Tuulilasin pyyhin aukaisu...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Tuulilasin pyyhin aukaisu...

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Pyyhin "klopisee" yläkuolokohdan molemmin puolin eli silloin ku vedetään pää alas. Olisin katsonut kannen alla olevaa koneistoa, josko vaseliinilla vaimennus.
W201, 2,5 D, vm91
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Pysäytä pyyhin jompaankumpaan yläkulmaan, ja nosta sitä. Sieltä näkyy sellainen pieni "metallitappi" joka menee ylösalas kun pyyhin liikkuu. Roiskauta siihen rasvaa/vaseliinia, niin ei tarvi koko mekansmia purkaa.
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Joo, olen käyttänyt tätä konstia ja se on oikeastaan silloin ku se alkaa tahmaamaan.
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos huoltaa meinaa niin kannattaa otta koko helahoito pöydälle ja purkaa koko koneisto osiin puhdistaa vanha rasva ja voidella uudela. Samalla voi tarkistaa moottorin kunnon ja tarvittaessa voidella liukulaakerit uudella rasvalla. Helppo ja yksinkertainen homma.
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Itsellä mekanismi hajosi siten, että pyyhin jää melkeen keskelle, hieman vasemmalle roikottaen. En tiedä sitten miten tämä on mahdollista, mutta jotain tuolle tarvitsisisi tehdä :)

Miten tuo lähtee irti? Täytyykö konepelti irroittaa?

Auto on w124. Eikös ole aika sama systeemi kuin pikkusiskossakin?

Mitenköhän tuohon saa osia? Vai pitääkö ostaa koko rakkine uusi? Vai tuleeko varaosan mukana myös loput w124 200D:stä :) :)
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Skraba kirjoitti:Itsellä mekanismi hajosi siten, että pyyhin jää melkeen keskelle, hieman vasemmalle roikottaen. En tiedä sitten miten tämä on mahdollista, mutta jotain tuolle tarvitsisisi tehdä :)

Miten tuo lähtee irti? Täytyykö konepelti irroittaa?

Auto on w124. Eikös ole aika sama systeemi kuin pikkusiskossakin?

Mitenköhän tuohon saa osia? Vai pitääkö ostaa koko rakkine uusi? Vai tuleeko varaosan mukana myös loput w124 200D:stä :) :)
Konepeltiä ei tarte irroittaa. Irroita ensin tuulilasin alareunassa olevat vesikourut sekä se kumitiiviste joka tulee konepeltiä vasten kun pelti on kiinni. Vesikourut on ruuveilla kiinni. Ruuvit saa näkösälle kun irroittaa tuulilasia ja vesikouruja vasten olevat "vesiohjaimet". Nämä lähtee irti ihan sormivoimin nostamalla. Vesikourut on lisäksi kiinni rintapellissä niillä "kukan" näköisillä mustilla kiinnikkeillä jotka aukea pyörittämällä.

Kun vesikourut on irti alkaa pyyhkimen mekanismi jo näkyäkkin. Mekanismi on kiinni kumityynyissä 10mm muttereilla joita taisi olla 3kpl. Lisäksi mekanismi on keskeltä alhaalta kiinni metalliklipsulla jossa on kumivaimennin. Sähköliitin vielä irti. Näin se lyhykäisyydessään menee.

Koko hässäkkä poydälle ja pura se eestaas liikkuva mekanismi niin näät mitä sieltä on rikki. Mekanismin purku alkaa siten että ne kaksi ristipää ruuvia pois ja keskeltä mekanismia mutteri auki. Mutterin alta veivi irti ja vielä lukkosokka. Mekanismi alkaa aueta mutta purkautuu vain silloin kun viiksi on keskiasennossa. Nyt näät mitä mekanismin sisällä on rikki jos siellä jokin rikki on. Hammaskehä ja hammasratas sieltä löytyy.

Huolla samalla moottorin päässä oleva kulmavaihde ja tarkista sähköliipottimien kunto. (eli puhdista vanha rasva ja laita uusi).

Jos pyyhin toimii muuten oikein mutta jää väärään kohtaan on mahdollista että tuo veivi josta puhuin ei ole oikealla kohdalla. Näin voipi käydä jos pyyhin on jäätyny lasiin kiinni ja pyyhin käynnistetään. Moottori pyörähtää mutta viiksi ei liiku --> Viiksi jää tämän jälkeen väärään kohtaan. Jos näin on niin Mutteri auki veivi irti viiksi oikeaan kohtaan mutteri kiinni. Viiksen kohdistusmerkit löytyy siitä eestaas liikkuvasta mekanismista ja pyyhkimen runkoosasta. Varmista että moottori ei ole liikahtanut kun kohdistat viiksen. Muuten voipi tulla tuhoa. Jos moottori pyörähtää kun veivin mutteria avaa niin hoida homma niin että irroita veivi irti ja pyöräytä tihkuasennolla moottori oikeaan lepokohtaan.

Toivottavasti jotain auttaa tämä selitys
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Kiitos, Jari erittäin yksityiskohtaisesta ohjeesta! Pitää laittaa talteen vastasuuden varalle. Eki
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 21.02.2007 20:49
Paikkakunta: Espoo

Kulmavaihteen huolto

Viesti Kirjoittaja Noname »

Kaikki muut paikat nyt rassattu, mutta moottorin kulmavaihdetta en uskaltanut avata.

Kuka tietää mitä pomppaa silmille jos avaa kaikki ruuvit ? Sähköjohtoja menee kuoren läpi sen verran että alkoin pelottaa. :?
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kulmavaihteen huolto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noname kirjoitti:Kaikki muut paikat nyt rassattu, mutta moottorin kulmavaihdetta en uskaltanut avata.

Kuka tietää mitä pomppaa silmille jos avaa kaikki ruuvit ? Sähköjohtoja menee kuoren läpi sen verran että alkoin pelottaa. :?
Ei pomppaa mitään silmille. Ne sähköliittimen alla olevat liipottimet ponnistaa kantta ylös mutta ne on siinä kannessa tiukasti kiinni. Niin lisätään nyt vielä se että puhun lankun kapistuksesta.
Vastaa Viestiin