MKLa kirjoitti:Eli laatikon toiminta vaihtaessa on palautunut ja liikkeellekkin lähdetään ykkösellä. Vaimo tosin valittaa että hänellä ei ykkönen toimi vieläkään (ei taida painaa kaasua tarpeeksi heh heh...)
Tuossa päivällä huomasi taas pienen kuriositeetin autoni laatikosta. Eli kun suora (nelonen) on päällä niin voimakkaassa rasituksessa laatikko "lyö" kolmosen päälle, eli jos painat reilummin kaasua jopa lähelle kickdown-rajaa... Nätisti painaessa vaihto tapahtuu hyvin, mistäpä tämmöinen voisi johtua
Pitää vaihtaa nätisti....paitsi kun kiihdytetään....
Eli siis turbodieselin kuuluu lähteä ykkösellä liikkeelle aina, ei väliä miten siististi painaa kaasua, kakkonen tietty livahtaa päälle pian, mutta liikkeelle lähdetään ykkösellä. Onko vaijeri varmasti tarpeeksi tiukka?
Ja tarkoitatko että nelosalta kolmoselle vaihto on liian kova painettaessa rajusti kaasua, mutta pehmeä pienemmällä kaasulla?
Kuulostaa kummalta sekin, vaikka kovalla kaasunkäytöllä pitää vaihtojen olla määrätietoiset ettei luista.
Kaverin autossa oli sellaista vikaa että vaihdot alkoivat luistamalla ja kesken kaiken muuttuivat ihan älyttömän kovaksi. Vehossa säätivät paineita ohjearvoihin ja käskivät lähettää laatikon Helsinkiin korjaukseen. Minä käskin kaveria tilaamaan uuden alipainemodulaattorin ja viikonloppuna vaihdoin sen, parin koe-ajon ja paineiden hienosäädön jälkeen laatikko toimi todella johdonmukaisesti ja terveen tuntuisesti.
Eli tuollaistakin vikaa voi ilmetä, jotkut merkkiliikkeet ovat ihan mämmikouria noiden automaattien kanssa.