Kysymys ABS+ESP+BAS merkkivaloista
Kysymys ABS+ESP+BAS merkkivaloista
Olen lueskellut kirjoituksianne kyseisistä merkkivaloista ja niihin liittyvistä ongelmista. Yhteen en ole vastausta vielä löytänyt, mutta eiköhän sekin kysymällä selviä.
Tietääkö kukaan mistä löytyy w202 C200:sta etupyörien ohjauksen asentotunnistin? Ei ehkä oikea nimi kyseiselle anturille, mutta...?
Taustaa ongelmaan: Autoni on C200 CDI vuosimallia 2000. Abs + Esp/Bas merkkivalot palavat. Autosta on ollut akku irti. Siitähän ne valot ainakin syttyvät, mutta kun en ole varma paloivatko valot jo aiemmin, -ostin katos auton epäkuntoisena. Jarruvalokatkaisimen vaihdoin eilen, anturit on mitattu, autolla on ajettu, sulakkeet on tarkistettu ja releiltä ronkittu sekä liitoksia käyty läpi. Antureiden antamat ohmilukemat oli suurin piirtein samat kun mittailin ne läpi. Kerran sain valot häviämään noin sekunniksi pyöriä kääntelemällä.
Eli aika todennäköistä saattaisi olla jonpi kumpi etupyörän abs antureista tai etupyörien asentotunnistin. Jos siis jollakulla olisi tietoa kyseisen tunnistimen sijaintipaikasta, niin mielelläni tarkistaisin senkin ennen veholla käyttämistä. Tai muita ideoita ongelman korjaamiseen, niitä luen myös mielelläni. Ajan olen tosin varannutkin jo vikakoodien lukua varten...
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.
Tietääkö kukaan mistä löytyy w202 C200:sta etupyörien ohjauksen asentotunnistin? Ei ehkä oikea nimi kyseiselle anturille, mutta...?
Taustaa ongelmaan: Autoni on C200 CDI vuosimallia 2000. Abs + Esp/Bas merkkivalot palavat. Autosta on ollut akku irti. Siitähän ne valot ainakin syttyvät, mutta kun en ole varma paloivatko valot jo aiemmin, -ostin katos auton epäkuntoisena. Jarruvalokatkaisimen vaihdoin eilen, anturit on mitattu, autolla on ajettu, sulakkeet on tarkistettu ja releiltä ronkittu sekä liitoksia käyty läpi. Antureiden antamat ohmilukemat oli suurin piirtein samat kun mittailin ne läpi. Kerran sain valot häviämään noin sekunniksi pyöriä kääntelemällä.
Eli aika todennäköistä saattaisi olla jonpi kumpi etupyörän abs antureista tai etupyörien asentotunnistin. Jos siis jollakulla olisi tietoa kyseisen tunnistimen sijaintipaikasta, niin mielelläni tarkistaisin senkin ennen veholla käyttämistä. Tai muita ideoita ongelman korjaamiseen, niitä luen myös mielelläni. Ajan olen tosin varannutkin jo vikakoodien lukua varten...
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.
Re: Kysymys ABS+ESP+BAS merkkivaloista
Ohjauskulma-anturi on yleensä siinä ohjausakselilla jossain ratin alla.
Jos akku on ollut irti, niin tuokin anturi pitänee resetoida. Perinteinen resetointikonstihan on juuri se ratin kääntäminen laidasta laitaan pari kertaa virrat päällä.
t.
Risto
Jos akku on ollut irti, niin tuokin anturi pitänee resetoida. Perinteinen resetointikonstihan on juuri se ratin kääntäminen laidasta laitaan pari kertaa virrat päällä.
t.
Risto
E500 – 211.070
Jep kiitos vastauksesta. Ja olenkin jo kokeillut sitä, mutta ei auttanut eli ilmeisesti järjestelmässä on oikea vikakin. Eilen teki uuden tempun. Käynnistyksen jälkeen valo ei palanut, mutta syttyi heti liikkeelle lähdön jälkeen ensimmäisen töyssyyn / jarrun painamiseen. En ole varma kumpi vaikutti, mutta tuli takaisin.
rele
Oletko tarkastanut releen sillä minulla teki rele tepposen kun jäi ikäänkuin jumiin. Releen voi aukaista ja tarkistaa.Vieressä on toinen samanlainen rele joten ovat vaihtokelpoiset. Jos releessä vika niin silloin jää tuulilasinpyyhin päälle.
Kiitos vihjeestä. Se rele on ilmeisesti konehuoneessa sulakeboxin yhteydessä. Niitä jo vaihtelinkin keskenään ja ei auttanut sekään. Ja eilen ajoin autolla noin kymmenen kilometriä ja vasta ihan lopussa syttyi taas valot. Ilmeisesti tärinän seurauksena. Täytyy tutkia ne abs anturit uudelleen, jospa siellä kuitenkin on jokin murtuma johdossa.
Mutta huomenna tutkitan vikakoodit, niin jospa siitä löytyy lisäapua tutkintaan.
Mutta huomenna tutkitan vikakoodit, niin jospa siitä löytyy lisäapua tutkintaan.
Vikakoodien luku
Nyt on mese käytetty vikakoodien luvussa. Löytyi ainoastaan varsinainen vika koskien CAN-väylää. Muutoin vikakoodeja vain alhaisesta jännitteestä yms. Jaahas mitäköhän sitten? Oikealla puolella konehuoneessahan on jotain järjestelmän boxeja, liitoksia. Ne kävin huoltokaverin neuvojen mukaisesti läpi. Eikä tullut kuntoon. Puhui että voi olla et joudutaan vaihtamaan virtalukko yms. Ei kuulosta hyvälle, eikä varsinkaan halvalle.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 190
- Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Vikakoodien luku
Kaverin W210 vm.98 320 bensaan maksoi virtalukko 1000€, mutta veho maksoi sen kun vika ei ollutkaan siinäteme8 kirjoitti:Nyt on mese käytetty vikakoodien luvussa. Löytyi ainoastaan varsinainen vika koskien CAN-väylää. Muutoin vikakoodeja vain alhaisesta jännitteestä yms. Jaahas mitäköhän sitten? Oikealla puolella konehuoneessahan on jotain järjestelmän boxeja, liitoksia. Ne kävin huoltokaverin neuvojen mukaisesti läpi. Eikä tullut kuntoon. Puhui että voi olla et joudutaan vaihtamaan virtalukko yms. Ei kuulosta hyvälle, eikä varsinkaan halvalle.

"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Re: Vikakoodien luku
Se alhainen jännite tappaa yleensä ensin ESP:n ja aika nopeasti perään ABS:n pois. Eli tarkista ihan ensin latausjännite ja akun kunto. Ei riitä, että koneen saa juuri ja juuri startattua käyntiin vaan akussa pitää oikeasti riittää virtaa, ettei ESP:n tai ABS:n aktivoituessa jännite notkahda liikaa ja tule vikatilaa.teme8 kirjoitti:Nyt on mese käytetty vikakoodien luvussa. Löytyi ainoastaan varsinainen vika koskien CAN-väylää. Muutoin vikakoodeja vain alhaisesta jännitteestä yms.
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vikakoodien luku
Jännitteen olen mitannut ja se on yli 12 suoraan akusta ja auton ollessa käynnissä yli 14. Eli en usko että siitä olisi kyse, ja varsinkin kun se kerran teki tosiaan niin että valot syttyivät vasta vartin ajon jälkeen.Rassaaja kirjoitti:teme8 kirjoitti:Se alhainen jännite tappaa yleensä ensin ESP:n ja aika nopeasti perään ABS:n pois. Eli tarkista ihan ensin latausjännite ja akun kunto. Ei riitä, että koneen saa juuri ja juuri startattua käyntiin vaan akussa pitää oikeasti riittää virtaa, ettei ESP:n tai ABS:n aktivoituessa jännite notkahda liikaa ja tule vikatilaa.
Okei, jarruvalokytkimen vaihdoinkin jo. Ja toinen siis olisi kalvon liikkeen tunnistava anturi. Mutta antaako järjestelmä omaa vikakoodia sille vai näyttääkö vain CAN -väylä vikana? Onko tietoa kyseisestä asiasta?Miljoona(tuntia) kirjoitti:Niin noista menee yleensä 2 anturia hajalle satunnaisesti.
Toinen on kaksipiirinen jarruvalokytkin ja se toinen on sitten
siellä konehuoneessa,jarrutehostimen kyljessä oleva kalvon liikettä
seuraava anturi,se juuri sytyttää BAS/ESP valon
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Ok. Nyt tuli kiire auton kuntoon saamisella, koska joudun luopumaan firmasta lainatusta autosta ja mersussa edelleen valot palaa. Kyseistä anturia en kokeillut vielä vaihtaa. Valojen palaminenhan ei ajoa haittaa, mutta kun auto ei vielä ole katsastettu, niin katsastusmies ei kyllä tykkää niistä.Miljoona(tuntia) kirjoitti:Muistini mukaan antaa vikakoodin.
Suht herkkä hajoamaan koska kokoajan pientä liikettä.
Menin siis varaamaan ajan merkkihuoltoon, aika vaikea ilman sähkökaavioita on CAN -väylävikaa alkaa tutkimaan. Torstaina kuulemma ottavat auton työn alle. Ja katsotaan sitten paljonko tulee kustannukset olemaan ja mikä vika autoa vaivaa. Mielenkiinnolla ja kauhulla laskua odottaessa...
Tein samalla, kun kävin vikakoodit luetuttamassa, reklamaation takaluukun reunassa olleesta ruosteesta. Nyt tuli ilmoitus, että luukku korjataan takuuna. Ja vien auton jo tänään liikkeeseen. Ne aloittaa huomenna luukun korjaamisen ja torstaina sähkövian tutkimisen. Ilmoittelen sitten lopputuloksen... Kustannukset, korjauksen jälki yms. Luukku on kyllä niin pahasti ruosteessa, että toivon että ne vaihtaisivat luukun uuteen, mutta katsotaan nyt sitten.teme8 kirjoitti:Ok. Nyt tuli kiire auton kuntoon saamisella, koska joudun luopumaan firmasta lainatusta autosta ja mersussa edelleen valot palaa.
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
Vikakoodi: CAN -väylä vika. Auto merkkiliikkeessä huollossa.
Noniin, nyt alkaa selviämään asia. Liikkeestä ilmoitettiin, että johdotukset ok. Seuraavaksi aletaan vaihtelemaan eri komponentteja. Aloittavat ESP:n ojainyksiköstä, joka on ABS:n hydrauliyksikössä kiinni. Tai samassa. Maksaa 1500 € !!!!! Pelkkä ohjainyksikkö siis.
Kertoi, että oli aiemminkin vastaavanlainen vika ja siihen joutui vaihtamaan sekä hydrauliyksikön että ESP:n ohjainyksikön. Ja kustannus yli 3000 € + työtunnit! Ei saamari. Taitaa olla parempi laittaa johto vaikka hehkusta tms, niihin kahteen merkkivaloon, jos toi on korjaussumma.
Mistäköhän tollaisen paketin sais hieman halvemmalla???? Kolariautokeskukseen olenkin jo laittanut tiedusteluita... Mutta ei vielä vastausta ole tullut.
Kertoi, että oli aiemminkin vastaavanlainen vika ja siihen joutui vaihtamaan sekä hydrauliyksikön että ESP:n ohjainyksikön. Ja kustannus yli 3000 € + työtunnit! Ei saamari. Taitaa olla parempi laittaa johto vaikka hehkusta tms, niihin kahteen merkkivaloon, jos toi on korjaussumma.
Mistäköhän tollaisen paketin sais hieman halvemmalla???? Kolariautokeskukseen olenkin jo laittanut tiedusteluita... Mutta ei vielä vastausta ole tullut.
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
No mikä se varsinainen vikakoodi sitten oli? Meinaan, että jos joskus toimiikin niin ei kai se ihan fataalia voi olla. Onhan täällä foorumilla ollut ennenkin juttua ABS:n pumpun hiilien loppuunkulumisesta jne., jotka taitava kaveri pystyy vaihtamaan. Eli jos tietäisi vian niin ehkä sen voisi korjata muutenkin kuin kaikkia osia vaihtelemalla?
Re: Vikakoodi: CAN -väylä vika. Auto merkkiliikkeessä huollo
Kuulostaa liian tutulta..... http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=basteme8 kirjoitti: Aloittavat ESP:n ojainyksiköstä, joka on ABS:n hydrauliyksikössä kiinni. Tai samassa. Maksaa 1500 € !!!!! Pelkkä ohjainyksikkö siis.
Kertoi, että oli aiemminkin vastaavanlainen vika ja siihen joutui vaihtamaan sekä hydrauliyksikön että ESP:n ohjainyksikön. Ja kustannus yli 3000 € + työtunnit! Ei saamari. Taitaa olla parempi laittaa johto vaikka hehkusta tms, niihin kahteen merkkivaloon, jos toi on korjaussumma.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Testeri kertoi: CAN -väylävika. Ja se oli tallennettu ja testaushetkelläkin olemassaoleva. Ei muita vikakoodeja.Rassaaja kirjoitti:No mikä se varsinainen vikakoodi sitten oli? Meinaan, että jos joskus toimiikin niin ei kai se ihan fataalia voi olla. Onhan täällä foorumilla ollut ennenkin juttua ABS:n pumpun hiilien loppuunkulumisesta jne., jotka taitava kaveri pystyy vaihtamaan. Eli jos tietäisi vian niin ehkä sen voisi korjata muutenkin kuin kaikkia osia vaihtelemalla?
MB C200 CDI -00
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
Re: Vikakoodi: CAN -väylä vika. Auto merkkiliikkeessä huollo
Juha R kirjoitti:Kuulostaa liian tutulta..... http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... hlight=bas

MB C200 CDI -00
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
LOPPUTULOS!!!
Vika varmistui!
ABS:n hydrauliyksikkö! Kustannus 1290 + risat.
Tulipahan ainakin kuntoon. Varmaan on vain hiilet menny. Ajattelin kokeilla korjailla sitä vanhaa yksikköä, mutta nyt tähän hätään ei kai auta muu kuin laskun maksaminen. Vaikka hiiletkin vaihtaa, niin onhan siinä tietty laakerit yms. jo kuluneet.
Luukun tosiaan korjasivat ja maalasivat samalla kertaa "takuuseen". Ihan tyytyväinen täytyy olla siihen. Varmaankin ainoa merkki, jonka kanssa homma toimii näin.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun jouduin viemään autoni huoltoon. Mutta semmosta se uudempi tekniikka on. Hienoahan se on kun kaikki pelaa, mutta sitten kun tulee ongelmia niin...
Kiitoksia vielä kaikille vastauksistanne! Jospa tämän aiheen saa päättää vihdoinkin

ABS:n hydrauliyksikkö! Kustannus 1290 + risat.

Tulipahan ainakin kuntoon. Varmaan on vain hiilet menny. Ajattelin kokeilla korjailla sitä vanhaa yksikköä, mutta nyt tähän hätään ei kai auta muu kuin laskun maksaminen. Vaikka hiiletkin vaihtaa, niin onhan siinä tietty laakerit yms. jo kuluneet.
Luukun tosiaan korjasivat ja maalasivat samalla kertaa "takuuseen". Ihan tyytyväinen täytyy olla siihen. Varmaankin ainoa merkki, jonka kanssa homma toimii näin.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun jouduin viemään autoni huoltoon. Mutta semmosta se uudempi tekniikka on. Hienoahan se on kun kaikki pelaa, mutta sitten kun tulee ongelmia niin...
Kiitoksia vielä kaikille vastauksistanne! Jospa tämän aiheen saa päättää vihdoinkin


MB C200 CDI -00
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85
BMW 318I -87
Aiemmin ollut myös mm. MB C220 D -98, BMW 316 -85