Tomaatin modulaattori ja alipaineet mitattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Tomaatin modulaattori ja alipaineet mitattu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Do niin Alipainepumpun tuottama alipaine modulaattorille sekä automaattilootalle menevät ailipaine modulaattorin jälkeen on mitattu. Modulaattorikin tuli purettua ja puhdistettua.

Alipainepumpun tuottama ailipaine modulaattorille (mittauspiste ennen sitä vihreätä mötikkää) tyhjäkäynnillä -0.6bar Ajossa -0.7 - -0.8bar kierrosten ollessa himppu yli 2000r/m. Vaihteen vaihdot ei vaikuta alipaineeseen. Tämä lienee normaalia. Valojen korkeudensäädön rassaus pudottaa hetkellisesti alipainetta -0.4 bar tyhjäkäynnillä. Tämäkin lienee ok.

Lootalle menevä alipaine hiukan ihmetyttää (mittari kytketty lootallemenevään putkeen). Kun auton käynnistää jää -0.4bar alipaine lootalle menevään putkeen eikä palaudu nollaan... Miksi? . Jos putkeen päästää ilmaa mittari jää näyttämään nollaa. Kun autolla lähtee liikkeelle mittari näyttää nollaa vaihteen vaihdoista huolimatta neloselle asti. Jos esim 90kmh vauhdissa jarruttaa vaihteella käy niin että lootallemenevään putkeen jää noin -0.3 bar alipaine eikä palaudu nollaan muuten kuin laskemalla ilmaa sinne sit pysyy nollassa. Miksi näin :?: :?: :?: Ymmärtäisin jos vaihteenvaihdon hetkellä kävisi hetkellinen alipaine mutta kun ei.

Olenkin ihmetellyt ajottaisia pehmeitä vaihteenvaihtoja. Jos moottorijarrutuksessa laatikolle menevään alipinelinjaan jää pysyvä alipaine niin selittääkö se pehmeät luistavat vaihteen vaihdot :?: Nämähän on ei toivottuja. Laatikko luistaa ja pitkän päälle menee rikki.

Jos laatikolle menevään putkistoon laskee ilmaa moottorijarrutuksen jälkeen vaihteenvaihdot on terveitä. Siis nykäisee miltei lyö selvästi joka vaihteen välissä.

Nyt siis kysymys Onko laatikossa jokin venttiili joka laskee ilmaa alipainelinjaan esim. moottorijarrutuksen jälkeen ? Mikä sen kuskin puolella olevan säädön merkitys oikein on? Tarkoitan tällä laatikon kyljessä olevaa suojahatun alla olevaa säätöä.

Mikä sen modulaattorin kylkeen tulevan alipaineletkun merkitys on? Letku näyttäisi menevän matkustamon puolelle?

Autohan oli tuo 124 vm92 300td
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Sulla on alipaineen ohjaus"boksi" pumpun kyljessä rikki tai sen letkut väärin päin.

Bensakoneella varustetussa Mesessä sinne laatikolle menee suurinpiirtein suoraan imusarjan alipaine, dieselissä pumpun kyljessä oleva "mokkula" imitoi bensakoneen imusarjan painevaihteluja.

tyhjäkäynnillä laatikolle pitäisi päästä about täysi alipaine, kaasu pohjassa taas ulkoilmanpaine, eli silloin ko.venttiilin pitää katkaista alipaineen pääsy laatikolle SEKÄ päästää tilalle ulkoilman paine.
Muutenhan sinne jää vallinnut alipaine, jos sen pääsy vain katkaistaan,mikäli ei ole vuotoja.

Alipaineen pitäisi pudota suunnilleen suoraviivaisesti kaasua painettaessa.
Ja kohota kaasua nostettaessa.

Mokkula maksaa Veholla noin 130 egee ja on kuluva osa, epämääräisesti ajoittain vaihdoissa pätkivä tai luistava laatikko korjaantuu usein tuon vaihdolla.

Laatikon kyljen pyöreä mokkula on vain kalvolla varustettu alipainekello, sieltä päästä ei painetta/alipainetta linjaan pääse jos kalvo on ehjä.
Sen säätely vaikuttaa laatikon linjapaineeseen.

Tarkasta kuitenkin ensin että letkut eivät ole väärin päin siinä mokkulassa, se on vain kahdella ruuvilla kiinni pumpun kyljessä, ota vaikka irti se ja kädessä letkuista imeskelemällä/akselia vääntelemällä totea sen periaate.Kyljessä olevasta kolmannesta liitoksesta se muistaakseni päästää ilmanpaineen sisälle eli sen pitää olla auki.Päällä oleviin tulee toiseen alipaine ja toinen menee laatikon vas. kyljessä olevalle kellolle.

Jos akselin palautusjousi (mokkulassa sisällä) ei palauta joka kerta alkuasentoon saakka niin mokkula on yleensä sökö.


Iloista mokkulointia, toivottavasti tästä oli apua.
JariN
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kyllä tästä apuja oli Lisääkin kaivattaisiin :)

Mistä sen ulkoilman pitäisi päästä alipainelinjaan kun pedaalia painetaan?

Käytin käsissä tuota pumpun kyljessä olevaa modulaattoria. Otin sen modulaattorin päällä olevan muovisen kannen irti (johon tulee alipaineletku alipainepumpulta sekä lähtö laatikolle) ja puhdistin sisukset (Siellä oli myös jousi) Tämä kansi ja kannen sisäpuolinen osuus näytti suljetulta joten sieltä ulkoilma ei pääse alipainelinjaan. Pitäisikö päästä?

Alipainepumpun letku tulee sihen vihreän mötikän päähän ja vieressä oleva lähtö laatikolle. Onko oikein päin? Ainakin putkien taivutuksista päätellen olisi oiken mutta onko?

Sitä hiukan ihmettelin kun tiivistin tuon kansiosuuden ja imin ja puhallinkin suulla tästä kolmannesta modulaattorin kyljestä olevasta alipaineletkun paikasta niin modulaattori vuoti sieltä mistä syöttöpumppu säätää tätä muovikannen alla olevaa kalvoa ?????

Tämä kalvo siis sulkee tai avaa muovikannessa olevan venttiillin joka taas päästää alipainetta laatikkoon tai sit ei päästä. Näin tämä modulaattori pääpiirteittäin toimii mutta onko modulaattori rikki kun vuotaa tästä kolmannesta letkun paikasta tuonne syöttöpumppuun menevään aukkoon Minä en keksi merkitystä tälle kolmannelle modulaattorin kyljessä olevalle liitynnälle? Mikä lienee?? Jos ulkoilma menee tästä kolmannesta niin miksi sen alipaineletku näyttäisi menevän kabiiniin? Luulisi että siinä on vaan lyhyt letku ja suodin päässä?

Kun kasasin vehkeen niin kokeilin imeä alipainepumpulle menevästä letkusta. No reitti laatikolle menevään putkeen sulkeutuu kun syöttöpumpun säätämää sääditä pyöräyttää nokkapihdillä toiseen ääriasentoon. Kun otteen löysää jousivoima palauttaa sen. Tästä seuraa että reitti alipainepumpulta laatikolle avautuu. Tämä toiminta tuntuu loogiselta.

Vaikeesti selitetty mutta toivotaan että saa selvää viimeistään neljännen lukukerran jälkeen :)

Tässä vielä kuva modulaattorista jonka olen joskus foorumille heittänyt muun asian yhteydessä. Kuvassa näkyvä teksti "Mikä tämä on" Siihen tulee alipainepumpulta letku Onko oikein? Heti tuon vihreän mötikän alapuolella on nurinpäin oleva U:n muotoinen kumiletku johon tulee alipaineletku lootalta. Sit tuo kolmas putki joka tulee modulaattorin kylkeen. Siitä imemällä siis vuotaa syöttöpumpulle menevään aukkoon (Tämä aukko näkyy kun ottaa modulaattorin irti). Mikä tämän alipainelinjan merkitys sit lienee?

http://img183.imageshack.us/my.php?imag ... viavz6.png
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:Kyllä tästä apuja oli Lisääkin kaivattaisiin :)

Mistä sen ulkoilman pitäisi päästä alipainelinjaan kun pedaalia painetaan?

Käytin käsissä tuota pumpun kyljessä olevaa modulaattoria. Otin sen modulaattorin päällä olevan muovisen kannen irti (johon tulee alipaineletku alipainepumpulta sekä lähtö laatikolle) ja puhdistin sisukset (Siellä oli myös jousi) Tämä kansi ja kannen sisäpuolinen osuus näytti suljetulta joten sieltä ulkoilma ei pääse alipainelinjaan. Pitäisikö päästä?

Alipainepumpun letku tulee sihen vihreän mötikän päähän ja vieressä oleva lähtö laatikolle. Onko oikein päin? Ainakin putkien taivutuksista päätellen olisi oiken mutta onko?

Sitä hiukan ihmettelin kun tiivistin tuon kansiosuuden ja imin ja puhallinkin suulla tästä kolmannesta modulaattorin kyljestä olevasta alipaineletkun paikasta niin modulaattori vuoti sieltä mistä syöttöpumppu säätää tätä muovikannen alla olevaa kalvoa ?????

Tämä kalvo siis sulkee tai avaa muovikannessa olevan venttiillin joka taas päästää alipainetta laatikkoon tai sit ei päästä. Näin tämä modulaattori pääpiirteittäin toimii mutta onko modulaattori rikki kun vuotaa tästä kolmannesta letkun paikasta tuonne syöttöpumppuun menevään aukkoon Minä en keksi merkitystä tälle kolmannelle modulaattorin kyljessä olevalle liitynnälle? Mikä lienee?? Jos ulkoilma menee tästä kolmannesta niin miksi sen alipaineletku näyttäisi menevän kabiiniin? Luulisi että siinä on vaan lyhyt letku ja suodin päässä?

Kun kasasin vehkeen niin kokeilin imeä alipainepumpulle menevästä letkusta. No reitti laatikolle menevään putkeen sulkeutuu kun syöttöpumpun säätämää sääditä pyöräyttää nokkapihdillä toiseen ääriasentoon. Kun otteen löysää jousivoima palauttaa sen. Tästä seuraa että reitti alipainepumpulta laatikolle avautuu. Tämä toiminta tuntuu loogiselta.

Vaikeesti selitetty mutta toivotaan että saa selvää viimeistään neljännen lukukerran jälkeen :)

Tässä vielä kuva modulaattorista jonka olen joskus foorumille heittänyt muun asian yhteydessä. Kuvassa näkyvä teksti "Mikä tämä on" Siihen tulee alipainepumpulta letku Onko oikein? Heti tuon vihreän mötikän alapuolella on nurinpäin oleva U:n muotoinen kumiletku johon tulee alipaineletku lootalta. Sit tuo kolmas putki joka tulee modulaattorin kylkeen. Siitä imemällä siis vuotaa syöttöpumpulle menevään aukkoon (Tämä aukko näkyy kun ottaa modulaattorin irti). Mikä tämän alipainelinjan merkitys sit lienee?

http://img183.imageshack.us/my.php?imag ... viavz6.png
Etsin haulla kaikki aiheeseen liityvän. No sieltä selvisi kaiken muun lisäksi sekin että tuo kolmas putki kyljessä on korvausilmaletku ja se tosiaan menee mittaitaulun taakse. Näin ilma on puhtaampaa eikä modulaattori paskaannu sisältäpäin.

Muutama juttu jäi kuitenkin avimeksi. Mistä kautta laatikon alipainelinjaan ilman pitäisi päästä silloin kun kaasupoljinta painetaan kohden lattiaa? Nythän linjassa on ja pysyy se alipaine mikä sinne autoa startatessa syntyy.

Kokeilin autoa siten että 90kmh vauhdissa tasaisesella ajaessa laitoin välillä pakkokolmosen ja sit hetken perästä D:n. Välillä loota toimii niikuin sen pitääkin eli kolmonen menee pesään ja nelkku sit kun kepin heittää D:lle mutta kävi niinkin että kun kepin heittää D:lle niin loota menee ikään kuin vapaalle ??? No hetken perästä toiminta taasen palautuu normaaliksi. Silloin kun nelkku menee kunnolla päälle niin tuntee selvän nykäisyn.

Voisiko vaihteen valitsimen vaijerin väärällä säädöllä olla osuutta tähän vai mikä tuon voisi aiheuttaa?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin mistä tuo lootan alipainelinja saa korvausilmaa silloin kun pedaalia painetaan kohden lattiaa :?:

Sit toi nelkku vittuilee ajoittain niinkuin tuossa aiemmin kuvailin. Mitä lääkkeitä sille kannattaisi tarjota :?: Tässähän on ollut oireita normiajossa jo jonkin aikaa. Aluksi luulin et pakkaset sen tekee mutta väärä oli tämä tulkinta. Öljyn pinta on tarkistettu.

Veho on täälläkin se Veho ja hiukan on sellaiset kokemukset etten sinne autoani vie.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Jari Ke kirjoitti:Niin mistä tuo lootan alipainelinja saa korvausilmaa silloin kun pedaalia painetaan kohden lattiaa :?:
No juurikin siitä ohjaustoosan kolmannesta liitoksesta joka menee sinne kojelaudan taakse. Jos ei saa niin toosa on rikki. Jos letkut on oikeissa paikoissaan.
Eli, kun väännät tongeilla sen toosan akselista täyskaasuasentoon niin toinen putki pitäisi olla tukossa kun imeskelet, tämä putki alipainepumpulle, toisen pitäisi ottaa ilmaa juuri siitä kyljessä olevasta liitoksesta kun imet. Jos ei toimi noin niin paskana on.
Eli se liitos, kumpi kaasu pohjassa -asennossa päästää imiessä ilmaa läpi,vaihteiston modulaattorille.
JariN
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JariN kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Niin mistä tuo lootan alipainelinja saa korvausilmaa silloin kun pedaalia painetaan kohden lattiaa :?:
No juurikin siitä ohjaustoosan kolmannesta liitoksesta joka menee sinne kojelaudan taakse. Jos ei saa niin toosa on rikki. Jos letkut on oikeissa paikoissaan.
Eli, kun väännät tongeilla sen toosan akselista täyskaasuasentoon niin toinen putki pitäisi olla tukossa kun imeskelet, tämä putki alipainepumpulle, toisen pitäisi ottaa ilmaa juuri siitä kyljessä olevasta liitoksesta kun imet. Jos ei toimi noin niin paskana on.
Eli se liitos, kumpi kaasu pohjassa -asennossa päästää imiessä ilmaa läpi,vaihteiston modulaattorille.
Kiitos tiedosta JariN. Minähän kokeilin toosaa juurikin noin ja putket pumpulle ja lootalle on sitten väärin. Ennen purkua muttereissa oli oikein sinetit keltaisella maalilla laitettu. On mahtaneet olla koko auton historian väärin vai olisiko käynyt joskus huollossa ja siellä uusittu tuo osa ja kehdattu vielä sinettikin laittaa :?: Kuvatus toosasta ja putkista ennen purkua.

http://img183.imageshack.us/my.php?imag ... viavz6.png
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Do niin... Purin modulaattorin osiin ja säädin jousisa. Nyt putket on kytkettytetty niin että kun kaasua polkee niin alipainemittari näyttää nollaa. Normiajossa -0.6 bar niinkuin pitääkin. Pikkasen muuten muuttu tuo laatikon toiminta. V.........ttu oikeesti alipaineputket oli kytketty päin sitä kakkosta :D. No kakkonen on ykkönen :D Nyt vaan odotellaan aamua ku on pikku pakkasta ja nelkun toimintaa. Kiristin pikkasen myös vaijeria ja vaihtaa kiltisti kolmoselle kun sitä vaaditaan. Audi A6 2.0T on sit muuten ylämäessä ja tasaisella vastaantulija :D :D Heh Heh Heh ja vielä kerran heh
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin JA KIITOS JariN !!!!!!!!
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Eipä kestä, hienoa että sait pelittämään :D
JariN
timo76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 16.03.2005 17:40

Viesti Kirjoittaja timo76 »

Mikä mahtaa olla se kuvassa oleva vihreä pikku säiliö.......? Ja kuuluuko se alip.pumpulta tulevaan letkuun vai loodalle lähtevään?
Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olen siinä luulossa että se vihreä mötikkä olisi suodin. Modulaattoriin menee kaksi kumiputkea. Laitoin alipaineletkut niin että se joka lähtee keskeltä sitä mustaa muovista "tuttia niin se alipainepumpulle ja se joka on reunassa niin se laatikolle.

Eli alla olevassa kuvassa putket on väärin. Nyppäsin kumiset letkut irti tuosta mustatsa muoviosasta ja vaihdoin niiden paikkaa. Jari N:n selvityksestä käy ilmi "toosan" modulaattorin toiminta.

http://img183.imageshack.us/my.php?imag ... viavz6.png
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

saako kysyä että millä vehkeellä niitä paineita mittailit? :oops: tulis tieto tarpeeseen...
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

ahola kirjoitti:saako kysyä että millä vehkeellä niitä paineita mittailit? :oops: tulis tieto tarpeeseen...
Muistaakseni merkiltään joku Gauge On ahtomittari jossa on mitta-asteikko myös alipaineelle. Hintaa oli jotain 30€. Mittarin mukana tulee T haara joka on käyttökelpoinen mittausta tehdessä.
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

pitääpä lähtee ostoksille 8) kiitti vinkistä
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

no niin kävin lainailee mittaria...
selvähän se että vaihdot luistaa ku laatikossa koko ajan 0.9b alipaine :P
mulla vikana modun katossa oleva neula jostain syystä liian lyhyt että vaikka kaasu pohjassa niin ei painanut tiivistettä auki :?:
vedin pihdeillä 1mm ulos päin ja romut kasaan niin johan alko vaihdot paukuttaa perää
mittasin vaihelaatikkoon menevästä letkusta paineet tyhjäkäynnillä noin0.5 ja kaasupohjassa 0 :shock: yksi pieni neula luistattanut laatikkoa maailma on täynnä ihmeitä :wink:
Vastaa Viestiin