=================================
Tarkistukset etenivät näin:
- Bensapumppu surahtaa, kun kytkee virran.
- Bensaa tulee: ruiskulle menevästä letkusta tulee runsaasti bensaa.
- Suuttimille tulee bensapainetta : kun löysää paineputkea, niin bensaa
suhisee välistä...
-Kipinä : kytkin tulpan ja johtimen väliin testilampun, joka vilkutuksellaan
osoitti, että kipinä on.
- Virranjakajan kansi : puhdas ja kuiva, sisäpinnoiltaan ja nastoiltaan siistin näköinen - vain vähäisiä kipinäjälkiä sisänastoissa.
Keskihiili on myös kunnossa ja paikoillaan.
- Pyörijä optisesti, ja mittaamalla myös kunnossa. Mutta koska uusikin oli käsillä, niin se laitettiin samalla käyttöön.
- Autoon oli sammumisen jälkeen vaihdettu uusi sytytyspuola, joten OK.
Bensaa ja kipinä on, mutta ei käynnisty - ei edes lupaa.....
-Vaihdetaan uudet sytytystulpat, vaikka onkin epätodennäköistä, että
niiden takia olisi tielle jääty.
-Samalla on hyvä tilaisuus sumuttaa tulpanreiästä käynnistyseetteriä
varovaiset tujaukset....tällä konstilla olen usein saanut "toivottoman tapauksenkin" edes hetkeksi hörähtämään - ja saanut jotakin selville.
...tämä ei käynnisty.
Koska kipinä kerran on, niin epäilyt kohdistuivat ruiskupuolelle :
tosin mikä olisi sellainen vika, että se jättäisi tielle - ilman muita oireita.
- Imusarjan alapuolella oleva kumiletku, joka menee lisäilmaluistille
voisi olla sellainen, mutta se oli paikoillaan molemmista päistä.
- Startatessa ilmamassamittarin lautanen liikkui muutamia millejä,
joka osoitti, että imupuolella ei ole muuallakaan vuotoja.
- Ylijännitesuojarele : sulake ehjä, virrat päälle ja nastaan-30 tulee plussaa, ja nastoista -87 tulee virta ulos. Jos ko. rele on kunnossa, niin sytytysvirran kytkentähetkellä kuuluu eripuolilta konetta pikku naksahteluja, kun apulaitteet kytkeytyvät töihinsä - ilman relettä on hiljaisempaa.....
Bensaa on ja kipinä on, mutta ei edes lupaa...
Tuleeko kipinä oikeaan aikaan :
- Olisiko YKK-anturi (kampiakselin päässä ) mennyt jotenkin sekaisin ?
Anturilta menee pyöreä liitin (kuin iso antenni kosketin ) sytytysboxille,
tuosta liittimesta on helppo tehdä tarkistusmittaus ; lukema oli 810 Ohm
( ohjearvo 860 Ohm ).
- Nyt alkoi jo epäilyttää koko koneen ajoitus: venttiilikoppa auki ja koneen
ajoitusmerkit kohdalleen. Nokka-akseli merkkiin, ja kampiakselilla OT-merkintä osoitinpiikin kohdalle. Virranjakajassa pyörijä osoittaa ykkössylinteriin. Eli ketju ei ole hypännyt, eikä virranjakaja ole seonnut mekaanisesti myöskään.
Entistä enemmän alkoi kipinän laatu ja ajoitus epäilyttää:
- Huoltohjeissa moinen kielletään, mutta lyhyesti oli kokeiltava:
miltä sytytystulpan kipinä oikeastaan näyttää ? Eli varatulpalla pääsi kipinää lyhyesti tarkastelemaan - kipinä on, mutta vaimean oloinen...
- Normaalitapauksessa sytysboxi vaan vaihtoon, mutta tällä kertaa kyseessä onkin vähän kalliimman näköinen kapistus (OVH 880,- €).
Tällä kertaa apu löytyi, kuten usein ennenkin, Venetmäen hyllystä
(käytetty takuuosa 200,- €). Boxi tuli hienosti seuraavana päivänä,
ja innokkaana kokeilemaan..... mutta ei käynnisty....
Nyt oli lähdettävä ostoksille :
uudet tulpanjohdot ja virranjakajan kansi - eihän paljon muuta mahdollisuutta ole enään jäljellä....
Nämä paikoilleen - ja kokeilemaan : käynnistyi heti

==================================
Lopulliseksi syyksi paljastui virranjakajan kansi :
- huolimatta siitä, että kansi näytti tosiaan hyvältä, niin keskinastassa
(hiilen yläpuolella ) oli jotakin merkillistä vikaantunut (ei näkyvää).
- samalla korjaantui autossa pitempään ollut "pitkä startti"-ominaisuus,
jonka syy ei ollut selvinnyt (ruiskupuolta olivat kaikki epäilleet...).
Mitä tästä voisi oppia :
- itse olen pitänyt 200 tkm rajana, jolloin kannattaa sytytyspuolen kulutusosia uusia - ihan vaan varmuuden vuoksi.
- kai sitä helposti lähtee epäilemään turhan dramaattisia vikoja...
Jotakin puolustelua...:
- Kyllähän se vanhan moottorimiehen korvaa hivelee, kun kone
lopulta vian jälkeen hienosti käynnistyy, mutta sitten tulee mieleen, että
miksen tätä heti keksinyt ?
= Vaimeakin kipinä voi näyttää toimivalta hämärässä tallissa, tai kirkkaassa auringonpaisteessa, eli silmä ei tässä ole ihan luotettavin tarkkailuväline...
Myöskin käynnistyseetterillä olen yleensä saanut koneen heikollakin kipinällä edes vähän yrittämään (esim. miltei tyhjällä akulla ).