lukkoperä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kumpu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 10.12.2006 21:31

lukkoperä

Viesti Kirjoittaja kumpu »

saako autooni w 202 220 cdi lukkoperää?? entisessä mesessä oli asd niin tahtoo taas ruovitella :oops:
W201 1988
W202 1998 220 cdi
W201 2,6
1973 450 slc
w124 230
cheevy 1971
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Eikös noissa ole vakiona sutimisenesto? Silloinhan sutimisenesto poiskytkettynä ABSit kuitenkin jarruttaa sutivaa pyörää jolloin ajaa vähän saman asian kuin lukkoperä, ainakin se siltä tuntuu ajaessa.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Aika kalliiksi tulee ASD järjestelmän asentaminen, ja se taisi jäädä pois 202:sta muutamassa vuodessa, kun sen korvasi joku toinen järjestelmä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

P. Lanttola kirjoitti:Eikös noissa ole vakiona sutimisenesto? Silloinhan sutimisenesto poiskytkettynä ABSit kuitenkin jarruttaa sutivaa pyörää jolloin ajaa vähän saman asian kuin lukkoperä, ainakin se siltä tuntuu ajaessa.
Kokemuksesta voin kertoa että se on kaukana lukkoperästä. Se ei edes tunnu siltä. Toki se periaatteessa ajaa saman asian, mutta ei sinne päinkään. Harva lukkoperä jarruttaa menoa kun pyörät alkaa sutimaan.

Ainoa ongelma tuossa on se että se ei osaa säätää sitä jarruvoimaa, vaan jarru on joko päällä tai pois ja siten se töksäyttelee hölmösti. Talviliukkailla tuo toimii ihan ok kun muutenkaan ei voi mitään himo lähtöjä ottaa, kesällä parempi kun kytkisi pois toiminnasta, nopeammin pääsee liikkeelle pienellä sutimisella kuin ASR:llä
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

En nyt tiedä puhuttiinko aivan samasta asiasta, mutta ainakin tuollainen cdi-mersun ASR toimii siten että kun sen ottaa napista pois päältä niin käyttöön jää kuitenkin se toiminto että sutivaa pyörää jarrutetaan jolloin ainakin näin talvikeleillä se tuntuu normaalilta kitkalukkoperältä.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

P. Lanttola kirjoitti:En nyt tiedä puhuttiinko aivan samasta asiasta, mutta ainakin tuollainen cdi-mersun ASR toimii siten että kun sen ottaa napista pois päältä niin käyttöön jää kuitenkin se toiminto että sutivaa pyörää jarrutetaan jolloin ainakin näin talvikeleillä se tuntuu normaalilta kitkalukkoperältä.
Samasta asiasta puhutaan.

Toki se PERIAATTEESSA toimii kuten lukkoperä. Kun jarrutetaan sutivaa pyörää niin voima siirtyy toiselle puolelle -> Saavutetaan lähes sama lopputulos kuin lukolla. Oikealla lukolla voima vaan siirtyy eri tavalla. Tästäkin voisi joku jeesustella että levylukko ja torseni toimii taas täysin eri tavoin, mutta se ei nyt liity suoranaisesti tähän.

Mietippä mikä ero siinä on oikeaan lukkoperään kun hiukan sutivaan pyörään lyödään hetkeksi täysi jarru päälle, meno ja leikki loppuu siihen paikkaan. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkisi. Oikealla lukolla hauskuus vasta alkaa tuossa kohtaa kun lyö lämän tiskiin.

Talvella tuo toimii kohtuullisen hyvin kun liikkeelle lähtiessä nopeus/kiihtyvyys on vielä niin pieni että sitä toimintaa ei pahemmin tule edes ajatelleeksi kun se ajaa asiansa varsin hyvin. Kesäkelillä taas se jarruttaa menon kuin seinään. Tietysti jos ei ole kesäkelille edes tehoja sutimiseen niin turhaanpa sitä lukkoakaan haaveilee, kun ei ole varsinaista käyttöäkään.

Kuljettajalle joka haluaa lukon vain sen takia että pääsee liikkeelle vähän paksummassakin lumessa, tuo halppis systeemi toimii varsin hyvin. Henkilölle joka haluaa lukon siksi että voi hassutella, tuo on vain haitaksi.

Oletan että ketjun aloittaja haluaa hassutella kun käytti sanaa "ruovitella". Tosin hiukan kyseenalaistaisin todellista tarvetta lukolle kun kyseessä on 220cdi. Tonnin-pari voisi käyttää viisaamminkin.

Jos nyt kuitenkin lukko pitää saada niin Quaife myy tosi laadukasta torsenia, kovaan hintaan kylläkin. Levylukkoja saa sitten joka toisesta tuning pajasta. Halvalla jos pitää päästä niin laittaa ASD:n ja jättää vaan hydrauliikat pois niin toimii jonkinlaisella lukitussuhteella levylukkona.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

hitsi perä on kova sana :lol: vitsi vitsi...
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Palaanpa tähän asiaan vielä sen verran että toki se lukko pienikoneisessakin autossa talvella auttaa. Lukolla kuitenkin on kaksi vetävää pyörää ja tuolla halvalla jarrulukolla vetäviä pyöriä on vain yksi, toimii se sitten kuinka hienosti tahansa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ahaa, että mersuunkin saa torsenia omiin kuoriin, ettei tarvitse bemarin tai muun perää vaihtaa :roll:

täältä ainakin ääni torsenille, vaikka onkin kalliimpi, se kestää "kulutusta" kuitenkin eritavalla, kuin kitkalukollinen... ja siirtää voimaa myös eritavalla...
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jani Anttila kirjoitti:Palaanpa tähän asiaan vielä sen verran että toki se lukko pienikoneisessakin autossa talvella auttaa. Lukolla kuitenkin on kaksi vetävää pyörää ja tuolla halvalla jarrulukolla vetäviä pyöriä on vain yksi, toimii se sitten kuinka hienosti tahansa.
Juuri näin. Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.
Jos pyörää jarrutetaan, se jarruttaa vielä enemmän. :twisted:
:arrow: Tiedän eräänkin kaverin joka ei enää ota tuommoista vetoluistonestoa. Jäi Mersullaan mökin pihaan pari talvea sitten, kun oli oikein olemalla liukasta. Minä sieltä kyllä pääsin, vanhalla Omegalla, mutta kun oli lukkoperä.
:lol: Silloin on ainakin jonkunlainen työntävä voima, vaikka sutiikin. Vaan kun siinä mersussa vaan vilkkui valot kojelaudassa, ja pyöriä jarrutellaan, ja elektroniikka vielä pätkii kaasuakin, ettei saa edes kierroksia..

Eihän semmoisella mitään tee kun kelit menee huonoiksi.
kumpu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 10.12.2006 21:31

Lukko

Viesti Kirjoittaja kumpu »

Siis oikeita lukkoja saa ! Se oli ponttini. Sutimisenesto on kaukana oikeasta lukosta!! Käytän kitkarenkaita , oikealla lukolla pääsee pahenmastatakin paikasta eteenpäin kun molemmat pyörät pyörivät, ASR taas jätää auton helposti jumiin talvella.
Tänäänkin oli "kiva" lähteä kiihdyttämään moottoritielle kun ramppi oli paikoin jäässä koetaulussa alkoi valoshow ja kiihtyvyys oli vanhan 200D:en luokkaa (kaikki kunnia maailman kestävimmälle moottorille). Mitä tekee 300+väännöllä kun sitä ei pysty käyttämään. Sutii se 220 cdi kesälläkin :shock:
W201 1988
W202 1998 220 cdi
W201 2,6
1973 450 slc
w124 230
cheevy 1971
messse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 12.03.2007 16:29

Viesti Kirjoittaja messse »

Mulla ainakin riittää toi 4000 kierrosta jossa pätkii paikallaan mutta, kun nostaa kytkimen nii 6500 että ei sitä jäätiköllä kyllä tarviikkaa sittenhän sitä vasta kiinni jääki jos kaasupohjassa väätetään....
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Voi olla kuskissakin vikaa, jos ei pääse ASR:n kanssa liikkeelle...Mulla ei ole mitään ongelmia kulkemisessa, varsinkin kun ottaa pois kiihdytyksissä liukkaalla tuon ASR:n. Silloin on tehot tallella kiihdytyksissä ja sutivaa pyörää kuitenkin jarrutetaan. Ainakin varsinkin w201 ja 124:een lukottomaan verrattuna pitoa on enemmän tarjolla.

Myös paikoiltaan lähtö onnistuu helposti, ainakin automaatilla, kun painaa vaan kevyesti kaasua. Ensin tuntuu, ettei tapahdu mitään, mutta kun hetken sudittaa, niin ASR alkaa rutisen ja auto liikkuu, kun jauhaa molemmilla.

Toki oikea lukko on aina parempi, sitä en epäile hetkeäkään. Ja mielummin semmoisen autoon toivoisin, jos toivoa saa. Mutta on siitä ASR:stäkin apua, kun sitä aina mollataan vaan. Varsinkin normaaliajossa, takavetoiseen tottumattomalle kuljettajalle. Varmasti moni täällä kirjoittelevista pärjää hyvin ilmankin.
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Jani Anttila kirjoitti:
Mietippä mikä ero siinä on oikeaan lukkoperään kun hiukan sutivaan pyörään lyödään hetkeksi täysi jarru päälle, meno ja leikki loppuu siihen paikkaan. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkisi. Oikealla lukolla hauskuus vasta alkaa tuossa kohtaa kun lyö lämän tiskiin.
Jotenkin tuo ei kyllä kuulosta yhtään tutulta, kyllä c200 cdi ainakin sutii kun vaan kaasua painaa ja hyvin menee luisussa, kai siinä on sitten jotakin vikaa.

Ja tiedän kyllä eron normaaliin lukkoperään, samoten kun Torseninkin toiminta on suurinpiirtein tiedossa.
MikkoM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 29.01.2006 04:07

Viesti Kirjoittaja MikkoM »

P. Lanttola kirjoitti:
Jani Anttila kirjoitti:
Mietippä mikä ero siinä on oikeaan lukkoperään kun hiukan sutivaan pyörään lyödään hetkeksi täysi jarru päälle, meno ja leikki loppuu siihen paikkaan. Ei auta vaikka kuinka kaasua polkisi. Oikealla lukolla hauskuus vasta alkaa tuossa kohtaa kun lyö lämän tiskiin.
Jotenkin tuo ei kyllä kuulosta yhtään tutulta, kyllä c200 cdi ainakin sutii kun vaan kaasua painaa ja hyvin menee luisussa, kai siinä on sitten jotakin vikaa.

Ja tiedän kyllä eron normaaliin lukkoperään, samoten kun Torseninkin toiminta on suurinpiirtein tiedossa.
W203 220CDi ainakin on aika "estoton" kun ESP:n painaa pois. Kolmio vilkkuu joo mutta sutii silti täysin estottomasti.
w203 C220CDi automatic
280E w123 & 250 w123
Vastaa Viestiin