124 krohinaa pienillä kierroksilla
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 18:47
- Paikkakunta: pori
124 krohinaa pienillä kierroksilla
Eli auto on 300D vm. 93. Tyhjäkäynnillä auto käy hienosti, mutta kun kierrokset nousee jonkin verran, alkaa konehuoneesta kuulua ihmeellistä krohinaa. Kun taas kierrokset nousevat reippaammin tämä krohina häviää. Mistä mahtaa johtua?? Epäilyjä on, että öljy ei pääsisi kiertämään yläpäässä matalilla kierroksilla ja näin nostajat aiheuttaisi äänen. Kokemuksia???
Tättärää.....
Tuossa 200d mesessä on vähän samantyyppistä ongelmaa.. mutta katseltiin isännän kanssa että vissiin johtuu siitä remmistä sellainen ääni.. ei kuitenkaa aiva mitää metalli vasten metallia rohinaa vaan jottain muuta.. ja kuuluu vain pikkukiekoilla ja sitten kun antaa kenkää niin "rohina" loppuu..
elikkäs itseänikin kiinnostaisi
omat epäilykset kohdistuu siihen laturia pyörittävään remmiin.. pitänee vaihtaa jahka kerkeääpi. 

elikkäs itseänikin kiinnostaisi


Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 18:47
- Paikkakunta: pori
Remmi on vaihdettu n. 2000 km sitten, joten tuskin ainakaan siitä johtuu, mutta enpä tiedä..
Hommassa on mielenkiintoista se, että tyhjäkäynnillä kone käy ja kukkuu ihan normaalisti, mutta pienillä kierroksilla rohina alkaa. Ja sitten taas suuremmilla kierroksilla se loppuu. Tuntuu erikoiselta, että tyhjäkäynnillä toimii hyvin, mutta ei pienillä kierroksilla...
Tuo kiristinvivun iskari se ei todennäköisesti ole...
Hommassa on mielenkiintoista se, että tyhjäkäynnillä kone käy ja kukkuu ihan normaalisti, mutta pienillä kierroksilla rohina alkaa. Ja sitten taas suuremmilla kierroksilla se loppuu. Tuntuu erikoiselta, että tyhjäkäynnillä toimii hyvin, mutta ei pienillä kierroksilla...
Tuo kiristinvivun iskari se ei todennäköisesti ole...
Tättärää.....
Itselläni farkussa oli samanlaista ongelmaa juuri tyhjäkäyntikierrosluvun yläpuolella. Kierrosalue oli erittäin kapea, missä ääni kuului. Se tuli parhaiten esille esim. pysäköitäessä kun kaasua joutui aivan vähän painamaan että auto ryömi (automaatilla) eteenpäin.
Oma korjaantui muistaakseni hihnankiristimen laakerin ja iskunvaimentimen vaihdolla. Vaihdettiinkohan hihnapyöräkin, en muista, varaosakuitistahan se selviäisi.
Oma korjaantui muistaakseni hihnankiristimen laakerin ja iskunvaimentimen vaihdolla. Vaihdettiinkohan hihnapyöräkin, en muista, varaosakuitistahan se selviäisi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe 18.08.2006 18:47
- Paikkakunta: pori
Hihna ei värise, kun ääni kuuluu... Eräs tuttu sanoi, että ääni kuuluisi nostajista, kun öljy ei pääse kiertämään "ylös" asti ja nostajat jää "tyhjäksi"... Kun kierrokset ja öljynpaine nousee ääni häviää. Itse en asiasta juurikaan mitään tiedä, mutta kaveri tuntui olevan varma asiasta. Itseäni ihmetyttää se, että miksei ääni kuulu myös tyhjäkäynnillä, koska silloinhan öljynpaineet ovat alhaalla??
Tättärää.....
Ei oo nostajat, jos ei kuulu tyhjäkäynnillä. Eikä nostajat pidä krohinaa, vaan terävää naputusta.rumakakkonen kirjoitti:Itseäni ihmetyttää se, että miksei ääni kuulu myös tyhjäkäynnillä, koska silloinhan öljynpaineet ovat alhaalla??
Miten oot sen hihnan värinän tarkastanut? Pitää kattoa pitimmästä välistä l. kampiakselin (ilmastoinnin kompuran) ja ohjaustehostajan pumpun väliltä. Värinä näkyy ikäänkuin paksumpana hihnana välin puolivälissä. Tai sitten kokeilee kiristin vipua metallitangolla. Värinä kyllä tuntuu tangossa.
Enpähän usko et se ois noissa öljyn paineissa.
Itellä pitää 200d ihan samallaista just tollasta rohinaa siellä keulalla. Varsinkin kun kierrokset on vähän korkeammalla kylmänä se rohisee aika kovasti mut lopettaa kun kierrokset laskevat normaaliin.
Kyllä se siel kiristimissä, laakereissa, iskaris jossain on.
Kun vain sopiva sauma sattus ni pitäs sitäki vähä tutkia. Vaan eipä tuo menoa oo haitannu.
Itellä pitää 200d ihan samallaista just tollasta rohinaa siellä keulalla. Varsinkin kun kierrokset on vähän korkeammalla kylmänä se rohisee aika kovasti mut lopettaa kun kierrokset laskevat normaaliin.
Kyllä se siel kiristimissä, laakereissa, iskaris jossain on.
Kun vain sopiva sauma sattus ni pitäs sitäki vähä tutkia. Vaan eipä tuo menoa oo haitannu.

Omassa 300 D:ssa on sama "ominaisuus".
Tutkin asiaa eilen avaamalla konepellin ja käyttämällä moottoria kierroksilla, joilla rohinaa esiintyy.
Moniurahihna, joka pyörittää laturia värähteli voimakkaasti kyseisellä kierroksilla. Pitänee vaihtaa remmi ja ehkä kiristin jos värähtely ei lopu.
Remmi voi kuulemma katketessaan tehdä paljon tuhoa. Kokemuksia?
-Edit: JuhaOh olikin näköjään juuri tuota konstia suositellut.
Tutkin asiaa eilen avaamalla konepellin ja käyttämällä moottoria kierroksilla, joilla rohinaa esiintyy.
Moniurahihna, joka pyörittää laturia värähteli voimakkaasti kyseisellä kierroksilla. Pitänee vaihtaa remmi ja ehkä kiristin jos värähtely ei lopu.
Remmi voi kuulemma katketessaan tehdä paljon tuhoa. Kokemuksia?
-Edit: JuhaOh olikin näköjään juuri tuota konstia suositellut.
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
hihnaaaaaa
moniuran katkeaminen ei aiheuta tuhoisia seurauksia, eriasia on nokkahihnan katkeamisella.... mersuissa toki on ketju tai jopa tupla semmoinen
.
vaihda hihna ja tosiaan myös se kiristimen iskari. samalla kannattaa vaihtaa se muovi kapula jossa iskari ja jousi on kiinni.

vaihda hihna ja tosiaan myös se kiristimen iskari. samalla kannattaa vaihtaa se muovi kapula jossa iskari ja jousi on kiinni.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
sama
tohon edelliseen vielä että toki se moniurahihnan katkeaminenkin aiheuttaa esim. moottorin kuumenimisen ja kansipahvin hajoamisen kun vesipumppu ja propelli ei pyöri eikä auto myöskään lataa jne. harvemmin kumminkaan kukaan ajelee niin kauaa etteikö huomaisi oireita....lämpötilan nousua ja latausvalon palamista tms.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
täytyypä nyt kirjottaa omakohtanen kokemus ylimääräsestä äänestä joka kuului kierrosaluella n.900-1200. ääni oli naputtava rohina tai jurina. ääni kuului imusarjan puolelta koneen etuosasta. aluksi paikannettiin ilmanputsarin imuputkesta kuuluvaksi venttiilivuodoksi tai nostaja. auto on w124 300d vapari. kantta ei alettu aukomaan ja tein päätöksen että ei ku kovaa ajoa ja katellaan mitä tapahtuu. no nyt tuli vuoden verran ajeltua ja tällä viikolla töistä lähdettyä alkoi koneesta kuulua tyhjäkäynnillä kauhea kolina. ääni oli sanoinkuvaamaton. kotiin oli päästävä ja ei muutaku baanalle. kotipihassa auto välittömästi seis ja aamulla tutkimaan..
vika paikannettu ja korjattu. ilmastoinnin kompuran laippa oli lohkon kyljestä päässyt löystymään ja ei ollut kun yksi pultti enää tallessa. sekin sentin verran ulkona. samalla tarkistin kaikki muut apulaitteet ja huomasin, että ohjaustehostajan ja laturin pultit olivat vailla kiristystä. nyt on ruuvilukitteen kans laitettu kaikki uudesstaan kiinni. auto käy todella nätisti.
se siitä venttiiliviasta.
vika paikannettu ja korjattu. ilmastoinnin kompuran laippa oli lohkon kyljestä päässyt löystymään ja ei ollut kun yksi pultti enää tallessa. sekin sentin verran ulkona. samalla tarkistin kaikki muut apulaitteet ja huomasin, että ohjaustehostajan ja laturin pultit olivat vailla kiristystä. nyt on ruuvilukitteen kans laitettu kaikki uudesstaan kiinni. auto käy todella nätisti.
se siitä venttiiliviasta.
w124 ja ponton.
Palataanpa vielä tähän vanhaan aiheeseen.
Vaihdoin koneeseen remmin, kiristysrullan ja iskarin.
Rullan laakeroinnissa ja iskarissa oli selvä välys.
Koneesta loppuivat ylimääräiset rohinat ja ääni siistiytyi muutenkin todella paljon. Kone oli ennen pitänyt myös jonkinlaista vikinää, joka loppui kokonaan.
Oli kyllä kannattava remontti.
Vaihdoin koneeseen remmin, kiristysrullan ja iskarin.
Rullan laakeroinnissa ja iskarissa oli selvä välys.
Koneesta loppuivat ylimääräiset rohinat ja ääni siistiytyi muutenkin todella paljon. Kone oli ennen pitänyt myös jonkinlaista vikinää, joka loppui kokonaan.
Oli kyllä kannattava remontti.
Tällä kanssa romisee aika rumasti, jo toista vuotta, tyhjäkäynnillä. Hihnasta se johtuu. Kun lorottaa vähän vettä hinalle, kone käy niin nätisti että. Silikoni ei auttanut - kokeilin sitäkin.
Vaiva alkoi huollon, eli hihnan vaihdon jälkeen - samassa kuin vaihdettiin alipainepumppu. Huoltomies siihen näppäränä "uusi remmi hakee vähän paikkaansa! " Nyt ..ttu alkaa jo etsintä riittää.
Taidan mennä vaihdattamaan uuden hihnan.
Mutta kun en viittisi kuunnella sitä "paikan hakemista" uudelleen: Kannattaisko samalla vaihtaa kiristinhässäkkä, tai ainakin osa siitä?
Vaiva alkoi huollon, eli hihnan vaihdon jälkeen - samassa kuin vaihdettiin alipainepumppu. Huoltomies siihen näppäränä "uusi remmi hakee vähän paikkaansa! " Nyt ..ttu alkaa jo etsintä riittää.

Mutta kun en viittisi kuunnella sitä "paikan hakemista" uudelleen: Kannattaisko samalla vaihtaa kiristinhässäkkä, tai ainakin osa siitä?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ex. W124 300TD