W123 tihkurele

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

W123 tihkurele

Viesti Kirjoittaja Raine »

Tuosta kaunottarestani (W123) on ollut pyyhkijöiden tihkuasento rikki koko sen ajan, kun olen auton omistanut. Kun pyyhkijät muuten toimivat ok ja palauttavat kohdalleen, epäilisin vian olevan tihkureleessä. Osaisiko joku kertoa missä tuo rele tarkkaanottaen sijaitsee, niin voisi vaikka kokeilla vaihtaa. Ilmeisesti joku mittariston takana olevista releistä, mutta mikä niistä. :?:
W123 280TE -79
Avatar
wMane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:15
Paikkakunta: Oulu/Tampere

tihkurele

Viesti Kirjoittaja wMane »

Samaan asiaan oon itekki vastausta kaipaillu :? Omassani sama vika..
ex: w123/240dsl manual -1980

ex: w123/300dsl automatic -1984

ex: 300dsl automatic w126 SE -1983
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Ei ole tihkua niin tullut kaipailtua, kun mulla on ennenkin ollut autoja, joissa se on ollut rikki. Nyt kuitenkin avovaimo sai vihdoinkin aikaiseksi ajaa kortin ja aloin tuota ihmetellä, kun tuoreella kuljettajalla vie tuo pyyhkijöiden räplääminen vähän liikaa keskittymistä.

Avasin moottoritilan puolelta pyyhkijöiden moottorille menevän liittimen ja tein hieman mittailuja. Yhteen nastaan tulee jatkuva virta, yhteen maa, yhteen tulee virta kun pyyhkijät on kytketty hitaalle ja yhteen kun kytketty nopealle. Yhteen nastaan ei tule mitään missään asennossa. Epäilisin että tuo on tihkun ajastus tapahtuu vasta jossain tuolla pyyhkijöiden moottorin vieressä.

En ole vielä ehtinyt kokeilla antaa tuohon nastaan suoraan sähköä. Täytyy kokeilla, kun ehtii seuraavan kerran tuon kanssa oikein talliin, nyt mittailin vain tuolla pysäköintiluolassa, missä autoa pidän kotona ollessani. Jos tihku toimii suoraan nastaan sähköä antamalla, täytyy varmaan seuraavaksi alkaa mittailla viiksikytkintä.

Jos viiksikytkin on ehjä, onnistuu korjaus varmaan helpoimmin, kun vetää uuden johdon viiksikytkimeltä tuonne liittimelle. Jos on rikki, täytyy miettiä, viitsiikö sijoittaa uuteen viiksikytkimeen (70 €) vai laittaako tihkun omalle katkaisijalle.

KL-varaosassa ja Veholla olivat kokolailla huuli pyöreänä, kun kysyin tihkurelettä ja sen sijaintia. Eivät löytäneet edes koneelta. Olisiko ollut englanninkielen taidoissa puutteita? Molemmissa ehdottivat laatikkoa, joka oli koneella nimellä "pulse sender unit", hinta satasen pintaan. Sen verran näin koneelta mötikän sijaintia autossa, että kun konehuoneesta etsin kyseisen boksin, väittäisin sen liittyvän sytytyksen tai ruiskun ohjaukseen. Vai miksi tihkuajastimen päällä lukisi 6-cylinder? :) On se kumma, kun ei tuollaiseen melkein uuteen autoon löydy merkkiliikkeestäkään neuvoa. :lol:

Muoks. kirotusvire
Viimeksi muokannut Raine, Ke 03.01.2007 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Ai niin. Mittailujen jälkeen tulin siihen tulokseen, että kumpikaan mittariston takana olevista releistä ei liittynyt tihkuun.
W123 280TE -79
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Sain eilen tihkun pelaamaan. Vika ei ollut ajastinreleessä vaan viiksikytkimessä. Se pyyhkijänmoottorille tuleva "ylimääräinen" nasta ei ollutkaan muuten tihku, vaan lisää kun mittailin totesin siihen tulevan sähkön aina, kun pyyhkijät eivät ole lepoasennossa. Tämä siis kertoo releelle että annetaan pyyhkijöille vielä sähköä, vaikka katkaisijalta pyyhkijät olisikin jo sammutettu, jotta palaavat lepoasentoon.

Aikani mittailtuani tulin siis siihen tulokseen, että vika on viiksikytkimessä. Päätin sitten ruuvailla viiksikytkimen irti, jos vaikka keksisin mikä siinä on vikana. Heti kun sain kytkimen irti, huomasin yhden viiksivarren sisältä tulevista johdoista olevan irrallaan (väriltään tuo johto oli vihreä). Hetken kun tutkiskelin, löysin mistä johto oli katkennut irti. Ei kun kolvi käteen ja juotin karkulaisen takaisin paikoilleen. Viiksikytkin takaisin kiinni ja nyt toimii hienosti.

Sieltä mittariston takaa löytyikin muuten vasemmasta reunasta vielä kaksi relettä lisää, kun paremmassa valossa pääsin tutkiskelemaan. Veikkaisin että oikeanpuoleinen näistä sisältää myös tihkuajastimen. Sama rele hoitaa kyllä myös pyyhkijöiden palauttamista lepoasentoon (kokeilin mitä tapahtuu kun irrottaa releen). Kun avasin releen, löytyi sisältä sen verran vastusta, transistoria, kondensaattoria sun muuta sälää, että eiköhän samalla releellä se tihkun viivekin tehdä. Numerosarjaa en kyllä huomannut ottaa releen kyljestä ylös, että olisi voinut KL:stä tai Veholta käydä hintaa kyselemässä jos joskus vielä tulee tuon kanssa ongelmia. Toisaalta 123:n mittaristo irtoaa sen verran helposti, että onko tuolla niin väliäkään.

Muille 123:n tihkun kanssa tappeleville vielä kerrottakoon, että kun irrottaa muovin kojelaudan alta, löytyy rattiputken vierestä viiksikytkimen liitin. Liittimeen on merkitty nastanumerot ja ainakin omassani tihkuasento oli nasta numero 14. Eli tämän nastan reikään jos antaa sähköä jollain hyppylangalla autossa virrat päällä, pitäisi tihkun mennä päälle jos vika on viiksikytkimessä. Itse viiksikytkin on kahdella ruuvilla kiinni. Lisäksi täytyy irrottaa ratilta tulevat töötön johdot viiksen juuresta, että saa kytkimen vedettyä ulos.
W123 280TE -79
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Taisivat muuten KL:ssä ja Veholla sittenkin kaupata oikeata relettä. Kumpaankaan ei kyllä olisi saanut kuin tilaamalla. Rele on siis tässä kuvassa näkyvä numero 47. Kuvassa vain näyttää kuin se olisi konehuoneen puolella, mutta ilmeisesti kuitenkin on tuo mittariston takana oleva rele. Yksi noista kyseiselle mötikälle ehdotetuista numerosarjoista ainakin vaikutti kovin tutulta. Hinta siis ainakin Veholta hankittuna satasen pintaan. KL:stä en huomannut hintaa kysyä.
W123 280TE -79
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Raine kirjoitti:Sieltä mittariston takaa löytyikin muuten vasemmasta reunasta vielä kaksi relettä lisää, kun paremmassa valossa pääsin tutkiskelemaan. Veikkaisin että oikeanpuoleinen näistä sisältää myös tihkuajastimen. Sama rele hoitaa kyllä myös pyyhkijöiden palauttamista lepoasentoon (kokeilin mitä tapahtuu kun irrottaa releen). Kun avasin releen, löytyi sisältä sen verran vastusta, transistoria, kondensaattoria sun muuta sälää, että eiköhän samalla releellä se tihkun viivekin tehdä. Numerosarjaa en kyllä huomannut ottaa releen kyljestä ylös
Releen numero on A1238210063
Raine kirjoitti:Muille 123:n tihkun kanssa tappeleville vielä kerrottakoon, että kun irrottaa muovin kojelaudan alta, löytyy rattiputken vierestä viiksikytkimen liitin. Liittimeen on merkitty nastanumerot ja ainakin omassani tihkuasento oli nasta numero 14. Eli tämän nastan reikään jos antaa sähköä jollain hyppylangalla autossa virrat päällä, pitäisi tihkun mennä päälle jos vika on viiksikytkimessä. Itse viiksikytkin on kahdella ruuvilla kiinni. Lisäksi täytyy irrottaa ratilta tulevat töötön johdot viiksen juuresta, että saa kytkimen vedettyä ulos.
Ei lähtenyt tihku pelaamaan syöttämällä sähköä tuohon 14 napaan. Viiksikytkin siis ilmeisesti on kunnossa?

Millähän keinoin tuon releen nyt tutkisi onko ehjä vai pitääkö vaan hommata jostain vastaava ja kokeilla toimiiko sillä?
230 C 1978
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W123 tihkurele

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Jos piipahdat joskus Keravalla niin voin lainata/myydä releen.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 tihkurele

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Kipsu kirjoitti:Jos piipahdat joskus Keravalla niin voin lainata/myydä releen.
Kiitoksia, pidetään mielessä :-)
230 C 1978
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Raine kirjoitti:Taisivat muuten KL:ssä ja Veholla sittenkin kaupata oikeata relettä. Kumpaankaan ei kyllä olisi saanut kuin tilaamalla. Rele on siis tässä kuvassa näkyvä numero 47. Kuvassa vain näyttää kuin se olisi konehuoneen puolella, mutta ilmeisesti kuitenkin on tuo mittariston takana oleva rele. Yksi noista kyseiselle mötikälle ehdotetuista numerosarjoista ainakin vaikutti kovin tutulta. Hinta siis ainakin Veholta hankittuna satasen pintaan. KL:stä en huomannut hintaa kysyä.
Hei !! Kuinkahan tuon kuvalinkin saisi auki ?

Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 tihkurele

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tuo linkki lienee vanhentunut mutta tuossa osa 47

Kuva
230 C 1978
Avatar
nylaka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 15.01.2011 14:23
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: W123 tihkurele

Viesti Kirjoittaja nylaka »

Marko M kirjoitti:Tuo linkki lienee vanhentunut mutta tuossa osa 47

[ [url=http://i5.aijaa.com/b/00382/10894071.jpg] ][/url]
Niin arvelinkin kerran alalevyn irroitettuani ja ihmeteltyäni miksi pyyhkimet eivät toimi. Siitä releestä kuului surinaa. Loppujen lopuksi vika löytyi hapettuneesta sulakkeesta
Terv. Kari
220 Merimiesauto -52
170 D pönttö -55
W 111 200 D-66
W 111 190 B -63
W 123 200 D -81
W 123 300 TD -84 Korinvaihto, elintenluovuttaja
W 123 240 D -85 , Paras tähänastisista
W 124 E 300 TD Autom Farm. -94, Saksantuonti 2010
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: W123 tihkurele

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Syylliseksi paljastui omassani tuo tihkurele. Otin riskin ja ostin kympillä käytetyn ja nyt toimii :thumbup:
230 C 1978
Vastaa Viestiin