Aihiona on 124 300D vapari joka sitten turbotettiin. Vahvempien vetarien teko olisi seuraava homma.
1. Kestävätkö nuo vakio vetarien nivelet jos uuden akselin tekisi vaan vahvemmasta materiaalista? Mitä SFS:n metallia olette käyttäneet ja onko akselin ulkoiset mitat säilyneet vakion mitoissa? Voisi tuon tietysti laskeakin ja varmasti laskenkin, mutta ajattelin nyt ensin kysyä mitä muut ovat tehneet ja tehdä sitten itse paremmat, kestävämmät ja pienemmmällä hitausmomentilla.
2. Vapari 606:n imusarjasta hitsailin sopivan turbotukseen. Huohottimen reijät tukin pulteilla. Nyt kuitenkin joku jo ehti väittään ettei vaparin imusarja kestäisi tuota hommaa. Eikö se tosiaan kestä vai pitääkö sellainenkin nakertaa?
3. Menee melkein turbo-osioon, mutta: Pakosarjasta tulee hukkikselle pakokaasut vain kolmelta sylinteriltä. Nyt kuitenkin olisin sitä lähipäivinä muuttamassa siten että ne tulee kaikilta kuudelta. Ajeleeko joku tosiaan ST mesellä, jossa hukkikselle tulee vain kolme pulssia? Kuinka tällainen ratkaisu pelaa?
Edit: Otsikko muutettu.
Viimeksi muokannut hanomag, Su 22.07.2007 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toimii riittävän hyvin...paljon on tehoa otettu juuri tuollaisilla pakosarjoilla. Painero on ollut vain luokkaa 0,2 bar.
Mikäli kuitenkin päätät tehdä sellaisen hukkaportin, johon tulee kuusi putkea, tai siis kaksi kolmelta sylinteriltä niin tulee pitää huoli, ettei nuo putket yhdisty yhtään ennen hukkaportin venttiiliä. Käytännössä tuo vaatii suuren hukkaportin venttiilin, jotta se venttiili pystyy pitämään ne kanavat erillään siihen saakka kun venttiili aukeaa. Muutoin menetetään ahtimen heräämine aivan totaalisesti.
Kolmas vaihtoehto on käyttää kahta hukkaporttia, mutta eipä se liene vaivan väärti, jollei nyt aivan ultimate tehoja haeta
Mulla se ei pelaa. Voi johtua myös liian pienestä hukkaportin venttiilistä (36mm). Ahdot hiipii hiljalleen yli 2bar, vaikka portti on auki jo 1bar. Paine-erona 0,2bar kuulostaa kyllä pieneltä. Pienemman pakopaineen sylinterit käy "tehokkaamin" mitä muut, mikä ei tietenkään oo hyväksi. Noin pieni ero tuskin tuntuu missään.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
1. Vetareille ei välttämättä kannata tehdä mitään. Terveet vetarit kyllä kestää aikamoista rääkkiä. Jos ruoste on kalvanut suojakumien alta, niin voi tulla katkipoikki-ilmiö helpostikin eteen.
2. Kyllä vaparin imusarja kestää turbonpaineet aivan hyvin. Lienee kohta muutamia satoja mersuja turbotettu Suomenniemellä vaparin imusarjan kanssa. Yleensä heikoin lenkki tulee ahtoputkistoon.
Hanomag kirjoitti:Hukkiksen pitäisi olla kutakuinkin 50mm.
Jos maltillisella syötöllä ajaa, niin muokatulla hx40 17 pesän omalla portilla vaan. Omassa ahdot pysyy 1.75barissa. Tehoa on 426hv 710nm 1.6barilla. Hukkaportti siis riittää aikalailla siihen mihin turbokin. Tokihan tuosta 2baariakin saa kun vartta kiristää, tai laittaa rajapaineventtiilin, mutta ei tuon 24v kone tartte painetta niinkuin 12v. Mitä pakopaineisiin tulee, niin pulssierottelun kustannuksella saa paineet tasattua. Olen yhden holsetin näin muokannut. Eli hukkaportin reijästä poraamalla kanavien välinen ohut seinämä puhki. Omassa autossani ei ole tätä reikää tehty. portti
Ahtimen oman hukkaportin olen jumittanut kiinni asentoon. Ajattelin vetää erilliseltä hukkaportilta pakoputkeen klemmarikiinnitteisen teräspunosputken; eli niitä mitä käytetään pakoputken jousto-osana. Mietin vain paljon mahtavat lämpötilat tuolla nousta? Jousto-osan jatkuva lämmönkesto ei ole kovin korkea...
Hanomag kirjoitti:Ahtimen oman hukkaportin olen jumittanut kiinni asentoon. Ajattelin vetää erilliseltä hukkaportilta pakoputkeen klemmarikiinnitteisen teräspunosputken; eli niitä mitä käytetään pakoputken jousto-osana. Mietin vain paljon mahtavat lämpötilat tuolla nousta? Jousto-osan jatkuva lämmönkesto ei ole kovin korkea...
Tuo joustoputki kestää tuossa vallan mainiosti, ainakin sen minkä moottorikin. Aika lyhkäsiä aikoja loppujen lopuksi tuo hukkis auki maantieajossa. Tollanen taivuteltava joustoputki vois olla halvempi kuin tuo teräspunosputki ja toimii sekin.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
En tiedä noiden osien hinnoista, liekö tosiaan niin suurta hyötyä että kannattaa?
Jos nyt sitten ottaisi tämän perä-asian myös esille: Eli ko. autosta löytyy jostain ASD rele. Sieltä yhdistämällä jotkut navat saat 100% lukon päälle. Missä ko. rele on ja mitkä navat pitää yhdistää?
Hanomag kirjoitti:Hukkiksen pitäisi olla kutakuinkin 50mm.
Jos maltillisella syötöllä ajaa, niin muokatulla hx40 17 pesän omalla portilla vaan. Omassa ahdot pysyy 1.75barissa. Tehoa on 426hv 710nm 1.6barilla. Hukkaportti siis riittää aikalailla siihen mihin turbokin. Tokihan tuosta 2baariakin saa kun vartta kiristää, tai laittaa rajapaineventtiilin, mutta ei tuon 24v kone tartte painetta niinkuin 12v. Mitä pakopaineisiin tulee, niin pulssierottelun kustannuksella saa paineet tasattua. Olen yhden holsetin näin muokannut. Eli hukkaportin reijästä poraamalla kanavien välinen ohut seinämä puhki. Omassa autossani ei ole tätä reikää tehty. portti
Nyt on reikä tehty mersuunkin ja tuntuu aivan perstuntumassakin.
Vaparin öljupumpussa on monihampaisempi ratas kuin turbossa, eli turbossa on suurempi öljytuotto. Sopiiko turbon ratas suoraan vaparin pumppuun? Tai saako näitä erikseen ostettua?
Onko öljynpaineet laskeneet turbotuksen jälkeen niin että mittariston mittarilla näkyy lasku?
onko niin että kun 606 dt kone on alkuperäisessä kopassaan niin koneesta ei oteta öljynpaine tietoa?
öljyn tason tietoko vain
koska mulla ei ainakaan moottorissa ollut mitään öljynpaine anturia vain sokea tulppa oli siinä paikalla
Mitä mynänmies tekee 7mm pumpulle kun sen vie modattavaksi varttimaili ajoon sopivaksi? Millainen auto on sen jälkeen normaali ajossa? Onko asiasta jotain tietävällä hajua onko mynällä erillaisia versioita modauksesta?
Tuli rosterista tehtyä 3" ahtoputket. Saumat vielä TIG:llä umpeen ja vähän siistimistä.
Tilanpuutetta pakosarjan alle sijoitettavassa hukkiksessa. Ei tahdo kuudella pulssilla otettaesssa mahtua p.sarjan alle. Lähtee pissapojan säiliö ja ASD/korkeussäädettävän perän säiliö mäkeen ja hukkis sijoitetaan niille main.. Näin tulee tilaa! Kunhan ei tule seuraavaksi ahtoputki liian lähelle hukkiksen putkia.
Prässillä ja sopivaksi leikatuilla muovauspaloilla putken saa nätisti ovaaliksi. Uskoisin että kannattaa vaan hepata putki sopivasti kiinni, siten ettei kuitenkaan irtoa prässäilyssä, ja vasta muokkauksen jälkeen vetää saumat umpeen TAI muuttaa tarvittaessa liitoksen asentoa.
veskola kirjoitti:
Eikös varttimaili muuten ajeta vähän samaan tyyliin kuin kadulla, joten samalla pumpulla voi tehdä kumpaakin.
Samalla pumpulla kyllä, mutta jonkin näköisiä modauksia mynä on tehnyt kisalaitteiden pumppuun (siis muuta kuin 7mm tapit). Se että voiko autoa sitten enää käyttöautona pitää on vähän niin ja näin.
Viimeksi muokannut hanomag, Pe 11.04.2008 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.