Mitä talveksi autoon poistamaan kosteus?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viesti:
Mitä talveksi autoon poistamaan kosteus?
Hmm, pystäri on talviteloilla navetassa. Entisessä sellaisessa onneksi.
Mietiskelin männä vuosien ongelmia; vanhat penkit veti hiukka homeeseen eräänäkin talvena, tosin sillon auto oli pihalla pressun alla.
Nyt ei pressua ole, mutta tiedättekö kukaan onko olemassa tällaiseen tarkoitukseen järkevää/toimivaa kosteudenkerääjää?
Olisi varmaan pitänyt kerätä jätesäkki palleroporonjäkälää mitä vanha kansa laittoi talvella ikkunoiden väliin huurtumista estämään..
EDIT. varmaan jotain tuollaista: http://www.piresma.fi/koti/humydry.shtml
Mietiskelin männä vuosien ongelmia; vanhat penkit veti hiukka homeeseen eräänäkin talvena, tosin sillon auto oli pihalla pressun alla.
Nyt ei pressua ole, mutta tiedättekö kukaan onko olemassa tällaiseen tarkoitukseen järkevää/toimivaa kosteudenkerääjää?
Olisi varmaan pitänyt kerätä jätesäkki palleroporonjäkälää mitä vanha kansa laittoi talvella ikkunoiden väliin huurtumista estämään..
EDIT. varmaan jotain tuollaista: http://www.piresma.fi/koti/humydry.shtml
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viesti:
Edullisin, joskin ehkä työläin, tapa hankkia paljon ns. silica gel -pusseja on käydä Sinooperista ostamassa puolen kilon purkki ns. kukankuivausraetta. Se on puhdasta silica gel:ia. Tämä pitää pakata itselle sopivan kokoisiin kosteutta läpäiseviin pusseihin ja sitten suojata esim. minigrip-pusseihin. Itse olen käyttänyt paketointiin kahvinsuodattimia.
Silica gel:in väri muuttuu oranssista vihertäväksi, kun se on imenyt kosteutta. Käytettäjä pusseja ei kannata heittää pois. Kerää ne talteen ja kuivata rakeetuunissa miedossa lämmössä. Väri vaihtuu takaisin oranssiksi ja rakeet voi käyttää uudestaan ja uudestaan.
Sukelluskameran kanssa nuo itse tehdyt pussit ovat olleet vaivan väärti. Kesässä on tuopuoli kiloa kiertänyt ja talvella on tehnyt uudet pussukat.
Taitaa tulla akan vanhoille sukkahousuille käyttöä!
Silica gel:in väri muuttuu oranssista vihertäväksi, kun se on imenyt kosteutta. Käytettäjä pusseja ei kannata heittää pois. Kerää ne talteen ja kuivata rakeetuunissa miedossa lämmössä. Väri vaihtuu takaisin oranssiksi ja rakeet voi käyttää uudestaan ja uudestaan.
Sukelluskameran kanssa nuo itse tehdyt pussit ovat olleet vaivan väärti. Kesässä on tuopuoli kiloa kiertänyt ja talvella on tehnyt uudet pussukat.
Taitaa tulla akan vanhoille sukkahousuille käyttöä!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
Suolaa minäkin ehdottaisin, en tosin 10 litran ämpärillisiä
. Kannattaa käydä vaihtamassa muutaman kerran talvessa että teho säilyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tai sitten pussi grillihiiliä ja iso laakea vati ja niiden päälle 3 litraa rajamäen väkiviinaetikkaa. Näin venepiireissä. Ainakin mulla toimii kolmessa veneessä, isältä pojalle oppimenetelmällä. Ei estä kosteutta, mutta hometta kylläkin.
Tommonen Humidry 500g megapakkaus kesti 7 metrisessä muoviveneessä n. 2 viikkoa. Tilapäiseen seisottamiseen ihan ok, ei koko talveksi.
Jokatapauksessa ilma pitäis saaha kiertämään sisällä jos käyttää suolaa. Sillon taas tullaan siihen että vedetään sitä ulkoilmaa. Suola siis tarvii tiiviin tilan erossa ulkoilmasta mutta silti kiertävän ilman.
Kaikkein tehokkain on kun pesee kaikki pinnat ennen seisottamista ja tuulettaa. Ei tarvi mitään poppakonsteja. Venees lähinnä koteloissa jne. missä ei tuuletus pelaa, on hyvä käyttää joko suola tai etikka-kikkoja.
Tommonen Humidry 500g megapakkaus kesti 7 metrisessä muoviveneessä n. 2 viikkoa. Tilapäiseen seisottamiseen ihan ok, ei koko talveksi.
Jokatapauksessa ilma pitäis saaha kiertämään sisällä jos käyttää suolaa. Sillon taas tullaan siihen että vedetään sitä ulkoilmaa. Suola siis tarvii tiiviin tilan erossa ulkoilmasta mutta silti kiertävän ilman.
Kaikkein tehokkain on kun pesee kaikki pinnat ennen seisottamista ja tuulettaa. Ei tarvi mitään poppakonsteja. Venees lähinnä koteloissa jne. missä ei tuuletus pelaa, on hyvä käyttää joko suola tai etikka-kikkoja.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viesti:
Samaa olen käyttänyt hyvillä tuloksilla, pitäisikin laittaa taas tuo kerääjä autoon.Heavy kirjoitti:Itse olen käyttänyt Bilteman kosteudenkerääjää. Sinne sitten aina vaihdellut uuden pussin. Hyvin on kerännyt kosteutta. Eikä ole kovin kalliskaan Biltemassa tuo.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
-
Ranex
- Vakiokalustoa

vanha navetta ei oo mikään paraspaikka auton säilytykseen, vuosien saatossa ammonjakki on päässy rakenteisiin ja luovuttaa sitä kokoajan pois. Ite tein 16v sitten pajan vanhasta navetasta ja viime kesänä muutin pois, ihmettelin miks pöydän jalat on lähes läpilahot, ainut keksimäni selitys on tuo vuosien saatossa imeytynyt "lanta". sekin ihmettyttää vaikka uusin lattiat kokonaan ja höyrysulut +stryroksit on niin seinän puoleiset oli enemmän ruosteessa kuin keskellä lattiaa.
Itse säilytin harrastepelit ladon puolella ja hyvin säilyivät.
Kunnon kuivaus ennen seisomista, ikkunat raolleen, ovet kiinni siihen ensimäiseen lukkoasentoon, että tiivisteet ei kuoleennu, jos mahodollista puuvllainen lakanapäälle, niin eiköhän säily hyvin.
Talvella sitten muutaman kerran oon aina käyttellyt konetta noin tunnin ja samalla pikkuisen siirrelly paikaltaan ettei jumituisi.
näin oon mie tehnyt, jokaisellahan on tapansa säilyttää.
Itse säilytin harrastepelit ladon puolella ja hyvin säilyivät.
Kunnon kuivaus ennen seisomista, ikkunat raolleen, ovet kiinni siihen ensimäiseen lukkoasentoon, että tiivisteet ei kuoleennu, jos mahodollista puuvllainen lakanapäälle, niin eiköhän säily hyvin.
Talvella sitten muutaman kerran oon aina käyttellyt konetta noin tunnin ja samalla pikkuisen siirrelly paikaltaan ettei jumituisi.
näin oon mie tehnyt, jokaisellahan on tapansa säilyttää.
Vanhassa navetassa ei kannata säilyttää juuri mitään, vanhat navetat on jostakin syystä niin kosteita paikkoja, ettei ne sovi säilytyspaikaksi. 
Heinälato on paljon parempi säilytyspaikka.
Heinälato on paljon parempi säilytyspaikka.
Kyllä Mersu on aina Mersu
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viesti:
Tuo se tärkeintä onkin. Kuivaa ja että tuuletus pelaa. Itsellä on W123 pressutallissa asfaltilla ja ajattelin kyllä silloin tällöin käydä pitämässä ovea päivän auki, että ilma todella vaihtuu, vaikka mokoma rakennelma aika vetoinen on muutenkinPetteri Kivimäki kirjoitti:Joo, tuo navetta on viimeksi ollut käytössä joskus 50-luvulla ja "ilmastointi pelaa", maaperä on kuiva eikä katto vuoda. Parempaa säilytyspaikkaa en ihan heti keksi..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89