Mikäs vika sprintterissä? aina joskus tehoton.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Mikäs vika sprintterissä? aina joskus tehoton.
Juu siinä vaihtelee tehon määrä, ei kuitenkaan mene vikatilaan. Tällä hetkellä vaikuttais siltä, että onpi riippuvainen ilmankosteudesta.
Aikaisemmin se tykkäs mennä vikatilaan kerran viikossa tai pari kertaa päivässä, herjasi aina ahtopaineen säätöventtiiliä, on vaihdettu ei vikaa. Oma veikkaus tuon vian suhteen liittyy alipaineletkun vuotoon, joka lienee nyt korjattu, vaikea sanoa, mutta ainakin ilman vikatilaa menty nyt kohta pari viikkoa.
Niin ja tuo vikatila on korjaantunut aina auton sammuttamisella ja uudelleenkäynnistyksellä. Tuossa ei myöskään ole ollut missään vaiheessa käynnistysongelmia
Mutta siis tällä hetkellä häviää tehot yläkierroksilta aina silloin tällöin riittävän kostealla ilmalla. Mitään muuta häikkää ei minun mielestäni ilmene samaan aikaan.
Mistäköhän päin vikaa voisi etsiä?
Ehdotuksia?
Aikaisemmin se tykkäs mennä vikatilaan kerran viikossa tai pari kertaa päivässä, herjasi aina ahtopaineen säätöventtiiliä, on vaihdettu ei vikaa. Oma veikkaus tuon vian suhteen liittyy alipaineletkun vuotoon, joka lienee nyt korjattu, vaikea sanoa, mutta ainakin ilman vikatilaa menty nyt kohta pari viikkoa.
Niin ja tuo vikatila on korjaantunut aina auton sammuttamisella ja uudelleenkäynnistyksellä. Tuossa ei myöskään ole ollut missään vaiheessa käynnistysongelmia
Mutta siis tällä hetkellä häviää tehot yläkierroksilta aina silloin tällöin riittävän kostealla ilmalla. Mitään muuta häikkää ei minun mielestäni ilmene samaan aikaan.
Mistäköhän päin vikaa voisi etsiä?
Ehdotuksia?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Just tultiin reissusta, reilu 800 km tuli ajettua. Menomatkalla sain aikaseksi reiän hukkaportin alipaineletkuun, ja auto oli n. 100 km vikatilassa ennenku aloin tutkimaan. Paluumatkalla ilmeisesti taas turbo aiheutti muutaman vikatilan, nähdäkseni liian vähäisen ahtopaineen takia. Turbo on kyllä menossa vaihtoon, siinä on välystä. Saas nähä auttaako se.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Mulla on kanssa pari kertaa hävinnyt tehot "kokonaan". "Väkisin" kun kierrättää tappiinsa niin herää taas henkiin, en ole toistaiseksi tutkinut asiaa tarkemmin. "Vika" tuli ekan kerran esiin, kun auto oli ollut maalarilla pari viikkoa, eikä sillä pahemmin ajeltu sinä aikana... Oliskohan sieltä voinut mennä jokin venttiili tms. jumiin...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Tänään asenelin uutta turboa, niin selvisi, että kannentiivisteen vaihdon yhteydessä oli jääny pakosarjan jälkikiristys tekemättä, puhalsi kylmänä nelos- ja vitospytyn kohdalta pakosarjan ja kannen välistä pakopaineet pihalle. Osa ruuveista ei ollu edes käsitiukkuudessa.
Kyrsii, ei tullu tollanen edes mieleen, aika paljon oon joutunu tappelee ton jutun kanssa.
No, yksi korjaamo lisää mihin ei tarvi enää autoa viedä.
Kyrsii, ei tullu tollanen edes mieleen, aika paljon oon joutunu tappelee ton jutun kanssa.


-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Tuttavan ex-Sprinterissä n.99 oli myös tuota tehottomuustautia epäsäännöllisesti kesällä -01. Toiseksi kaameimmat mersukokemukset sain (pahimmat tekstin lopussa), kun kesken sorarekan ohituksen pätkäisi vikatilan päälle ja vauhti 90:iin. Ohituskaista lopuillaan ja jono takana...
No, ahtopaineentunnistinta vaihdettiin takuuseen useamman kerran. Vika ei hävinnyt mihinkään. Paljon myöhemmin syyksi paljastui viallinen johdotus sille tunnistimelle. Johtosajan vaihdolla oikuttelu loppui. Auto oli tumma vihreä IYA-***
Viittävaille sydärin sain, kun 123 220D:stä PAMAHTI kardaanin etukiinnitys 110:n vauhdissa: Kardaanin pää leikkasi tunnelin halki ympäri asti, osa metallinpalasista lensi hyttiin ja avonaisen kattoluukun kautta taivaalle. Rullaten tienlaitaan, sydän paukuttaen 'rajoittajaan', kädet ja jalat täristen tutkimaan, että mikä helv...n pamaus se oli...
Tässä yksilössä oli harvinaisempi 3-osainen kardaani, jonka sitten korvasin tavallisella 2-osaisella. Kori oli alkujaan 250 bensa.

No, ahtopaineentunnistinta vaihdettiin takuuseen useamman kerran. Vika ei hävinnyt mihinkään. Paljon myöhemmin syyksi paljastui viallinen johdotus sille tunnistimelle. Johtosajan vaihdolla oikuttelu loppui. Auto oli tumma vihreä IYA-***
Viittävaille sydärin sain, kun 123 220D:stä PAMAHTI kardaanin etukiinnitys 110:n vauhdissa: Kardaanin pää leikkasi tunnelin halki ympäri asti, osa metallinpalasista lensi hyttiin ja avonaisen kattoluukun kautta taivaalle. Rullaten tienlaitaan, sydän paukuttaen 'rajoittajaan', kädet ja jalat täristen tutkimaan, että mikä helv...n pamaus se oli...
Tässä yksilössä oli harvinaisempi 3-osainen kardaani, jonka sitten korvasin tavallisella 2-osaisella. Kori oli alkujaan 250 bensa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Juu turbo tuli vaihdettua. Tehoa ei tullut paljoa lisää, mutta alakierrosvääntö parani mukavasti.
Edelleen jossain lymyää sähkövika, tai sitten alipainevuoto. Pitääkö tuon järjestelmän säilyttää alipaine myös auto sammutettuna?
Epäsäännöllisesti auto käynnistettäessä ei mene vikatilaan, mutta terävin kärki puuttuu tehoista. Kun tietokoneen buuttaa, eli virrat pois, ja auto takaisin käyntiin niin taas on kaikki kotona.
Nuo sähköjohdothan on tuon auton akilleen kantapää. Tietysti myös ahtopaineanturi on yhä vanha, samaten tuo lämpötila-anturi.
Voiko tuo lämpötila-anturi sekoittaa syöttöä niin paljon, että tehot putoaa?
Edelleen jossain lymyää sähkövika, tai sitten alipainevuoto. Pitääkö tuon järjestelmän säilyttää alipaine myös auto sammutettuna?
Epäsäännöllisesti auto käynnistettäessä ei mene vikatilaan, mutta terävin kärki puuttuu tehoista. Kun tietokoneen buuttaa, eli virrat pois, ja auto takaisin käyntiin niin taas on kaikki kotona.
Nuo sähköjohdothan on tuon auton akilleen kantapää. Tietysti myös ahtopaineanturi on yhä vanha, samaten tuo lämpötila-anturi.
Voiko tuo lämpötila-anturi sekoittaa syöttöä niin paljon, että tehot putoaa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Juuri noin, sähköllä ohjataan pneumaattista venttiiliä, sieltä löytyy oma pieni ilmansuodatin jonka kautta saadaan alipaine tarvittaessa ajettua ulos.
Mullahan oli se ilmansuodatin myös melko tukossa, joten vaihdoin tilalle tarvikebensansuodattimen. Hyvin on toiminut.
Se turbon tippuminen pois pelistä aiheuttaa minun ymmärtääkseni automaattisesti vikatilan 4- ja 5- vaihteilla.
Mullahan oli se ilmansuodatin myös melko tukossa, joten vaihdoin tilalle tarvikebensansuodattimen. Hyvin on toiminut.
Se turbon tippuminen pois pelistä aiheuttaa minun ymmärtääkseni automaattisesti vikatilan 4- ja 5- vaihteilla.
Ahtopaine on noissa hukkaportillisissa rajoitettu perinteisellä painekellolla. Eli letku turbon painepuolelta kellolle ja siitä tanko hukkaportille. Ahtopaineanturi taas säätää ruiskutusmäärää paineen noustessa. Tällä estetään liika savutus kaasua lisättäessä. Jos tämä anturi antaa liian kauan (n.15 sec) liian korkeaa painetietoa (n.1,2 bar) ohjausboksille, menee ruiskutusmäärän rajoitus päälle ja kuittaantuu vasta kun virta on käytetty pois. Voi vaikka ajaessa käyttää koneen nollilla (ei kannata vetää avainta pois virtalukosta), niin tilanne palautuu. Tuo tilanne syntyy mm., kun syöttöä on lisätty ja hukkaporttia kiristetty tai kun anturi on viallinen tai johto poikki tai kun hukkis on jumittunut kiinni. Sanotaan vielä että yllämainittu tila ei aiheuta vikavalon syttymistä vaan pelkän syötön rajoituksen seuraavaan starttiin asti (saattaa poistua myös kun ajetaan pidempään, en ole kokeillut).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Ei, kyllä ahtopaineelle on sähköohjaus ja oma säätöventtiili, ja alipaineella toimiva painekello, joka ohjaa integroidun hukkaportin auki tai kiinni.
Ovat viisaat miehet raskoneella juuri noita alipaineletkuja ja venttiileitä tutkineet ja ne on toimiviksi todettu.
Raskoneen huoltotoiminnasta mulla on kyllä jo oma mielipiteeni, jätetään se nyt kuitenkin sanomatta. Kaipa ne on parhaansa kuitenkin yrittäneet.
Ovat viisaat miehet raskoneella juuri noita alipaineletkuja ja venttiileitä tutkineet ja ne on toimiviksi todettu.
Raskoneen huoltotoiminnasta mulla on kyllä jo oma mielipiteeni, jätetään se nyt kuitenkin sanomatta. Kaipa ne on parhaansa kuitenkin yrittäneet.
Oletpa "riba" oikeassa. Tuo systeemi tuli käyttöön heinäkuussa -98. Itselläni on tuo aikaisempi versio, vaikka autoni onkin -99 joulukuussa rekisteröity. Ilmankos onkin toiminut niin hyvin kun ei ole noita ylimääräisiä osia. Katselin vielä sähkökaaviosta ja näinhän se on, että uudempi versio sisältää tuon ahtopaineen säätöventtiilin. Onkos siinä "juuttuvasiipinen" ahdin myös, jos sitä alipaineella ohjataan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Tällä hetkellä tilannne on se, ettei auto kestä minkään sortin kuormiusta kylmänä (alle 85 astetta), vaan on heti startista vikatilassa. Kun auton saa normaalilämpöiseksi ja sammuttaa auton useammaksi sekunniksi niin taas mennään. Tämän jälkeen auto toimii normaalisti ja se kestää kiihdyttää vaununkin kanssa useita kertoja peräkkäin 0-100km/h. Auto kestää mitä tahansa kiusaamista, kunhan sen saa normaalilämpöiseksi ensin.
Pitäs löytää transistorikytkin viidelle voltille, pieni suunnitelma ahtopaineen ohjauksen muokkaukseen.
Niin ja ahtopaineanturi on uusittu tänään, ei muutosta
Pitäs löytää transistorikytkin viidelle voltille, pieni suunnitelma ahtopaineen ohjauksen muokkaukseen.
Niin ja ahtopaineanturi on uusittu tänään, ei muutosta
Kokeiles vielä tuota rr:n ehdottamaa ahtopainemittaria. Se ei ole kallis kokeilu. Melkein mikä tahansa painemittari (esim kompurasta lainattu) käy. Itse tein joskus väliaikaisen virityksen niin, että laitoin T-haaran ahtopaineanturin letkuun ja vedin siitä letkun (6mm nylon) sisään konepellin takakulman ja oven tiivisteen välistä ja sisäpuolelle painemittari 0-10bar. Hyvin toimii vieläkin, ja siitä näkee hyvin tuon tilanteen kun syötön rajoitus (vikatila) menee päälle.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Tällä hetkellä ahtopaineethan vikatilanteessa on kyllä tasan nolla, koska vikatila on tarjolla jo käynnistyksestä lähtien.
Kun olisi jonkin sortin logiikkakaavio tuon tietokoneen toiminnasta, etenkin tuo vikatila-osio, niin olisi helpompi etsiä vikaa.
Moottorin lämpömittari toimii normaalisti, ottaako tietokone saman lämpötilatiedon?
Tuota ahtopaineputkessa, ahtopaineanturin vieressä olevaa lämpötila(?)anturia pitäisi yrittää tutkia, mikäköhän resistanssiarvo tuollaisesta pitäisi löytyä?
Lisäys:
Ahtopaineputkessa oleva lämpötila-anturi on kunnossa, on ntc-vastus, resistanssi 6, jotain kilo-ohmista (kylmällä vedellä) 3, jotain kilo-ohmiin kuumalla vedellä.
Kun olisi jonkin sortin logiikkakaavio tuon tietokoneen toiminnasta, etenkin tuo vikatila-osio, niin olisi helpompi etsiä vikaa.
Moottorin lämpömittari toimii normaalisti, ottaako tietokone saman lämpötilatiedon?
Tuota ahtopaineputkessa, ahtopaineanturin vieressä olevaa lämpötila(?)anturia pitäisi yrittää tutkia, mikäköhän resistanssiarvo tuollaisesta pitäisi löytyä?
Lisäys:
Ahtopaineputkessa oleva lämpötila-anturi on kunnossa, on ntc-vastus, resistanssi 6, jotain kilo-ohmista (kylmällä vedellä) 3, jotain kilo-ohmiin kuumalla vedellä.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Moro. Onkos autossa/moottorissa/suuttimessa neulanousun anturi? Jostain suuttimesta kuuluisi lähteä kaksi johtoa jos tuollainen anturi autossa on.
Se ja sen toimimattomuus pudottaa tehoja eikä yleensä jätä mitään vikakoodia. Joskus ollut jopa vain kosketushäikkää liittimessä vaikka liitin on ok. Tämä tapahtunut siis ihan muun merkkisessä autossa. Mutta jos on sprintterissäkin sama anturi
Ja muistaakseni myös yksikön johtoliitin kuului irrottaa hetkeksi sen jälkeen kun vika oli korjattu.
Esiintyykös autossa joku vikakoodi usein?
Se ja sen toimimattomuus pudottaa tehoja eikä yleensä jätä mitään vikakoodia. Joskus ollut jopa vain kosketushäikkää liittimessä vaikka liitin on ok. Tämä tapahtunut siis ihan muun merkkisessä autossa. Mutta jos on sprintterissäkin sama anturi

Ja muistaakseni myös yksikön johtoliitin kuului irrottaa hetkeksi sen jälkeen kun vika oli korjattu.
Esiintyykös autossa joku vikakoodi usein?
Neulan liikeanturi on, ja sen maadoitus on samassa pisteessä kuin jäähdytysnesteen lämpötila-anturin ja imuilman lämpötila-anturin. Nämä kolme anturia on kuvan mukaan maadotettu samaan pisteeseen. Lisäksi liitin 4 ohjausboksissa on samassa pisteessä. Ja näköjään vielä polttoaineen lämpötilamittauksen maadoitus.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Nyt näyttää hyvältä! Neulan liikeanturin johto oli saanu vähän kipeetä jossain vaiheessa, ja toinen karva oli lähes kokonaan poikki sieltä liittimen juuresta, liitinsuojan alta. Toistaiseksi tuo laitos on nyt taas toiminut, vielä en rupea juhlimaan, ehkä sitten jos se vielä huomenna toimi
Kiitos vinkeistä!

Kiitos vinkeistä!