W210 ilmastoinnin kompressori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

W210 ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja Muro »

Nyt taitaa vedellä ilmastoinnin kompressori viimeisiään. Viileää ei tullut ja tänään käytin merkkihuollossa, jossa tekivät ilmastointihuollon. Vuotoja ei ollut, viime kesänä laitettu aine oli suurin piirtein tallella. Kuitenkin testeri herjasi paineiden olevan välillä liian matala välillä liian suuri. :shock:

Tänään se kuitenkin huollon jälkeen pelasi kuin aina ennenkin. Kylmää tuli liiankin kanssa. Uskoisiko tuota huoltoa ja tilaisi uuden kompuran (1400 euroa) vai pitäisikö tutkia vielä muita vaihtoehtoja, joka voisi aiheuttaa vikaa? Mitä mieltä kansalaiset ovat?
W210 E220 CDI -01
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Voisi paisuntaventtiili jumittaessaan tehdä tuota. Kompura yleensä hajoaa niin että vuotaa tai että paine ei nouse tarpeeksi. Kuullostaa hyvin oudolta että kompurasta johtuisi liian suuri paine. En uskoisi helpolla. Vaihtaisin ensin paisuntaventtiilin.
Ja mikäli kompura menee vaihtoon en todellakaan maksaisi siitä 1400 Euroa. Tehdaskorjattua KL-varaosista tms. Ei pitäisi kyllä noin paljoa maksaa...
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
ozzy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Pe 09.06.2006 19:37
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja ozzy »

Tilasin uuden kompuran alle 400 eurolla saksasta eli jos sellaiselle
tulee tarve niin kannattee kattella vaikka tuolta:
http://cgi.ebay.de/Klimakompressor-Merc ... dZViewItem

tilasin samaisesta firmasta ja kuluineen maksoi 372e....tuli alle viikossa :)
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

KL-varaosiin tässä meinasin huomenna kilautellakin. Missä päin tuo paisuntaventtiili sijaitsee? Kun ei ole autojen kanssa ennen joutunut itse touhuamaan, niin sitä on peukalo keskellä kämmentä näiden värkkien kanssa. :D
W210 E220 CDI -01
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Se on höyrystimessä kiinni. Äläkä kysy missä se höyrystin on väykyssä.
En tiedä...
MB W201 2.5 TURBO
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

En tiedä kuinka asiantunteva kaveri on ollut ilmastointihuoltoa tekemässä ja onko minkälaiset huoltolaitteet olleet, mutta itse olen muutaman huollon tehnyt manuaalihuoltolaitteilla.

Ensimmäiseksi herää kysymys, että millä testerillä tuo vika on todettu? MB:n järjestelmätesterillä? Vaikka olisi tallentunut vikakoodit "korkea paine" ja "matala paine", niin ei se välttämättä tarkoita sitä fyysisesti. Järjestelmä voi vain luulla asian olevan näin tunnistinvian, tai ohjainlaitevian johdosta.

Kun auto oli kytketty siihen ilmastointihuoltolaitteeseen, niin ensiarvoisen tärkeää olisi ollut seurata huoltolaitteen korkeapaine- ja matalapainemittareita ilmastoinnin käydessä. Kokenut kaveri olisi pystynyt sanomaan onko paineet normaalit, vai onko siinä järjestelmässä oikeaa mekaanista vikaa.

Jos nuo viat on todettu pelkästään vikakoodien perusteella, niin tuo "matala paine" -vikakoodi voi olla vaikka kuinka vanha ja perua ajalta, jolloin järjestelmässä oli liian vähän kylmäainetta. "Korkea paine" -vikakoodi voi tulla myös silloin jos järjestelmä on ylitäytetty, tai lauhduttimen flekti ei lähde pyörimään (rikki) ja järjestelmän paine pääsee näin nousemaan.

Yleensä kompressorit toimii, tai ei sitten toimi ollenkaan. Paisuntaventtiiliäkään en ole koskaan vaihtanut, mutta voihan se tietysti rikki mennä.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Kyllä se ihan Mersun merkkihuollossa kävi ja tämä kaveri on käsittääkseni juuri erikoistunut näihin ilmastointipuolen huoltoihin ja ongelmiin. Näitä painemittareita oli kyllä seurattu juuri siinä, kun auto oli kytkettynä tuohon testeriin ja painearvot todettu siinä epänormaaleiksi. Vika oli määritelty vain "kompuran sisäiseksi viaksi".

Jännäksi jutun tekee se, että eilisen ilmastointihuollon jälkeen ilmastointi on kuitenkin toiminut täysin normaalisti. Mitään vikaan liittyvää ei ole ilmennyt. Tein autolla eilen illalla reilun sadan kilometrin lenkin ja luulisi sen tuolla matkalla jo oireilleen, jos siinä jotain oikeaa vikaa olisi. Kannattanee varmaan seurailla asiaa muutama päivä, josko se sittenkin pelaisi ilman ylimääräisiä korjaustoimenpiteitä. Jos jokakeväinen huolto auttaa, niin noita ilmastointihuoltojahan tekee kompuran hinnalla aika monta kevättä. :lol:
W210 E220 CDI -01
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Oon ihan samaa mieltä. Ei kannata hätäillä tuossa asiassa. Onhan se ihan selvää, että kun järjestelmä on aina puolivuotta levossa, niin joitain ongelmiakin seuraa.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Vastaa Viestiin