124 krohinaa pienillä kierroksilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rumakakkonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.08.2006 18:47
Paikkakunta: pori

124 krohinaa pienillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja rumakakkonen »

Eli auto on 300D vm. 93. Tyhjäkäynnillä auto käy hienosti, mutta kun kierrokset nousee jonkin verran, alkaa konehuoneesta kuulua ihmeellistä krohinaa. Kun taas kierrokset nousevat reippaammin tämä krohina häviää. Mistä mahtaa johtua?? Epäilyjä on, että öljy ei pääsisi kiertämään yläpäässä matalilla kierroksilla ja näin nostajat aiheuttaisi äänen. Kokemuksia???
Tättärää.....
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Tuossa 200d mesessä on vähän samantyyppistä ongelmaa.. mutta katseltiin isännän kanssa että vissiin johtuu siitä remmistä sellainen ääni.. ei kuitenkaa aiva mitää metalli vasten metallia rohinaa vaan jottain muuta.. ja kuuluu vain pikkukiekoilla ja sitten kun antaa kenkää niin "rohina" loppuu.. :lol:
elikkäs itseänikin kiinnostaisi :-) omat epäilykset kohdistuu siihen laturia pyörittävään remmiin.. pitänee vaihtaa jahka kerkeääpi. :)
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Nozzz kirjoitti: ja kuuluu vain pikkukiekoilla ja sitten kun antaa kenkää niin "rohina" loppuu.. :lol:
elikkäs itseänikin kiinnostaisi :-) omat epäilykset kohdistuu siihen laturia pyörittävään remmiin.. pitänee vaihtaa jahka kerkeääpi. :)
Remmin kiristinvivun iskunvaimennin taitaa olla loppu.
rumakakkonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.08.2006 18:47
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja rumakakkonen »

Remmi on vaihdettu n. 2000 km sitten, joten tuskin ainakaan siitä johtuu, mutta enpä tiedä..
Hommassa on mielenkiintoista se, että tyhjäkäynnillä kone käy ja kukkuu ihan normaalisti, mutta pienillä kierroksilla rohina alkaa. Ja sitten taas suuremmilla kierroksilla se loppuu. Tuntuu erikoiselta, että tyhjäkäynnillä toimii hyvin, mutta ei pienillä kierroksilla...
Tuo kiristinvivun iskari se ei todennäköisesti ole...
Tättärää.....
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Itselläni farkussa oli samanlaista ongelmaa juuri tyhjäkäyntikierrosluvun yläpuolella. Kierrosalue oli erittäin kapea, missä ääni kuului. Se tuli parhaiten esille esim. pysäköitäessä kun kaasua joutui aivan vähän painamaan että auto ryömi (automaatilla) eteenpäin.

Oma korjaantui muistaakseni hihnankiristimen laakerin ja iskunvaimentimen vaihdolla. Vaihdettiinkohan hihnapyöräkin, en muista, varaosakuitistahan se selviäisi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Oliskohan vika ketjunkiristäjässä...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

rumakakkonen kirjoitti:Remmi on vaihdettu n. 2000 km
Tuo kiristinvivun iskari se ei todennäköisesti ole...
Eihän tuota tarvi arvuutella, kun avaa konepellin ja katsoo väriseekö se hihna silloin kun ääni kuuluu.
rumakakkonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 18.08.2006 18:47
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja rumakakkonen »

Hihna ei värise, kun ääni kuuluu... Eräs tuttu sanoi, että ääni kuuluisi nostajista, kun öljy ei pääse kiertämään "ylös" asti ja nostajat jää "tyhjäksi"... Kun kierrokset ja öljynpaine nousee ääni häviää. Itse en asiasta juurikaan mitään tiedä, mutta kaveri tuntui olevan varma asiasta. Itseäni ihmetyttää se, että miksei ääni kuulu myös tyhjäkäynnillä, koska silloinhan öljynpaineet ovat alhaalla??
Tättärää.....
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

rumakakkonen kirjoitti:Itseäni ihmetyttää se, että miksei ääni kuulu myös tyhjäkäynnillä, koska silloinhan öljynpaineet ovat alhaalla??
Ei oo nostajat, jos ei kuulu tyhjäkäynnillä. Eikä nostajat pidä krohinaa, vaan terävää naputusta.
Miten oot sen hihnan värinän tarkastanut? Pitää kattoa pitimmästä välistä l. kampiakselin (ilmastoinnin kompuran) ja ohjaustehostajan pumpun väliltä. Värinä näkyy ikäänkuin paksumpana hihnana välin puolivälissä. Tai sitten kokeilee kiristin vipua metallitangolla. Värinä kyllä tuntuu tangossa.
Avatar
TimoN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 09.09.2006 18:05
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja TimoN »

Enpähän usko et se ois noissa öljyn paineissa.
Itellä pitää 200d ihan samallaista just tollasta rohinaa siellä keulalla. Varsinkin kun kierrokset on vähän korkeammalla kylmänä se rohisee aika kovasti mut lopettaa kun kierrokset laskevat normaaliin.
Kyllä se siel kiristimissä, laakereissa, iskaris jossain on.

Kun vain sopiva sauma sattus ni pitäs sitäki vähä tutkia. Vaan eipä tuo menoa oo haitannu. :roll:
saimon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 21.01.2007 14:24

Viesti Kirjoittaja saimon »

Omassa 300 D:ssa on sama "ominaisuus".
Tutkin asiaa eilen avaamalla konepellin ja käyttämällä moottoria kierroksilla, joilla rohinaa esiintyy.

Moniurahihna, joka pyörittää laturia värähteli voimakkaasti kyseisellä kierroksilla. Pitänee vaihtaa remmi ja ehkä kiristin jos värähtely ei lopu.

Remmi voi kuulemma katketessaan tehdä paljon tuhoa. Kokemuksia?

-Edit: JuhaOh olikin näköjään juuri tuota konstia suositellut.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

saimon kirjoitti:Omassa 300 D:ssa on sama "ominaisuus".
Moniurahihna, joka pyörittää laturia värähteli voimakkaasti kyseisellä kierroksilla. Pitänee vaihtaa remmi ja ehkä kiristin jos värähtely ei lopu.
Vaihda se kulunut iskunvaimennin samalla, se sen värinän aiheuttaa ei kulunut hihna.
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

hihnaaaaaa

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

moniuran katkeaminen ei aiheuta tuhoisia seurauksia, eriasia on nokkahihnan katkeamisella.... mersuissa toki on ketju tai jopa tupla semmoinen 8) .

vaihda hihna ja tosiaan myös se kiristimen iskari. samalla kannattaa vaihtaa se muovi kapula jossa iskari ja jousi on kiinni.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

sama

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

tohon edelliseen vielä että toki se moniurahihnan katkeaminenkin aiheuttaa esim. moottorin kuumenimisen ja kansipahvin hajoamisen kun vesipumppu ja propelli ei pyöri eikä auto myöskään lataa jne. harvemmin kumminkaan kukaan ajelee niin kauaa etteikö huomaisi oireita....lämpötilan nousua ja latausvalon palamista tms.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
saimon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 21.01.2007 14:24

Viesti Kirjoittaja saimon »

Tarkoitin sitä, että hihna on katketessaan särkenyt paikkoja.
Tämän kuulin kuitenkin kaverilta huhupuheina.

Omia kokemuksia asiasta ei ole.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kyllä joltakulta foorumilaiselta oli tainnut rikkinäinen hihna pieksää tehostimen irti (korvakon rikki).

Itse en kyllä nähnyt tuhoja mutta kyllä tuommoinen piiska pahimmillaan voi jotain tehdäkin.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Kylläpä se on se kiristimen iskarin alapään laakeri.. niinku joku tuossa taisi sanoakkin :) Ei sitä juuri muuten huomaa kuin irroittamalla sen.. ei tarvi olla paljo välystä ku se päästää sen äänen.
turnipe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 10.07.2005 07:20
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja turnipe »

täytyypä nyt kirjottaa omakohtanen kokemus ylimääräsestä äänestä joka kuului kierrosaluella n.900-1200. ääni oli naputtava rohina tai jurina. ääni kuului imusarjan puolelta koneen etuosasta. aluksi paikannettiin ilmanputsarin imuputkesta kuuluvaksi venttiilivuodoksi tai nostaja. auto on w124 300d vapari. kantta ei alettu aukomaan ja tein päätöksen että ei ku kovaa ajoa ja katellaan mitä tapahtuu. no nyt tuli vuoden verran ajeltua ja tällä viikolla töistä lähdettyä alkoi koneesta kuulua tyhjäkäynnillä kauhea kolina. ääni oli sanoinkuvaamaton. kotiin oli päästävä ja ei muutaku baanalle. kotipihassa auto välittömästi seis ja aamulla tutkimaan..

vika paikannettu ja korjattu. ilmastoinnin kompuran laippa oli lohkon kyljestä päässyt löystymään ja ei ollut kun yksi pultti enää tallessa. sekin sentin verran ulkona. samalla tarkistin kaikki muut apulaitteet ja huomasin, että ohjaustehostajan ja laturin pultit olivat vailla kiristystä. nyt on ruuvilukitteen kans laitettu kaikki uudesstaan kiinni. auto käy todella nätisti.

se siitä venttiiliviasta.
w124 ja ponton.
jappi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 20.05.2007 18:32
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jappi »

mulla on sama homma 300E -24:ssa, eli viisarin alle 2000rpm:ssä rohisee, mut kun menee yli 2000:en niin loppuu..outoa..
saimon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 21.01.2007 14:24

Viesti Kirjoittaja saimon »

Palataanpa vielä tähän vanhaan aiheeseen.

Vaihdoin koneeseen remmin, kiristysrullan ja iskarin.
Rullan laakeroinnissa ja iskarissa oli selvä välys.

Koneesta loppuivat ylimääräiset rohinat ja ääni siistiytyi muutenkin todella paljon. Kone oli ennen pitänyt myös jonkinlaista vikinää, joka loppui kokonaan.

Oli kyllä kannattava remontti.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Meillä loppu se rohina aivan vaan remmin vaihdolla.. kumma homma.. kaippa se sitten otti jotenkin siitä remmistä sen rohinan kun se oli vanha ja vähäse kulahtanu.. :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Tällä kanssa romisee aika rumasti, jo toista vuotta, tyhjäkäynnillä. Hihnasta se johtuu. Kun lorottaa vähän vettä hinalle, kone käy niin nätisti että. Silikoni ei auttanut - kokeilin sitäkin.

Vaiva alkoi huollon, eli hihnan vaihdon jälkeen - samassa kuin vaihdettiin alipainepumppu. Huoltomies siihen näppäränä "uusi remmi hakee vähän paikkaansa! " Nyt ..ttu alkaa jo etsintä riittää. :evil: Taidan mennä vaihdattamaan uuden hihnan.

Mutta kun en viittisi kuunnella sitä "paikan hakemista" uudelleen: Kannattaisko samalla vaihtaa kiristinhässäkkä, tai ainakin osa siitä?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

omassa 230e:ssä korjaantui kun vaihtoi sen hihnankiristimen iskunvaimentimen... niitä on siellä konehuoneessa muistaakseni kaksittain, yläpäässä ja alapäässä. jumitat ne kierrokset siihen kohtaan missä ääni kuuluu ja ruuvimeisselillä sitten vähän vääntelet niitä iskareita... helppo todeta..
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

ennen omistin 300deen (24v) niin siinä imuputkessa oleva läppä kun aukesi niin loppui ääni. se ääni kuului ehkä 1500-1700rpm
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Vastaa Viestiin