Mikäs vika sprintterissä? aina joskus tehoton.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Mikäs vika sprintterissä? aina joskus tehoton.

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Juu siinä vaihtelee tehon määrä, ei kuitenkaan mene vikatilaan. Tällä hetkellä vaikuttais siltä, että onpi riippuvainen ilmankosteudesta.

Aikaisemmin se tykkäs mennä vikatilaan kerran viikossa tai pari kertaa päivässä, herjasi aina ahtopaineen säätöventtiiliä, on vaihdettu ei vikaa. Oma veikkaus tuon vian suhteen liittyy alipaineletkun vuotoon, joka lienee nyt korjattu, vaikea sanoa, mutta ainakin ilman vikatilaa menty nyt kohta pari viikkoa.

Niin ja tuo vikatila on korjaantunut aina auton sammuttamisella ja uudelleenkäynnistyksellä. Tuossa ei myöskään ole ollut missään vaiheessa käynnistysongelmia

Mutta siis tällä hetkellä häviää tehot yläkierroksilta aina silloin tällöin riittävän kostealla ilmalla. Mitään muuta häikkää ei minun mielestäni ilmene samaan aikaan.

Mistäköhän päin vikaa voisi etsiä?
Ehdotuksia?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

KAverilla oli täysin vastaava vika.
Syöttöpumppu uusiksi.

Olikos sulla se millä tekniikalla?
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Autohan on 312 -99. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin eikös käynnistyminen mene huonoksi ruiskupumpun tapauksessa? Vai onko se seuraava askel? Miten pitkään tuolla sitten ajelee ennenkuin se hajoaa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

KAveri ajeli parivuotta ko. autolla vika "päällä" :D

Aina joskus auto kulki ihan normaalisti ja joskus taas kulku kaasu pohjassa noin 90km/h.

Lopuksi käynnistyminen meni niin vaikeaksi ettei auton oma akku enää aina riittänyt. :D
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Mulla oli vika ahtoputkessa.. kannattaa tarkistaa ja kyl haettiin vikaa! ennen kun löytyi..
ON kalustoa jos jonkin laista..
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Just tultiin reissusta, reilu 800 km tuli ajettua. Menomatkalla sain aikaseksi reiän hukkaportin alipaineletkuun, ja auto oli n. 100 km vikatilassa ennenku aloin tutkimaan. Paluumatkalla ilmeisesti taas turbo aiheutti muutaman vikatilan, nähdäkseni liian vähäisen ahtopaineen takia. Turbo on kyllä menossa vaihtoon, siinä on välystä. Saas nähä auttaako se.
jounir
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: To 20.04.2006 11:24
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja jounir »

kysyn kun en tiedä.Kun se menee vikatilaan niin syttyykö joku merkkivalo vai miten se ilmoittelee sen?
Onko tämä systeemi -97:ssa? :oops:
C220 CDI A -00
W124 300TD -92
W211 240 -02
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

En tiedä onko -97:ssa, todennäköisesti. Mikään valo ei syty, ainoastaan tehot häviää, ei kierrä ja kaasupolkimessa on toiminta-alue noin 3 cm. Ja kun auton sammuttaa niin tehojen pitäs palata.
Avatar
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kilpan »

Mulla on kanssa pari kertaa hävinnyt tehot "kokonaan". "Väkisin" kun kierrättää tappiinsa niin herää taas henkiin, en ole toistaiseksi tutkinut asiaa tarkemmin. "Vika" tuli ekan kerran esiin, kun auto oli ollut maalarilla pari viikkoa, eikä sillä pahemmin ajeltu sinä aikana... Oliskohan sieltä voinut mennä jokin venttiili tms. jumiin...
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Tänään asenelin uutta turboa, niin selvisi, että kannentiivisteen vaihdon yhteydessä oli jääny pakosarjan jälkikiristys tekemättä, puhalsi kylmänä nelos- ja vitospytyn kohdalta pakosarjan ja kannen välistä pakopaineet pihalle. Osa ruuveista ei ollu edes käsitiukkuudessa.


Kyrsii, ei tullu tollanen edes mieleen, aika paljon oon joutunu tappelee ton jutun kanssa. :twisted: :evil: No, yksi korjaamo lisää mihin ei tarvi enää autoa viedä.
Avatar
kilpan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kilpan »

Paljonko maksoi uusi(!?) turbo?
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

tonnin...

On olemassa kahta mallia, tuo on se kalliimpi ja harvinaisempi, turbon tulo kesti reilu 3 viikkoa.
rr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.06.2007 10:19

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuttavan ex-Sprinterissä n.99 oli myös tuota tehottomuustautia epäsäännöllisesti kesällä -01. Toiseksi kaameimmat mersukokemukset sain (pahimmat tekstin lopussa), kun kesken sorarekan ohituksen pätkäisi vikatilan päälle ja vauhti 90:iin. Ohituskaista lopuillaan ja jono takana... :shock:

No, ahtopaineentunnistinta vaihdettiin takuuseen useamman kerran. Vika ei hävinnyt mihinkään. Paljon myöhemmin syyksi paljastui viallinen johdotus sille tunnistimelle. Johtosajan vaihdolla oikuttelu loppui. Auto oli tumma vihreä IYA-***

Viittävaille sydärin sain, kun 123 220D:stä PAMAHTI kardaanin etukiinnitys 110:n vauhdissa: Kardaanin pää leikkasi tunnelin halki ympäri asti, osa metallinpalasista lensi hyttiin ja avonaisen kattoluukun kautta taivaalle. Rullaten tienlaitaan, sydän paukuttaen 'rajoittajaan', kädet ja jalat täristen tutkimaan, että mikä helv...n pamaus se oli...

Tässä yksilössä oli harvinaisempi 3-osainen kardaani, jonka sitten korvasin tavallisella 2-osaisella. Kori oli alkujaan 250 bensa.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Juu turbo tuli vaihdettua. Tehoa ei tullut paljoa lisää, mutta alakierrosvääntö parani mukavasti.

Edelleen jossain lymyää sähkövika, tai sitten alipainevuoto. Pitääkö tuon järjestelmän säilyttää alipaine myös auto sammutettuna?

Epäsäännöllisesti auto käynnistettäessä ei mene vikatilaan, mutta terävin kärki puuttuu tehoista. Kun tietokoneen buuttaa, eli virrat pois, ja auto takaisin käyntiin niin taas on kaikki kotona.

Nuo sähköjohdothan on tuon auton akilleen kantapää. Tietysti myös ahtopaineanturi on yhä vanha, samaten tuo lämpötila-anturi.

Voiko tuo lämpötila-anturi sekoittaa syöttöä niin paljon, että tehot putoaa?
rr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.06.2007 10:19

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuossa mainitsemassani Sprinterissä turbo putosi välillä pois pelistä kokonaan. En tarkkaan tiedä, mikä johto sieltä oli poikki. Vikavalo ei syttynyt kuitenkaan. Onko hukkaportti alipaineohjattu ja alipainetta säätää joku magneettikytkin, vai?
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Juuri noin, sähköllä ohjataan pneumaattista venttiiliä, sieltä löytyy oma pieni ilmansuodatin jonka kautta saadaan alipaine tarvittaessa ajettua ulos.

Mullahan oli se ilmansuodatin myös melko tukossa, joten vaihdoin tilalle tarvikebensansuodattimen. Hyvin on toiminut.

Se turbon tippuminen pois pelistä aiheuttaa minun ymmärtääkseni automaattisesti vikatilan 4- ja 5- vaihteilla.
rr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.06.2007 10:19

Viesti Kirjoittaja rr »

Katkos ahtopaineen ohjausventtiilille tai ahtopaineanturille menevissä johdoissa, viallinen ahtopaineanturi? Noista lähtisin etsimään vikaa.
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Ahtopaine on noissa hukkaportillisissa rajoitettu perinteisellä painekellolla. Eli letku turbon painepuolelta kellolle ja siitä tanko hukkaportille. Ahtopaineanturi taas säätää ruiskutusmäärää paineen noustessa. Tällä estetään liika savutus kaasua lisättäessä. Jos tämä anturi antaa liian kauan (n.15 sec) liian korkeaa painetietoa (n.1,2 bar) ohjausboksille, menee ruiskutusmäärän rajoitus päälle ja kuittaantuu vasta kun virta on käytetty pois. Voi vaikka ajaessa käyttää koneen nollilla (ei kannata vetää avainta pois virtalukosta), niin tilanne palautuu. Tuo tilanne syntyy mm., kun syöttöä on lisätty ja hukkaporttia kiristetty tai kun anturi on viallinen tai johto poikki tai kun hukkis on jumittunut kiinni. Sanotaan vielä että yllämainittu tila ei aiheuta vikavalon syttymistä vaan pelkän syötön rajoituksen seuraavaan starttiin asti (saattaa poistua myös kun ajetaan pidempään, en ole kokeillut).
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Ei, kyllä ahtopaineelle on sähköohjaus ja oma säätöventtiili, ja alipaineella toimiva painekello, joka ohjaa integroidun hukkaportin auki tai kiinni.

Ovat viisaat miehet raskoneella juuri noita alipaineletkuja ja venttiileitä tutkineet ja ne on toimiviksi todettu.

Raskoneen huoltotoiminnasta mulla on kyllä jo oma mielipiteeni, jätetään se nyt kuitenkin sanomatta. Kaipa ne on parhaansa kuitenkin yrittäneet.
rr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.06.2007 10:19

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuohon jos saisit tilapäisesti kytkettyä mekaanisen ahtopainemittarin, jolla voisi seurata turbon toimintaa eri tilanteissa. Onko esim. liikaa painetta tms. häiriöitä ennen 'vikatilaa'.
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Oletpa "riba" oikeassa. Tuo systeemi tuli käyttöön heinäkuussa -98. Itselläni on tuo aikaisempi versio, vaikka autoni onkin -99 joulukuussa rekisteröity. Ilmankos onkin toiminut niin hyvin kun ei ole noita ylimääräisiä osia. Katselin vielä sähkökaaviosta ja näinhän se on, että uudempi versio sisältää tuon ahtopaineen säätöventtiilin. Onkos siinä "juuttuvasiipinen" ahdin myös, jos sitä alipaineella ohjataan.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Tällä hetkellä tilannne on se, ettei auto kestä minkään sortin kuormiusta kylmänä (alle 85 astetta), vaan on heti startista vikatilassa. Kun auton saa normaalilämpöiseksi ja sammuttaa auton useammaksi sekunniksi niin taas mennään. Tämän jälkeen auto toimii normaalisti ja se kestää kiihdyttää vaununkin kanssa useita kertoja peräkkäin 0-100km/h. Auto kestää mitä tahansa kiusaamista, kunhan sen saa normaalilämpöiseksi ensin.

Pitäs löytää transistorikytkin viidelle voltille, pieni suunnitelma ahtopaineen ohjauksen muokkaukseen.


Niin ja ahtopaineanturi on uusittu tänään, ei muutosta
rr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.06.2007 10:19

Viesti Kirjoittaja rr »

Mites lämpötila-anturi?

Onko tuossa versiossa MAF-anturi (ilmamassa)?
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Kokeiles vielä tuota rr:n ehdottamaa ahtopainemittaria. Se ei ole kallis kokeilu. Melkein mikä tahansa painemittari (esim kompurasta lainattu) käy. Itse tein joskus väliaikaisen virityksen niin, että laitoin T-haaran ahtopaineanturin letkuun ja vedin siitä letkun (6mm nylon) sisään konepellin takakulman ja oven tiivisteen välistä ja sisäpuolelle painemittari 0-10bar. Hyvin toimii vieläkin, ja siitä näkee hyvin tuon tilanteen kun syötön rajoitus (vikatila) menee päälle.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Tällä hetkellä ahtopaineethan vikatilanteessa on kyllä tasan nolla, koska vikatila on tarjolla jo käynnistyksestä lähtien.

Kun olisi jonkin sortin logiikkakaavio tuon tietokoneen toiminnasta, etenkin tuo vikatila-osio, niin olisi helpompi etsiä vikaa.

Moottorin lämpömittari toimii normaalisti, ottaako tietokone saman lämpötilatiedon?

Tuota ahtopaineputkessa, ahtopaineanturin vieressä olevaa lämpötila(?)anturia pitäisi yrittää tutkia, mikäköhän resistanssiarvo tuollaisesta pitäisi löytyä?

Lisäys:
Ahtopaineputkessa oleva lämpötila-anturi on kunnossa, on ntc-vastus, resistanssi 6, jotain kilo-ohmista (kylmällä vedellä) 3, jotain kilo-ohmiin kuumalla vedellä.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Moro. Onkos autossa/moottorissa/suuttimessa neulanousun anturi? Jostain suuttimesta kuuluisi lähteä kaksi johtoa jos tuollainen anturi autossa on.
Se ja sen toimimattomuus pudottaa tehoja eikä yleensä jätä mitään vikakoodia. Joskus ollut jopa vain kosketushäikkää liittimessä vaikka liitin on ok. Tämä tapahtunut siis ihan muun merkkisessä autossa. Mutta jos on sprintterissäkin sama anturi :roll:
Ja muistaakseni myös yksikön johtoliitin kuului irrottaa hetkeksi sen jälkeen kun vika oli korjattu.


Esiintyykös autossa joku vikakoodi usein?
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Neulan liikeanturi on, ja sen maadoitus on samassa pisteessä kuin jäähdytysnesteen lämpötila-anturin ja imuilman lämpötila-anturin. Nämä kolme anturia on kuvan mukaan maadotettu samaan pisteeseen. Lisäksi liitin 4 ohjausboksissa on samassa pisteessä. Ja näköjään vielä polttoaineen lämpötilamittauksen maadoitus.
rr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 28.06.2007 10:19

Viesti Kirjoittaja rr »

Siinä yksi mahdollinen vikapaikka, tuo maadoitus :idea:
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Viimeksi kun on vikakoodit luettu, niin tarjottiin vain ja ainoastaan ahtopaineen säätöventtiilin vikaa. Tällä hetkellä vika on päällä joka kerta kylmänä käynnistettäessä.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Nyt näyttää hyvältä! Neulan liikeanturin johto oli saanu vähän kipeetä jossain vaiheessa, ja toinen karva oli lähes kokonaan poikki sieltä liittimen juuresta, liitinsuojan alta. Toistaiseksi tuo laitos on nyt taas toiminut, vielä en rupea juhlimaan, ehkä sitten jos se vielä huomenna toimi :D

Kiitos vinkeistä!
Vastaa Viestiin