W123 ja simpukan säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

W123 ja simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Kun sitä ruuvia siinä simpukan päällä alkaa kääntämään, voikos sitä kääntää liikaa ? Siis noin että tuleeko pois paikaltaan vai mitä, jos vain jatkaa kääntää ? En tarkoita ohjauksen ylijäykkyyttä tms.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ei se pois tuu mutta lopuksi ohjaus "lukkiutuu" eli ei voi kääntää liikaa, pieni välys pitää olla. Se ruuvi kiristää/nostaa kartiomallin aksilaa jonka toinen pää on simpukan alapuolella.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Niin, ja jos kierrät liian paljon, ohjaus ei enää palauta.
W115 220D -73
W123 300D -82
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

MOi kannattaa mitata kuinka paljon se ruuvi on sen lukitus mutterin yläpuolla
Se on kaksitoista milliä kun se on loppuun kiristetty että senjälkeen täytyy vaan kärsiä tai vaihtaa toinen simpukka minulla on se homma edessä
Mutta onneksi on simpukka T:jslehti
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Kitos, ei kun säätämään !

Missäköhän kilsoissa mahtaa simpukat olla loppu, näissä 123ssa ?

Mahtaakohan 240deen simpukka olla sopiva suoraan bensavehkeeseen ?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

markus_200E kirjoitti:Kitos, ei kun säätämään !
Missäköhän kilsoissa mahtaa simpukat olla loppu, näissä 123ssa ?
Mahtaakohan 240deen simpukka olla sopiva suoraan bensavehkeeseen ?
Väitän että on sopiva. Minulla on 620tkm, ihan vielälä ei ole tarvetta vaihtaa vaikka ei toi nyt paras mahdollinen olekkaan. Kiristysvaraakin löytyy vielä. Kaipa tuolla jotain 800tkm ajaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

markus_200E kirjoitti:Kitos, ei kun säätämään !

Missäköhän kilsoissa mahtaa simpukat olla loppu, näissä 123ssa ?

Mahtaakohan 240deen simpukka olla sopiva suoraan bensavehkeeseen ?
230 E:ssäni kirivara oli loppu (liekö liikaa kiristetty) n. 350 tkm:n kohdalla. Aiheesta on juttua täällä foorumilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Timo L. kirjoitti:(liekö liikaa kiristetty)
Itse olen kirinyt maltillisesti. Ehkä n. puoli kierrosta jokatoinen vuosi. Tietysti ekaan 16 vuoteen mitä toi on ollu käytössä ei ole kiritty lainkaan (tietääkseni).
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Timo L. kirjoitti:230 E:ssäni kirivara oli loppu (liekö liikaa kiristetty) n. 350 tkm:n kohdalla. Aiheesta on juttua täällä foorumilla.
Omassa 230:ssa ei simpukkaan varmaan monikaan ole kajonnut johtuen siitä viheliäisestä työskentelyraosta simpukan ja imusarjan välissä. Klappia olikin alunalkaen kolmisen senttiä ja kiristyspultti oli vain pari, kolme milliä koholla. Pikkuhiljaa olen sitä vähennellyt mutta nyt tuli se "kynnys" vastaan.

Vieläkin ratissa on klappia. Jos vielä pikkuisen kiristää, niin ohjaus jäykistyy tunnottomaksi ja liukkaalla ajamisesta ei tule mitään. Sulalla asfaltilla ohjaus kuitenkin tuntuu paremmalta, koska tahmeus jotenkin vähentää auton tekemiä ylimääräisiä liikkeitä – tai vaimentaa kuskin tekemät ylimääräiset liikkeet paremmin. Terveellistähän se ei simpukalle varmaan ole. :(

Liekö simpukka mennyt pilalle säädön puutteesta. Pitänee hommata ehjempi kapine jossain vaiheessa. :( Nykyisellään ohjaaminen ei onnistu siinä suositellussa "kymmenen yli kymmenen" asennossa vaan käsillä pitää ottaa tukea esim. polvista, etteivät kaikki pikku käsiliikkeet välity tiehen.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Mulla olis tuohon tehostettuun simpukkaan uusi tiiviste ja laakerisarja.
Ovat made in germany.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Tässä ensin Soopalle Sanoit että sinulla on laakeri ja tiivistesarja mutta onko
sinulla tietoa mitä sinne pitäisi uusia muuta kuin nämä Mitä haluat niistä.
Toiseen asiaan minun autollani on ajettu nyt570,000 ja kyllä kiritysvara on loppu. on kyllä toinen simpukka varalta missä on vielä puolet jäljellä Pitää
keväällä vaihtaa ei se niin iso homma ole kun tulee alotettua
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Tästä nyt on vuosia kun tuollaisen tehostetun simpukan purin mutta muistikuva on että sisällä on "mäntä" jonka keskellä liikkuu se aksila jonka päässä on se klapinsäätöpultti ja tämän männän ja aksilan sisällä kulkee kuulia jotka ohjaa sitä aksilaa johon rattiputki kiinnitetään mutta tarkempaa muistikuvaa ei ole ja en kyllä muista/tiedä mikä sieltä kuluu niin että ohjaukseen klappia tulee. Laakerit ja stefat on speciaaleja joita ei saa laakerikaupasta (stefat on muodoltaan kantikkaita,ei normaalin o-renkaan tyylisiä). Koitan ettiä noi osat jostakin tallin hyllyltä, mersunhan myin keväällä ja osajäämistöt on jossain tallin kätköissä.
Jotenkin sellainen muistikuva on että laakerit ja tiivisteet maksoi vehon tiskillä 250mk/setti eli noin 400mk mutta saisko niistä 50e?
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Re: W123 ja simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

markus_200E kirjoitti:Kun sitä ruuvia siinä simpukan päällä alkaa kääntämään, voikos sitä kääntää liikaa ? Siis noin että tuleeko pois paikaltaan vai mitä, jos vain jatkaa kääntää ? En tarkoita ohjauksen ylijäykkyyttä tms.
Vielä kaipaisin tarkennusta tähän. Koetin avata sitä 19mm lukkomutteria vaan ei hievahtanutkaan, joten varmentakaapa nyt minulle että avataanko se lukkomutteri vastapäivään ?
Ja itse säätökuusiokoloa kiritään ... vastapäivään ?

Vai olenko pihalla kuten yleensä ?!
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 ja simpukan säätö

Viesti Kirjoittaja Roisto »

markus_200E kirjoitti:Vielä kaipaisin tarkennusta tähän. Koetin avata sitä 19mm lukkomutteria vaan ei hievahtanutkaan, joten varmentakaapa nyt minulle että avataanko se lukkomutteri vastapäivään ?
Ja itse säätökuusiokoloa kiritään ... vastapäivään ?
Kyllä, juuri näin.

Ei se säätöruuvikaan sieltä pois pääse. Se on kiinnitetty simpukalta lähtevään akseliin. Tai jos lähtee, niin sitten on ollut liikaa momenttia ranteessa. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eli samalla kun avaat lukkomutteria, täytyy pitää vastaan kuusiokoloavaimella siitä kiristysruuvista. Ota vaikka joku pidempi kuusioavain jonka saat jotain osaa vasten, ettei käsivoimin tarvitse pitää vastaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin