W123 ja simpukan säätö
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
W123 ja simpukan säätö
Kun sitä ruuvia siinä simpukan päällä alkaa kääntämään, voikos sitä kääntää liikaa ? Siis noin että tuleeko pois paikaltaan vai mitä, jos vain jatkaa kääntää ? En tarkoita ohjauksen ylijäykkyyttä tms.
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Simpukan säätö
MOi kannattaa mitata kuinka paljon se ruuvi on sen lukitus mutterin yläpuolla
Se on kaksitoista milliä kun se on loppuun kiristetty että senjälkeen täytyy vaan kärsiä tai vaihtaa toinen simpukka minulla on se homma edessä
Mutta onneksi on simpukka T:jslehti
Se on kaksitoista milliä kun se on loppuun kiristetty että senjälkeen täytyy vaan kärsiä tai vaihtaa toinen simpukka minulla on se homma edessä
Mutta onneksi on simpukka T:jslehti
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Väitän että on sopiva. Minulla on 620tkm, ihan vielälä ei ole tarvetta vaihtaa vaikka ei toi nyt paras mahdollinen olekkaan. Kiristysvaraakin löytyy vielä. Kaipa tuolla jotain 800tkm ajaa.markus_200E kirjoitti:Kitos, ei kun säätämään !
Missäköhän kilsoissa mahtaa simpukat olla loppu, näissä 123ssa ?
Mahtaakohan 240deen simpukka olla sopiva suoraan bensavehkeeseen ?
230 E:ssäni kirivara oli loppu (liekö liikaa kiristetty) n. 350 tkm:n kohdalla. Aiheesta on juttua täällä foorumilla.markus_200E kirjoitti:Kitos, ei kun säätämään !
Missäköhän kilsoissa mahtaa simpukat olla loppu, näissä 123ssa ?
Mahtaakohan 240deen simpukka olla sopiva suoraan bensavehkeeseen ?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Omassa 230:ssa ei simpukkaan varmaan monikaan ole kajonnut johtuen siitä viheliäisestä työskentelyraosta simpukan ja imusarjan välissä. Klappia olikin alunalkaen kolmisen senttiä ja kiristyspultti oli vain pari, kolme milliä koholla. Pikkuhiljaa olen sitä vähennellyt mutta nyt tuli se "kynnys" vastaan.Timo L. kirjoitti:230 E:ssäni kirivara oli loppu (liekö liikaa kiristetty) n. 350 tkm:n kohdalla. Aiheesta on juttua täällä foorumilla.
Vieläkin ratissa on klappia. Jos vielä pikkuisen kiristää, niin ohjaus jäykistyy tunnottomaksi ja liukkaalla ajamisesta ei tule mitään. Sulalla asfaltilla ohjaus kuitenkin tuntuu paremmalta, koska tahmeus jotenkin vähentää auton tekemiä ylimääräisiä liikkeitä – tai vaimentaa kuskin tekemät ylimääräiset liikkeet paremmin. Terveellistähän se ei simpukalle varmaan ole.

Liekö simpukka mennyt pilalle säädön puutteesta. Pitänee hommata ehjempi kapine jossain vaiheessa.

t.
Risto
E500 – 211.070
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Simpukan säätö
Tässä ensin Soopalle Sanoit että sinulla on laakeri ja tiivistesarja mutta onko
sinulla tietoa mitä sinne pitäisi uusia muuta kuin nämä Mitä haluat niistä.
Toiseen asiaan minun autollani on ajettu nyt570,000 ja kyllä kiritysvara on loppu. on kyllä toinen simpukka varalta missä on vielä puolet jäljellä Pitää
keväällä vaihtaa ei se niin iso homma ole kun tulee alotettua
sinulla tietoa mitä sinne pitäisi uusia muuta kuin nämä Mitä haluat niistä.
Toiseen asiaan minun autollani on ajettu nyt570,000 ja kyllä kiritysvara on loppu. on kyllä toinen simpukka varalta missä on vielä puolet jäljellä Pitää
keväällä vaihtaa ei se niin iso homma ole kun tulee alotettua
Tästä nyt on vuosia kun tuollaisen tehostetun simpukan purin mutta muistikuva on että sisällä on "mäntä" jonka keskellä liikkuu se aksila jonka päässä on se klapinsäätöpultti ja tämän männän ja aksilan sisällä kulkee kuulia jotka ohjaa sitä aksilaa johon rattiputki kiinnitetään mutta tarkempaa muistikuvaa ei ole ja en kyllä muista/tiedä mikä sieltä kuluu niin että ohjaukseen klappia tulee. Laakerit ja stefat on speciaaleja joita ei saa laakerikaupasta (stefat on muodoltaan kantikkaita,ei normaalin o-renkaan tyylisiä). Koitan ettiä noi osat jostakin tallin hyllyltä, mersunhan myin keväällä ja osajäämistöt on jossain tallin kätköissä.
Jotenkin sellainen muistikuva on että laakerit ja tiivisteet maksoi vehon tiskillä 250mk/setti eli noin 400mk mutta saisko niistä 50e?
Jotenkin sellainen muistikuva on että laakerit ja tiivisteet maksoi vehon tiskillä 250mk/setti eli noin 400mk mutta saisko niistä 50e?
vw golf variant -97,vw vento -96.
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Re: W123 ja simpukan säätö
Vielä kaipaisin tarkennusta tähän. Koetin avata sitä 19mm lukkomutteria vaan ei hievahtanutkaan, joten varmentakaapa nyt minulle että avataanko se lukkomutteri vastapäivään ?markus_200E kirjoitti:Kun sitä ruuvia siinä simpukan päällä alkaa kääntämään, voikos sitä kääntää liikaa ? Siis noin että tuleeko pois paikaltaan vai mitä, jos vain jatkaa kääntää ? En tarkoita ohjauksen ylijäykkyyttä tms.
Ja itse säätökuusiokoloa kiritään ... vastapäivään ?
Vai olenko pihalla kuten yleensä ?!
Re: W123 ja simpukan säätö
Kyllä, juuri näin.markus_200E kirjoitti:Vielä kaipaisin tarkennusta tähän. Koetin avata sitä 19mm lukkomutteria vaan ei hievahtanutkaan, joten varmentakaapa nyt minulle että avataanko se lukkomutteri vastapäivään ?
Ja itse säätökuusiokoloa kiritään ... vastapäivään ?
Ei se säätöruuvikaan sieltä pois pääse. Se on kiinnitetty simpukalta lähtevään akseliin. Tai jos lähtee, niin sitten on ollut liikaa momenttia ranteessa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Eli samalla kun avaat lukkomutteria, täytyy pitää vastaan kuusiokoloavaimella siitä kiristysruuvista. Ota vaikka joku pidempi kuusioavain jonka saat jotain osaa vasten, ettei käsivoimin tarvitse pitää vastaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi