
lukkoperä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Kokemuksesta voin kertoa että se on kaukana lukkoperästä. Se ei edes tunnu siltä. Toki se periaatteessa ajaa saman asian, mutta ei sinne päinkään. Harva lukkoperä jarruttaa menoa kun pyörät alkaa sutimaan.P. Lanttola kirjoitti:Eikös noissa ole vakiona sutimisenesto? Silloinhan sutimisenesto poiskytkettynä ABSit kuitenkin jarruttaa sutivaa pyörää jolloin ajaa vähän saman asian kuin lukkoperä, ainakin se siltä tuntuu ajaessa.
Ainoa ongelma tuossa on se että se ei osaa säätää sitä jarruvoimaa, vaan jarru on joko päällä tai pois ja siten se töksäyttelee hölmösti. Talviliukkailla tuo toimii ihan ok kun muutenkaan ei voi mitään himo lähtöjä ottaa, kesällä parempi kun kytkisi pois toiminnasta, nopeammin pääsee liikkeelle pienellä sutimisella kuin ASR:llä
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Samasta asiasta puhutaan.P. Lanttola kirjoitti:En nyt tiedä puhuttiinko aivan samasta asiasta, mutta ainakin tuollainen cdi-mersun ASR toimii siten että kun sen ottaa napista pois päältä niin käyttöön jää kuitenkin se toiminto että sutivaa pyörää jarrutetaan jolloin ainakin näin talvikeleillä se tuntuu normaalilta kitkalukkoperältä.
Toki se PERIAATTEESSA toimii kuten lukkoperä. Kun jarrutetaan sutivaa pyörää niin voima siirtyy toiselle puolelle -> Saavutetaan lähes sama lopputulos kuin lukolla. Oikealla lukolla voima vaan siirtyy eri tavalla. Tästäkin voisi joku jeesustella että levylukko ja torseni toimii taas täysin eri tavoin, mutta se ei nyt liity suoranaisesti tähän.
Mietippä mikä ero siinä on oikeaan lukkoperään kun hiukan sutivaan pyörään lyödään hetkeksi täysi jarru päälle, meno ja leikki loppuu siihen paikkaan. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkisi. Oikealla lukolla hauskuus vasta alkaa tuossa kohtaa kun lyö lämän tiskiin.
Talvella tuo toimii kohtuullisen hyvin kun liikkeelle lähtiessä nopeus/kiihtyvyys on vielä niin pieni että sitä toimintaa ei pahemmin tule edes ajatelleeksi kun se ajaa asiansa varsin hyvin. Kesäkelillä taas se jarruttaa menon kuin seinään. Tietysti jos ei ole kesäkelille edes tehoja sutimiseen niin turhaanpa sitä lukkoakaan haaveilee, kun ei ole varsinaista käyttöäkään.
Kuljettajalle joka haluaa lukon vain sen takia että pääsee liikkeelle vähän paksummassakin lumessa, tuo halppis systeemi toimii varsin hyvin. Henkilölle joka haluaa lukon siksi että voi hassutella, tuo on vain haitaksi.
Oletan että ketjun aloittaja haluaa hassutella kun käytti sanaa "ruovitella". Tosin hiukan kyseenalaistaisin todellista tarvetta lukolle kun kyseessä on 220cdi. Tonnin-pari voisi käyttää viisaamminkin.
Jos nyt kuitenkin lukko pitää saada niin Quaife myy tosi laadukasta torsenia, kovaan hintaan kylläkin. Levylukkoja saa sitten joka toisesta tuning pajasta. Halvalla jos pitää päästä niin laittaa ASD:n ja jättää vaan hydrauliikat pois niin toimii jonkinlaisella lukitussuhteella levylukkona.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Palaanpa tähän asiaan vielä sen verran että toki se lukko pienikoneisessakin autossa talvella auttaa. Lukolla kuitenkin on kaksi vetävää pyörää ja tuolla halvalla jarrulukolla vetäviä pyöriä on vain yksi, toimii se sitten kuinka hienosti tahansa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Juuri näin. Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.Jani Anttila kirjoitti:Palaanpa tähän asiaan vielä sen verran että toki se lukko pienikoneisessakin autossa talvella auttaa. Lukolla kuitenkin on kaksi vetävää pyörää ja tuolla halvalla jarrulukolla vetäviä pyöriä on vain yksi, toimii se sitten kuinka hienosti tahansa.
Jos pyörää jarrutetaan, se jarruttaa vielä enemmän.



Eihän semmoisella mitään tee kun kelit menee huonoiksi.
Lukko
Siis oikeita lukkoja saa ! Se oli ponttini. Sutimisenesto on kaukana oikeasta lukosta!! Käytän kitkarenkaita , oikealla lukolla pääsee pahenmastatakin paikasta eteenpäin kun molemmat pyörät pyörivät, ASR taas jätää auton helposti jumiin talvella.
Tänäänkin oli "kiva" lähteä kiihdyttämään moottoritielle kun ramppi oli paikoin jäässä koetaulussa alkoi valoshow ja kiihtyvyys oli vanhan 200D:en luokkaa (kaikki kunnia maailman kestävimmälle moottorille). Mitä tekee 300+väännöllä kun sitä ei pysty käyttämään. Sutii se 220 cdi kesälläkin
Tänäänkin oli "kiva" lähteä kiihdyttämään moottoritielle kun ramppi oli paikoin jäässä koetaulussa alkoi valoshow ja kiihtyvyys oli vanhan 200D:en luokkaa (kaikki kunnia maailman kestävimmälle moottorille). Mitä tekee 300+väännöllä kun sitä ei pysty käyttämään. Sutii se 220 cdi kesälläkin

W201 1988
W202 1998 220 cdi
W201 2,6
1973 450 slc
w124 230
cheevy 1971
W202 1998 220 cdi
W201 2,6
1973 450 slc
w124 230
cheevy 1971
Voi olla kuskissakin vikaa, jos ei pääse ASR:n kanssa liikkeelle...Mulla ei ole mitään ongelmia kulkemisessa, varsinkin kun ottaa pois kiihdytyksissä liukkaalla tuon ASR:n. Silloin on tehot tallella kiihdytyksissä ja sutivaa pyörää kuitenkin jarrutetaan. Ainakin varsinkin w201 ja 124:een lukottomaan verrattuna pitoa on enemmän tarjolla.
Myös paikoiltaan lähtö onnistuu helposti, ainakin automaatilla, kun painaa vaan kevyesti kaasua. Ensin tuntuu, ettei tapahdu mitään, mutta kun hetken sudittaa, niin ASR alkaa rutisen ja auto liikkuu, kun jauhaa molemmilla.
Toki oikea lukko on aina parempi, sitä en epäile hetkeäkään. Ja mielummin semmoisen autoon toivoisin, jos toivoa saa. Mutta on siitä ASR:stäkin apua, kun sitä aina mollataan vaan. Varsinkin normaaliajossa, takavetoiseen tottumattomalle kuljettajalle. Varmasti moni täällä kirjoittelevista pärjää hyvin ilmankin.
Myös paikoiltaan lähtö onnistuu helposti, ainakin automaatilla, kun painaa vaan kevyesti kaasua. Ensin tuntuu, ettei tapahdu mitään, mutta kun hetken sudittaa, niin ASR alkaa rutisen ja auto liikkuu, kun jauhaa molemmilla.
Toki oikea lukko on aina parempi, sitä en epäile hetkeäkään. Ja mielummin semmoisen autoon toivoisin, jos toivoa saa. Mutta on siitä ASR:stäkin apua, kun sitä aina mollataan vaan. Varsinkin normaaliajossa, takavetoiseen tottumattomalle kuljettajalle. Varmasti moni täällä kirjoittelevista pärjää hyvin ilmankin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Jotenkin tuo ei kyllä kuulosta yhtään tutulta, kyllä c200 cdi ainakin sutii kun vaan kaasua painaa ja hyvin menee luisussa, kai siinä on sitten jotakin vikaa.Jani Anttila kirjoitti:
Mietippä mikä ero siinä on oikeaan lukkoperään kun hiukan sutivaan pyörään lyödään hetkeksi täysi jarru päälle, meno ja leikki loppuu siihen paikkaan. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkisi. Oikealla lukolla hauskuus vasta alkaa tuossa kohtaa kun lyö lämän tiskiin.
Ja tiedän kyllä eron normaaliin lukkoperään, samoten kun Torseninkin toiminta on suurinpiirtein tiedossa.
W203 220CDi ainakin on aika "estoton" kun ESP:n painaa pois. Kolmio vilkkuu joo mutta sutii silti täysin estottomasti.P. Lanttola kirjoitti:Jotenkin tuo ei kyllä kuulosta yhtään tutulta, kyllä c200 cdi ainakin sutii kun vaan kaasua painaa ja hyvin menee luisussa, kai siinä on sitten jotakin vikaa.Jani Anttila kirjoitti:
Mietippä mikä ero siinä on oikeaan lukkoperään kun hiukan sutivaan pyörään lyödään hetkeksi täysi jarru päälle, meno ja leikki loppuu siihen paikkaan. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkisi. Oikealla lukolla hauskuus vasta alkaa tuossa kohtaa kun lyö lämän tiskiin.
Ja tiedän kyllä eron normaaliin lukkoperään, samoten kun Torseninkin toiminta on suurinpiirtein tiedossa.
w203 C220CDi automatic
280E w123 & 250 w123
280E w123 & 250 w123