w124 230E sammui lennosta - olipa hankala vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

w124 230E sammui lennosta - olipa hankala vika

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Lähipiirissä oleva 230 E tosiaan sammui kadunvarteen, ja oli hinattu takaisin talliin. Omistaja ei keksinyt vikaa, joten minäkin sitten lähdin käynnistys talkoisiin. Kirjoittelen tähän tuon tarinan - jospa tästä olisi jollekin joskus apua : Kyseessä siis 230E '90 KE-jetronik, aj. 220 tkm.
=================================
Tarkistukset etenivät näin:
- Bensapumppu surahtaa, kun kytkee virran.
- Bensaa tulee: ruiskulle menevästä letkusta tulee runsaasti bensaa.
- Suuttimille tulee bensapainetta : kun löysää paineputkea, niin bensaa
suhisee välistä...

-Kipinä : kytkin tulpan ja johtimen väliin testilampun, joka vilkutuksellaan
osoitti, että kipinä on.
- Virranjakajan kansi : puhdas ja kuiva, sisäpinnoiltaan ja nastoiltaan siistin näköinen - vain vähäisiä kipinäjälkiä sisänastoissa.
Keskihiili on myös kunnossa ja paikoillaan.
- Pyörijä optisesti, ja mittaamalla myös kunnossa. Mutta koska uusikin oli käsillä, niin se laitettiin samalla käyttöön.
- Autoon oli sammumisen jälkeen vaihdettu uusi sytytyspuola, joten OK.

Bensaa ja kipinä on, mutta ei käynnisty - ei edes lupaa.....
-Vaihdetaan uudet sytytystulpat, vaikka onkin epätodennäköistä, että
niiden takia olisi tielle jääty.
-Samalla on hyvä tilaisuus sumuttaa tulpanreiästä käynnistyseetteriä
varovaiset tujaukset....tällä konstilla olen usein saanut "toivottoman tapauksenkin" edes hetkeksi hörähtämään - ja saanut jotakin selville.
...tämä ei käynnisty.

Koska kipinä kerran on, niin epäilyt kohdistuivat ruiskupuolelle :
tosin mikä olisi sellainen vika, että se jättäisi tielle - ilman muita oireita.
- Imusarjan alapuolella oleva kumiletku, joka menee lisäilmaluistille
voisi olla sellainen, mutta se oli paikoillaan molemmista päistä.
- Startatessa ilmamassamittarin lautanen liikkui muutamia millejä,
joka osoitti, että imupuolella ei ole muuallakaan vuotoja.
- Ylijännitesuojarele : sulake ehjä, virrat päälle ja nastaan-30 tulee plussaa, ja nastoista -87 tulee virta ulos. Jos ko. rele on kunnossa, niin sytytysvirran kytkentähetkellä kuuluu eripuolilta konetta pikku naksahteluja, kun apulaitteet kytkeytyvät töihinsä - ilman relettä on hiljaisempaa.....

Bensaa on ja kipinä on, mutta ei edes lupaa...

Tuleeko kipinä oikeaan aikaan :
- Olisiko YKK-anturi (kampiakselin päässä ) mennyt jotenkin sekaisin ?
Anturilta menee pyöreä liitin (kuin iso antenni kosketin ) sytytysboxille,
tuosta liittimesta on helppo tehdä tarkistusmittaus ; lukema oli 810 Ohm
( ohjearvo 860 Ohm ).
- Nyt alkoi jo epäilyttää koko koneen ajoitus: venttiilikoppa auki ja koneen
ajoitusmerkit kohdalleen. Nokka-akseli merkkiin, ja kampiakselilla OT-merkintä osoitinpiikin kohdalle. Virranjakajassa pyörijä osoittaa ykkössylinteriin. Eli ketju ei ole hypännyt, eikä virranjakaja ole seonnut mekaanisesti myöskään.

Entistä enemmän alkoi kipinän laatu ja ajoitus epäilyttää:
- Huoltohjeissa moinen kielletään, mutta lyhyesti oli kokeiltava:
miltä sytytystulpan kipinä oikeastaan näyttää ? Eli varatulpalla pääsi kipinää lyhyesti tarkastelemaan - kipinä on, mutta vaimean oloinen...
- Normaalitapauksessa sytysboxi vaan vaihtoon, mutta tällä kertaa kyseessä onkin vähän kalliimman näköinen kapistus (OVH 880,- €).
Tällä kertaa apu löytyi, kuten usein ennenkin, Venetmäen hyllystä
(käytetty takuuosa 200,- €). Boxi tuli hienosti seuraavana päivänä,
ja innokkaana kokeilemaan..... mutta ei käynnisty....

Nyt oli lähdettävä ostoksille :
uudet tulpanjohdot ja virranjakajan kansi - eihän paljon muuta mahdollisuutta ole enään jäljellä....

Nämä paikoilleen - ja kokeilemaan : käynnistyi heti :D
==================================

Lopulliseksi syyksi paljastui virranjakajan kansi :
- huolimatta siitä, että kansi näytti tosiaan hyvältä, niin keskinastassa
(hiilen yläpuolella ) oli jotakin merkillistä vikaantunut (ei näkyvää).
- samalla korjaantui autossa pitempään ollut "pitkä startti"-ominaisuus,
jonka syy ei ollut selvinnyt (ruiskupuolta olivat kaikki epäilleet...).

Mitä tästä voisi oppia :
- itse olen pitänyt 200 tkm rajana, jolloin kannattaa sytytyspuolen kulutusosia uusia - ihan vaan varmuuden vuoksi.
- kai sitä helposti lähtee epäilemään turhan dramaattisia vikoja...

Jotakin puolustelua...:
- Kyllähän se vanhan moottorimiehen korvaa hivelee, kun kone
lopulta vian jälkeen hienosti käynnistyy, mutta sitten tulee mieleen, että
miksen tätä heti keksinyt ?

= Vaimeakin kipinä voi näyttää toimivalta hämärässä tallissa, tai kirkkaassa auringonpaisteessa, eli silmä ei tässä ole ihan luotettavin tarkkailuväline...

Myöskin käynnistyseetterillä olen yleensä saanut koneen heikollakin kipinällä edes vähän yrittämään (esim. miltei tyhjällä akulla ).
Viimeksi muokannut Henry V., To 26.07.2007 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä juttu että kuntoon tuli - kiitokset kirjoittajalle, tuossa tuli varmasti monta tarkistamisen aiheista kohtaa vastaaviin tapauksiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3501
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Pastetaas tänne taas tää tarina viime syksyltä:
jackie kirjoitti:Syksyllä temuttiin kaverin w201 2,3E:n kanssa, kun ei parin päivän seisonnan jälkeen tahtonu toimia. Kolmatta kertaa kun tutkittiin ja putsattiin virranjakajan kantta, huomattiin puhdistussprein nostattavan muovin pintaan vesihelmiä. Koppa oli siis mennyt vanhuuttaan sen verran huokoiseksi, että oli imassu kosteutta. Tämäkin antoi siis vielä kipinää, mutta kosteudesta johtuen kipinä tuli millon sattuu.
Samanlaiset oireet siin, tosin meijän tapauksessa auto oli seissyt pari päivää. Tuo kyllä aiheuttaa mukavia kauhuskenaarioita vian vakavuudesta, kun auto sammuu varoittamatta kesken ajon. Pitäis näissä mersunkorjaushommissa muistaa aina ottaa rauhallisesti, mut minkäs sille voi et alkaa hermoilemaan ja pelkäämään pahinta jos rakkaimmallaan on joku hätänä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Heekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 24.06.2007 20:02

Viesti Kirjoittaja Heekka »

Sama vika. Ikävä tilanne ihmetellä, kun bensaa ja kipinää tulee, mutta kone ei käy.

BERUn virranjakajan kansi ja vielä kohtuullisen uusi. Kuulemma tyyppivika ja imee jostain kosteutta sisään.

Auto alkoi sammumaan käyntilämmössä, mutta toimi kylmänä. Eli kipinä ei riittänyt enään lämpimälle koneelle vaikka riitti kylmälle ties nyt sitten mistä kiinni moinen. Silmämääräisesti kipinä oli tuossakin kunnossa, mutta kone olikin sitten toista mieltä.

Vaihtui virranjakajan kansi (ja sen valmistaja) ja hörähti laakista eloon.
pieturred
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 29.03.2008 15:46

w124 230TE

Viesti Kirjoittaja pieturred »

Heipähei. Lainaan vanhaa viestiä koska luulen ongelmani olevan samassa kategoriassa.

Uutena tulokkaana käännyn mersumiehien puoleen koska tämän hetkinen huoltoni ei vikaa saanut selvitettyä, enkä haluaisi syytää rahaa moneen eri huoltoon loputtomasti.

Autoni on w124 230TE farkku -89. Ja ongelmana on sammuminen tyhjäkäynnillä kuin myös ajossa. Ensi kertaa ongelmaan törmäsin viime kesänä todella kuumina päivinä. Auto sammui valoissa eikä lähtenyt ainakaan minuuttiin käyntiin, vaikka normaalisti hörähtää aina samantien. Lämpötilat ~80 joten uskoin ettei se olisi ongelma. Kesällä auto teki sitä muutaman kerran.

Ongelmani siis tarkasti kerrottuna on seuraava. Lähden ajamaan ja auto sammuu usein seuraavan 10 minuutin aikana usein valoissa (joinain kertoina myös ajosta). Auto ei kuitenkaan sammu useammin kuin 1-2 kertaa, jonka jälkeen autolla ajaminen on taas "turvallista". Auton sammuessa se ei koskaan lähde helposti käyntiin vaan startata saa useita minuutteja. Olen huomannut että ongelmaa esiintyykin usein kosteilla, tai miedon pakkasen keleillä. Voin pitää autoa pihassa tyhjäkäynnillä 10 minuuttia, eikä auto usein siinä sammu. Vaan minun täytyy autolla jonkun verran liikkua ennenkuin se sammuu (voi olla myös placeboa).

Auto siis tuntuu usein sammuvan kostealla kelillä eikä useammin kuin 1-2 kertaa. Käyntiin sitä ei toviin sammumisen jälkeen saa josta valoissa takana oleva jono ei tunnu pitävän :oops:

Nyt syksyn ja talven aikana ongelma on alakanut esiintyä useammin ja sitä sen takia huollossa kahdesti on käytetty. Huollossa he kävivät polttoainejärjestelmän läpi, eivätkä ongelmaa löytäneet. Ongelma on myös ollut etteivät he ole huollossa saaneet autoa sammumaan useista koe-ajoista huolimatta.

Autoista viisaampi kaverini katsoi autoa ja tarkistimme virranjakajan kannen, tulpat, sekä tulpan johdot. Tulpan johtojen eristykset olivat hankautuneet ja näytti että niistä voi virta lyödä läpi, juurikin kostealla kelillä?

Ajattelinkin käydä ostamassa uuden virranjakajan kannen ja uudet tulppien johdot. Kysynkin mielipidettä; kannattaako käydä ostamassa ja toivoa ongelman katoamista, vai tulisiko vikaa selvittää lisää?

Varoitus: Auton tekniikan kanssa olen vielä lapsen kengissä
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w124 230TE

Viesti Kirjoittaja AK47 »

pieturred kirjoitti:Heipähei. Lainaan vanhaa viestiä koska luulen ongelmani olevan samassa kategoriassa.

Uutena tulokkaana käännyn mersumiehien puoleen koska tämän hetkinen huoltoni ei vikaa saanut selvitettyä, enkä haluaisi syytää rahaa moneen eri huoltoon loputtomasti.

Autoni on w124 230TE farkku -89. Ja ongelmana on sammuminen tyhjäkäynnillä kuin myös ajossa. Ensi kertaa ongelmaan törmäsin viime kesänä todella kuumina päivinä. Auto sammui valoissa eikä lähtenyt ainakaan minuuttiin käyntiin, vaikka normaalisti hörähtää aina samantien. Lämpötilat ~80 joten uskoin ettei se olisi ongelma. Kesällä auto teki sitä muutaman kerran.

Ongelmani siis tarkasti kerrottuna on seuraava. Lähden ajamaan ja auto sammuu usein seuraavan 10 minuutin aikana usein valoissa (joinain kertoina myös ajosta). Auto ei kuitenkaan sammu useammin kuin 1-2 kertaa, jonka jälkeen autolla ajaminen on taas "turvallista". Auton sammuessa se ei koskaan lähde helposti käyntiin vaan startata saa useita minuutteja. Olen huomannut että ongelmaa esiintyykin usein kosteilla, tai miedon pakkasen keleillä. Voin pitää autoa pihassa tyhjäkäynnillä 10 minuuttia, eikä auto usein siinä sammu. Vaan minun täytyy autolla jonkun verran liikkua ennenkuin se sammuu (voi olla myös placeboa).

Auto siis tuntuu usein sammuvan kostealla kelillä eikä useammin kuin 1-2 kertaa. Käyntiin sitä ei toviin sammumisen jälkeen saa josta valoissa takana oleva jono ei tunnu pitävän :oops:

Nyt syksyn ja talven aikana ongelma on alakanut esiintyä useammin ja sitä sen takia huollossa kahdesti on käytetty. Huollossa he kävivät polttoainejärjestelmän läpi, eivätkä ongelmaa löytäneet. Ongelma on myös ollut etteivät he ole huollossa saaneet autoa sammumaan useista koe-ajoista huolimatta.

Autoista viisaampi kaverini katsoi autoa ja tarkistimme virranjakajan kannen, tulpat, sekä tulpan johdot. Tulpan johtojen eristykset olivat hankautuneet ja näytti että niistä voi virta lyödä läpi, juurikin kostealla kelillä?

Ajattelinkin käydä ostamassa uuden virranjakajan kannen ja uudet tulppien johdot. Kysynkin mielipidettä; kannattaako käydä ostamassa ja toivoa ongelman katoamista, vai tulisiko vikaa selvittää lisää?

Varoitus: Auton tekniikan kanssa olen vielä lapsen kengissä
Haulla tulisi vastaan myös se "tyyppivika" eli bensapumpun rele. Lähinnä ne juotokset siellä sisällä. Helppo tarkastaa kun vain älyää tehdä se ennenkuin on koko auton kalunnut läpi.....

Kurkkaa ihmeessä josko ois juotokset tässäkin syynä moiseen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 230E sammui lennosta - olipa hankala vika

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Henry V. kirjoitti: Lopulliseksi syyksi paljastui virranjakajan kansi :
- huolimatta siitä, että kansi näytti tosiaan hyvältä, niin keskinastassa
(hiilen yläpuolella ) oli jotakin merkillistä vikaantunut (ei näkyvää).
- samalla korjaantui autossa pitempään ollut "pitkä startti"-ominaisuus,
jonka syy ei ollut selvinnyt (ruiskupuolta olivat kaikki epäilleet...).
Itsellä meni tuosta coupesta hiili poikki virranjakajan kannesta kun sitä puhdistin. No ei muuta kuin hiili takaisin paikalle - pysyyhän se siellä jousen painamana.

Auto kävi ilman käyntihäiriöitä viimeiset kuukaudet mitä se minulla oli. Joten ei se niin turhan tarkkaa ole näköjään. Tosin voi uusi omistaja olla ihmeissään kun se joskus sieltä hyppää pois ;)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
pieturred
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 29.03.2008 15:46

Viesti Kirjoittaja pieturred »

Kiitos vastauksesta AK47.

Noniin, tänään pääsin väkertämään ja pistin auton käyntiin löydettyäni akun takana olevat releet (ilmeisesti bensa ja klimat mikälie?). Naputtelin releitä kevyesti ruuvvarin toisella päällä ja auto sammui joka kerralla. Ei lähtenyt käyntiin ennenkuin naputtelin releen "takaisin" eli jonkun näköinen häikkä siinä tuntuu olevan

Irroitin kummatkin releet ja putsasin ne ulkoa ja sisältä. En huomannut että mikään juotoksista olisi huonon näköinen tai hapettunut. Laittaessani releitä takaisin huomasin että muovi "kotelo" jossa releet ovat kiinni oli haljennut, ja tämän takia koko helahoito pääsi heilumaan aikalailla.

Auto tuntui sammuvan usein kostealla kelillä, jolloin auton käynti ei ole tasaista, vaan heiluttaa aikalailla. Voiko se heilutus aiheuttaa kontaktihäikän bensapumpun releeseen jonka takia auto sammuu? Jos on näin, niin mikä selittää sen että auto ei kuitenkaan starttaa kuin yleensä ~minuutin kuluttua? Tämän rele-kikkailun jälkeen ei auto sammunut pienellä koe-ajolla joten toiveeni ovat tällä hetkellä korkealla :lol:
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Mitenkäs homma on toiminut?
Loppuiko sammuilu?

Tv, Masa
jokuuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 08.05.2008 10:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jokuuu »

mistä tarkistaa suuttimille menevä paine kuvia ois kiva nähä.
Mercedes-Benz w201 proj
Vastaa Viestiin