Mitä talveksi autoon poistamaan kosteus?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Mitä talveksi autoon poistamaan kosteus?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, pystäri on talviteloilla navetassa. Entisessä sellaisessa onneksi.

Mietiskelin männä vuosien ongelmia; vanhat penkit veti hiukka homeeseen eräänäkin talvena, tosin sillon auto oli pihalla pressun alla.

Nyt ei pressua ole, mutta tiedättekö kukaan onko olemassa tällaiseen tarkoitukseen järkevää/toimivaa kosteudenkerääjää?

Olisi varmaan pitänyt kerätä jätesäkki palleroporonjäkälää mitä vanha kansa laittoi talvella ikkunoiden väliin huurtumista estämään..

EDIT. varmaan jotain tuollaista: http://www.piresma.fi/koti/humydry.shtml
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Edullisin, joskin ehkä työläin, tapa hankkia paljon ns. silica gel -pusseja on käydä Sinooperista ostamassa puolen kilon purkki ns. kukankuivausraetta. Se on puhdasta silica gel:ia. Tämä pitää pakata itselle sopivan kokoisiin kosteutta läpäiseviin pusseihin ja sitten suojata esim. minigrip-pusseihin. Itse olen käyttänyt paketointiin kahvinsuodattimia.

Silica gel:in väri muuttuu oranssista vihertäväksi, kun se on imenyt kosteutta. Käytettäjä pusseja ei kannata heittää pois. Kerää ne talteen ja kuivata rakeetuunissa miedossa lämmössä. Väri vaihtuu takaisin oranssiksi ja rakeet voi käyttää uudestaan ja uudestaan.

Sukelluskameran kanssa nuo itse tehdyt pussit ovat olleet vaivan väärti. Kesässä on tuopuoli kiloa kiertänyt ja talvella on tehnyt uudet pussukat.


Taitaa tulla akan vanhoille sukkahousuille käyttöä!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2315
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...osta merisuolaa ja sitten kaksi 10 litran ämpäriä :idea: ...toinen sisään ja toinen takakonttiin :twisted: ....suola siis kangaspussiin ämpärin pohjalle :twisted:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14272
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Suolaa minäkin ehdottaisin, en tosin 10 litran ämpärillisiä :-D. Kannattaa käydä vaihtamassa muutaman kerran talvessa että teho säilyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tai sitten pussi grillihiiliä ja iso laakea vati ja niiden päälle 3 litraa rajamäen väkiviinaetikkaa. Näin venepiireissä. Ainakin mulla toimii kolmessa veneessä, isältä pojalle oppimenetelmällä. Ei estä kosteutta, mutta hometta kylläkin.

Tommonen Humidry 500g megapakkaus kesti 7 metrisessä muoviveneessä n. 2 viikkoa. Tilapäiseen seisottamiseen ihan ok, ei koko talveksi.

Jokatapauksessa ilma pitäis saaha kiertämään sisällä jos käyttää suolaa. Sillon taas tullaan siihen että vedetään sitä ulkoilmaa. Suola siis tarvii tiiviin tilan erossa ulkoilmasta mutta silti kiertävän ilman.

Kaikkein tehokkain on kun pesee kaikki pinnat ennen seisottamista ja tuulettaa. Ei tarvi mitään poppakonsteja. Venees lähinnä koteloissa jne. missä ei tuuletus pelaa, on hyvä käyttää joko suola tai etikka-kikkoja.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Itse olen käyttänyt Bilteman kosteudenkerääjää. Sinne sitten aina vaihdellut uuden pussin. Hyvin on kerännyt kosteutta. Eikä ole kovin kalliskaan Biltemassa tuo.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Mitähän ainetta mahtaa olla tuo - ettei vaan olis silicaa. Sitten haen muutaman pussin ja pistän sukkahousuun..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Siis, tuohan toimii niin, että se vesi valuu sinne kosteudenkerääjän pohjalle. Sellaista suolanoloista narisevaa ainetta se on. Pitääpä kurkata mitä pussissa lukee, kun tulee pussi vastaan seuraavan kerran. Minulla on tuolla laatikko niitä täyttöpusseja.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Heavy kirjoitti:Itse olen käyttänyt Bilteman kosteudenkerääjää. Sinne sitten aina vaihdellut uuden pussin. Hyvin on kerännyt kosteutta. Eikä ole kovin kalliskaan Biltemassa tuo.
Samaa olen käyttänyt hyvillä tuloksilla, pitäisikin laittaa taas tuo kerääjä autoon.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2315
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...timo l ....en minäkään 10 L ämpärillistä :lol: :lol: :lol: ...vaan sinne pohjalle se kangaspussi :twisted:
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

vanha navetta ei oo mikään paraspaikka auton säilytykseen, vuosien saatossa ammonjakki on päässy rakenteisiin ja luovuttaa sitä kokoajan pois. Ite tein 16v sitten pajan vanhasta navetasta ja viime kesänä muutin pois, ihmettelin miks pöydän jalat on lähes läpilahot, ainut keksimäni selitys on tuo vuosien saatossa imeytynyt "lanta". sekin ihmettyttää vaikka uusin lattiat kokonaan ja höyrysulut +stryroksit on niin seinän puoleiset oli enemmän ruosteessa kuin keskellä lattiaa.

Itse säilytin harrastepelit ladon puolella ja hyvin säilyivät.

Kunnon kuivaus ennen seisomista, ikkunat raolleen, ovet kiinni siihen ensimäiseen lukkoasentoon, että tiivisteet ei kuoleennu, jos mahodollista puuvllainen lakanapäälle, niin eiköhän säily hyvin.

Talvella sitten muutaman kerran oon aina käyttellyt konetta noin tunnin ja samalla pikkuisen siirrelly paikaltaan ettei jumituisi.

näin oon mie tehnyt, jokaisellahan on tapansa säilyttää.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Vanhassa navetassa ei kannata säilyttää juuri mitään, vanhat navetat on jostakin syystä niin kosteita paikkoja, ettei ne sovi säilytyspaikaksi. :?

Heinälato on paljon parempi säilytyspaikka.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, tuo navetta on viimeksi ollut käytössä joskus 50-luvulla ja "ilmastointi pelaa", maaperä on kuiva eikä katto vuoda. Parempaa säilytyspaikkaa en ihan heti keksi..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Joo, tuo navetta on viimeksi ollut käytössä joskus 50-luvulla ja "ilmastointi pelaa", maaperä on kuiva eikä katto vuoda. Parempaa säilytyspaikkaa en ihan heti keksi..
Tuo se tärkeintä onkin. Kuivaa ja että tuuletus pelaa. Itsellä on W123 pressutallissa asfaltilla ja ajattelin kyllä silloin tällöin käydä pitämässä ovea päivän auki, että ilma todella vaihtuu, vaikka mokoma rakennelma aika vetoinen on muutenkin
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin