Kysymys ABS+ESP+BAS merkkivaloista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Kysymys ABS+ESP+BAS merkkivaloista

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Olen lueskellut kirjoituksianne kyseisistä merkkivaloista ja niihin liittyvistä ongelmista. Yhteen en ole vastausta vielä löytänyt, mutta eiköhän sekin kysymällä selviä.

Tietääkö kukaan mistä löytyy w202 C200:sta etupyörien ohjauksen asentotunnistin? Ei ehkä oikea nimi kyseiselle anturille, mutta...?

Taustaa ongelmaan: Autoni on C200 CDI vuosimallia 2000. Abs + Esp/Bas merkkivalot palavat. Autosta on ollut akku irti. Siitähän ne valot ainakin syttyvät, mutta kun en ole varma paloivatko valot jo aiemmin, -ostin katos auton epäkuntoisena. Jarruvalokatkaisimen vaihdoin eilen, anturit on mitattu, autolla on ajettu, sulakkeet on tarkistettu ja releiltä ronkittu sekä liitoksia käyty läpi. Antureiden antamat ohmilukemat oli suurin piirtein samat kun mittailin ne läpi. Kerran sain valot häviämään noin sekunniksi pyöriä kääntelemällä.

Eli aika todennäköistä saattaisi olla jonpi kumpi etupyörän abs antureista tai etupyörien asentotunnistin. Jos siis jollakulla olisi tietoa kyseisen tunnistimen sijaintipaikasta, niin mielelläni tarkistaisin senkin ennen veholla käyttämistä. Tai muita ideoita ongelman korjaamiseen, niitä luen myös mielelläni. Ajan olen tosin varannutkin jo vikakoodien lukua varten...

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys ABS+ESP+BAS merkkivaloista

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Ohjauskulma-anturi on yleensä siinä ohjausakselilla jossain ratin alla.

Jos akku on ollut irti, niin tuokin anturi pitänee resetoida. Perinteinen resetointikonstihan on juuri se ratin kääntäminen laidasta laitaan pari kertaa virrat päällä.

t.
Risto
E500 – 211.070
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Jep kiitos vastauksesta. Ja olenkin jo kokeillut sitä, mutta ei auttanut eli ilmeisesti järjestelmässä on oikea vikakin. Eilen teki uuden tempun. Käynnistyksen jälkeen valo ei palanut, mutta syttyi heti liikkeelle lähdön jälkeen ensimmäisen töyssyyn / jarrun painamiseen. En ole varma kumpi vaikutti, mutta tuli takaisin.
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

rele

Viesti Kirjoittaja authan »

Oletko tarkastanut releen sillä minulla teki rele tepposen kun jäi ikäänkuin jumiin. Releen voi aukaista ja tarkistaa.Vieressä on toinen samanlainen rele joten ovat vaihtokelpoiset. Jos releessä vika niin silloin jää tuulilasinpyyhin päälle.
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Kiitos vihjeestä. Se rele on ilmeisesti konehuoneessa sulakeboxin yhteydessä. Niitä jo vaihtelinkin keskenään ja ei auttanut sekään. Ja eilen ajoin autolla noin kymmenen kilometriä ja vasta ihan lopussa syttyi taas valot. Ilmeisesti tärinän seurauksena. Täytyy tutkia ne abs anturit uudelleen, jospa siellä kuitenkin on jokin murtuma johdossa.

Mutta huomenna tutkitan vikakoodit, niin jospa siitä löytyy lisäapua tutkintaan.
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Nyt on mese käytetty vikakoodien luvussa. Löytyi ainoastaan varsinainen vika koskien CAN-väylää. Muutoin vikakoodeja vain alhaisesta jännitteestä yms. Jaahas mitäköhän sitten? Oikealla puolella konehuoneessahan on jotain järjestelmän boxeja, liitoksia. Ne kävin huoltokaverin neuvojen mukaisesti läpi. Eikä tullut kuntoon. Puhui että voi olla et joudutaan vaihtamaan virtalukko yms. Ei kuulosta hyvälle, eikä varsinkaan halvalle.
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

teme8 kirjoitti:Nyt on mese käytetty vikakoodien luvussa. Löytyi ainoastaan varsinainen vika koskien CAN-väylää. Muutoin vikakoodeja vain alhaisesta jännitteestä yms. Jaahas mitäköhän sitten? Oikealla puolella konehuoneessahan on jotain järjestelmän boxeja, liitoksia. Ne kävin huoltokaverin neuvojen mukaisesti läpi. Eikä tullut kuntoon. Puhui että voi olla et joudutaan vaihtamaan virtalukko yms. Ei kuulosta hyvälle, eikä varsinkaan halvalle.
Kaverin W210 vm.98 320 bensaan maksoi virtalukko 1000€, mutta veho maksoi sen kun vika ei ollutkaan siinä :wink:
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

teme8 kirjoitti:Nyt on mese käytetty vikakoodien luvussa. Löytyi ainoastaan varsinainen vika koskien CAN-väylää. Muutoin vikakoodeja vain alhaisesta jännitteestä yms.
Se alhainen jännite tappaa yleensä ensin ESP:n ja aika nopeasti perään ABS:n pois. Eli tarkista ihan ensin latausjännite ja akun kunto. Ei riitä, että koneen saa juuri ja juuri startattua käyntiin vaan akussa pitää oikeasti riittää virtaa, ettei ESP:n tai ABS:n aktivoituessa jännite notkahda liikaa ja tule vikatilaa.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Niin noista menee yleensä 2 anturia hajalle satunnaisesti.

Toinen on kaksipiirinen jarruvalokytkin ja se toinen on sitten
siellä konehuoneessa,jarrutehostimen kyljessä oleva kalvon liikettä
seuraava anturi,se juuri sytyttää BAS/ESP valon :!:
C220 CDI vm.2000
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vikakoodien luku

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Rassaaja kirjoitti:
teme8 kirjoitti:Se alhainen jännite tappaa yleensä ensin ESP:n ja aika nopeasti perään ABS:n pois. Eli tarkista ihan ensin latausjännite ja akun kunto. Ei riitä, että koneen saa juuri ja juuri startattua käyntiin vaan akussa pitää oikeasti riittää virtaa, ettei ESP:n tai ABS:n aktivoituessa jännite notkahda liikaa ja tule vikatilaa.
Jännitteen olen mitannut ja se on yli 12 suoraan akusta ja auton ollessa käynnissä yli 14. Eli en usko että siitä olisi kyse, ja varsinkin kun se kerran teki tosiaan niin että valot syttyivät vasta vartin ajon jälkeen.
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Miljoona(tuntia) kirjoitti:Niin noista menee yleensä 2 anturia hajalle satunnaisesti.

Toinen on kaksipiirinen jarruvalokytkin ja se toinen on sitten
siellä konehuoneessa,jarrutehostimen kyljessä oleva kalvon liikettä
seuraava anturi,se juuri sytyttää BAS/ESP valon :!:
Okei, jarruvalokytkimen vaihdoinkin jo. Ja toinen siis olisi kalvon liikkeen tunnistava anturi. Mutta antaako järjestelmä omaa vikakoodia sille vai näyttääkö vain CAN -väylä vikana? Onko tietoa kyseisestä asiasta?
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Muistini mukaan antaa vikakoodin.
Suht herkkä hajoamaan koska kokoajan pientä liikettä.
C220 CDI vm.2000
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Miljoona(tuntia) kirjoitti:Muistini mukaan antaa vikakoodin.
Suht herkkä hajoamaan koska kokoajan pientä liikettä.
Ok. Nyt tuli kiire auton kuntoon saamisella, koska joudun luopumaan firmasta lainatusta autosta ja mersussa edelleen valot palaa. Kyseistä anturia en kokeillut vielä vaihtaa. Valojen palaminenhan ei ajoa haittaa, mutta kun auto ei vielä ole katsastettu, niin katsastusmies ei kyllä tykkää niistä.

Menin siis varaamaan ajan merkkihuoltoon, aika vaikea ilman sähkökaavioita on CAN -väylävikaa alkaa tutkimaan. Torstaina kuulemma ottavat auton työn alle. Ja katsotaan sitten paljonko tulee kustannukset olemaan ja mikä vika autoa vaivaa. Mielenkiinnolla ja kauhulla laskua odottaessa...
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja teme8 »

teme8 kirjoitti:Ok. Nyt tuli kiire auton kuntoon saamisella, koska joudun luopumaan firmasta lainatusta autosta ja mersussa edelleen valot palaa.
Tein samalla, kun kävin vikakoodit luetuttamassa, reklamaation takaluukun reunassa olleesta ruosteesta. Nyt tuli ilmoitus, että luukku korjataan takuuna. Ja vien auton jo tänään liikkeeseen. Ne aloittaa huomenna luukun korjaamisen ja torstaina sähkövian tutkimisen. Ilmoittelen sitten lopputuloksen... Kustannukset, korjauksen jälki yms. Luukku on kyllä niin pahasti ruosteessa, että toivon että ne vaihtaisivat luukun uuteen, mutta katsotaan nyt sitten.
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87

Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Vikakoodi: CAN -väylä vika. Auto merkkiliikkeessä huollossa.

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Noniin, nyt alkaa selviämään asia. Liikkeestä ilmoitettiin, että johdotukset ok. Seuraavaksi aletaan vaihtelemaan eri komponentteja. Aloittavat ESP:n ojainyksiköstä, joka on ABS:n hydrauliyksikössä kiinni. Tai samassa. Maksaa 1500 € !!!!! Pelkkä ohjainyksikkö siis.

Kertoi, että oli aiemminkin vastaavanlainen vika ja siihen joutui vaihtamaan sekä hydrauliyksikön että ESP:n ohjainyksikön. Ja kustannus yli 3000 € + työtunnit! Ei saamari. Taitaa olla parempi laittaa johto vaikka hehkusta tms, niihin kahteen merkkivaloon, jos toi on korjaussumma.

Mistäköhän tollaisen paketin sais hieman halvemmalla???? Kolariautokeskukseen olenkin jo laittanut tiedusteluita... Mutta ei vielä vastausta ole tullut.
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87

Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

No mikä se varsinainen vikakoodi sitten oli? Meinaan, että jos joskus toimiikin niin ei kai se ihan fataalia voi olla. Onhan täällä foorumilla ollut ennenkin juttua ABS:n pumpun hiilien loppuunkulumisesta jne., jotka taitava kaveri pystyy vaihtamaan. Eli jos tietäisi vian niin ehkä sen voisi korjata muutenkin kuin kaikkia osia vaihtelemalla?
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Re: Vikakoodi: CAN -väylä vika. Auto merkkiliikkeessä huollo

Viesti Kirjoittaja Juha R »

teme8 kirjoitti: Aloittavat ESP:n ojainyksiköstä, joka on ABS:n hydrauliyksikössä kiinni. Tai samassa. Maksaa 1500 € !!!!! Pelkkä ohjainyksikkö siis.

Kertoi, että oli aiemminkin vastaavanlainen vika ja siihen joutui vaihtamaan sekä hydrauliyksikön että ESP:n ohjainyksikön. Ja kustannus yli 3000 € + työtunnit! Ei saamari. Taitaa olla parempi laittaa johto vaikka hehkusta tms, niihin kahteen merkkivaloon, jos toi on korjaussumma.
Kuulostaa liian tutulta..... http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=bas
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Rassaaja kirjoitti:No mikä se varsinainen vikakoodi sitten oli? Meinaan, että jos joskus toimiikin niin ei kai se ihan fataalia voi olla. Onhan täällä foorumilla ollut ennenkin juttua ABS:n pumpun hiilien loppuunkulumisesta jne., jotka taitava kaveri pystyy vaihtamaan. Eli jos tietäisi vian niin ehkä sen voisi korjata muutenkin kuin kaikkia osia vaihtelemalla?
Testeri kertoi: CAN -väylävika. Ja se oli tallennettu ja testaushetkelläkin olemassaoleva. Ei muita vikakoodeja.
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87

Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vikakoodi: CAN -väylä vika. Auto merkkiliikkeessä huollo

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Juha R kirjoitti:Kuulostaa liian tutulta..... http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=bas
:) aivan... Lueskelinkin tuota sinun artikkelia aiemmin ja saman tyylinen vika kyseessä. Täytyy varmaan tutkia se liitos sulakerasian alla. Ja jos hydrauliyksikössä vika niin täytyy vaihtaa sen yksikön sähkömoottoriin hiilet. Tänäänhän ne testaa vielä sen. Ja tänään haen auton joka tapauksessa pois liikkeestä. Tuli kuntoon tai ei! Ja onpahan nyt muutamia paikkoja/osia rajattu pois listalta.
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87

Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
teme8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:39
Paikkakunta: Hyvinkää

LOPPUTULOS!!!

Viesti Kirjoittaja teme8 »

Vika varmistui!

ABS:n hydrauliyksikkö! Kustannus 1290 + risat. :shock:

Tulipahan ainakin kuntoon. Varmaan on vain hiilet menny. Ajattelin kokeilla korjailla sitä vanhaa yksikköä, mutta nyt tähän hätään ei kai auta muu kuin laskun maksaminen. Vaikka hiiletkin vaihtaa, niin onhan siinä tietty laakerit yms. jo kuluneet.

Luukun tosiaan korjasivat ja maalasivat samalla kertaa "takuuseen". Ihan tyytyväinen täytyy olla siihen. Varmaankin ainoa merkki, jonka kanssa homma toimii näin.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun jouduin viemään autoni huoltoon. Mutta semmosta se uudempi tekniikka on. Hienoahan se on kun kaikki pelaa, mutta sitten kun tulee ongelmia niin...

Kiitoksia vielä kaikille vastauksistanne! Jospa tämän aiheen saa päättää vihdoinkin :?: :!:
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87

Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Eipä enää mitään.
Vastaa Viestiin