Superin hienosäätöä (OM606 -projekti)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Superin hienosäätöä (OM606 -projekti)

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Aihiona on 124 300D vapari joka sitten turbotettiin. Vahvempien vetarien teko olisi seuraava homma.

1. Kestävätkö nuo vakio vetarien nivelet jos uuden akselin tekisi vaan vahvemmasta materiaalista? Mitä SFS:n metallia olette käyttäneet ja onko akselin ulkoiset mitat säilyneet vakion mitoissa? Voisi tuon tietysti laskeakin ja varmasti laskenkin, mutta ajattelin nyt ensin kysyä mitä muut ovat tehneet ja tehdä sitten itse paremmat, kestävämmät ja pienemmmällä hitausmomentilla. 8)

2. Vapari 606:n imusarjasta hitsailin sopivan turbotukseen. Huohottimen reijät tukin pulteilla. Nyt kuitenkin joku jo ehti väittään ettei vaparin imusarja kestäisi tuota hommaa. Eikö se tosiaan kestä vai pitääkö sellainenkin nakertaa? :evil:

3. Menee melkein turbo-osioon, mutta: Pakosarjasta tulee hukkikselle pakokaasut vain kolmelta sylinteriltä. Nyt kuitenkin olisin sitä lähipäivinä muuttamassa siten että ne tulee kaikilta kuudelta. Ajeleeko joku tosiaan ST mesellä, jossa hukkikselle tulee vain kolme pulssia? Kuinka tällainen ratkaisu pelaa?

Edit: Otsikko muutettu.
Viimeksi muokannut hanomag, Su 22.07.2007 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

YV:llä tulikin tuosta hukkaportti hommasta:
Toimii riittävän hyvin...paljon on tehoa otettu juuri tuollaisilla pakosarjoilla. Painero on ollut vain luokkaa 0,2 bar.

Mikäli kuitenkin päätät tehdä sellaisen hukkaportin, johon tulee kuusi putkea, tai siis kaksi kolmelta sylinteriltä niin tulee pitää huoli, ettei nuo putket yhdisty yhtään ennen hukkaportin venttiiliä. Käytännössä tuo vaatii suuren hukkaportin venttiilin, jotta se venttiili pystyy pitämään ne kanavat erillään siihen saakka kun venttiili aukeaa. Muutoin menetetään ahtimen heräämine aivan totaalisesti.

Kolmas vaihtoehto on käyttää kahta hukkaporttia, mutta eipä se liene vaivan väärti, jollei nyt aivan ultimate tehoja haeta
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Kuinka tällainen ratkaisu pelaa?
Mulla se ei pelaa. Voi johtua myös liian pienestä hukkaportin venttiilistä (36mm). Ahdot hiipii hiljalleen yli 2bar, vaikka portti on auki jo 1bar. Paine-erona 0,2bar kuulostaa kyllä pieneltä. Pienemman pakopaineen sylinterit käy "tehokkaamin" mitä muut, mikä ei tietenkään oo hyväksi. Noin pieni ero tuskin tuntuu missään.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Hukkiksen pitäisi olla kutakuinkin 50mm.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

1. Vetareille ei välttämättä kannata tehdä mitään. Terveet vetarit kyllä kestää aikamoista rääkkiä. Jos ruoste on kalvanut suojakumien alta, niin voi tulla katkipoikki-ilmiö helpostikin eteen.

2. Kyllä vaparin imusarja kestää turbonpaineet aivan hyvin. Lienee kohta muutamia satoja mersuja turbotettu Suomenniemellä vaparin imusarjan kanssa. Yleensä heikoin lenkki tulee ahtoputkistoon.
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Hanomag kirjoitti:Hukkiksen pitäisi olla kutakuinkin 50mm.
Jos maltillisella syötöllä ajaa, niin muokatulla hx40 17 pesän omalla portilla vaan. Omassa ahdot pysyy 1.75barissa. Tehoa on 426hv 710nm 1.6barilla. Hukkaportti siis riittää aikalailla siihen mihin turbokin. Tokihan tuosta 2baariakin saa kun vartta kiristää, tai laittaa rajapaineventtiilin, mutta ei tuon 24v kone tartte painetta niinkuin 12v. Mitä pakopaineisiin tulee, niin pulssierottelun kustannuksella saa paineet tasattua. Olen yhden holsetin näin muokannut. Eli hukkaportin reijästä poraamalla kanavien välinen ohut seinämä puhki. Omassa autossani ei ole tätä reikää tehty.
portti
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Ahtimen oman hukkaportin olen jumittanut kiinni asentoon. Ajattelin vetää erilliseltä hukkaportilta pakoputkeen klemmarikiinnitteisen teräspunosputken; eli niitä mitä käytetään pakoputken jousto-osana. Mietin vain paljon mahtavat lämpötilat tuolla nousta? Jousto-osan jatkuva lämmönkesto ei ole kovin korkea...
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Hanomag kirjoitti:Ahtimen oman hukkaportin olen jumittanut kiinni asentoon. Ajattelin vetää erilliseltä hukkaportilta pakoputkeen klemmarikiinnitteisen teräspunosputken; eli niitä mitä käytetään pakoputken jousto-osana. Mietin vain paljon mahtavat lämpötilat tuolla nousta? Jousto-osan jatkuva lämmönkesto ei ole kovin korkea...
Tuo joustoputki kestää tuossa vallan mainiosti, ainakin sen minkä moottorikin. Aika lyhkäsiä aikoja loppujen lopuksi tuo hukkis auki maantieajossa. Tollanen taivuteltava joustoputki vois olla halvempi kuin tuo teräspunosputki ja toimii sekin.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paljonkos siihen maksaisi portiton pakopesä, eikös se olisi parempi kuin portillinen, jossa ei porttia käytetä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

En tiedä noiden osien hinnoista, liekö tosiaan niin suurta hyötyä että kannattaa?

Jos nyt sitten ottaisi tämän perä-asian myös esille: Eli ko. autosta löytyy jostain ASD rele. Sieltä yhdistämällä jotkut navat saat 100% lukon päälle. Missä ko. rele on ja mitkä navat pitää yhdistää?
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

kynsi kirjoitti:
Hanomag kirjoitti:Hukkiksen pitäisi olla kutakuinkin 50mm.
Jos maltillisella syötöllä ajaa, niin muokatulla hx40 17 pesän omalla portilla vaan. Omassa ahdot pysyy 1.75barissa. Tehoa on 426hv 710nm 1.6barilla. Hukkaportti siis riittää aikalailla siihen mihin turbokin. Tokihan tuosta 2baariakin saa kun vartta kiristää, tai laittaa rajapaineventtiilin, mutta ei tuon 24v kone tartte painetta niinkuin 12v. Mitä pakopaineisiin tulee, niin pulssierottelun kustannuksella saa paineet tasattua. Olen yhden holsetin näin muokannut. Eli hukkaportin reijästä poraamalla kanavien välinen ohut seinämä puhki. Omassa autossani ei ole tätä reikää tehty.
portti
Nyt on reikä tehty mersuunkin ja tuntuu aivan perstuntumassakin.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Nyt on reikä tehty mersuunkin ja tuntuu aivan perstuntumassakin.
Miten ahdin herää, jos vertaa rei`ittämättömään? Kuinka suuren reiän kairasit?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

ASD releen 8 ja 10 navat kun yhdistää, pitäisi lukon olla 100% yli 40km/h vauhdissakin.

Mutta missä on se rele.... ?
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

MikkoH kirjoitti:
Nyt on reikä tehty mersuunkin ja tuntuu aivan perstuntumassakin.
Miten ahdin herää, jos vertaa rei`ittämättömään? Kuinka suuren reiän kairasit?
Samanlailla herää, kierroksilla tuntuis olevan enempi menohaluja.

Olisiko ollut vain 10-12mm tuo reikä.
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Piti vaan kertoa, että:

- Muutankin hukkaportin tulemaan molemmilta porteilta.
- Vaihdan vahvat veivit ja turbomallin männät.
- Syksymmällä nokkien muokkaus.... Jos rahat riittää.

Se siitä käyttöautosta. :lol:
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Jos jollakulla on ylimääräisenä 606 turbon männät tai vaikka koko kone, niin tarjoa sitä miulle.

Nuo vaparin veivit ja männät on nyt sitten minulla ylimääräisenä.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvä ajatus vaihtaa, mutta eikös noita ole ollut palstalla myynnissä ? (ainakin itse muistelen parit kanget olevan myynnissä...)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

veskola kirjoitti:Hyvä ajatus vaihtaa, mutta eikös noita ole ollut palstalla myynnissä ? (ainakin itse muistelen parit kanget olevan myynnissä...)
Veivit on teetetty 606:een. Samanlaisilla on stonehead ilmeisesti ylittämässä 700hp:n rajan. Eivät siis ole mersun omat.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Vaparin öljupumpussa on monihampaisempi ratas kuin turbossa, eli turbossa on suurempi öljytuotto. Sopiiko turbon ratas suoraan vaparin pumppuun? Tai saako näitä erikseen ostettua?

Onko öljynpaineet laskeneet turbotuksen jälkeen niin että mittariston mittarilla näkyy lasku?
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Ei näköjään ollut edellisestä kellään tietoa? Tuli hankittua öljypumppu, johon ei mene jäähdytysnestekiertoa ollenkaan ja jonka tuotto on suurempi.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

onko niin että kun 606 dt kone on alkuperäisessä kopassaan niin koneesta ei oteta öljynpaine tietoa?
öljyn tason tietoko vain
koska mulla ei ainakaan moottorissa ollut mitään öljynpaine anturia vain sokea tulppa oli siinä paikalla
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Väykyssä ei ole paineen mittausta. Eli jos kone on väyrys mersusta niin paine-anturia ei ole. :shock:

Sama homma 290koneessa. Onneksi anturille on kuitenkin paikka. :D
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Mitä mynänmies tekee 7mm pumpulle kun sen vie modattavaksi varttimaili ajoon sopivaksi? Millainen auto on sen jälkeen normaali ajossa? Onko asiasta jotain tietävällä hajua onko mynällä erillaisia versioita modauksesta?

Tuli rosterista tehtyä 3" ahtoputket. Saumat vielä TIG:llä umpeen ja vähän siistimistä.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

4,5" pakoputki ja ovaaliksi muokattuna.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Onpas tutun näköistä.. 8) :lol:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

Hanomag kirjoitti:ASD releen 8 ja 10 navat kun yhdistää, pitäisi lukon olla 100% yli 40km/h vauhdissakin.

Mutta missä on se rele.... ?
toimiiko sama pensselinpesu koneisissakin???????
Diesel on puhtaampi
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

j.a kirjoitti:
Hanomag kirjoitti:ASD releen 8 ja 10 navat kun yhdistää, pitäisi lukon olla 100% yli 40km/h vauhdissakin.

Mutta missä on se rele.... ?
toimiiko sama pensselinpesu koneisissakin???????
Jos on samanlainen järjestelmä, niin miksei.



Hukkista tuli laitettua. Nyt sitten kaikilla pulsseilla.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Millä sait runtattua putken ovaaliksi?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

MikkoH kirjoitti:Millä sait runtattua putken ovaaliksi?
Ei kai Hanomag ole asfalttityömaanmiehiä :D

Hieno putki täytyy sanoa.

Eikös varttimaili muuten ajeta vähän samaan tyyliin kuin kadulla, joten samalla pumpulla voi tehdä kumpaakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Tilanpuutetta pakosarjan alle sijoitettavassa hukkiksessa. Ei tahdo kuudella pulssilla otettaesssa mahtua p.sarjan alle. Lähtee pissapojan säiliö ja ASD/korkeussäädettävän perän säiliö mäkeen ja hukkis sijoitetaan niille main.. Näin tulee tilaa! Kunhan ei tule seuraavaksi ahtoputki liian lähelle hukkiksen putkia. :shock: :? :x

veskola kirjoitti:
MikkoH kirjoitti:Millä sait runtattua putken ovaaliksi?
Ei kai Hanomag ole asfalttityömaanmiehiä :D

Hieno putki täytyy sanoa.
Prässillä ja sopivaksi leikatuilla muovauspaloilla putken saa nätisti ovaaliksi. Uskoisin että kannattaa vaan hepata putki sopivasti kiinni, siten ettei kuitenkaan irtoa prässäilyssä, ja vasta muokkauksen jälkeen vetää saumat umpeen TAI muuttaa tarvittaessa liitoksen asentoa.
veskola kirjoitti: Eikös varttimaili muuten ajeta vähän samaan tyyliin kuin kadulla, joten samalla pumpulla voi tehdä kumpaakin.
Samalla pumpulla kyllä, mutta jonkin näköisiä modauksia mynä on tehnyt kisalaitteiden pumppuun (siis muuta kuin 7mm tapit). Se että voiko autoa sitten enää käyttöautona pitää on vähän niin ja näin.
Viimeksi muokannut hanomag, Pe 11.04.2008 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Vastaa Viestiin