajaa... Nätisti painaessa vaihto tapahtuu hyvin, mistäpä tämmöinen voisi johtua :shock:

Pitää vaihtaa nätisti....paitsi kun kiihdytetään....
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Vaihdot kohdalleen!!!

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MKLa kirjoitti:Eli laatikon toiminta vaihtaessa on palautunut ja liikkeellekkin lähdetään ykkösellä. Vaimo tosin valittaa että hänellä ei ykkönen toimi vieläkään (ei taida painaa kaasua tarpeeksi heh heh...)

Tuossa päivällä huomasi taas pienen kuriositeetin autoni laatikosta. Eli kun suora (nelonen) on päällä niin voimakkaassa rasituksessa laatikko "lyö" kolmosen päälle, eli jos painat reilummin kaasua jopa lähelle kickdown-rajaa... Nätisti painaessa vaihto tapahtuu hyvin, mistäpä tämmöinen voisi johtua :shock:

Pitää vaihtaa nätisti....paitsi kun kiihdytetään....
Eli siis turbodieselin kuuluu lähteä ykkösellä liikkeelle aina, ei väliä miten siististi painaa kaasua, kakkonen tietty livahtaa päälle pian, mutta liikkeelle lähdetään ykkösellä. Onko vaijeri varmasti tarpeeksi tiukka?

Ja tarkoitatko että nelosalta kolmoselle vaihto on liian kova painettaessa rajusti kaasua, mutta pehmeä pienemmällä kaasulla?

Kuulostaa kummalta sekin, vaikka kovalla kaasunkäytöllä pitää vaihtojen olla määrätietoiset ettei luista.

Kaverin autossa oli sellaista vikaa että vaihdot alkoivat luistamalla ja kesken kaiken muuttuivat ihan älyttömän kovaksi. Vehossa säätivät paineita ohjearvoihin ja käskivät lähettää laatikon Helsinkiin korjaukseen. Minä käskin kaveria tilaamaan uuden alipainemodulaattorin ja viikonloppuna vaihdoin sen, parin koe-ajon ja paineiden hienosäädön jälkeen laatikko toimi todella johdonmukaisesti ja terveen tuntuisesti.

Eli tuollaistakin vikaa voi ilmetä, jotkut merkkiliikkeet ovat ihan mämmikouria noiden automaattien kanssa.
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

mites se alipaine kello lopen...

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Jos se alipainekello menee särki, onko aina ja joka kerta merkki se, että se syö ayutomaattiöljyä imusarjaan? Kun minulle jäi tämmöinen käsitys aikaisemmista uteluistani.

Minulla laatikko vaihtanut pehmeästi...ruuvailin siitä muovitapista ilman tulosta ja nyt on tullut ajeltua hissutellen 10tkm ja siinä uskossa että laatikko vain on loppu. Onko mitään opiskelijabudjetin keinoa nähdä, onko vika siinä? Vaihdot pehmeitä, mutta "kaasunlöysäysvaihdoissa" kolisee niin kuin pitääkin. Eikä luista vaihteilla, ainoastaan vaihdossa...
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: mites se alipaine kello lopen...

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pooto kirjoitti:Jos se alipainekello menee särki, onko aina ja joka kerta merkki se, että se syö ayutomaattiöljyä imusarjaan? Kun minulle jäi tämmöinen käsitys aikaisemmista uteluistani.

Minulla laatikko vaihtanut pehmeästi...ruuvailin siitä muovitapista ilman tulosta ja nyt on tullut ajeltua hissutellen 10tkm ja siinä uskossa että laatikko vain on loppu. Onko mitään opiskelijabudjetin keinoa nähdä, onko vika siinä? Vaihdot pehmeitä, mutta "kaasunlöysäysvaihdoissa" kolisee niin kuin pitääkin. Eikä luista vaihteilla, ainoastaan vaihdossa...
Siis hetkinen, sääditkö kumpaa kelloa, pumpussa olevaa vai laatikon kupeessa olevaa???
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tuli vaan mieleen:

Meikän ässä ei ole koskaan vaihtanut niin nätisti, kun toissapäivänä ajllessani sillä talven seisonnan jälkeen yhden illan.
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... aatti.html Remppa tehtiin toissa vuonna ja jotenkin nyt vasta alkaa palikat asettua kohilleen. Paineitten nosto on kyllä edessä ennen kevättä kasvavien tehojen myötä, mutta muuten toimii hienosti vaihteisto. Nykäsee kun kuuluu, eli täyskaasulla ja pintakaasulla vaihtoja ei edes tunnu.
Semmosta....
Avatar
Pooto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 29.09.2003 11:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pooto »

Sitä laatikon kyljessä olevaa t-klipsua vääntelin. aluksi kierroksen, ei vaikutusta, sitten useamman, eikä vieläkään vaikutusta. Muita paikkoja en edes tiedä. :oops:

Eikä ollut vaikutusta vaikka nyhti kaikki alipaineletkut jarrua lukuun ottamatta irti alipainepumpulta, silti oli pehmeää. Ymmärsin taannoisista keskusteluista että ruiskutuspumppu itse ei tuota alipainetta, vaan ainoastaan säätelee alipainepumpun tuottamaa painetta. Ja ilman painetta vaihdot on kovat. Olenko oikeassa ymmärryksessä?
Pooto

Ex W124 300D aut. -85
Ex w201 200D -89
Ex S124 300D aut. -87
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Pooto kirjoitti:Sitä laatikon kyljessä olevaa t-klipsua vääntelin. aluksi kierroksen, ei vaikutusta, sitten useamman, eikä vieläkään vaikutusta. Muita paikkoja en edes tiedä. :oops:

Eikä ollut vaikutusta vaikka nyhti kaikki alipaineletkut jarrua lukuun ottamatta irti alipainepumpulta, silti oli pehmeää. Ymmärsin taannoisista keskusteluista että ruiskutuspumppu itse ei tuota alipainetta, vaan ainoastaan säätelee alipainepumpun tuottamaa painetta. Ja ilman painetta vaihdot on kovat. Olenko oikeassa ymmärryksessä?
Jos ei yhden kierroksen jälkeen ole MITÄÄN vaikutusta, niin sit on kyllä vika josain muualla tai laatikko ihan loppu. Itellä puolikierrosta riitti... Ja ero on huomattava.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Ongelmia edelleenkin!!!

Olenkohan luonteeltani liian hätäinen vai onko laatikon paineet sittenikin liian matalat koska mielestäni auto (siis 300 D turbo) ei irtoa "viivalta" edelleenkään yhtä herkästi kuin pihalla seisova 240 D automaatti (jossa tosin paineet on maailman tapissa asti), takapyörät jauhaa tyhjää talvikelillä mikäli et seiso jarrulla "miehevästi"

Nostin laatikon paineita pyörittämällä myötäpäivään laatikon kuljettajan puolella kumilurstuukin alta paljastunutta T-mallista rautahäliskuukkelia (samaiseen häliskuukkeliin tulee alipaineletku, en tiedä oliko oikea paikka9, taisipa olla peräti 6 pykälän verran, eli voiko vika olla muualla vai vääntelenkö edelleen? :roll:

Pitäs irrota...viivalta...mersukin.... :D
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ne paineet...varovaisuutta niiden kanssa.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Huom. Jarkko S kirjoitukset.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin